Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

Men hvem skal vedlikeholde disse båtene da?

Det skal skattebetalerne selvsagt betale for.. Et annet godt alternativ kunne vært å la båteierne betale dette direkte i form av en årsavgift...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det problematisk at sivile jobber med militært utstyr? Det er jo for mange ett problem at militæret jobber med sivile...

 

Det er en nødvendig forutsetning at sivile jobber med millitært utstyr da det kan være så som så med kompetansen til millitære... En del millitært personell er mer opptatt av uniformen og de blankpolerte skoene enn å inneha solid kunnskap og ikke minst evne og vilje til å arbeide...Hvem har vel ikke opplevd det når slike uniformelskende millitære har tatt jobb på sivile fartøyer? :headbang:

 

Men de har lært å danse på Sjøkrigsskolen ved ball og lignende arrangementer, og hvordan de skal ta vare på uniformen, det skal de ha... :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er en nødvendig forutsetning at sivile jobber med millitært utstyr da det kan være så som så med kompetansen til millitære... En del millitært personell er mer opptatt av uniformen og de blankpolerte skoene enn å inneha solid kunnskap og ikke minst evne og vilje til å arbeide...Hvem har vel ikke opplevd det når slike uniformelskende millitære har tatt jobb på sivile fartøyer? :headbang:

 

Men de har lært å danse på Sjøkrigsskolen ved ball og lignende arrangementer, og hvordan de skal ta vare på uniformen, det skal de ha... :wink:

 

En anelse bitterhet og misunnelse inni bildet her? Tipper du røk ut av sjøkrigsskoleopptak (på IQ-testene kanskje??)

Du får søke jobb i Securitas eller noe du, så får du også uniform!

Link to post
Share on other sites

:lol: "jensemann2", jeg må nok dessverre skuffe deg med å si at jeg hverken er bitter eller misunnelig for at jeg ikke er i Sjøforsvaret. Jeg er tvertimot storfornøyd og livsglad for at jeg ikke er det. Merk deg også at jeg skrev en del millitære i mitt forrige innlegg. Det finnes, tro det eller ei, også dyktige mennesker fra Sjøforsvaret, selv om de kan være litt vanskelige å oppdage. :giggle:

 

Og jeg har aldri søkt om opptak på sjøkgrisskole. Uten at det sikkert har interesse for medlemmene her på baatplassen.no, har jeg vært gjennom IQ-tester flere ganger. For min nåværende jobb var det gode resultatet på en slik IQ-test av avgjørende betydning for at jeg fikk stillingen. Men personlig vektlegger jeg heller kunnskap og ferdigheter samt personlige egenskaper enn høy score på en IQ-test, selv om en slik score likevel er kjekt å ha med seg.

 

Og jeg har faktisk uniform i min nåværende jobb. Men den har ikke en så sentral plass at den overskygger eller er til hinder for arbeidsoppgavene. :wink:

Link to post
Share on other sites

En av de mer misunnelsesverdige "fordelene" med å jobbe i Sjøforsvaret må vel være at de går av med pensjon når de fyller 57 år.

Danse- og fektekurset tror jeg har litt mindre plass i fagplanen enn det som blir antydet. Uniform er nødvendig for å klassifiseres som lovlig kombatant ift gjeldende konvensjoner, og det skader vel ikke at den ser ordentlig ut.

IQ-testing baserer seg i stor grad på tilegnede kunnskaper (blant annet er det derfor bare mulig å søke Forsvarets flyskole én gang) og er etter det jeg forstår bare en av mange faktorer som spiller inn ved et opptak.

Jeg vil også anta at de som havner i Kystvakten blir skolert i nasjonalt og internasjonalt lovverk, samt at de gis politimyndighet iht Kystvaktloven og andre bestemmelser i den grad det er nødvendig for utøvelsen av virket de er satt til.

Link to post
Share on other sites

Etter selv å ha tjenestegjort 5 år i Sjøforsvaret kan jeg bekrefte at alt Whistler skriver er fakta, men det forandrer ikke på min prinsipielle holdning om bruk av militære styrker rettet mot sivilbefolkningen. Jeg tror noen og hver her bør tenke seg om før en går inn for ett slikt standpunkt.

Link to post
Share on other sites

Dette handler om å ivareta nasjonal suverenitet, dvs kontroll av vår økonomiske soner i dette tilfelle fiskerier. Det er noe annet enn evnt. kontroll av norske fritidsbåter på grunnlag av noe som i alle fall ikke jeg forstår, og som heller ikke er gitt noen avklaring på i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Klart det er noe annet, men disse fiskerene er like mye sivile som meg og deg.

Hvor skal grensen gå? Russiske trålere i smutthullet? Norske trålere i smutthullet? Lofotfiskere? Tyske ferieturister i Hardanger? Nordmenn som setter garn fra landstedsbåten? Pettersand og Mulligan etter svensketokt? :fishing:

Link to post
Share on other sites

Heroiske norske soldater i kamp mot sivile, i dette tilfelle barn.

Men det er vel de som forsvarer det.

 

Dette er et lavmål jeg ikke hadde ventet av deg. For ordens skyld har jeg en viss innsikt i hva som har skjedd på Bastøy og mye av det gjør vondt å vite.

 

Men ditt eksempel, fra 1915 - tilhører en fortid, som ikke er relevant i dag. Dette er en tråd om Kystvakta i dag, og dens oppgaver ovenfor sivile.

Link to post
Share on other sites

Selv om det kan føles ubehagelig er denne sammenligningen ikke helt uten relevans. Derfor er det høyst nødvendig å skille mellom de oppgaver som forsvart har ( forsvar mot en yttre fiende samt å ivareta vår suverenitet og økonomiske soner) og de oppgaver som politi, tollvesen og redningstjenesten har. En samrøre her i ly av argumentasjoner knyttet til økonomi og praktiske forhold kan lett føre til forhold som kan sammelignes med det som skjedde på Bastøy. Dette skjer fremdeles i land vi ikke liker å sammeligne oss med.

Filmen skal jeg i alle fall se. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...