function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

[...] Men når det først gjennmføres er det vel likegyldig om plattformen tollerne opererer fra er stillt til rådighet av Forsvaret, Securitas eller på egen kjøl?

Vel, det er alltid av interesse hvorfor den aktuelle løsning ble valgt, og ikke minst hvorfor den koster det den gjør. Regner med at om tollvesent hadde leid inn f.eks en sånn en (som sikkert ikke har så veeeldig ulik døgnrate enn for Kystvaktens skute....) som "plattform" til å leite etter båter med en ølboks og fire pakker bacon for mye (og om bin Laden ligger under bunntiljene :rolleyes: ) i Yttre Oslofjord hadde de neste fire ukers hovedoppslag i alle medier vært knyttet til dette

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har sett mer idiotiske påstander enn det "Douro" kommer med her. Neste gang synes jeg du skal tenke litt og sjekke litt fakta før du skriver innlegg:)

 

Kutt ned på budsjettene da, kutt ned på kontrollen med nordområdene/Barentshavet/Vernesonen og se hvor mye fisk det er igjen om noen få år! Fisk er faktisk en av de største ressursene vi har når man ser bort fra oljen. Russerne kommer til å tømme havene på null tid hvis de får sjansen.

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til at det kan bli slutt på at Kystvakten kontrollerer småbåter i yttre Oslofjord.

 

Forsvarssjefen anbefaler å flytte Kystvakten fra Oslo og Bergen til Sortland i Vesterålen

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

[...]Kutt ned på budsjettene da, kutt ned på kontrollen med nordområdene/Barentshavet/Vernesonen og se hvor mye fisk det er igjen om noen få år! Fisk er faktisk en av de største ressursene vi har når man ser bort fra oljen. Russerne kommer til å tømme havene på null tid hvis de får sjansen.

Men dette har da INGENTING med kontroll av fritidsbåter i Oslofjorden å gjøre...

 

Og hva det koster, tja om tollvesenet betaler det samme som Sjøheimeværnet skulle det bli sånn omtrent 46.000 i døgnet.... Sikkert verdt det om de får hindret 2 pakker bacon, en 3liter med vin og fire 6 pack med 3,5% øl fra å komme inn i kongeriket uten avgift...

Link to post
Share on other sites

Hvis de kontrollerende etater (toll, politi skulle bøtelegge eller fremsende saker til doms slik at budsjettene gikk i null eller med overskudd er vi på ville veier.

 

Tollvesenet og Kystvakten får vel i utgangspunktet pengene sine fra den samme lommboka. Om din beregning på 46000,- pr døgn er riktig koster det det samme for skipet enten det ligger til kai, eller er ute og seiler. Den eneste forskjellen i så måte er at Douros 2-3 hatobjekter får et par tusenlapper ekstra om de seiler.

Så hvorfor skulle man ikke bruke av statens kapasitet om den er ledig?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig Bitteliten, men det fremgår også av teksten at de ønsker dem stasjonert der hvor de skal benytte mesteparten av sin tid. Nornen har jo nærmest fast plass i Oslofjorden på sommerstid.

 

– Det er for å komme nærmere det operasjonsområdet, altså nordområdene, som Kystvakten stort sett skal operere i, sier Bent-Ivan Myhre, talsperson for forsvarssjefen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til at det kan bli slutt på at Kystvakten kontrollerer småbåter i yttre Oslofjord.

 

Forsvarssjefen anbefaler å flytte Kystvakten fra Oslo og Bergen til Sortland i Vesterålen

Håper da det. Å ligge ute i Oslofjorde å herje med uskyldige båtfolk er et grotesk eksempel på meningsløst ressursbruk som egentlig gir misstanke om alvorlig kompetansesvikt i de etater dette gjelder. Finner en ikke viktigere oppgaver bør en avvikle hele tolleataten.

Link to post
Share on other sites

[...]Så hvorfor skulle man ikke bruke av statens kapasitet om den er ledig?

Vel, de kunne jo kjøpt inn mer hensikstmessige båter? Og solgt (evt. aldri kjøpt) de de ikke trenger? For de trenger ikke ett skip som Nornen om hovedoppgaven er å stoppe fritidsbåter i Oslofjorden i sommermånedene.

Link to post
Share on other sites

dine etter min mening totalt meningsløse politiske poenger 

 

Lenge siden jeg har sett mer idiotiske påstander enn det "Douro" kommer med her. 

 

Mulig at jeg er en idiot med meningsløse poeng. Jeg vil selv avstå fra å offentliggjøre her hva jeg mener om dere som føler behov for ty til slike personkarakteristikker av vedkommende som dere debatterer mot.

 

Som forhenværende elev på en av de øvrige grenenes skoler må jeg nesten spørre om du er misunnelig på statsansatte når det gjelder lønnsvillkår? (siden denne betegnelsen har dukket opp fra din side flere ganger i denne tråden) 

 

Neida. Jeg har ingen grunn til å være misunnelig på de statsansattes lønnsforhold. ;-)

 

Jeg vet ikke om det er jeg som latterliggjør mest, eller om de latterliggjør seg selv mest, de som sprader rundt i blankpussede lakksko, salatfylte uniformsjakker og morsomme skyggeluer. Mitt poeng er at slik garnityr muligens har sin berettigelse når man skal trene seg opp til krigføring, kommandoføring om bord på krigsskip m.v. Men slike latterlig bekledde tøffinger har ingenting om bord på min fritidsbåt å gjøre, enten jeg har tatt med meg en vinskvett for mye, eller en for lite hjem over Skagerrak.

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg er en idiot med meningsløse poeng. Jeg vil selv avstå fra å offentliggjøre her hva jeg mener om dere som føler behov for ty til slike personkarakteristikker av vedkommende som dere debatterer mot.

 

Det er ikke personangrep når jeg sier at jeg mener dine politiske synspunkter er totalt meningsløse. Det er en karakteristikk av dine standpunkter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg deler uttalelsen fra Tollvesenet - båtfolket kan ikke forvente seg annen behandling enn andre i samfunnet. Dette er myndighetsutøvelse - akkurat som Politiet.

 

Og når det oppdages mulige avgiftsunndragelser på importerte båter forsterker det min mening om at dette er fornuftig ressursbruk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg var i KV for "et par hundre år siden" var de norske fiskerne sure som f... når vi var på inspeksjon hos dem. De samme var blide når vi var på inspeksjon hos russiske trålere. Og det var sjelden sure miner når de fikk hjelp fra oss - enten medic, slep eller mer alvorlige situasjoner som folk i vannet.

 

Vi pleide å slepe til 4 mils grensa - der overtok en RS slepet så vi kunne haste ut til feltet igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KV Garpeskjær. Var i radioen ombord. Når vi var 2 radio operatører ombord gikk vi en uke i radioen og en uke utkikk/altmuligmann. Flott tjeneste. 6 uker på 2 uker av. Seilte hele tida - 14 dagers tokt med 1 døgn på basen i mellom. På det året jeg var ombord seilet i området mellom Mo i Rana - Island - Svalbard - og langt Ø for Murmansk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

§ 99.

 

Ingen maa fængslig anholdes, uden i lovbestemt Tilfælde og paa den ved Lovene foreskrevne Maade. For ubeføiet Arrest, eller ulovligt Ophold, staa Vedkommende den Fængslede til Ansvar.

 

Regjeringen er ikke berettiget til militær Magts Anvendelse mod Statens Medlemmer, uden efter de i Lovgivningen bestemte Former, medmindre nogen Forsamling maatte forstyrre den offentlige Rolighed og den ikke øieblikkelig adskilles, efterat de Artikler i Landsloven, som angaa Oprør, ere den trende Gange lydelig forelæste af den civile Øvrighed.

 

Hvem sa disse ord mon tro?

Link to post
Share on other sites

KVs oppgaver er regulert i Kystvaktloven. Så vidt jeg har forstått er den loven lovlig vedtatt av lovgivende forsamling. Men det er kanskje der vi er uenige?

 

Synes du skal lese denne også

http://www.lovdata.no/all/hl-19970613-042.html

 

et kort utdrag

Kapittel 3. Kystvaktens oppgaver

 

§ 8. Suverenitetshevdelse m.v.

 

Kystvakten skal hevde norsk suverenitet og norske suverene rettigheter.

 

§ 9. Fiskerioppsyn, fangstoppsyn, ressurskontroll m.v.

 

Kystvakten kan føre kontroll med at bestemmelser gitt i eller i medhold av følgende lover blir overholdt: a. lov av 22. mars 1957 nr. 4 om fangst av isbjørn.

b. lov om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven).

c. lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann.

d. lov av 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone.

e) lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar.

f. lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven).

 

 

Det samme gjelder bestemmelser gitt i medhold av lov av 17. juli 1925 nr. 11 om Svalbard som regulerer fiske og fangst i Svalbards indre farvann og sjøterritorium.

 

Endret ved lover 26 mars 1999 nr. 15 (i kraft 1 jan 2000 iflg. res. 19 nov 1999 nr. 1178), 23 mai 2003 nr. 33 (i kraft 1 juni 2003 iflg. res. 23 mai 2003 nr. 624), 27 juni 2003 nr. 57 (i kraft 1 jan 2004 iflg. res. 27 juni 2003 nr. 798), 19 des 2003 nr. 124 (i kraft 1 jan 2004), 6 juni 2008 nr. 37 (i kraft 1 jan 2009 iflg. res. 12 des 2008 nr. 1355).

 

§ 10. Tolloppsyn

 

Kystvakten kan føre kontroll med at bestemmelser gitt i eller i medhold av tolloven blir overholdt.

 

Endret ved lov 21 des 2007 nr. 119 (i kraft 1 jan 2009 iflg. res. 7 nov 2008 nr. 1206).

 

§ 11. Miljøoppsyn m.v.

 

Kystvakten kan føre kontroll med at bestemmelser gitt i eller i medhold av følgende lover blir overholdt a. lov om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) kapittel 5.

b. lov av 28. juni 1957 nr. 16 om friluftslivet,

c. lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven),

d. lov av 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner,

e. lov av 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven),

f. lov av 29. mai 1981 nr. 38 om jakt og fangst av vilt,

g. lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v.

 

 

Det samme gjelder bestemmelser gitt i og i medhold av lov om miljøvern på Svalbard (svalbardmiljøloven).

 

Endret ved lover 15 juni 2001 nr. 79 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 28. juni 2002 nr. 648), 16 feb 2007 nr. 9 (i kraft 1 juli 2007 iflg. res. 16 feb 2007 nr. 170), 19 juni 2009 nr. 100 (i kraft 1 juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704).

 

§ 12. Andre oppsynsoppgaver

 

Kystvakten kan føre kontroll med at bestemmelser gitt i eller i medhold av følgende lover blir overholdt a. lov av 14. juni 1884 nr. 3 om Beskyttelse af undersøiske Telegrafkabler udenfor de territoriale Farvande,

b. lov om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven), med unntak av kapittel 5.

c. lov av 21. juni 1963 nr. 12 om vitenskapelig utforskning og undersøkelser etter og utnyttelse av andre undersjøiske naturforekomster enn petroleumsforekomster.

d. - - -

e. lov 17. april 2009 nr. 19 om havner og farvann

f. lov av 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet,

g) lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven),

h. lov av 16. juni 1989 nr. 59 om lostjenesten m.v.,

i) lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter kapittel 3, og

j) lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten kapittel 6 A. Politiets kompetanse etter sjøloven § 145 og regler gitt i medhold av den, gjelder tilsvarende for Kystvakten.

 

 

Det samme gjelder bestemmelser gitt i medhold av lov av 17. juli 1925 nr. 11 om Svalbard som regulerer andre forhold enn de som er nevnt i §§ 9 andre ledd og 11 andre ledd.

 

Endret ved lover 26 juni 1998 nr. 47 (i kraft 1 jan 1999 iflg. res. 27 nov 1998 nr. 1094), 25 juni 2004 nr. 52 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 1 juli 2005 nr. 787), 16 feb 2007 nr. 9 (i kraft 1 juli 2007 iflg. res. 16 feb 2007 nr. 170), 17 april 2009 nr. 19 (i kraft 1 jan 2010 iflg. res. 4 des 2009 nr. 1456), 19 juni 2009 nr. 41 (i kraft 1 jan 2010 iflg. res. 30 okt 2009 nr. 1324).

 

§ 13. Unntak

 

Kongen kan fastsette at overholdelsen av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov som er nevnt i §§ 9, 10, 11 eller 12, likevel ikke skal kunne kontrolleres av Kystvakten.

 

§ 14. Redningsaksjoner

 

Kystvakten skal delta i og gjennomføre søk og redningsaksjoner ved faresituasjoner og ulykker til sjøs, og skal så langt det er mulig yte bistand til person som er alvorlig syk eller skadet eller av andre årsaker er i åpenbar nød.

 

§ 15. Kontroll i forbindelse med vitenskapelige undersøkelser m.v.

 

Kystvakten kan føre kontroll med personer, fartøyer eller faste innretninger som driver vitenskapelige undersøkelser eller annen forskningsvirksomhet.

 

§ 16. Rapportering om og uskadeliggjøring av drivende gjenstander

 

Kystvakten skal så langt det er mulig rapportere om og eventuelt uskadeliggjøre drivende gjenstander som representerer en umiddelbar fare for betydelig skade på personer, fartøyer, faste innretninger eller det ytre miljø.

 

Kongen kan gi nærmere bestemmelser om uskadeliggjøring av drivende gjenstander.

 

§ 17. Bistand til politiet og andre statsetater

 

Kystvakten kan yte bistand til politiet, herunder i forbindelse med forebyggelse og bekjempelse av forbrytelser og ulovlige aksjoner mot personer, fartøyer eller faste innretninger.

 

Kystvakten kan også yte nødvendig bistand, hjelp og beskyttelse til andre statsetater som har behov for fartøyer under utførelsen av sin virksomhet.

 

Nærmere bestemmelser kan gis av Kongen.

 

Reglene i første og andre ledd gjør ingen innskrenkning i militære myndigheters plikt til å bistå statsetater i medhold av bestemmelser fastsatt i andre lover.

 

§ 18. Anløpskontroll

 

Kystvakten kan føre kontroll med at de til enhver tid gjeldende bestemmelser om fartøyers anløp av og ferdsel i sjøterritoriet og det indre farvann overholdes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...