Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

Ser ut til at redningshelikopterene vurderer den modellen kystvakten bruker. Dette blir ikke lett å svelge for noen her inne :yesnod:

Sitat: Samtidig som diskusjonen går om hvilket merke som skal kjøpes inn får de ansatte på helikoptrene signaler om at de nye maskinene også må påregnes å bli benyttet i antiterroraksjoner og skarpe oppdrag som støtte til politifolk med våpen.

...

 

Hvem er så disse "redningshelikopterne" du refererer til? Personellforeningen for de ansatte på Hovedredningssentralene? Eller er det 330 skvadronen som opererer helikopterne?

 

"Redningstjenesten er underlagt Justisdepartementet og styres i fredstid fra hovedredningssentralene. Forsvarsdepartementet har gjennom Luftforsvaret driftsansvaret for Sea King helikoptrene, og sørger for at hovedredningssentralene har ett helikopter til disposisjon per base. "

 

 

I disse dager leveres det første NH-90 "enhetshelikopter" til Luftforsvaret. Luftforsvaret skal etterhvert levere denne kapasiteten til Sjøforsvaret/Kystvakten, så jeg formoder at det er denne typen det siktes til.

 

Det har lenge vært en åpen "kamp" mellom Forsvaret og Redningstjenesten om innkjøp av nye helikopter da det hevdes at NH-90 har for liten rekkevidde og kapasitet mens andre fabrikater har tilsvarende eller større enn dagens Sea King.

 

Hvorvidt helikopterne kan og vil bli brukt til transport av væpnet personell, evt samtidig søk etter kriminelle så vil jeg anta at dette er en storm i et vannglass, og at det ikke siktes til at man skal redusere SAR-beredskapen mens evt alternative oppdrag foregår.

Link to post
Share on other sites

Nettopp. Forholdet er bare at forsvaret låner bort resurser til de to andre etatene, toll og politi, fordi disse mangler tilstrekkelige apparat til å utføre den jobben de er pålagt. Forsvaret står for skyssen, etatene selv står for håndhevelsen. Det burde vel ikke være mere å kny om enn at en politbetjent stopper deg på veien i en leaset sivil bil.

 

 

Nå er det altså ikke militære mannskaper som kontrollerer sivile borgere, de er rett og slett bare skysskarer, eller i noen få tilfeller gitt politimyndighet og derfor er å betrakte som polititjenestemenn, på lik linjer med brannmannen som håndhever lov og orden på et skadested.

 

Saken er jo kort og godt at justisdepartemenetet ikke bevilger nok penger til at politi og tollvesen kan drive tilfredstillende grensekontroll så de to nevnet etatene er tvunget til å utnytte ledig kapasitet hos andre statlige og kommunale organer for å få håndhevet norsk lov, slik de er pålagt.

 

AMEN, meget godt kommentert.

Det må da også være en fordel at Kystvakten kan bidra med ledig kapasitet til toll og politi. Disse 2 etatene har knapt resurser til å drive en jolle i hvert fylke 4mnd i året.

Om toll og politi skulle få egne store båter, for å ta over mye av det kystvakten bidrar med i dag, vil samfunnets utgifter øke dramatisk. I tillegg ville du og jeg sikkert blitt kontrolert oftere.

 

 

...får de ansatte på helikoptrene signaler om at de nye maskinene også må påregnes å bli benyttet i antiterroraksjoner og skarpe oppdrag som støtte til politifolk med våpen. [/i]

 

De ansatte blir nok ikke mye overasket over noe slikt. Allerede i dag trener spesialstyrkene og Seaking sammen opp i mot antiterrorberedskap på oljeinstallasjoner etc.

 

 

Da snakker du om totale utgifter delt på antall flytimer eller? Jo mer en fly jo lavere blir timeprisen?

Vet ikke helt om prisen stemmer, men er nok ikke langt unna sannheten. Og Ja, det er inkludert alt av lønn, deler, vedlikehold, drivstoff etc. Så prisen vil gå litt ned om de flyr mer. Men de flyr nok så mye de klarer. Begrensningen i dag er nok kapasiteteten/tiden vedlikeholdet tar.

 

Vi må aldri akseptere at sivilbefolkningen skal kontrolleres av militære eller paramilitære, i fredstid.

Helt enig. Men vet ikke helt hva denne kommentaren gjør her inne :rolleyes:

Når Kystvakten går ombord i fritidsbåter for kontroll er det med toller/politi hatten på. Mest sansynelig er det en dedikert toller/politi-betjent med sammtidig. (Kjenner ikke helt til indre kystvakt sine prosedyrer)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Absolutt. Jeg synes også at Luftambulansens helikoptre blir utrustet med luft til bakke missiler slik at kapasiteten deres utnyttes.

 

Redningstjenesten drives av Justisdepartementet. Luftambulansen drives av private aktører. Det skulle vel bare mangle om ikke Luftambulansen skulle kunne spe på budsjettet med å selge medlemskap som også inkluderer ekspeditt rydding av bilkøer....

Link to post
Share on other sites

 

 

Helt enig. Men vet ikke helt hva denne kommentaren gjør her inne :rolleyes:

--------------------------------------------------------------------------------

Ikke det? Hva med å se på overskriften til tråden. Og kystvakte er en del av Sjøforsvaret og hvem som til en hver tid befinner seg ombord vet hverken du eller jeg. I alle fall er farøyet under militær komando.

Link to post
Share on other sites

Absolutt. Jeg synes også at Luftambulansens helikoptre blir utrustet med luft til bakke missiler slik at kapasiteten deres utnyttes.

Ja, ser ikke problem med det. Om de har ledig kapasitet, og blir drevet av Forsvaret. Men ingen av de kriteriene er i nærheten til å bli oppfylt. Så noe slikt kommer nok aldri til å skje :wink:

 

Ikke det? Hva med å se på overskriften til tråden. Og kystvakte er en del av Sjøforsvaret og hvem som til en hver tid befinner seg ombord vet hverken du eller jeg. I alle fall er farøyet under militær komando.

Å? Mener noen av kystvaktskipene har sivile kapteiner, og dermed under sivil kommando :giggle:

Kystvakten er kystvakten. Den er bare drevet av forsvaret, med militært personell. Når et kystvaktskip skal overføres for å brukes i militære gjøremål (f.eks. KV Andenes under Gulfkrigen) blir det overført til Sjøforsvarskommandoen.

Derfor jeg syntes kommentaren din er litt feilplasert, og stigmatiserende.

Men ser helt klart at det er vanskelig for folk flest å se at kystvakten ikke er rent militært.

Skulle kystvakten bli skilt ut som egen instans hadde Norge muligens fått andre problemer. Kystvakten skal også bl.a. hevde suverenitet.

 

Vet ikke med sikkerhet, men tror det er en toller representant med hver gang indre kystvakt border fritidsbåter for tollkontroll.

Hadde vært artig om noen av dere spør spesifikk etter dette neste gang noen med kystvakt på ryggen kommer ombord for kontroll.

Ytre kystvakt har ivertfall alltid med en toll/politi representant når toktet går ut på å søke etter f.eks. laksegarn, smuglere, etc.

 

En av grunnen til at de har utvidet politimyndighet er for å kunne samle beviser i saker da det er uhensynsmessig å få tak i politiet.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Men ser helt klart at det er vanskelig for folk flest å se at kystvakten ikke er rent militært.

If it looks like a duck, sounds like a duck and walks like a duck, it is most likely a duck.

 

Skulle kystvakten bli skilt ut som egen instans hadde Norge muligens fått andre problemer. Kystvakten skal også bl.a. hevde suverenitet.

Fortell det til USCG.

 

Jeg synes forøvrig, for å utnytte kapasitet, at losbåtene også må få mulighet til å stoppe fritidsbåter i fjorden for å telle ølbokser og veie kjøtt.

 

Skjærgårdstjenesten kan med fordel brukes til å kotrollere at sertifikater og konsesjoner er i orden.

For å spare på samfunnets ressurser.

Link to post
Share on other sites

Vi har seil i over ett 10-talls europeiske land de siste tre årene og har aldri hørt om at militære fartøy i denne delen av verden brukes til kontroll av fritidsbåter. Det skulle ha blitt huskestue dersom et fransk marinefartøy hadde bordet en am. eller engelsk seiler. F.eks Italia som virkelig har massive problemer med smugling, alt fra mennesker til narkotika over Adriaterhavet, har sin egen tollstyrke, bevæpnet og skremmende nok, men militærfartøy, njet. Så må jeg spørre, hva skulle den norske kystvakta kontrollere og lete etter, 5 fl. vin for mye fra Strømstad? Men, ønsker vi å komme på høyde med Burma og noen andre bananrepublikker ( vi blir vel da banankongedømme--eller kanskje heller potetkongedømme), så skal vi selvfølgelig sette inne alle militære ressurser ( det er vil ikke så mange igjen) mot sivilbefolkningen, de må da holdes i øra så de ikke smugler og for med seg for mye mellanøl og fleskekotteletter.

Link to post
Share on other sites

. F.eks Italia som virkelig har massive problemer med smugling, alt fra mennesker til narkotika over Adriaterhavet, har sin egen tollstyrke, bevæpnet og skremmende nok, men militærfartøy, njet.

 

Nå vet jeg ikke hvilken etat tollerne i Italia er underlagt, men i Italia (og mange andre land) kan man jo i alle fall risikere å bli stoppet på gaten av bevæpnet Politi underlagt forsvarsdepartementet - Carabinieri. Carabinieri er også ansvarlig for grensekontrollen(igjen militære mot sivile - i Norge er det poletiet som har denne oppgaven).

Link to post
Share on other sites

At vi er et av de få land i verden som ikke har bevæpnet politi bør vi være stolt av. Nå har vi aldri blitt stoppet av politi eller andre i Italia, men opplevde derimot en hjelpsomhet fra havnemyndighet på en måte som vi bare kan drømme om her i landet.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gang etter gang må det understrekes.

USCG ligger ikke under forsvarsdepartementet. USA har brukt soldater mot sivile en gang i nyere tid. Det gjør de ikke igjen.

USCG ligger under Department of Homeland Security. Sammen med bl. a. US Customs.

Det er en stor organisasjon med mange virkeområder. De er ansvarlige for kystvakttjenester, miljøvern, oljevern, SAR, navigasjonshjelpemidler,ISPS, havnestatskontroller, registrering og sertifikater. Og en del annet.

Egentlig en organisasjon jeg har, med noen unntak, litt sans for. Det er svært helhetlig.

Link to post
Share on other sites

Det beste er nok å ha 2x antall båter vi har i dag slik at tollerene kan ha en hvit eller rosa båt også kan forsvaret ha grå og brune båter. Da vil nok alt bli mye bedre. Men hvem skal vedlikeholde disse båtene da? Skal man ha egne blåkledde for marinebåtene som tar service og la andre i orange kjeledress ta de rosa båtene? Kan jo ikke kombineres vettu, kan jo risikere å spare penger da. Kan da ikke sette sivile til å reparere en kanon heller! :headbang:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg klippet dette fra siden til USCG.

 

"A Military Service

 

The legal basis for the Coast Guard is Title 14 of the United States Code, which states: "The Coast Guard as established January 28, 1915, shall be a military service and a branch of the armed forces of the United States at all times." Upon the declaration of war or when the President directs, the Coast Guard operates under the authority of the Department of the Navy.

 

As members of a military service, Guardians on active duty and in the Reserve are subject to the Uniform Code of Military Justice and receive the same pay and allowances as members of the same pay grades in the other four armed services."

 

Minner veldig om en and spør du meg.

Link to post
Share on other sites

If it looks like a duck, sounds like a duck and walks like a duck, it is most likely a duck.

Men som det står trenger det ikke med sikkerhet å være det:)

 

Jeg synes forøvrig, for å utnytte kapasitet, at losbåtene også må få mulighet til å stoppe fritidsbåter i fjorden for å telle ølbokser og veie kjøtt.

 

Skjærgårdstjenesten kan med fordel brukes til å kotrollere at sertifikater og konsesjoner er i orden.

For å spare på samfunnets ressurser.

 

Glimrende, Mulligan!

Og siden vi er et folk av dugnadsånd, frivillighet og ikke minst misunnelse,

ser jeg klart at her må det også være plass til Norsk Ornitologisk Forening.

De har gode kikkerter og er også flinke til å rapportere.

 

Det er forskjell på å barbere seg, og kutte av seg hodet...

Om kystvakten hjelper til med tollkontroll er det langt igjen til vi er i gamle Øst-Tyskland.

 

 

Tror mange av de som klager her inne mest bare er kvarulanter. Og hadde sikkert klaget like mye, om ikke mer, om tollerne fikk flere båter selv for å holde på. For da hadde kontroll hyppighet sikkert gått opp.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...