Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

"Kystvakten vil i samarbeid med politiet også i sommer følge med på at fritidsflåten har flyteutstyr om bord, at uvettig båtkjøring påtales og at båtkosen gjennomføres med vett" (http://baatavisa.no/article.php?articleID=2258&categoryID=6).

 

En ca 45 fot cabincruiser passerte en ca 25 fot plastsnekke aktenfra i høy fart med få meters klaring i leia utenfor Nøtterøy i ettermiddag. Snekka rakk ikke engang å dreie ordentlig mot bølgene for å ta dem med baugen. Et av to øyenvitner var et lite, hurtiggående kystvaktfartøy som kom de nevnte båtene i møte, og var ca 100 meter unna da den uvettige passeringen skjedde. Det andre vitnet var meg.

 

Er det bare meg, eller burde man forvente inngripen mot slik atferd? Alle kystvaktfartøy er vel kanskje ikke til enhver tid i beredskap for inngripen i slike situasjoner. Men dårlig tid hadde de nok ikke, for de gikk selv ned i skrogfart i god tid når de passerte den lille snekka.

Link to post
Share on other sites

skulle ønske KV lå i Mossesundet i går. I 5 knops sona ble vi passert av en katamaran som kom bakfra i minst 60-70knop. Passerte oss på max 20 meters avstand. Jeg ringte politiet - men de hadde ikke ressurser til å gjøre noe. Jeg tok en prat med båtføreren etterpå og sa at jeg håpet han snart mistet retten til å føre båt for all tid. Han sa at han alltid kjører sånn - og hadde ingen forståelse for at dette kunne være farlig.

 

Jeg observerer mange som bryter 5 knops grensa i Mossesundet. Jeg håper det kommer kontroller snart. Finnes det noen tipstelefon for KV og eller Politiet?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen offentlige etater har åpenbart alt for store driftsbudsjett, i forhold til den offentlige fattigdom som vi kan se i andre samfunnssektorer her i landet. Disse lakkskoakademiutdannede marineoffiserene som ligger ute og leker krig mot båtfolk som har noen vinskvetter for mye med seg hjem fra båttur til nabolandet, har årsinntekter som statsrådene våre knapt kan matche. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er stadig overrasket over hvor lite det tenkes på at økt grensekontroll kan ha noe med den økte terrorfaren vi vet finnes mot Norge nå. Økt grensekontroll på flyplasser øker faren for at andre ruter velges, feks sjøveien. Jeg verdsetter stort den økte kontrollen.

 

Jeg reiste en hel del over Svinesund for noen år siden. Merket en markant økning i kontrollene der også.

 

Jeg så Nornen (med AIS på ) da jeg var på vannet tirsdag forrige uke. De lå i bukta på innsiden av Bile med bare ankerlanterne tent. Da vi nærmet oss tente de full dekksbelysning. Hyggelig å se at de er tilbake på vannet igjen etter et langt opphold på verksted.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, vi lever i en fæl verden i et land der mynidghtene stadig tar fra oss den friheten vi har kjempet så hard for :rolleyes:

 

Jeg regner med at du har lest om hva engelske myndigheter har tenkt å innføre for alle båter som kommer inn til landet. De krever reiseplan med tid for ankomst og besetningsnavn på alle ombord. For ALLE båter.

 

Jeg kjenner en som seilte som skipper på båter til USA. Han førtidspensjonerte seg pga alle innreiserestriksjonene. Siste turen ble hele mannskapet beordret til å sitte i messa mens USGC gjennomsøkte hele skipet.

 

Vi har det enkelt og godt her oppe i Nord. Det lille som er av kontroller setter i hvertfall jeg pris på. Jeg er faktisk skuffet over at jeg ennå ikke har blitt stoppet i noen kontroller på vannet. Lurer snart på om det er noe feil med oss :wink:

 

Men la oss ikke ta debatten om militæret som kontrollerer sivile. De gjør det de har lov til ihht lover vedtatt av Stortinget. Misliker man det må man jobbe politisk. Det er jo ikke lov her på Baatplassen

 

Om husmødrene begynner å kontrollere parkering er det nok ikke lang tid før den første MILF hunteren dukker på :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men la oss ikke ta debatten om militæret som kontrollerer sivile. De gjør det de har lov til ihht lover vedtatt av Stortinget. Misliker man det må man jobbe politisk. Det er jo ikke lov her på Baatplassen

Er du moderator, Bitteliten? Er det ikke lov å fremme politiske ytringer som angår båt og båtliv her på dette forumet?

 

Det er to forhold av politisk karakter som jeg har ytret meg kritisk til: 

 

  1. At militære mannskaper anvender makt for å kontrollere sivile
  2. At Kystvakten har en ressursbruk som er veldig i utakt med de offentlige budsjettene som vi ser i andre samfunnssektorer (jf helsekøer, mangel på sykehjemsplasser, manglende vedlikehold av skolebygg, mangelfult vedlikehold av - og investeringer i - veier, jernbane m.m.)

Disse ytringene mener jeg er viktige å sette frem i offentligheten, også her på Baatplassen. Formålet er å påvirke politikken. Og det er vel helt legalt, i et demokrati? ??

 

Dine anførsler om at Kystvakten skulle skremme bort terrorister fra å ta seg inn i skjærgården vår, fikk jeg meg en god og skroggende latter av.

Link to post
Share on other sites

Noen offentlige etater har åpenbart alt for store driftsbudsjett,..... Disse lakkskoakademiutdannede marineoffiserene ......, har årsinntekter som statsrådene våre knapt kan matche. 

 

Som forhenværende elev på en av de øvrige grenenes skoler må jeg nesten spørre om du er misunnelig på statsansatte når det gjelder lønnsvillkår? (siden denne betegnelsen har dukket opp fra din side flere ganger i denne tråden) Med referanse til det du hevder i sitatet under er det stor forskjell på å kritisere offentlig ressursbruk, og det å latterliggjøre de som har blitt satt til å utføre de politisk styrte påleggene.

 

 

...

Det er to forhold av politisk karakter som jeg har ytret meg kritisk til: 

 

  1. At militære mannskaper anvender makt for å kontrollere sivile
  2. At Kystvakten har en ressursbruk som er veldig i utakt med de offentlige budsjettene som vi ser i andre samfunnssektorer (jf helsekøer, mangel på sykehjemsplasser, manglende vedlikehold av skolebygg, mangelfult vedlikehold av - og investeringer i - veier, jernbane m.m.)

...

Formålet er å påvirke politikken. Og det er vel helt legalt, i et demokrati? ??

.....

Link to post
Share on other sites

Er du moderator, Bitteliten? Er det ikke lov å fremme politiske ytringer som angår båt og båtliv her på dette forumet?

 

 

Det var da voldsomt så emosjonelt dette var da. Du vet like godt som meg at jeg ikke er moderator - og moderator skriver heller ikke som jeg gjorde her. Men det var kanskje viktig for deg å få poengert nok engang dine etter min mening totalt meningsløse politiske poenger - og da gjorde vel mitt innlegg nytten. Om du skal få noen politisk effekt vil jeg anbefale deg å gjøre mer enn bare å skrive her. Men det er kanskje en grunn til at det ikke er noen stor samfunnsdebatt om dette i Norge?

 

Det kan godt hende jeg husket feil - men jeg er av oppfatningen at rene politiske diskujoner ikke skal tas på Baatplassen.

 

At grensekontroll ikke virker slik du skriver kan jeg med min beste vilje ikke tro at du faktisk mener. Skal vi åpne grensene på flyplassene også da eller? Da synes jeg du skal ta deg en prat med de som jobber på Gardermoen eller Rygge og høre hvor mange illegale innvandrere de tar der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At grensekontroll ikke virker slik du skriver kan jeg med min beste vilje ikke tro at du faktisk mener.

 

Tollvesenet og Sjøforsvaret hevdet de kontrollerte båter som kom fra Sverige eller Danmark.

Vel, det er ingen passkontroll eller personkontroll mellom de Nordiske land.

Slik har det vært siden 1952.

 

Og det er heller ikke Tollvesenet eller Sjøforsvaret sin oppgave å drive innreisekontroll av identitet.

Det påhviler Politiet.

 

Jeg reiser rimelig mye og har aldri opplevd at noe som helst slags tollvesen driver identitetskontroll.

 

Og ikke minst viktig, Schengen. Det er heller ingen personkontroll mellom Schengenland. Kontrollen skjer ved innreise til Schengenområdet.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tollvesenet og Sjøforsvaret hevdet de kontrollerte båter som kom fra Sverige eller Danmark.

 

Og det er heller ikke Tollvesenet eller Sjøforsvaret sin oppgave å drive innreisekontroll av identitet.

Det påhviler Politiet.

 

De vet vel ikke helt hvor båtene er kommet fra før de stopper dem - for om de kom fra Tyskland hadde de jo også kommet inn ved Færder.

 

Akkurat - og KV har politimyndighet. MEN om Tollvesenet oppdaget noe rart ved sine kontroller så ringer de nok Politiet og ber de sjekke.

Link to post
Share on other sites

At du måtte vise pass kommer av at vi i Norge ikke har ID.

 

Men Bitteliten, jeg forstår at du er veldig fascinert av disse med striper og stjerner, tror du ikke at en illegal innvandrer eller en terrorist ville gjøre det enkelt og sikkert for seg og bruke en skogsbilvei i Østfold?

Fremfor den, tross alt, overvåkede Yttre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så veldig fascinert av stripene og stjernene - men jeg liker at det utføres grensekontroll.

 

Joda - de kan sikkert ta en skogsbilvei - men der er det også kontroller. Poenget er at det må være kontroller. Vi er svært forskånet for det kontrollhysteri som feks råder i USA. En kollega pratet i mobiltelefonen på Newark en gang - og da kom det to sikkerhetsoffiserer opp til oss og i klare ordrelag forklarte at de hadde et terroristproblem i landet og at det å prate i mobiltelefon ble ansett som en trussel mot national seciruty. Dette var før vi var ute i vrimlehallen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... tror du ikke at en illegal innvandrer eller en terrorist ville gjøre det enkelt og sikkert for seg og bruke en skogsbilvei i Østfold?

Fremfor den, tross alt, overvåkede Yttre Oslofjord.

 

 

Illegale innvandrere og personer som ikke lenger har lovlig opphold i Norge reiser ut og inn både langs bilveier og gjennom Ytre Oslofjord med fergene hver dag nettopp fordi sjansen til å bli tatt er forsvinnende liten.

 

Om teksten i TB hvor det stod at aksjonen var spesifikt rettet mot fritidsbåtflåtens handlevaner utaskjærs er jeg enig i at dette er "overkill". Men når det først gjennmføres er det vel likegyldig om plattformen tollerne opererer fra er stillt til rådighet av Forsvaret, Securitas eller på egen kjøl?

Link to post
Share on other sites

reiser ut og inn både langs bilveier og gjennom Ytre Oslofjord med fergene hver dag nettopp fordi sjansen til å bli tatt er forsvinnende liten.

 

Ja. Sjansen for å bli tatt er ikke tilstede.

På grunn av Schengen.

Vil vi ut av Schengen?

Bli isolasjonister?

Eller bli hysteriske som USA?

Link to post
Share on other sites

Vi bør bli værre enn USA. Lag et nytt Guantanamo på Svalbard. Våpen til alle politimenn, få kanoner på alle KV skip. Lås inn alle asylsøkere. Forby moskeer og alle trosretninger som ikke tror på de 10 bud.

 

Få gjennom nye EU dierktiv som sikrer 10 års sporbarhet på all elektronisk kommunikasjon. Sørg for å samordne alle registre for bomring, mobilnett, bruk av trådløst nett, betalingskort og alt annet som kan spore noen,

 

Snart er det bare å ta frem George Orwells velkjente bok der alle deler av livet er live overvåket.

 

For vi gjør jo alt dette for å være sikre. Lenge leve det risikofrie liv der alt kontrollerers fordi Staten vet best.

 

 

 

not

 

(for de som har sett Borat så vet dere at dette er en ironi form)

 

Men det var balansegangen da. Jeg mener at å ha KV her i Sør er like viktig som at vi har KV i Nord. Og KV bør være synlige. At noen føler seg støtt av å bli kontrollert på sjøen ved grensepassering får heller være.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...