Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Var smart den , takker

Funker sikkert men litt upraktisk. Hvis du har 24 volt system, må du ha 2 av alt. Har du 12 V funker ikke 24V LED. Er vel best å bruke riktig type.

 

Men til det du spurte om hvorfor finnes det nesten bare 12 Volt. Fordi det er mere utbredt. Har du bare 24V ville jeg investert i en inverter fra 24 til 12V. Så kan du frotse i alt snacks som er merket 12V

 

Og det er dulpeditter som gjør forskjellen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett Skøy. Det sitter en kineser i alt av elektronikk idag. Om noen år har de styring ikke bare på LED men også UD, H. FrP, Krf etc

 

Så tilbake til spørsmålet. Og det er et dumt spørsmål. Hvorfor kan vi ikke bruke Tv apparater som er beregnet på 110 V 60Hz i norge? Fordi de blir så varme at de tar fyr. Hvorfor kan man ikke bruke diesel på bensin motorer? Det bare er sånn.

 

Når det gjelder vanlige pærer kan man koble de i serie men i en LED lampe er det en halvleder. (Halvleder er ikke dobbelt så dårlig som en hel-leder og en hel-leder er heller ikke dobbelt så bra) En hel-leder er vel kanskje det vi til daglig kaller en ledning. Men hvis denne ledningen er litt "tett" blir det en motstand(er) mot strøm og lyser hvis noen prøver å trykke strøm gjennom den. Den blir så grinete at den lyser om den får riktig spenning men slokker som et lys om noen tirrer den for mye med altfor mye spenning. (Kalles tidlig avgang blandt mannfolk). En halvleder derimot trenger komponenter (les Kinesere) for å bli tent på strøm. Dessuten må alle strømkornene (elektronene) går samme vei gjennom pæren ellers blir halvlederen sur og nekter å tenne.

Så konklusjonen er :crazy: Blir som en gammel gubbe som bare tenner på de mellom 24 og 25 mens han eksploderer om han får en på 12.

 

 

Når det gjelder de pærer som er merket med 10-30 volt så er de sikkert bifile. Ja takk begge deler. Tenner på alt

 

Men det var et bra spørsmål. Si ifra om du ikke skjønte svaret

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har kanskje et dumt spørsmål=

 

Er det vanskelig å sette inn en ''ny'' motor i en gammel Hanto sjekte? Skal begynne på et prosjekt når snøen forsvinner og en av tingene er å sette i en ''ny'' motor.

 

Har tenkt på å kontakte noen som kan gjøre jobben får meg. Noen som vet om noen rundt Grimstad?

 

Takker.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Bytte fra en Albin 11 hk til en yanmar 33 hk. Veldig stor forskjell på størrelsen

 

Uten å sitte med detaljinformasjon om disse motoren vil jeg si at det lukter av problemer . . . .

 

Du bør iallefall sjekke grundig mht senterhøyde i forhold til fundamentlabber; bredden mellom fundamentdragerne og motorlengden opp mot gear/flens, etc. :sweat::sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uten å sitte med detaljinformasjon om disse motoren vil jeg si at det lukter av problemer . . . .

 

Du bør iallefall sjekke grundig mht senterhøyde i forhold til fundamentlabber; bredden mellom fundamentdragerne og motorlengden opp mot gear/flens, etc. :sweat::sweat:

 

Skal ta ned til båden på fredag så skal se hva målene e. Får håpe på det beste:)

 

Noen fra agder fylker som kjenner eller vet om noen som kan ta denne jobben?

Link to post
Share on other sites

Den e sjøvannskjøling ja og e har hørt at det er en motor som er ustabil!! Kunne gjerne gjort den om til ferskvannskjølt vis e viste hvordan.

Et par spørsmål til

 

1. Er det fordel med ferskvannskjølt vis e skal minimere sjangsen får at toppen sprekker?

2. Er det dyrt å sette den om til ferskvannkjøling?

 

 

Nå kommer e med mange spørsmåler her, men det er vel det tråden er ment får

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i alle fall ha demontert toppene og staket ut det som er mulig av rust fra kjølekanalene først! Deretter, hvis alt ser OK ut, kan det være lurt å lete etter ferskvannskjøling som passer. Men det blir fort dyrt da, kanskje like lett å finne seg en motor som allerede er ferskvannskjølt?

 

Du må nok også til med ny aklsing, hylse og propell, det som står etter Albinen passer dårlig overens med en tre ganger så sterk motor...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den e sjøvannskjøling ja og e har hørt at det er en motor som er ustabil!!

 

1. Er det fordel med ferskvannskjølt vis e skal minimere sjangsen får at toppen sprekker?

2. Er det dyrt å sette den om til ferskvannkjøling?

 

En saltvannskjølt Yanmar med 33 HK, 3QM30, er kjent for å være en meget driftssikker motor til tross for saltvannskjølingen. Men det er mange eksempler på at disse motorene har blitt mishandlet av sine eiere ved at kjølesystemet og eksosmanifold ikke har blitt rengjort for å få bort saltutfelling, avleiringer og/eller rust.

 

Når man snakker om sprekker i toppen på saltvannskjølte motorer fra Yanmar, type 3QM30, kommer det ofte av at eksosmanifold er full av nettopp saltutfelling, avleiringer og/eller rust. Dette fører i neste omgang til for høy driftstemperatur på motoren som kan ta knekken på toppen. Et forvarsel på tilstoppet eksosmanifold kan være at man må skifte impeller ofte.

 

Det er i eksosmanifolden at saltutfellingen er størst på grunn av høyere temperatur her enn ellers på motoren. Det er enkelt å unngå for høy kjølevannstemperatur ved å demontere og rengjøre eksosmanifolden. Man kan skrape ut saltutfellingen/avleiringene/rusten, legge den i en oppløsning med Systemrens og/eller syrevaske den. Deretter er det bare å montere den på plass igjen med ny pakning og bruke motoren ca. 10 år til neste rengjøring!

 

Toppakningen på disse motorene fra Yanmar har også små hull for kjølevannsgjennomstrømning som kan gå tette eller delvis tette. Systemrens løser dette problemet. Saltavleiringer/rust er vanlig på de fleste sjøvannskjølte motorer, enten de eksempelvis heter Yanmar, Volvo Penta, Bukh eller Sabb.

 

Et metode man med fordel kan benytte i tillegg, er å stenge sjøvannsinntak, koble fra slangen fra sjøvannsinntaket og sette denne ned i en oppløsning med Systemrens. Motoren vil da suge inn denne blandingen som vil løse opp salt og rust både inni motor og i eksosmanifold. Det må/bør da settes inn blindplugger der sinkanodene er da Systemrens ellers vil ødelegge disse.

 

Så jevnlig vedlikehold med Systemrens er absolutt å anbefale, likens å la motor gå på tomgang en stund før den stoppes for å få ned kjølevannstemperaturen.

 

Ombygging til ferskvannskjøling er etter min mening misbruk av tid og tilnærmet bortkastede penger når jevnlig rengjøring av kjølesystemet med Systemrens kan gjøres billig og enkelt!

Link to post
Share on other sites

Hei, føyer meg i rekken med dumme spørsmål :giggle:

Holder på å montere nye skroggjennomføringer i syrefast 316 utførelse.

 

316_skroggjennomfoering.jpg

 

Så til spørsmålet, den "lippa" som stikker ut er selvfølgelig :sweat: til jordingsledning :confused: mellom gjennomføringene og videre til :confused::sweat::confused: Det var ikke noe slikt på de gamle - fordi de var i messing, elle :confused:

 

Vurderte forresten lenge om jeg skulle gå for syrefast eller om jeg skulle få gullsmeden til å lage dem - prisen hadde sikkert blitt noenlunde den samme :headbang:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet, den "lippa" som stikker ut er selvfølgelig :sweat: til jordingsledning :confused: mellom gjennomføringene og videre til :confused::sweat::confused: Det var ikke noe slikt på de gamle - fordi de var i messing, elle :confused:

 

Ikke fordi de var i messing, men simpelthen fordi enkelte sverger til sammenkopling av alle gjennomføringer til anode og andre ikke. Personlig ser jeg ikke noen grunn til å kople sammen gjennomføringene på denne måten. En slik sammenkopling kan redusere tæringen, men den kan også øke den ved at man kopler sammen forskjellige materialer og på på den måten skaper en "batterieffekt" under båten. Så med mindre du har hatt store problemer med tæring på de gamle gjennomføringene ville jeg for min del latt være å kople dem sammen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan får e laus 8 muttere som sitter på en toppen til min Yanmar 3QM?

 

Varm godt opp med en propanbrenner, og dusj dem med rustløser. Deretter tar du en kraftig 6-kant pipe, en lang latmannsarm og tar tak. Da er det sånn at enten løsner mutrene, eller så knekker boltene. :crazy: Hvis du vil være litt mer forsiktig, kan du jo bruke en mutterknekker til å knekke mutrene, da sparer du i det minste pinneboltene men må kjøpe nye mutre.

 

Ellers så er Bastards tips bra, en skikkelig muttertrekker slår opp det meste om du har tilgang til nok trykkluft. Men sitter de godt nok kommer selv denne til kort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...