Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

Henter opp igjen denne tråden for å spørre innen emnet jeg sannsynligvis har minst peiling på - strøm.

 

Holder på å montere VHF ombord. Strømkablene som følger med er ikke lange nok til å rekke frem til batteriet. Kan jeg skjøte på med "hus-ledning"? (typen man bruker inne i trekkerørene i boliger, har opptil flere tromler liggende)

 

Og; mener å huske det er ett eller anne stoff man bør ha på der man setter kabelsko på ledningen, for å hindre irring. Hva slags stoff er det?

Link to post
Share on other sites

Hei!

lurer på en ting: jeg har en with 320 å noen ganger jeg kommer i plan inn i en sving går den ut av plan å når jeg da gasser litegrann for å holde den i plan, er det akkurat som om motoren går i fri ca0,5 1 sek helt til jeg får rettet ut motoren hva kan dette komme av? :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei withsman. Velkommen til forumet.

Grunnen til at det føles som om motoren går i fri kalles kavitasjon. Propellen blir omgitt av luft og mister grepet. Derfor ruser motoren inntil propellen igjen får feste i solid vann.

Ikke spør meg hva du kan gjøre for å unngå dette. Kanskje senke motoren noe på akterspeilet, eller skifte til en annen propellstørrelse

Link to post
Share on other sites

Da har jeg (nesten) alt jeg trenger, minus kabelsko.

Hei Baywatch

Tecktyl må du IKKE bruke. Det blir et enormt klin som du aldri blir kvitt. Du "kan" bruke vanlig husledning som du kaller det men denne vil irre og gi deg problemer på sikt. Kjøp ledning av maritim kvalitet som er både flertrådet og fortinnet. (Ligner på sølv)

Deretter MÅ du ha en god kabelskotang. Disse koster noen hundrelapper men er verdt pengene. Så trenger du bra kabelsko/skjøtehylser. For å beskytte koblingene kan du enten bruke krympestrømpe over koblingen eller spraye lett med en elektrobeskyttende spray.

 

Men beste råd av alt er å lese deg opp på elektrisitet i båt. Gjerne boka til Winge.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

...

Holder på å montere VHF ombord. Strømkablene som følger med er ikke lange nok til å rekke frem til batteriet. Kan jeg skjøte på med "hus-ledning"? (typen man bruker inne i trekkerørene i boliger, har opptil flere tromler liggende)

...

Tykkelsen på kabel som fulgte med er gjerne minimum i f.h.t. lengden. Skal du skjøte, må det bli med en tykkere kabel, avhengig av lengden t/r batteriet.

Link to post
Share on other sites

Holder på å montere VHF ombord. Strømkablene som følger med er ikke lange nok til å rekke frem til batteriet. Kan jeg skjøte på med "hus-ledning"? (typen man bruker inne i trekkerørene i boliger, har opptil flere tromler liggende)

 

Nei, denne ledningen er ikke egnet! Vanlig PN for husbruk er såkalt flertrådet, dvs lederen består av ca 5-7 kordeler. I båt og bil må man benytte mangetrådet, der kopperkordelene er mye tynnere og dermed også mange flere. Dette gir en mykere ledning som ikke så lett knekker ved vibrasjon og bevegelse. Så gå til en bil eller båtbutikk, der får du egnet kabel til ditt bruk. For eksempel RKUB...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg dreit meg ut i en annen tråd her og påstod at AIS er satelittbasert. Nå har jeg lært at det sender på avsatte VHF kanaler :blush:

 

Men så tenker jeg, hvorfor i all verden er det ikke satelittbasert, GPS er jo billig og nøyaktig og måtte jo vært mye bedre? Eller...?

.

Link to post
Share on other sites

En utvidelse av AIS.

 

LRIT skal samordnes med AIS og SafeSeaNet(SSN), men det kan ikke brukes som et antikollisjonshjelpemiddel slik AIS kan. Bare myndigheter kan hente ut informasjon fra LRIT-systemet for identifikasjon og sporing av fartøy. Et skip vil sende fire rapporter daglig fra LRIT-utsyret som blant annet inneholder informasjon om posisjon, dato, tid og skipets identitet.

 

Men parallellt med LRIT er også AIS via satellitt under utprøving:

 

Vellykket test av AIS satellittutstyr

AIS-utstyret som skal skytes opp på satellitt i høst, ble i går testet ombord i et av Forsvarets fly. Testen var vellykket.

Av: anne.grethe.nilsen@kystverket.no

10.06.2009

 

Tester AIS på satellitt

Norsk Romsenter har i samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) utviklet en AIS-satellitt som skal skytes opp fra India høsten 2009. Med det vil Kystverket få satellittbasert informasjon om skipstrafikken i nordområdene hvert 90. minutt.

Av: anne.grethe.nilsen@kystverket.no

08.06.2009

Link to post
Share on other sites

Bare myndigheter kan hente ut informasjon fra LRIT-systemet

 

Så høytidelig er det vel ikke Capitaine.

Det er mange skip som har Inmarsat-C som også tilfredstiller kravene til LRIT.

Så er det bare å gi rette myndigheter adgang og så er man igang.

Det må brukes en SSAS eller SCADA device. GMDSS devicet tror jeg ikke tillates brukt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
men ikke stol 100% på meg i tilfelle jeg har feil men jeg er 99% sikker på at jeg har riktig :smiley:

Selvtilitten kan ingen klage på ihvertfall. Egentlig, tror jeg at de gangene du er full. Ja da er du 100% sikker at du ikke er full. De gangene du våkner om morgenen og føler deg litt groggy, ja da er du 99% sikker på at det ikke har med fylla å gjøre. Resten av uka er du nok ganske edrulig, eller :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...