Jump to content

Tråden for "dumme" båtspørsmål


Bjørktun

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Ship ohoi!

Eg skal kjøpe meg naudsynt verktøy til å sy nokre saumar i eit par segl sjølv. Har fått anbefalt å kjøpe ein seilmakarhanske. Men når eg ser på nettbutikkane ser eg ikkje heilt korleis denne skal brukast. Altså om eg treng venstre eller høgre hanske. Eg er høgrehendt.

Kva for ein må eg kjøpe? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Se for deg at du sitter og syr, og at nålen er veldig tung å tre gjennom det du skal sy i. Hvilken håndbak vil du bruke til å skyve nålen gjennom med? Da har du svaret.

 

En seilmakerhanske har en "pute" som du skal legge an mot nålen, du ser den på bildet:

 

202_skaane_marine_969001_1.jpg

 

(Puten skal være på innsiden av tommelen)

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I utgangspunktet ikke, du kan ha en impeller som vil gå tørr... Men om denne skal byttes likevel ifm service f.eks så er det jo opp til deg selv forsåvidt.

 

Ser ingen hensikt i å legge ut i det vide og brede her nå før jeg vet hva slags maskinist du har osv... Så legg ut litt mer info så kan du få et mer spesifikk svar. Har du varmeveksler eller "kjølesløyfe" ? Sånn type info er grei å legge ut :smiley:

Redigert av daain83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Eg har lov til å sykle i fylla, kan eg da også seile? :cheers:

 

Er ikke dette det vanlige blant seilere? Det kan i alle fall virke sånn, når de virrer rundt tilsynelatende uten mål og mening... :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmmm... Viste ikkje d var ulovlig og sykle på trå sykkel i fylla. :confused:

 

Kan rammes av vegtrafikklovens § 21 som setter forbud mot å føre kjøretøy (bl.a. sykkel) når man er i en slik tilstand at man ikke kan føre kjøretøyet på en trygg måte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Når jeg har hatt av toppen........

 

I følge Volvo (Penta) ja...... Det er strekkbolter som bare skal brukes en gang. Med gamle bolter er det vanskelig å trekke til med riktig moment. Da vi var ung og dum og lekte med Volvo 240 brukte vi både boltene og toppakning om og om igjen og var heller ikke så nøye med momentet, men det gikk bra likevel. Har nettopp bytta topp på min AQ151 og brukte da boltesett fra Mekonomen. Disse boltene koster visstnok :headbang::discuss::crazy::sweat::cryin::boxing::lipseal: fra Volvo Penta.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Lurer på nokre seglbåt-uttrykk:

 

1) båt som har god balanse

2) rortrykk

3) stikk i skjøtet.

 

Forstår ikkje heilt kva eg les når desse uttrykka blir brukt i omtale av seglbåtar.

 

Bedre sent enn aldri ...

 

1) Båten er hverken lo-girig eller avfeldig, men går tilnærmet rett når du slipper roret. Lo-girig betyr at den vil opp mot vinden, avfeldig at den faller av.

2) Rortrykk - kraften på roret for å holde skuta på rett kurs, er den i balanse blir rortrykket minimalt.

3) Her er jeg ikke 100% sikker, men leser det som «litt slakk», altså at man krysser, men med litt slakk i skjøtene for optimal fart og ikke høyde. Klosshalte skjøter (eller hva som helst annet), betyr «så stramt som mulig».

 

Korreksjoner, anyone?

Link to post
Share on other sites

2) Livbøyer ombord er runde, til å vippes over hodet når du får tak i den. Da henger du med armene på utsiden.

Hesteskobøyer er livsfarlige da du kan gli ut av dem dersom du mister bevisstheten. Så det er ubegripelig at de lages, selges, kjøpes.

Kanskje det er enslags makelighet, jåleri, eller noe annet?

Interessant. Men dersom man likevel har hesteskobøye, hvordan «ifører» man seg denne på korrekt måte? Hvilken vei skal åpningen?

Link to post
Share on other sites

Spørmål:

 

Hvorfor lages det ikke grønne og røde fendere.

Måtte vært fint med grønne på styrbord og røde på babord.

 

Xtreem Cote (tidligere kjent som coelan) kan brukes med fargepigment på både fendere og gummibåter. Har vært inne på tanken på å lage fendere med "egne" farger, så slipper man min og din diskusjonene når det er mange båter som fortøyer sammen.

Link to post
Share on other sites

Xtreem Cote (tidligere kjent som coelan) kan brukes med fargepigment på både fendere og gummibåter. Har vært inne på tanken på å lage fendere med "egne" farger, så slipper man min og din diskusjonene når det er mange båter som fortøyer sammen.

 

For å unngå slike diskusjoner kan denne løsningen brukes. Evt kan man jo bestille fra USA

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...