Jump to content

Viknes 880, noen erfaringer?


larss

Recommended Posts

Min erfaring er fra Viknes 1030, men det er nesten samme båt, bare litt større.


- Meget gode sjøegenskaper, føles nesten som om den går på skinner (må gjøre oppmerksom på at jeg aldri har vært ute i mer enn 9-10 ms med den båten)
- Solid bygget med veldig profesjonelle installasjoner. Elektrisk anlegg er rett ut av læreboka, og et meget ryddig motorrom.
- De skrå vinduene gir fabelaktig utsikt fra førerplassen. Ingen refleks og de gir mer romfølelse. (hvor pent det er kan sikkert diskuteres, men det spiller ingen rolle) Det er ikke uten grunn at det er påbudt på alle fiskebåter med samme type vinduer.
- Flott akterdekk som egner seg godt til fisking,soling og bading.
- På varme dager kunne man kanskje ønske seg en takterrasse eller litt større takluker.
- Fungerer helt sikkert meget bra til alle dine ønsker om familie og helårsbåt.

Totalt sett er det en perfekt båt for norske forhold som fortsatt står øverst på listen den dagen jeg konverterer til motorbåt. (hvis det ikke blir en trawler)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Løp å kjøp!

 

Vi fikk levert ny 880 i mars 2007 som ble utskiftet til ny 1030 K3 i september 2008.

 

+:

 

Er du/dere ute etter en helårs familiebåt har denne alt.

 

Du/dere kommer til å føle deg/dere trygg på havet.

 

Det er lett å komme til over alt, gode gjennomtenkte løsninger, kontruktøren har ikke overlatt noe til tilfeldighetene.

 

Det blir garantert ikke noen diskusjon om du skulle ha evnt. reklamasjoner, fabrikken ordner opp.

 

God bruktpris.

 

-:

 

Kommer ikke på noe i farten, skal komme tilbake om jeg kommer på noe!

Redigert av Alfa Selina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 880. Er fornøyd. Har 2 vanntanker i båten og bruker denne forre tanken til å teste litt ballasting. (Har ettermontert ventiler for å skille forre og akter tank.). Gjevnt over god kvalitet på båt og bygg, men tror Bavari båter idag holder høyest bygge standard!.

 

Den blir "rong" over 19 knob, men hjelper med litt ballast i baug. En god sjø båt. Er fordeler og ulemper med alle båter. NB 8700 er en kjempe fin båt, men desverre etter min mening gått litt ut på dato. Det samme gjelder Westbas, men begge båter er bygget på kvalitet og tradisjon. NB 8700 har en fordel med at den har litt mer bredde, så båten vil virke noe større.

 

Tror også 880 er generelt enkel å omsette ute i brukt marked. Og det er en båt som oppfyller mine mine behov, både til fiske og fritid.

 

Og folkens, våre kommer.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Saga 315 er en båt du bør ta med i vurderingen. Den har store solluker og gode løsninger, stort akterdekk og god kvalitet gjennom hele båten.

Holder seg godt i pris, som Viknes også gjør. Synes Saga har både finere og mer praktisk innredning. En får Saga med både Yanmar og VP motorer. Har hatt Saga 315 i tre år og var veldig fornøyd med båten.

Link to post
Share on other sites

Takker for bra svar.

Til viknes 6BY, Hvor stor tank har du i baugen, og er denne orginal eller noe du har satt in i ettertid ?

Kan godt se for meg at den steiler noe i fart ja.

 

Lars

 

 

Larss,

 

Nei vanntank i baugen er ekstra utsyr (120L ekstra). Plassert under køy, som er under salong. Har selv montert ventiler for å skille tanker, da tomme tanker, har en tendens til att 880 ligger litt til SB :headbang: . Vanntank akter er plasert i bb siden. Og tankene har felles påfylling, dvs: Filosofien er at den akterste tank har høy plassering og det skal derfor alltid renne ned til forre tank hvor tanken er at den skal suge her fra. Det er en enkel sak å sette inn vende ventiler og en ekstra meter med slange var alt jeg trengte. Informerte Viknes og synes dette burde blitt en standard løsning, men de bygger etter sin egen bok. Ingen big deal og etter montere.

 

Den steiler ikke ifart uten vann i denne tanken. Trimplan er standar, så dette er ikke problem!

 

Vet ikke om viknes har denne ekstra tank som standard nå i 2010, grunnet noe nervøst skrog ved fart over 19 knob. Jeg ligger mellom 16 og 19, så har ikke opplevd dette så et stort problem.

 

Saga 315 er en kjempe båt, noe bredere, men med mindre uteplass, fint håndverk innvendig, men så var det Volvo D serien da........

 

Bavaria: Etter min mening et teknisk godt konsept. Ryddig eletrisk, og med flott layout teknisk, skikkelig kabelgater, trekke rør, og ryddighet etter tysk standard! Enkelte billig løsninger finner en jo stort sett over alt.

 

Men sverger til vestlandsk hard topp båt av nordisk kvalitet, uten vann lekasjer, med god dimensjon på drening ute på akter dekk, skikkelig avdreining på dekk ute etc.. (Ingenting som renner ombord i båt/akterdekk.

 

NB 870 hadde i mange år tre luker/finer ute på badeplattform og innvendig I akter kant på dekk. Legg også merke til adkomst til badeplattform på eldre 870, en kan ikke gå rett ut.(dør åpning) Men alt dette ble forbedret de siste år.

 

 

Lykke til med båt jakt.

 

Hilsen 6by

Redigert av Viknes 6BY (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet om flere, spesielt Viknes eiere som er plaget med både små og stor lekasjer i sine båter. Burde ikke overraske noen.

 

Kom med litt fakta da "DuikerMan"! Ser i andre tråder at du stadig nevner Viknes med negativt fortegn. Min erfaring med båten (1030) er bare positiv. Jeg ringte eieren i dag for å høre om lekkasjer men han kunne fortelle at det ikke hadde vært noen i hans båt og heller ingen han hadde hørt om.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Har selv viknes som var ny sommeren 2006 - denne har tilbrakt hvert eneste døgn siden utendørs og i 90% av dagene på sjøen - har enda ikke kommet vann hverken nedenfra eller ovenfra i den. Eneste "vannproblem" har vært noen få dråper vann fra takluken når båten har vært ute i "storm" og stor sjø har skyllet over hele overbygget, videre har jeg opplevd et par dråper fra samme luke under stormen i fjord høst - hvor sterk vind + styrtregn tilnærmet presset fuktighet mellom luken og gummilisten. Men dette er en "standard" lewmar luke, og vel egentlig noe som båtbygger ikke kan lastes for. Luken er jo heller ikke trykksikker. Har tidligere hatt ny yamarin og tilnærmet ny nidelv - her lakk både fenderlister, kalesjeknapper og andre "innfestinger" rundt om når båtene kom rett fra fabrikken. Når det gjelder viknes 880 så har akkurat de første årgangene hatt noen problemer med lekkasje fra "vannlåsen" knyttet til luftinntak til motorrommet bl.a. fordi dreneringen har tettet seg med saltavleiringer. Dette er endret på de senere årsmodeller. Ellers er vel tæringsproblemer på eksosbendet på 1030 etterhvert blitt et kjent fenomen. Og yanmarene med A-betegnelse "from over there" har vært belemret med noe dårlig bunnpannepakning med oljelekasje som resultat. Forøvrig så skal man aldri glemme at "typiske vestlandsbåter" statistisk sett har lengre sesonger enn mange "godværsbåter". Mange ligger ute hele året i all slags vær. Og etter 10 år har en slik båt "vært i bruk" like lenge som en "sommerbåt" blir brukt i løpet av 20 - 30 år. Typisk er også at denne båttypen har opp til flere hundre motortimer pr sesong, mens det faktiske gjennomsnittet for "fritidsbåter" ligger på 50 pr. år.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...