Jump to content

Viknes 880, noen erfaringer?


larss

Recommended Posts

Takk til både Marwin og Gunnar K.

Din tur Gunnar K, var vel da med 930?

 

Basert på tilbakemeldingene deres tolker jeg det vel slik at en 880 vil være mer enn god nok for mitt bruk med tanke på sjø-egenskaper.

Med respekt for værmeldingene og god kjennskap til båtens begrensninger skal jeg komme meg trygt frem også rundt Stadt, også med en 880.

 

Da gjenstår det å avstemme behov for ekstra plass innvendig opp mot +500000 i pris for en 1030.

Link to post
Share on other sites

Takk for flotte Bilder GunnarK. Det var enda større sjø da vi passerte Stadt, men som sagt, bølgene brøyt ikke...

 

Men nok diesel, reine filter og forøvrig godt vedlikehold, er det ikke problemer med å gå i litt dårlig vær.

Svær sjø og brytende bølger er en annen sak.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar til Marwin sine ord:

 

Ja Viknes har (hatt?)avtappinspung med kran på tankene så eier kan regelmessig sjekke bunnfall og/eller vann. Spesielt viktig før en lang seilas eller når det blir mye bevegelse. 

Men vi har hatt tråder her hvor det er avdekket at eier faktisk ikke er klar over mulighetene som er ombord i sin Viknes.

 

Vet ikke om det har med at airbagen er blitt for stor (utløst)eller mobiliteten i knærne trenger smørenipler for å kunne besøke dyret under dekk.. Humor!!!!!!! Humor!!!!

 

Har og opplevd eier som sier at de har nå redningsskøyta lett tilgjengelig når vedkommende ble konfrontert med vann på tankene.

 

Uansett årsak, hjelper det lite at produsent legger alle kluter til for en sikker seilas når eier ikke bryr seg og/eller ikke vil sette seg inn i det enkle systemet. Den løsningen er noe som er godt kjent av oss som vokste opp med en dunkende Sabb.

 

Eier av Viknes kom vel fra nevnte "motorfabrikk på Damsgård", så kanskje derfor han innførte dette som standard ombord på sine båter?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turen rundt Stadt i mai 2014 var med 930. Alle viknes båtene er bra sjøbåter, men 1030 er vel kanskje den beste i hardt vær selv om det ikke er alltid slik at jo større jo bedre sjøbåt.

Jeg har hørt sagt at 830 er den som ligner mest på 1030 mht forhold med lengde og bredde. Jeg har vært godt fornøyd med både 830 og 930 når det gjelder sjødyktighet.

Link to post
Share on other sites

Første gang jeg hører om den innretningen.

 

Sjøl har jeg autotrim, men den er litt treg... Den beregner i 5-10 sec.før den regulerer.

Dette muligens for å utligne øyeblikkelige bevegelser.

 

Zipwake høres ut som en billigutgave av aktive stabilisatorer...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ok. Takk for svar . Jeg lurte på om det kunne bidra til mindre rank båt. Jeg har veldig lyst på 880, men vil også gjerne ha en båt som oppleves som stabil i sjøen. Finnes det leverandører som har autotrim som fungerer greit til viknes ? Fungerer den da på de originale flapsene ?

Link to post
Share on other sites

Ok. Takk for svar . Jeg lurte på om det kunne bidra til mindre rank båt. Jeg har veldig lyst på 880, men vil også gjerne ha en båt som oppleves som stabil i sjøen. Finnes det leverandører som har autotrim som fungerer greit til viknes ? Fungerer den da på de originale flapsene ?

Jeg mener at dette med at 880 er rank, er overdrevet! Med fulle tanker, badeplattform, jolle og noe pikkpakk, er ikke dette noe problem! Skal du ha båt som marsjer 21 + knop, kjøp en annen. 15 - 19 går bra med 222 Hk. I mye sjø bør farten litt ned, pga behageligere for folk og pengebok!

Ang flaps så kan du bruke dem for å sidestabilisere for vekt, samt trimme baugen opp/ned.

Har ingen erfaring med de nye Zipwake som beskrevet ovenfor her. Men har misstanke om at flapsene på trimmes helt opp for at det ikke skal oppstå hydrodynamisk konflikt hvis du bruker begge. Dessuten kan de kanskje komme i vegen for evt. hekktruster?

Skal du smyge deg inn i trange båser med litt vind, anbefaler jeg hekktruster i tillegg. Med akkurat det gjelder 1030 også (hevder fiskere på kysten her!) Ganske snertent med proposjonalstyring (regulerbar fart ) på trusterne, med DET koster fort 15 båtpenger ekstra pr. Truster...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar Marwin skal prøve å få meg en prøvetur snart så får jeg se og oppleve 880 jeg også!

Får ta meg en prat med viknes så jeg finner ut av dette med årsmodeller, skrog og innredning. Kom over dette bildet her om dagen ( lå åpent på nett, så jeg regner med det kan lastes opp her) som jeg tror er en 2011 modell 880. Benken er i Corian benkeplate, og grått på dashbord for å unngå solreflekser osv.. Men er det andre forskjeller og hvor mange eksemplarer ble produsert av 2011 modellen ?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Skal ikke påstå at zipwake ikke virker, men jeg er litt skeptisk. Er det dårlig vær er jeg redd at det blir det samme som auto funksjon på flapsene. Gjør stort sett vondt verre med sjøen inn på låringen.

Hadde heller brukt pengene på akter thruster da båten har stort vindfang og driver godt for vinden.

Etter 30 år med deplasement skrog så er dette den første båten jeg har som virkelig trenger baug propell ( gjerne akter også ) samme kan sies om 1030.

Angående salong inne så hadde jeg prioritert vippe sete før u-sofa. Sitteplassene langskips er ikke gode.

Link to post
Share on other sites

Har en 880 med 222 hk fra 2005. Bruker den til krepsefiske og tors/sei fiske om vinteren. Har montert hydraulisk drager og juksamaskin. Utskiftninger så langt er ny kartplotter med radar til Garmin 1020xs fra Simrad 44. Simraden bare døde. Ikke var den spesielt god heller, forutenom radaren. Varmeren måte ha ny hjerne og vannpumpen ga opp så den måtte skiftes. Gjenomføringer er skiftet til nylon/plast. Dette var ikke nødvendig men bare for å få en bekymring mindre her i verden. Båten blir brukt hele året i all slags vær og krysset Stadt flere ganger sommers tid. Den er utstyrt med mesanmast. Veldig behagelig når en ligger og fisker og det blåser litt. Demonteres om sommeren. Har aldrig følt at jeg ikke stoler på båten, men avpasser farten etter føret på sjøen. Har over 20 års erfaring som kaptein på div. hurtigbåter på norskekysten og har eid noen lystbåter i livet, så jeg mener jeg er menigsberettiget når det gjelder å vurdere sjøegenskapene på en båt.

Så hvis en 880 ellers passer til behovet, så mener jeg at sjøegenskapene ikke er det som skal hindre anskaffelse av en slik båt.

Redigert av kirokiro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. Supert ! Jeg blir nok å kjøpe viknes 880 så snart jeg får solgt båten jeg har idag, og spart opp litt. Men så må jeg komme over en fin bruktbåt også, men det kommer vel flere av de jevnt og trutt på finn. Må si fra om du tar båten til Vesterålen da Marwin ! Hyggelig med en kaffe med båtfolk

Link to post
Share on other sites

Gjør det :-)

 

Kirokiro, hvor kjøpte du de nye gjennomføringene? Tenkte å gjøre det samme...

Sjøvannsfilter er jo ikke std. på 880, så det har jeg ettermontert.

Likeledes dobbelt grovfilter med vender...

Radaren gav seg, og reservedeler er ikke å skaffe, så jeg tok Furunoen fra gammelbåten.

Lagrene til motoren i defrosteren var dårlige ( overdøvde Yanmaren!!) så jeg byttet defrosteren.

Forøvrig er denne linken fin for oss med Viknes: https://www.facebook.com/groups/Viknes/?ref=bookmarks

 

Har du stort forbruk av anoder?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Gjenomføringene og ventilene mener jeg kjøpte på Seatronic. Når du nevner defrosteren så kom jeg på at den har jeg skiftet, Plasten i den gikk i oppløsning.

Sjøvannsfilter var montert av tidligere eier. Zink forbruk er helt normalt i forhold til andre båter jeg har eid både på motor og skrog, Muligens noe høyt  forbruk på trimflaps. Må skifte hvert år mener jeg å huske. Har koblet kopperstreng mellom hylse, aksling og motor. Det hjalp på forbruket av zink på motoren. Baug og hekktrøster får ny zink hvert andre år. Utvendig på propellaksel hvert år og propell mutter hvert andre år. Ror hvert andre år. Ca halvparten av zinken i motoren skifes hver år, Noen som hvet hvordan føler foran eksospotte gir alarm ? Har prøvd å kortslutte polene men ingen alarm på panelet.... Fins det en måte å teste denne føleren at den virker mens den er på plass ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Første gang jeg hører om den innretningen.

Sjøl har jeg autotrim, men den er litt treg... Den beregner i 5-10 sec.før den regulerer.

Dette muligens for å utligne øyeblikkelige bevegelser.

Zipwake høres ut som en billigutgave av aktive stabilisatorer...

Hvordan vet jeg om jeg har Autoadjust? Har bare hatt båten en uke og det det et en stor rød boks over roret hvor det står autotrim på. Er det roret eller flaps?

Link to post
Share on other sites

Noen som hvet hvordan føler foran eksospotte gir alarm ? Har prøvd å kortslutte polene men ingen alarm på panelet.... Fins det en måte å teste denne føleren at den virker mens den er på plass ?

Her - fra innlegg #936 - står det litt om løsningene for temperaturalarm ved manglende sjøvannskjøling på 6LP(A)-serien:

https://baatplassen.no/i/topic/66093-tråden-med-alt-om-yanmar/page-47

 

Jeg vet ikke om det er tilsvarende løsning på din motor, men mye kan kanskje tyde på det?

Det er mulig du må ha motoren i gang for å få riktig spenning frem til alarmlampa i dashbordet, når du kortslutter polene på temperaturføleren - men det hadde du kanskje?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tok en test med båten i dag:

Med tom vann-og dasstank men fulle drivstofftanker lite ræl og en person ombord logget jeg 22,2 knop på 3450 rpm. (Max)

(Hadde båten på slip i forrige uke...)

Men føler fortsatt at båt og pengebok trives best rundt 16 knop og 2900 rpm...

Forbruket har jeg ikke fått testet enda.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Var på lokal liten båtmesse på Øysand sør for Tr.heim i dag og så nærmere på en ny 930...

Det er endel fordeler med 880 sammenlignet med 930:

- Det er trangere passasje mellom bord og førerstol på 930.

- Det er trangere adkomst i lasterommet, samt vanskelig å stå der...

- Det virker som det er mere disponibel skap og lagringsmulighet i forkabin.

Fordelere med 930:

- Høyere masjfart pga. litt forandring av skroget.

- Påståes å være mere stabil ved høyere fart (> 20 knop)

- Mere moderne instrumentbord (helelektronisk) 

- Vendbar sofa i kabin.

- Litt større vaskerom / toalett.

 

 

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...