Jump to content

Viknes 880, noen erfaringer?


larss

Recommended Posts

Du kan risikere å gå fra en kjempe-motorisert Trawler til en undermotorisert halvsjanser Astor. Med ønske om rekkevidde blir det feil. Tror du bør høre på de som har båten og sier 222 hk er minimum.

Vi hadde Fjord 880 med 200 hk og den kunne godt hatt 30-40 hk mer. En båt på 30 fot er langt mer følsom for vekt enn Trawleren din.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mener 184 hk blir for lite. Motoren er bare 3,6L så med fulle tanker og ferie last vil marsjfart bli lav. Det er først på 16-17 kn skroget kommer ut av vannet.

Har 240 hk / 4,2L og det er ikke overmotorisering, men holder god marsj fart på fornuftig turtall uavhengig av last

6by er vel 3liter og den yter 251hk Redigert av Kal-El (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du ha targabøyle og stor platform med rib oppå blir det mye vekt bak. Da er nesten 240 HK minimum.

Mao hvor last man hiver i og særlig last langt bak påvirker fart og forbruk.

Just presis! Jeg har stor plattform og jolle med fast bunn bak. (65 kg)

 

De tallene Viknes i sin tid oppgav på fart og forbruk, ga meg endel bekymringer i starten: Nådde aldri 24 knop på 2,4 liter / Nm. Viknes sine tall var sikkert riktige da båten var ny, uten plattform og jolle, med 3 stand. batterier, en skvett diesel og et par mann oppi.

Min har targabøyle bak, ankervinsj, plattform, jolle, 2 thrustere, 5 batterier, 16 amp. skilletrafo og 50 - 60 kg ræl, så MIN fart og forbruk (omtalt et annet sted her) er naturlig nok andreledes.

Andre Viknes-eiere har sikkert noe av det samme, og er kanskje årsaken til at Viknes ikke lengre vil / kan oppgi tall for forbruk og fart. Forståelig nok.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er ny her på forumet og låner denne tråden litt.

Ser meg om etter en pent brukt Viknes 880 men er fryktelig i stuss når det kommer til motor.

 

- Ønsker meg et pent holdt eksemplar med 251hk-motoren....men hvordan er holdbarheten på denne?

- Har det vært noen kjente gjengangerfeil?

- Noe spesielt man skal se/høre etter?

 

Båten utgikk vel i 2011 og 930 blir for dyrt. Da er jo de aktuelle båtene minst fem-seks år gamle og da begynner jo disse motorene å ha fått noen timer på telleren.

 

Vi har lånt en slik båt noen ganger nå i sommer og har fått sansen for båttypen

Takknemlig for alle synspunkter og innspill.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til dette forumet :-)

 

Les gjennom hele denne strengen, så får du ganske god peiling.

Ellers er tråden 

https://baatplassen.no/i/topic/66093-tråden-med-alt-om-yanmar/

ganske informativ.

Ikke kjøp med mindre motor enn 222 Hk

Lykke til med valget :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding.

Den Yanmartråden er jo litt gresk da den bare snakker om disse motorkodene . Hva heter 251Hk varianten i 880 på Yanmar-stamme-språk :-) ?

Basert på denne tråden, virker jo Yanmar-motoren som en ganske robust sak.

 

Blir likevel litt skeptisk da jeg har fulgt med på Viknes 1030 (som jeg EGENTLIG har lyst på) på Finn i lengre tid.  Det ligger da noen båter der som har fått skiftet motor.

Er det noen typiske feil ved Yanmar som forårsaker motor-skift eller er dette bare enkelt-tilfeller?

 

En ny motor koster jo fort 400.000,- og jeg synes overhodet ikke at bruktprisene på Viknes 1030 reflekterer den risikoen som ligger latent med en 8-10  år gammel båt som kanskje trenger ny motor kort tid etter kjøp?

Link to post
Share on other sites

Hei. Er ny på forumet og synes det har vært interessant å lese erfaringer med viknes 880 og 1030. Jeg har en Beneteau Antares 680 idag men ønsker å gå over til viknes, da behovet mitt har endret seg, og jeg liker det store akterdekket, tørkeskapet, arbeidslys, varme ++ som viknes har. Prismessig er vel 880 mer innenfor mitt budsjett, men skulle gjerne fått noen flere synspunkt på sjøegenskapene til 880. Er den, også ved normal bruk så følsom/rank som flere gir uttrykk for her, eller kan dette forebygges med ballast og lignende. Jeg ønsker en romslig familiebåt men som jeg også kan bruke til vinterfiske etter skrei, dorging om sommeren, familieturer og hygge osv. På dette klippet på youtube ser det jo ut som den takler mye vær. Kan noen som har erfaringer med 880 fortelle litt så er jeg veldig interessert i å høre. Liker også litt fart, og gjerne 20-22 knop, men dersom grensen for skroget går ved ca 18 her, er vel det en vanesak, og det er vel egentlig en fin fart. Synspunkter på sjøegenskaper og anbefalt motor, evt årsmodell ?

Link to post
Share on other sites

Velkommen til deg også :-)

Det var mye styggere sjø over Stadt da jeg hentet båten i fjor, enn hva denne videoen viser :-)  Følte oss trygge ombord.

Er sjøl litt ny på Yanmar, men forstår at den motortypen jeg har er ganske solid. (Commonræl er kanskje mere følsomt?)

Ang skroget på 880, så vil det bli mere "sjødyktig" med litt last ombord. Hvis du vil marsje over 20 - 22 knop, bør du kjøpe annen båt. 930 eller 1030 ++

Men da blir motorkravet større…. Som jeg nevner høyere opp i denne strengen, så har ikke dette skroget så mye å gjøre over 20 knop. Pga. utforming.

MITT krav til båt før jeg kjøpte, var at den minst skulle kunne marsje like fort som Hurtigruta…(Den går ca 16 knop…)

Og det gjør Viknes 880. (17-19 knop avhengig av last tankmengde ombord. Har toppet 22 knop, men da sliter motor og lommebok!)

Følsomheten ( rank) synes ikke jeg er noe problem. Mulig det er verre uten alt det rælet jeg har ombord. (Se innlegg # 75 og 80 her.)

Med 60+ års erfaring med outboard og drev, ble det litt av en overgang å kjøre båt med fast aksling! Særlig sleit jeg med å bakke inn i en trang bås i båthavna,

OG med en 62 fot ny Princess bare 2 båtlengder longside forran meg! Litt vind i tillegg da, så torde jeg ikke gå ut eller legge til alene!

880 har baugpropell, og det hjelper nok mye for en MED erfaring, men jeg tok kostnaden med å montere hekkthruster i tillegg. Deretter ble manuvrering 

i trange forhold, selv MED endel vind, en enkel sak. (At noen "brave sjøulker" her på forumet kaller slike "pysevisper", tar jeg med stor ro :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding.

Den Yanmartråden er jo litt gresk da den bare snakker om disse motorkodene . Hva heter 251Hk varianten i 880 på Yanmar-stamme-språk :-) ?

Basert på denne tråden, virker jo Yanmar-motoren som en ganske robust sak.

 

Blir likevel litt skeptisk da jeg har fulgt med på Viknes 1030 (som jeg EGENTLIG har lyst på) på Finn i lengre tid.  Det ligger da noen båter der som har fått skiftet motor.

Er det noen typiske feil ved Yanmar som forårsaker motor-skift eller er dette bare enkelt-tilfeller?

 

En ny motor koster jo fort 400.000,- og jeg synes overhodet ikke at bruktprisene på Viknes 1030 reflekterer den risikoen som ligger latent med en 8-10  år gammel båt som kanskje trenger ny motor kort tid etter kjøp?

 

Yanmar motoren på 260 Hp (251 Hp på aksling) har typebetegnelsen 6BY eller 6BY2. Dagens versjon kalles 6BY3.

Pass på at den er oppgradert til 6BY2 da dette var en oppgradering som fikset en del svakheter med første versjon.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Er ny her på forumet og låner denne tråden litt.

Ser meg om etter en pent brukt Viknes 880 men er fryktelig i stuss når det kommer til motor.

- Ønsker meg et pent holdt eksemplar med 251hk-motoren....men hvordan er holdbarheten på denne?

- Har det vært noen kjente gjengangerfeil?

- Noe spesielt man skal se/høre etter?

Båten utgikk vel i 2011 og 930 blir for dyrt. Da er jo de aktuelle båtene minst fem-seks år gamle og da begynner jo disse motorene å ha fått noen timer på telleren.

Vi har lånt en slik båt noen ganger nå i sommer og har fått sansen for båttypen

Takknemlig for alle synspunkter og innspill.

Også ny her på forumet og vil dele dele med deg og andre litt ang Viknes 880. Har nylig anskaffet meg denne med 184 hk Yanmaren, etter lang tid med snaring og spørsmål. Konklusjonen er en flott båt og motoren holder. Mener at jeg sparte opp mot 100.000 i innkjøp, og båten har jeg tenkt å eie veldig lenge. Er enig i de som meddelte meg, og som er delvis bekreftet i denne tråden, at skroget begynner å ikke trives over 18-19 knop. Min klarer akkurat 20, men flyter fint, behagelig og økonomisk rundt 15 knop. Her er den ikke så følsom for flaps, og hanterer høy sjø og omgivelser på en utmerket måte. Imponerende er det at den slipper sjøen og kan trimmes flat i 11-12 knop. Men det virkelig trumfkortet er balansen mellom inne og uteplass, og at den er lett håndterlig for en person. Så oser den tyngde og kvalitet. Gleder meg til vinterfisket med denne.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill Viknesfrelst.

Er virkelig i tenkeboksen men får ta tiden til hjelp.

Har vel ca 30 timers gangtid i lånt 880 nå i sommer. Det var mer enn nok til å vekke interessen for å eie en slik selv.

Erfarte likevel at jeg gjerne skulle hatt båten litt større i alle retninger --> 1030.....men da blir det +500k.

 

Grunnet hytte nord for Stad og fast tilhold sør for Stad blir det passeringer her minst to ganger hvert år og da er jeg vel litt der at 1030 sin ekstra tyngde og stabilitet kan være sundt for både harmoni og sikkerhet i familien ved disse anledningene.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle viknes båtene er gode sjøbåter fra 770 og oppover. Jeg har i over 5 år hatt 830 og nå siste 4 år 930. Største forskjellen med 930 er muligheter for større marsjfart og innvendige løsninger. Som sjøbåt i urolig vær var 830 like bra, og det samme gjelder nok sikkert for 880 om farten redusers. Video i kuling i innlegget over viser jo tilpasset fart med sjøen bakfra, det er noe annet enn å ha kulingen og krappe brytende bølger midt i mot. Ved dårlig vær i motsjø er båtene veldig stabile om farten reduseres til ca 12 knop, men man får sjøsprøyt over båten uten at det gjør noe. I medsjø må jo også farten selvfølgelig tilpasses vind og bølger. Jeg har gått med både 830 og 930 hele kysten fra vestlandet og nordover og brukt båtene om vinteren på fiskebankene utenfor Tromsø (fritidsfiske).

Link to post
Share on other sites

Enig hanto 1, 1030 er nok den beste båten når det gjelder sjødyktighet. 930 har også et bra fartspotensiale, jeg har vært i over 31 knop medstrøms  med yanmar 8LV 320 , med  flatt hav er 27 knop ok med ren båt. Med den største motoren (370)  vil nok 930 funke bra opp til 30 knop uten hjelp av strøm. Marsjfart 20-24 knop.

Link to post
Share on other sites

I motsjø et 880 veldig bra, men 1030 er bra i all slags sjø og funker opp til 30 knop, men det er jo en betydelig større båt.

Har som sagt kun ca 30timers gangtid i en 880 men rakk da å få med meg en krysning over Stavfjorden på vei sørover med endel sjø sideveis på skrå bakfra. Når jeg da ikke kjente båten veldig godt ble dette ikke noen hyggelig opplevelse. Er dette en type sjø/situasjon hvor forskjellen på 880 og 1030 kommer frem eller vil slikt oppleves nokså likt i en 1030?

 

Dere får unnskylde evt dumme spørsmål men jeg har et ønske om å kjøpe en båt som er stor nok for familien på to+to etter hvert som guttene blir ungdommer. Da har jeg en mistanke om at 1030 er det rette...men dyrt

Link to post
Share on other sites

Men skal du fraktes på hytta Nie er det råflott å kjøpe en 1030 som i seg selv er en hytte :-) Og vil du fraktes over 20 knop i marsjfart finnes her også andre båttyper. Det blir uansett et kompromiss.

 

Det med sjø skrått bakfra er det eneste minuset med 880. Da forandrer den lett kurs. Men igjen har dette med fart/trimming, og med min marsjfart på 15 knop og litt opptrimming av baug forsvann dette bortimot. Det må ha med at skrogen er relativt breitt iforhold til lengde, og kombinert med kjøl. Vet at Westbas 29 og Viknes 830 er noe bedre her. Men hvordan er 1030?

Link to post
Share on other sites

Men skal du fraktes på hytta Nie er det råflott å kjøpe en 1030 som i seg selv er en hytte :-) Og vil du fraktes over 20 knop i marsjfart finnes her også andre båttyper. Det blir uansett et kompromiss.

 

Det med sjø skrått bakfra er det eneste minuset med 880. Da forandrer den lett kurs. Men igjen har dette med fart/trimming, og med min marsjfart på 15 knop og litt opptrimming av baug forsvann dette bortimot. Det må ha med at skrogen er relativt breitt iforhold til lengde, og kombinert med kjøl. Vet at Westbas 29 og Viknes 830 er noe bedre her. Men hvordan er 1030?

Ja, det er kanskje råflott men avstanden hjem/hytta er så stor at den blir bare gått med båt i sommerferien for å ha båt de ukene vi er der og så lager vi en tur av reisen til hytta og hjem igjen. Hytten er mer en fjellhytte men på Sunnmøre er det ikke langt fra fjord til fjell :-)

Men båtsesongen er jo mye mer enn bare sommerferien så båten vil bli hytte for mer kortreist bruk i resten av båtsesongen utenom sommerferien.

 

Angående 880 og sjø skrått bakfra hadde det vært flott med noen innspill fra dere med erfaring med både 880 og 1030. Mye handler nok om å kjenne båtenes styrker og svakheter under ulike forhold men jeg antar at det er noen rent objektive forskjeller på hvordan de to båtene opptrer under disse forholdene.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ( og flere) antyder at skroget på 830 er noe kort i forhold til bredden. ( men bevares, en flott båt!)

 

På turen fra Måløy til Ålesund etter båtkjøpet i fjor, var det 2 Westbas 29 (samt endel andre større og mindre båter som ventet på bedre vær...) og som ikke torde å gå over Stadt! Stor sjø, men uten særlig brytning. Vi møtte 3 båter på motsatt kurs: De to første var Viknes 880, den siste Viknes 1030. Da fikk vi virkelig se hvordan båtene gikk i sjøen. Imponerende! Vi hadde sjøen litt aktenfor tvers. Fart ca 13 - 14 knop.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...