Jump to content

Viknes 880, noen erfaringer?


larss

Recommended Posts

nie skrev for 11 timer siden:

Forstår det slik at Viknes bygde båter i Arendal i en periode og at dette ikke var så vellykket?

- Hvilke modeller ble bygd der ?

- Når startet produksjonen?

- Når ble den avsluttet?

Viknes 880 ble bygd i Arendal. Kjenner ikke tidsrom og har heller ikke hørt at det ikke var vellykket, men antar de ville samle alt sammen på en plass når kapasiteten ble slik at det kunne handteres.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Disse spørsmålene må du spørre Viknes om...

Dieselforbruket på 880 har jeg fått kontrollert nå.... Det ble tur sørover istedet for nord (som kanskje taes neste år).

Hadde 'endel' urolig sjø på turen fra Trondheim til Kr.sund, og til Måløy, rundt spes. Stadt. Forbruket ca snitt 16 knop i bølger++ ligger på ca 2,16 l/ Nm, alså ca. 26 L/t.

Iflg. en annen 880-eier som har kontroller, har den et forbruk på under literen ved 1500 rpm og 6 knop, 1,2 liter ved 1800 rpm og 7,5 knop, 1,77 liter / Nm ved 2900 rpm og 17 knop. Alt på flatt vann. Noe jeg har kontrollert og ser ut til å stemme bra!

Ved stor sjø og vind og strøm imot, samt lastet båt går forbruket naturlig opp!

Og igjen: 880 har ikke noe å gjøre over 19 knop (selv om jeg på flatt vann uten last fikk den opp i 22,2 etter slippsetting). Skal du ha båt som må gå raskere, kjøp en annen!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Sjekk info om mente marine sitt system. Det Sies å kunne monteres på det gamle flaps-systemet og er noe raskere. Derimot er ZipWake nå mere aktuellt. Det er visstnok levert flere Viknes med dette den siste tiden. Systemet reagerer lynraskt, i forhold til det gamle! Også omtalt endel på Viknes-sidene på FaceBook.

Vurderer selv å montere dette.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

nie skrev On 28.10.2016 at 23.36:

her

 

Viknesfrelst skrev On 30.10.2016 at 9.31:

Men skal du fraktes på hytta Nie er det råflott å kjøpe en 1030 som i seg selv er en hytte :-) Og vil du fraktes over 20 knop i marsjfart finnes her også andre båttyper. Det blir uansett et kompromiss.

 

Det med sjø skrått bakfra er det eneste minuset med 880. Da forandrer den lett kurs. Men igjen har dette med fart/trimming, og med min marsjfart på 15 knop og litt opptrimming av baug forsvann dette bortimot. Det må ha med at skrogen er relativt breitt iforhold til lengde, og kombinert med kjøl. Vet at Westbas 29 og Viknes 830 er noe bedre her. Men hvordan er 1030?

 

Få båter 'liker' sjø aktenfor tvers. 880 har ikke problemer med slik sjø, hvis den kjøres rett. (Gjelder vel de fleste båter) Opp med flaps og litt ned med farten, så går den ganske rett. 

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Marwin skrev On 21.5.2018 at 13.13:

 

 

Få båter 'liker' sjø aktenfor tvers. 880 har ikke problemer med slik sjø, hvis den kjøres rett. (Gjelder vel de fleste båter) Opp med flaps og litt ned med farten, så går den ganske rett. 

 

Her er det nok forskjell på en helplaner og en halvplaner. Den største forskjellen jeg har erfart er at halvplaneren holder mer igjen på kjølen og vil derfor krenge vesentlig mer mens helplaneren "sklir" bedre og unngår dramatiske krengebevegelser. Det er velkjent at 880 skroget har vært benevnt som nervøs i det høyeste fartspotensialet.

 

Jeg har ikke prøvd 880 selv da min erfaring kommer fra 1030 som hadde gode sjøegenskaper men også denne fikk unormale krengeutslag ved full fart (flatt hav) kombinert med minimal kursjustering på autopilot. En grad var nok til å frambringe underlige, overkompenserende bevegelser i skroget. Ved marsjfart kjørte skroget derimot utmerket. Piloten var justert prikkfritt så det hadde ikke noe med denne å gjøre, skroget var bare slik.

Link to post
Share on other sites

En borti veien her har en slik 880. Han er veldig fornøyd med båten, unntatt en ting. Når den ligger fortøyd heller dekket akter faktisk framover. Evt. vann som kommer inn på dekk vil da ikke bli drenert ut, men renner over kanten og ned i motorrommet. Er dette et vanlig fenomen med Viknes 880? I tilfelle synes jeg det høres ut som en konstruksjonsfeil, noe som kunne vært unngått ved plassering av tanker, batteri osv. 

 

En kompis av meg hadde tidligere en 880, men han ble aldri fortrolig med båten. Han mente den rett og slett var for smal, og dermed rank. Han var heller ikke fornøyd med sjøegenskapene på den kontra 1030.

Link to post
Share on other sites

MSF skrev for 3 timer siden:

På nyere 880 er det drenering i forkant av lukekarm.

Sjøegenskapene til 880 er jeg svært fornøyd med. Har reist langs Vestlandskysten under forskjellige værforhold flere ganger.

 

 

 

 

 

De er nok greie under marginale forhold men sammenligner du mot andre båter i samme størrelsesklasse som f.eks. NB 870 (som tåler mye større motor og er langt bredere) blir nok forskjellen framtredende.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer: (ref innlegg torsdag) Nei, vi er vel enige om at enhver båt har sin "kritiske fart". For 880 sin del ligger den på 19-20 knop, avhengig av last, motor og "flaps'. (Har du større last, og / eller raske flaps kan du vel kjøre rasker ( og mye dyrere!)). Jeg trives best i 15 - 18 knop. Ble forresten litt vant med å kjøre i 7 knop over lengre avstander i go'været i sommer.... Kosefart for mann og pengebok: Ca. en liter på mila ?

Sjøl har jeg mange ganger hevdet at, skal du ha en båt som skal marsje 20 knop ++, ikke kjøp 880, for skroget er ikke bygget for den farten! 

(930 er raskere og dyrere, samt et par negative trekk JEG synes er bedre på 880.)

.

Vedr. å sammenligne med andre fabrikater jeg ikke kjenner så godt, kan jeg ikke kommentere. Ikke annet enn at forskjellen i bruktpris på de to, sier endel...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Glemte en ting ang. trimflapsene mine: De kan justeres / kalibreres!

Gikk inn på hjemmesiden til Mente og lastet ned skikkelig manual.

Responstiden kan justeres! Det bedret det hele litt.

(Har sjekket litt rundt ZipWake... Flere har montert denne typen raske flaps, og er fornøyde.

Men bør monteres i hele bredden akterut på 880.)

.

Et tips (enten det er Viknes eller andre...):

Jeg byttet alle gjennomføringene i skroget i fjor sommer... ( 2005 mod)

Det ene sjøvannsinntaket  røk tvers av under demontering...

Vi ville ha hatt "litt" problemer hvis det hadde røket under gange... Kan man si ?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...