Jump to content

Viknes 880, noen erfaringer?


larss

Recommended Posts

Hei!

 

Har ikke Viknes selv, men bare hørt positive ting fra de jeg kjenner. Har NB 820 Sport, og gikk i konvoi fra Herdla til Harstad sammen med flere Viknes og NB båter for noen år siden. Mitt inntrykk var at min NB 820 lå bedre i sjøen enn Viknes 830 dette særlig i litt krapp motsjø. I litt ruskevær lå jeg en lang periode bak en 1030 - der var det "flatt hav"! Ang diesel forbruk var jeg langt under de Viknes 830 som var med i konvoien - tror ikke det var noen 880'er med. Nå har jeg en D4 225, med langt høyere marsjfart enn tilsvarende Vikneser med Yanmar som var med.

 

Båten er helt tett, min erfaring er at både NB og Viknes er tette båter - kjenner ingen med lekasjeproblemer. Min forrige båt en NordStar 24 var lekk som en sil, forhandler klarte aldri helt å tette den.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her er det nokk ikke bare snakk om en mandagsbåt men også om en meget spesiell og vanskelig kunde.

Når det er sagt har jeg hatt meg en tur til Røst samens med en kolega i vinter med en Viknes 880 for og fiske litt. Fin båt men må si meg enig i at den virker lit lite stabil legger seg lett serlig under gange. Den er også svært hard i sjøen når en marser med ca 20 kn det er umulig og berge en kaffekopp selv på flat hav. Det og komme seg frem på bakken når det er noe sjø er jo rene sirkusnumret og noe en i det lengste bør ungå. Men ut over det en flott båt.

Link to post
Share on other sites

OK, Referer til skriv_

 

Bud nr 1:

 

Ha ren propell for maks effekt. Jeg dykker og polerer proppell. Det er snakk om maks fart på 21-22 og eller 25 knob med ren propell, samt lavere drifstoffs økonomi.

 

Ja, Viknes 880 kan ha en tendens til å plane på kjøl og legge seg over, men dette kan komme fra 19 knob og oppover.,,.., men 880 ble lansert med 188 hk til og begynne med og med en maks fart på 18 knob. i 2000

 

Han omtaler "slingre finner" noe man finner på båter som lasteskip og oppover i størrelse. Når han beskriver skipets "G-Punkt", og eller stabilitets kurver, vel. Det skal mer til grunne en noen regne eksempler fra kyst skipper eksamen, eller rettere sagt: Det er tatt ut av grunnleggende stabilitets lære fra yrkes skolen for matroser og maskinister. Videre leser jeg artikkel med et smil rundt munnen. Som sagt, er jeg selv eier av en 880, og har vært ute i mye vær, og opplever det som en god sjø båt. Tilpass farten etter forhold.

 

Men uansett, det skal bli artig å se fortsettelsen på historien. Vi har nok med en ekstra vanskelig kunde å gjøre.

 

Det er heller ikke normalt og legge ut et privat sendt dokument offentlig på nettet. Selv om selger kan virke arrogant, er ikke dette normalt. Lurer på hvordan denne kunden har reagert på De øvrige "båt-kjøpene", han har foretatt. ?

 

God sommer

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med 830, men har nå en 1030 og har tiligere hatt Westbas. Westbasen holder kursen lettere i lav hastighet pga lang kjøl, med Volvo 191 hk marsjet den best ved 15 kn.

Dersom 830 har samme korte kjølen som 1030, så driver den lettere med vinden enn Westbas, men går lettere i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å banne i et eller annet hus - har av mange viknesfolk blitt fortalt att viknes 830 er den viknes-modell som ligner mest på 1030 når det gjelder sjøegenskaper - dette fordi 830 bare er 32 cm. kortere enn 880, men 15 cm. smalere. Dermed blir forholdet lengde/bredde annerledes, og 830 "butter" ikke så lett i motsjø. Ellers enig med det som skrives om 830 at den kan plane på kjølen (blir litt ustabil) over 18 - 19 knop. Rundt 15 - 16 knop går den imidlertid på skinner og er lite påvirket av folks plassering. Med 1/2 fulle tanker eller mindre er 830 nesten ikke påvirkelig av trimflapsene, men de er tilstrekkelige til å rette opp ved sidevind. Med tilnærmet fulle tanker må jeg bruke trimflapsene for å få ned baugen i motsjø, Ved full fart (ca 20 knop) går båten best helt uten bruk av flaps - men må korrigeres bittelitt hvis lite ferskvann ombord. Dieseltankene er plassert langt bak/på hver side av båten. Har opplevd forhanderapparatet som "OK" når det gjelder service, men har et intrykk av at produsenten nok kan være noe "vanskelig". Jmf. noen saker om eksosproblemer på 1030 / salget av skadet båt i Vestfold i våres. Men i denne typen saker, og også den som refereres til lenger opp" så er det minst 3 sider i slike saker, selgers side, kjøpers side og sannheten.........

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Viknes 830/184 yanmar i 3 år i Tromsø og er veldig fornøyd med sjøegenskapene. Bruker båten hele året- bla skreifiske (hobby) på Malangsgrunnen i havet utenfor Tromsø. Det er en trygg og sikker sjøbåt for utfordrende forhold, men en må selvfølgelig avpasse farten etter vind,strøm og bølger. Tror at 880 er mere rank- 830 har muligens også et mere moderne skrog og ble jo utviklet bla etter erfaringer man hadde gjort med 880 og 1030. Jeg har også hørt at 830 er en bedre sjøbåt enn 880.

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Lurer på hvordan dette begrepet rang har kommet inn. Viknes 880 kan plane på kjølen ved fart over 19 knob. Dette er likt for de fleste deplasemnts båter med kjøl. Snakket forøvrig med en i havna som hadde hatt sin Westbaas 29 i 12 år. Den ble ustø, / planet på kjølen ved fart over 16-17 mil.

Jeg krysser mange havstrekk med min båt og stiller meg veldig undrende til all kritkk 880 får om at den er rang. Jeg kjører avgårde i allslags vær, og skulle 880 være en "velte petter" hadde jeg godt rundt for lenge siden. Har selv kjørt 830, en god sjø båt, men ikke god nok til mitt bruk. Denne ble for rang og følesen av liten båt ble stor. Båten var for "lett" i motsjø, og solidhets følesen forsvant.


Mener ikke å kritisere 830, men skjønner at folk skriver rett ut, så hvorfor spare på kruttet. Nei, jeg har hatt en del båt, og er veldig godt fornøyd med min 880. Med 250 HK får jeg 24-25 knop på GPS. NB: Med ren propell. Over 20 knob må den trimmes med trimplan, men jeg bruker å marsje på 17-19 knob. Da har jeg et veldig bra forbruk, iforhold til seilt distanse.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Her var det jo en del interessante meninger. At man har med en meget vanskelig kunde lengre opp i tråden å gjøre er vel hevet over enhver tvil. Tok selv ut en 1030 ny i 2007 og etter omtrent et års tid og 3 turer tilbake til forhandler, der den på det lengste lå en måneds tid var båten i den stand jeg skulle sett at den var da den var ny. Mao. mange utbedringer av bl.a. LEKKASJER både i skrog og takluker etc. Disse utbedringene dreide seg alle som en om ting som var slurvet med under byggingen. Ikke feil med selve konseptet. Forhandleren gjorde en meget god jobb på denne siden men jeg vet at det var fabrikken som skapte de største problemene når det gjalt imøtekommelse av reklamasjonene.

 

Andre simple ting som at vanntankmåleren var installert kun på øverste vanntank (som er sammenkoplet med nederste) som gjorde at når øverste tank var tom viste måleren helt tom vannbeholdning selv om man hadde halve beholdningen igjen. Sånne enkle ting kan ikke en seriøs produsent være bekjent av å levere. Skulle man spare og benytte kun en tankmåler måtte den iallefall ligge på den tanken som sist ble tom. Noe annet er praktisk ubrukbart.

 

Da alle utbedringene var utført ble jeg godt fornøyd med båten og har likt den meget bra den tiden jeg hadde den. Den har også vært problemfri siden. Har heller ikke hatt sotproblemer med Yanmar 340 hk. Viknes 1030 har særdeles gode sjøegenskaper og er laget for tøffe tak. Har prøvd båten i allslags vær og overhodet ikke tenkt tanken på utrygghet. Dessuten er den en bra sommerbåt med masse uteplass. Da det var tid for å se på ny båt vurderte jeg en ny 1080, men litt av skepsisen til det byggeslurvet jeg hadde erfart med 1030'en satt igjen, sammen med at båten faktisk havnet på 3,5 mill. med det utstyret jeg ville ha. Og til den prisen åpnet det seg andre alternativer. Om det hadde blitt denne båten ville jeg nok ha reist til fabrikken under bygigngen for å følge byggeprosessen i detalj selv.

 

Det man hadde slurvet med velger jeg å tro skyldes en tid med svært stor etterspørsel, lang leveringstid og høyt arbeidspress på fabrikken, typisk fra tiden 2006-2007 og er forhåpentligvis bedre nå. Det er heller ikke sikkert at de var alene på markedet om dette i dette tidsrommet med høy aktivitet hos båtprodusentene.

 

At fabrikken bygger populære båter som er meget ettertraktet på markedet er det ingen tvil om. Jeg betviler på det sterkeste at det er noe galt med 880 som gjør båten utrygg men skroget kan nok oppfattes som noe nervøst når man overstiger det opprinnelige konstruerte fartspotensialet. På full hendel får man ofte ugunstige virkninger med motrorkompensasjon etc. ved flapsbruk, autopilot etc. på disse skrogene. Slik er det konstruksjonsmessig for halvplanende fartøyer av denne typen. Uansett, eminente båter til sitt bruk. Det har de bevist gjennom alle kjøperne som har festet tillit til merket.

Link to post
Share on other sites

Hentet ny 880 for et par måneder siden, så kan ikke si jeg har lang fartstid med modellen. Opplevde som andre litt småfeil her og der, men fabrikken har kommet og ryddet opp. Aldri noen diskusjon, har forøvrig veldig god erfaring med fabrikken her i Arendal. Alle forespørslene mine ble tatt seriøst opp til vurdering under bygging, noen ble gjennomført, mens andre ikke.

Feilene har ligget mest i utstyr levert av underleverandører til Viknes (Helly Hansen, trimflapsene mm) Har ikke opplevd lekkasjer.

 

Når det gjelder dette med feil på ny båt, så mener jeg selvfølgelig at man bør forvente å få en feilfri, eller tilnærmet feilfri båt. Synes det er kjipt når noen får ødelagt deler eller hele ferien sin pga slike årsaker. Men har flere kjente som har kjøpt nye båter opp igjennom årene, Scand, Viksund, Saga, Sollux mm, kjenner ingen, som ikke har måtte ty til reklamasjonsretten. Så tror ikke Viknes er dårligere eller bedre enn andre. Spørsmålet kommer heller til hvor flinke de er til å følge opp kundene sine, og personlig har jeg foreløpig svært god erfaring.

 

Nå har jeg fått "nye" skroget til 880, og det er litt annerledes enn det gamle, men prøvekjørte den forrige modellen, og fant igjen noe av beskrivelsen som andre prater om, men så ingen problemer med det. At båten er rank, får stå for andres påstand, men at båten har dårlig stabilitet er bare tull!! Man må være litt forsiktig med trimflapsene. De er svært effektive.

Har fått testet båten i 2-3 mtr sjø, og kan ikke si noe negativt om sjø egenskapene, tvert imot. Båten er godt skrudd sammen, har ikke funnet knirkelyder, eller løse deler så langt.

 

Som sagt er stort sett veldig fornøyd, spesielt med Viknes Sør, hvor jeg har handlet. Om jeg er like fornøyd 2-3 år vil tiden vise, men har ingen grunn til å tro noe annet.

Link to post
Share on other sites

Har den nevnte motoren, synes selv det er en kjempemotor, foretrakk den fremfor "commonræl" motorene (smak og behag), men den er justert ned til 250 hk, som er det som 880 er godkjent for. Så er det noen som skrur den opp igjen til 290 hk....vet ikke om jeg skal gjøre det selv enda. Har testet en med oppjustert 290hk, og merket ikke noe forskjell fra 20 til 27 som du spør om.

Når det er sagt, så må du ikke kjøre over 20 knop hvis du ikke føler for det.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 3 måneder senere...

Kjøpte en 880 / 06, 222hk for en måned siden i Bergen. Svært godt fornøyd med sjøegenskapene.

24 knop med rent skrog og 2 mann ombord. 3400 rpm., marsjer 17,5 på 2900rpm.

En fart som jeg synes skroget / båten / lommeboka trives best med….

Forbruket / Nm er rimelig uendret mellom 12,5 og 17,5 knop. under 11 er du "bølgegeneral" (som kan avhjelpes noe med flaps..)

Over  18 - 19 knop må man "bruke hue" litt.

Har aut. flaps ombord, en duppeditt som er litt treg i reaksjonen (før den får tenkt seg om!) men ganske så følsom over 14-15 knop….

Endres kurs / fart / forflytting av last (personer), begynner den å jobbe  "litt" før den får stabilisert seg. Dahh kan lett kaffekoppen bikke ja!

Rådet er å ikke bruke automatikken før alt er stabilt med kurs og fart, da er den super å ha :-)

Vann innenbords har jeg hatt 1 - en gang: Glemte å lukke takluka før en regnskur kom… Lekkasjer har jeg ikke sett noe til. Enda :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...