Jump to content

Viknes 880, noen erfaringer?


larss

Recommended Posts

Det kan jeg ikke svare godt nok på enda.

Etter turen fra Bergen til Trondheim tipper jeg ca 1,7 l/Nm...

Det gikk nok noe mere, pga stygg sjø over Stadt, og noe 'rammel' rett etter Kr.sund...

 

Men alså: Noen som har hint om dass-tanken?

Og etter maaange års erfaring med outboard og drev, ser jeg at det er minimalt med styring akterover på sakte fart...Er det noen som har montert / vurdert montering av hekkthruster?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Satt inn plasttank da alu tanken tok kvelden. Da er det lett og se hvor mye det er på tanken. Satte også på en manuell pumpe slik at man kan pumpe ut om ejektoren skulle fuske.

Vet noen har montert tankmåler men det er knotete og trangt og få gjort dette.

Autoflaps er ubrukelig etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Takker for info :-)

Ideen med plasttank er god. Skal vurdere det når / hvis jeg må skifte.

 

Manuell pumpe... : Jeg har kjøpt en vanlig manuell 'slafsepumpe'... Jeg HAR en kobling på rekka bak for utpumping på dertil egnet anlegg... Har tanke om å lage en overgang fra dette uttaket (med slange i begge ender av pumpen) og prøve å suge ut dritten på den måten... Kommentar?

 

Autoflapsen...: Den er treeg! Og må brukes med forsiktighet. Slår den ikke på før jeg er kommet opp i riktig fart OG kurs (autopilot...) Den er følsom, men som sagt treg. Det ser ut som om autopiloten og autoflapsen overstyrer hverandre, noe som kan gi overaskende bevegelser før det hele har stabilisert seg. Mulig dette har litt å gjøre med innstilt følsomhet / respons på piloten ??

Når jeg slår autoflapsen i manuell og f.eks. har litt styrbord krenging og forsøker å senke babord side, tar det 10-15 sekunder før den korrigerer. Tror det gjelder å bare bli litt kjent med den... :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

HÆÆÆ???

Hva skjer hvis du havner i en graut av maneter, eller at plastbiter blir sugd inn i motoren da??

Riktignok er det 2 sjøvannsinntak ( et på hver side ) men jeg trodde da vitterlig at sjøvannsfilter var standard på alle båter med inboard motor....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har hatt Viknes 880 2003 modell kjøpt brukt I 2007. Har ca 2500 motortimer etter kjøp og er meget godt fornøyd med båten. Kan bekrefte at lett lastet båt, lite drivstoff og vann I tankene og hastigheter over ca 20 knop så er båten rank og rir på kjølen og den er var mot bevegelse i båten. Da er det bare å henge på og justere flaps.

Dette er ikke tilfelle med godt lastet båt og nesten ikke relevant fordi den typisk mest økonomiske marsjfarten ligger på 18-19 knop med min motor 222 hk Yanmar.

Vinters tid med tom båt, ikke vann, lite drivstoff og 20-23 knop er den rank men slett ikke galt når man blir vant med det. Har ikke hatt noen vesentlige problemer med noe av det orginalmonterte utstyret, ingen vannlekasjer, alt virker som da jeg kjøpte båten. Har prøvd båten på Hustadvika I 4-5 m bølger og området rundt Halten-Stokkøya i kuling med tilsvarende bølger. Med fart på 10-12 kts er det ingen problemer med større bølger heller sålenge man ikke får sjøen fra siden - da ruller den heftig til tross for dyp kjøl.

Har hatt en vannlekasje rundt giver til et ettermontert ekkolodd. Ut med giver, rense og ny sikafleks og båten er tett igjen.

Skiftet kalesjen, batteri, kjøleaggregat, lensepumper i sumpen for dursj, div slanger og monterte lenspumpe I kjølen I 2015. I 2013 skiftet jeg startmotor. Altså slett ingen alvorlige mangler og som sagt er vi meget godt fornøyd med båten.

Redigert av Teist 1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ser at flere hevder at 880 er noe rank over 20 knop... Skjønner ikke problemet!

Enhver kjølbåt gjør det når hastigheten blir høy nok! For Viknes 880 ligger denne grensen på 20 -21 knop. For andre båter i samme størrelse mellom 12 og 18 knop (ca). (Avhengig av last, fulle tanker osv.)

For 880 er denne overgangen ikke så skarp som på enkelte andre båter. Beste måten å unngå dette på, er å holde seg til den farten skroget er bygget for, eller bytte båt!

Sjøegenskapene på Viknesbåtene er meget gode. OG, de kan holde forholdsvis høy fart 13 -15 knop selv om sjøen er stygg ( hvor planende båter må ned under 7-8 knop) !

Ikke rart at bruksverdi og salgsverdi holdes høy.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ser fra "teknisk informasjon" fra Viknes at toppfart for 880 med 184 hk er oppgitt til 21 knop og marsjfart til 18-19 knop.

 

 

For oss som har beveget oss i trawlerfart i noen år er jo dette speedbåtfart, men jeg skjønner jo også at motoren vil jobbe tyngre med mer belastning enn en større motor. Vi snakker om 38 hester forskjell. Klart det utgjør noe men ikke all verden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det finnes noen rimeligere 880 med 184 hesteren. Er det for lite effekt eller vil vi leve godt med denne i hastighet 15-17 knop?

Du kan leve med 184 hk motoren. Vi hadde det i den første 880 båten, men de med liten motor er nok ikke så lettsolgte i dag. Du klarer kanskje 17 knop med fullpakket båt men da må du jage den litt mer enn du setter pris på. Ring og snakk med Tor Holtet hos Herføl Marina om dette.

 

Som jeg sa til deg tidligere, 880 med den minste Toyota motoren på 240 hk på seks sylindere er også et godt oppsett på denne båten.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til; når kom det "nye" skroget på 880?

Såvidt jeg vet har de ikke forandret noe på skroget utvendig underveis. Innvendig kom det noen forandringer. På den båten vi kjøpte i 2003 var det isolert kasse rundt motoren.

 

I dag på vår 2008 modell er det litt annen løsning innvendig i motor rom. Viknes hadde også et tilbud om ekstra støyisolasjon, men dette var nok på de nyeste 880 modellene.

 

Skroget på 930 modellen har store forandringer.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser fra "teknisk informasjon" fra Viknes at toppfart for 880 med 184 hk er oppgitt til 21 knop og marsjfart til 18-19 knop.

Mulig det… Med tomme tanker, medvind, hjemlengsel og sola i ryggen :-)

Fra spøk til alvor, min erfaring: En 880 med fulle tanker, 550 Ah batterier, et par mann og litt bagasje, vil 222Hk marsje ca. 16 -18 knop. Max. 21 knop hvis skroget er glatt og polert propell. Skroget er følsomt for vekt. Vinner et par knop med kvart tank. JEG mener at skroget ikke har noe å gjøre over 20 - 21 knop. (Se innlegg # 66)

(Viknes 930 er nogenlunde samme båten, men noen endringer i undervannskroget, slik at den kan gå noe raskere (bedre bæring bak?). Og endringer i kalesje / tak, innredningsdetaljer osv.)

Er svært godt fornøyd med min 880, men ville ikke ha hatt mindre motor enn 222 Hk...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...