eehgil Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 marsjer 17,5 på 2900rpm. En fart som jeg synes skroget / båten / lommeboka trives best med…. Forbruket / Nm er rimelig uendret mellom 12,5 og 17,5 knop. Hva er forbruk/nm i marsjfart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Det kan jeg ikke svare godt nok på enda. Etter turen fra Bergen til Trondheim tipper jeg ca 1,7 l/Nm... Det gikk nok noe mere, pga stygg sjø over Stadt, og noe 'rammel' rett etter Kr.sund... Men alså: Noen som har hint om dass-tanken? Og etter maaange års erfaring med outboard og drev, ser jeg at det er minimalt med styring akterover på sakte fart...Er det noen som har montert / vurdert montering av hekkthruster? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Satt inn plasttank da alu tanken tok kvelden. Da er det lett og se hvor mye det er på tanken. Satte også på en manuell pumpe slik at man kan pumpe ut om ejektoren skulle fuske. Vet noen har montert tankmåler men det er knotete og trangt og få gjort dette. Autoflaps er ubrukelig etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Takker for info :-) Ideen med plasttank er god. Skal vurdere det når / hvis jeg må skifte. Manuell pumpe... : Jeg har kjøpt en vanlig manuell 'slafsepumpe'... Jeg HAR en kobling på rekka bak for utpumping på dertil egnet anlegg... Har tanke om å lage en overgang fra dette uttaket (med slange i begge ender av pumpen) og prøve å suge ut dritten på den måten... Kommentar? Autoflapsen...: Den er treeg! Og må brukes med forsiktighet. Slår den ikke på før jeg er kommet opp i riktig fart OG kurs (autopilot...) Den er følsom, men som sagt treg. Det ser ut som om autopiloten og autoflapsen overstyrer hverandre, noe som kan gi overaskende bevegelser før det hele har stabilisert seg. Mulig dette har litt å gjøre med innstilt følsomhet / respons på piloten ?? Når jeg slår autoflapsen i manuell og f.eks. har litt styrbord krenging og forsøker å senke babord side, tar det 10-15 sekunder før den korrigerer. Tror det gjelder å bare bli litt kjent med den... :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 (redigert) Banalt spørsmål kanskje: Hvor sitter sjøvannsfilteret på Yanmar 222 Hk? (Det ser ut som sjøvannsslangen går rett fra bunnventilen og rett inn på motoren :-( ( I forkant av motoren, nede på babord side...) Redigert 31.August.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Og igjen: Er det noen som har montert hekkthruster på Viknes 880 ? ( Kjekt å ha for å lett komme seg ut med 'lukeparkert' båt og pålandsvind... Er alene ombord, så bruk av spring i slike tilfeller blir C-moment?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Du har ikke sjøvannsfilter på motoren, det må du evt montere selv. Hekkthruster aner jeg ikke om det er plass til, men ser helt klart nytten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 HÆÆÆ??? Hva skjer hvis du havner i en graut av maneter, eller at plastbiter blir sugd inn i motoren da?? Riktignok er det 2 sjøvannsinntak ( et på hver side ) men jeg trodde da vitterlig at sjøvannsfilter var standard på alle båter med inboard motor.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 På både Viknes & NB og sikkert mange andre merker er sjøvannsfilter ekstrautstyr, noe det ikke burde være. Har for øvrig ettermontert på min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Forbruket på min 880 med 6by motor (251hk) lå vel på ca. 2,2l/nm på marsjfart om jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MSF Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 (redigert) Har fått montert hekkthruster på min Viknes 880. Det er grei plass til denne. Har 6BY motor med eksos på babord side. Forbruk ca. 2,2 - 2,4 l/nm ved marsjfart. Redigert 1.September.2015 av MSF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Hvor stor hekkthruster monterte du? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
MSF Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Jeg monterte Sleipner SE60. Den gir vel 4 Hp. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Takker :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teist 1 Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 (redigert) Har hatt Viknes 880 2003 modell kjøpt brukt I 2007. Har ca 2500 motortimer etter kjøp og er meget godt fornøyd med båten. Kan bekrefte at lett lastet båt, lite drivstoff og vann I tankene og hastigheter over ca 20 knop så er båten rank og rir på kjølen og den er var mot bevegelse i båten. Da er det bare å henge på og justere flaps. Dette er ikke tilfelle med godt lastet båt og nesten ikke relevant fordi den typisk mest økonomiske marsjfarten ligger på 18-19 knop med min motor 222 hk Yanmar. Vinters tid med tom båt, ikke vann, lite drivstoff og 20-23 knop er den rank men slett ikke galt når man blir vant med det. Har ikke hatt noen vesentlige problemer med noe av det orginalmonterte utstyret, ingen vannlekasjer, alt virker som da jeg kjøpte båten. Har prøvd båten på Hustadvika I 4-5 m bølger og området rundt Halten-Stokkøya i kuling med tilsvarende bølger. Med fart på 10-12 kts er det ingen problemer med større bølger heller sålenge man ikke får sjøen fra siden - da ruller den heftig til tross for dyp kjøl. Har hatt en vannlekasje rundt giver til et ettermontert ekkolodd. Ut med giver, rense og ny sikafleks og båten er tett igjen. Skiftet kalesjen, batteri, kjøleaggregat, lensepumper i sumpen for dursj, div slanger og monterte lenspumpe I kjølen I 2015. I 2013 skiftet jeg startmotor. Altså slett ingen alvorlige mangler og som sagt er vi meget godt fornøyd med båten. Redigert 30.Desember.2015 av Teist 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Ser at flere hevder at 880 er noe rank over 20 knop... Skjønner ikke problemet! Enhver kjølbåt gjør det når hastigheten blir høy nok! For Viknes 880 ligger denne grensen på 20 -21 knop. For andre båter i samme størrelse mellom 12 og 18 knop (ca). (Avhengig av last, fulle tanker osv.) For 880 er denne overgangen ikke så skarp som på enkelte andre båter. Beste måten å unngå dette på, er å holde seg til den farten skroget er bygget for, eller bytte båt! Sjøegenskapene på Viknesbåtene er meget gode. OG, de kan holde forholdsvis høy fart 13 -15 knop selv om sjøen er stygg ( hvor planende båter må ned under 7-8 knop) ! Ikke rart at bruksverdi og salgsverdi holdes høy. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Det finnes noen rimeligere 880 med 184 hesteren. Er det for lite effekt eller vil vi leve godt med denne i hastighet 15-17 knop? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Et spørsmål til; når kom det "nye" skroget på 880? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
MSF Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Ser fra "teknisk informasjon" fra Viknes at toppfart for 880 med 184 hk er oppgitt til 21 knop og marsjfart til 18-19 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 (redigert) Ser fra "teknisk informasjon" fra Viknes at toppfart for 880 med 184 hk er oppgitt til 21 knop og marsjfart til 18-19 knop. For oss som har beveget oss i trawlerfart i noen år er jo dette speedbåtfart, men jeg skjønner jo også at motoren vil jobbe tyngre med mer belastning enn en større motor. Vi snakker om 38 hester forskjell. Klart det utgjør noe men ikke all verden. Redigert 31.August.2016 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 2 bekjente hadde den før med stor motor. Den blir litt klatrende på kjølen i høy hastighet. Begge var godt fornøyde med båten. Ene kjøpte ny 930 og andre 1030. Så tydelig at merket er bra. Virker godt skrudd. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 (redigert) Det finnes noen rimeligere 880 med 184 hesteren. Er det for lite effekt eller vil vi leve godt med denne i hastighet 15-17 knop?Du kan leve med 184 hk motoren. Vi hadde det i den første 880 båten, men de med liten motor er nok ikke så lettsolgte i dag. Du klarer kanskje 17 knop med fullpakket båt men da må du jage den litt mer enn du setter pris på. Ring og snakk med Tor Holtet hos Herføl Marina om dette. Som jeg sa til deg tidligere, 880 med den minste Toyota motoren på 240 hk på seks sylindere er også et godt oppsett på denne båten. Redigert 31.August.2016 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 (redigert) Et spørsmål til; når kom det "nye" skroget på 880?Såvidt jeg vet har de ikke forandret noe på skroget utvendig underveis. Innvendig kom det noen forandringer. På den båten vi kjøpte i 2003 var det isolert kasse rundt motoren. I dag på vår 2008 modell er det litt annen løsning innvendig i motor rom. Viknes hadde også et tilbud om ekstra støyisolasjon, men dette var nok på de nyeste 880 modellene. Skroget på 930 modellen har store forandringer. Redigert 31.August.2016 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 Mener 184 hk blir for lite. Motoren er bare 3,6L så med fulle tanker og ferie last vil marsjfart bli lav. Det er først på 16-17 kn skroget kommer ut av vannet. Har 240 hk / 4,2L og det er ikke overmotorisering, men holder god marsj fart på fornuftig turtall uavhengig av last Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Ser fra "teknisk informasjon" fra Viknes at toppfart for 880 med 184 hk er oppgitt til 21 knop og marsjfart til 18-19 knop. Mulig det… Med tomme tanker, medvind, hjemlengsel og sola i ryggen :-) Fra spøk til alvor, min erfaring: En 880 med fulle tanker, 550 Ah batterier, et par mann og litt bagasje, vil 222Hk marsje ca. 16 -18 knop. Max. 21 knop hvis skroget er glatt og polert propell. Skroget er følsomt for vekt. Vinner et par knop med kvart tank. JEG mener at skroget ikke har noe å gjøre over 20 - 21 knop. (Se innlegg # 66) (Viknes 930 er nogenlunde samme båten, men noen endringer i undervannskroget, slik at den kan gå noe raskere (bedre bæring bak?). Og endringer i kalesje / tak, innredningsdetaljer osv.) Er svært godt fornøyd med min 880, men ville ikke ha hatt mindre motor enn 222 Hk... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.