Jump to content

Prosjekt: Skilsø 23 og webside

pam

Recommended Posts

Denne week-end blev det til at få lavet nogle småting, båden er i praksis klar til søsætning, men der er nogle småting som værftet skal tage sig af - og så må man jo vente her i høj-sæson...

Fik monteret reb og anker-boksen på bade-platformen ude agter, lavet i GRP og i god stabil kvalitet. Den er den eneste praktiske løsning på problemet med grej desværre. Skal have lavet indretning i den, med rebholder, rist i bunden og afløb - så det bliver jobbet i næste week-end..

details91.jpg

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Har arbejdet hårdt de seneste dage. Værftet gik igang med udskæringen af randæk torsdag. Alt er skåret ud af en hel teak-planke efter skabeloner der var lavet i forvejen. Noget der måske kan overraske er at der er en lille forskel på styrbor og bagbord siden på båden :O , visuelt kan man ikke se det men når man først begynder at skære planker mv. så øjemålet hos Skilsø har ikke været helt præsist;)

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

Svart (redigert)

Her er lidt flere billeder, bov-platformen er monteret, ankerrulle, og resten af de rustfrie fittings. Alt teak er efterpusset med 180-korn sandpapir og jeg har afsluttet med teakvoks.

details112.jpg

Båden er faktisk færdig nu, og jeg gennemgik et sidste tjek af alt det elektriske her til aften. Det er en meget underlig følelse efter mange måneders intensivt arbejde at være nået til at vi nu skal planlægge søsætning - forhåbentlig bliver det til næste week-end.

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen

Peter

Fik leveret kalechen igår, og ja - selvfølgelig skulle det ikke gå glat alt sammen... jeg ved ikke helt hvor de har haft hovedet, men den manglede både lynlåse og ruder som ellers var specificeret :headbang:. Måtte ringe her til morgen og så måtte de jo hente kalechen igen og ordne det, til deres ros var der dog ingen brok - det skulle bare ordnes..:yesnod:

Lidt flere billeder mens vi venter på den sidste finish - polering af skrov og overbygning. Detalje-rytteriet har taget lidt overhånd når man begynder at indrette selv de mindste skabe med teak-interiør.... - men kunne ikke lade være

details113.jpg

Hilsen

Peter

Så er det ved at være tid til søsætningen, båden ligger klar, datoen er sat til onsdag morgen - det har været en ordentlig omgang. Senest fik jeg regnigen for renoveringen af motoren - og jeg kunne nærmest have købt en ny motor for de penge :headbang:

Nå-men man kan jo glæde sig over resultatet som den ligger der i værftshallen - bedre end ny :yesnod:

front.jpg

Hilsen

Peter

Så blev det endelig tid til søsætning og Azura kom i vandet i dag - det skete uden de store problemer, de sidste motor-tjek i morgen tidlig og endelig prøvesejlads om eftermiddagen.

Eneste problem ser ud til at være en utæthed i trykvandssystemet, det må ordnes i næste week-end, eller virker alt som det skal efter test. :flag_da: :flag_da: :flag_da:

400_Project.jpg

:cheers: :cheers:

Hilsen

Peter

Tusind tak for de pæne ord mormalv. :cheers:

For lige at at afslutte så ligger Azura nu på sin plads, de sidste motor-test blev lavet idag så alt mekanisk nu er fuldt funktionsdygtigt. Var ude at sejle en test-tur ind igennem Kbh. havn her i aften og fik testet navigations-systemet. det eneste der mangler er nu indstilling af auto-piloten - det må blive over week-enden. Pga. den øgede vægt "sætter" den sig forholdsvis meget agter når vandtanken (ligger i boven) ikke er fyldt :smash: og med fuld brændstoftank (ude agter) men det må jeg nok leve med.

water2contrastsm.jpg

:flag_da: :flag_da:

Hilsen

Peter

Tak Jarle - det har været en stor opgave.

Første test-tur blev i Københavns havn i går aftes, da alle systemer er nye var jeg ikke meget for at sejle den store tur ud i Sundet som det første. Alt forløb dog godt og alle systemer virker som de skal. :smiley:

Sidste job bliver indstilling af autopiloten - det bliver henover week-enden.

testurkbh.jpg

Hilsen

Peter

• 10 måneder senere...

Ja, det har jo været svært at holde sig i ro henover vinteren, så det er vist på tide at genoplige den gamle projekttråd igen. Som en lille opfølgning på første sæson med båden i vandet, så gik den relativt godt. Ingen store problemer, bortset fra at motoren blev lidt varm og brugte vand. Det viste sig heldigvis at være revner i de gamle køleslanger der forbinder ferskvandskølingen, pheeew :headbang: det kunne have været meget værre end det.

Nåmen tilbage til denne vinter - der jo snart er ovre... Jeg har faktisk fået lavet lidt på den Skilsø´en her de første måneder af året, mest de ting jeg ikke nåede sidste vinter. Første job var at skifte det gamle træ på badeplatformen, jeg ved ikke hvilken træsort det var, men teak var det ikke og det blev helt sort i løbet af sidste sommer, så det måtte af. Se billedet så er det ret tydeligt hvad der var galt.

Købte nyt teak og det viste sig at være et relativt nemt job at skifte og resultatet blev pænt.

badeplatform.jpg

Men det stoppede selvfølgelig ikke der...

Hilsen

Peter

Hej Jarle - du ved du ikke skal bede mig om billeder 2 gange :cheers:

Azura ligger inde om vinteren, det er rart at kunne gå og arbejde selvom det blæser og regner udenfor, på billedet kan man også se den sorte fenderliste som jeg ikke har været glad for, den virker gammel og klæder ikke båden.

Jeg har gået og vurderet længe hvad der kunne gøres.

azura_2011.jpg

Hilsen

Peter

Jeg fandt den helt rigtige fenderliste til Skilsø´en. Jeg havde luret lidt på listerne fra det italienske Tessilmare som levere til nogle af de store værfter nede ved Middelhavet. Deres løsninger virkede meget elegante (men også kostbare) :eek: . Det var svært at vurdere udfra billeder hvordan kvaliteten var og selve "funktionen", heldigvis fik jeg mulighed for at se deres produkter på "både i Bella" hvor jeg fik en vareprøve.

Jeg ved det er luksus, men det er vel ikke værre end at sætte lækre alu-fælge på bilen...

Listerne kan kun bestilles i længder af 3 meter.. det betyder så at jeg må bestille 18m :nonod: lagde ordren idag, levering næste uge...

Nåmen man kan se systemet herunder, og det giver forhåbentlig en ide om kvaliteten - den er meget høj.

ny_fenderliste.jpg

I´ll be back...

Hilsen

Peter

Der er rigtig mange gode projekttråde på BP lige nu. Altid spændende læsning, hvad enten det er el.-system, træarbejde eller komplet renovering af hele båden.

Flot arbejde pam, dejligt også at se noget fra DK :flag_da:

Takker og bukker :cheers: ja, det er supercool at der er så mange igang, man kan jo ikke undgå at blive inspireret.

Hilsen

Peter

• 2 uker senere...

Ja, jeg har ikke været flink med at opdatere her de sidste 14 dage, men det skyldes travlhed. Jeg har - udover at arbejde på båden med en masse prosjekter også totalt opdateret skilsoboats.com som denne tråd jo også handler om.

Helt nyt design, billeder og info som jeg håber kan inspirere.

Ideer er meget velkommen.

Ny info og flere billeder kommer her i løbet af påsken. :cheers:

Hilsen

Peter

Og så lige et par billeder fra idag, nåede ikke at blive færdig med fenderlisten, men her er et par billeder. Det er et hårdt arbejde, og særligt at få tilpasset de rustfri stål lister er.... :headbang:

... men det går fremad, flere billeder af arbejdet de seneste 14 dage på websiden.

fenderlist600.jpg

Hilsen

Peter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...