Jump to content

Prosjekt: Skilsø 23 og webside


pam

Recommended Posts

Nu er det vist på tide med noget opdatering. Der har været mange opgaver og der er stadig mange igang :rolleyes:

Først og fremmest har jeg arbejdet med at få agter-flap færdigt, det har været en længere process.

 

agterflap_4.jpg

 

Flappen er lavet af marinekrydsfiner, og det skulle naturligt nok have epoxy som det først. Grundbehandlingen består af 4 relativt tykke lag ren epoxy. Herefter tages mål til de støtter der bliver monteret på badeplatformen.

 

agterflap_5.jpg

 

Pladen monteres i epoxy tilføjet mikrofiber så det bliver relativt tykt, og danner en ensartet tæt klæbeflade. Begge flader får blandingen inden de presses sammen. Pladen er forsynet med enkelte korte skruer op i bunden. Epoxyen er så tyk at der kan laves en pæn afslutning, både oppe og nedenunder bunden, så overgangene bliver pæne.

Det er nødvendigt at arbejde vådt-i-vådt med de efterfølgende behandlinger med dels ren epoxy og lette blandinger med mikrofiber.

Montering af forstærkninger sker også her, der er forstærkninger der hvor beslagene monteres og langs kanten af selve flappet. På samme måde som selve flappen limes forstærkninger på med tyk epoxy med mikrofiber i.

 

agterflap_6.jpg

 

Her flappet næsten færdig, forstærkninger og beslag er monteret, der er tilføjet yderligere lag af epoxy med efterfølgende afrensning og slibning. Til sidst er det hele grundet 3 gange og er klar til bundmanling. Endelig :cheers:

 

Ellers har der været andre "små-jobs..." :smash: :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker for støtten Jarle og Møkkalasset :cheers: ja, næste skridt bliver...hmmm... ja, der er sket mere end bare flappet må jeg erkende, billeder og beskrivelse følger :smash:

 

@hanto, takker for indsparket :yesnod: , du har ganske ret, flappen følger lige nu helt ret den kurve/vinkel bunden har over ror og skrue. Den er let nedadgående, og det kan være det bliver for meget nu hvor flappen også er på. Jeg hæver den nok lidt agter så vinklen ikke bliver så kraftig, det er ikke det store problem da den jo kan justeres :wink:

Det ser ud af mere end det er i praksis på billederne.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, jeg ved godt at opdates til tråden går lidt på slow lige nu :smash: :smash: men jeg skal forsøge at være mere efter det de kommende uger.

 

Besluttede at det var tid til nye hynder i kahytten, det har været planen længe, men tiden har ikke været der til at få det gjort.

 

cabin1.jpg

 

Her tages mål til hynderne, skabeloner laves af groft papir, og hældningen på skroget måles også. Som med så meget andet så griber sådan et projekt lidt om sig.... :smash:

 

cabin2.jpg

 

Når nu jeg var igang med at skifte hynder, var det oplagt også at få skrogsiderne monteret med ny beklædning.

Siderne så ikke specielt slemme ud, eller havde de store skader, men sammenlignet med den nye beklædning var det tydeligt at der måtte gøres noget :smash: . Farveforskellen ses på sidste billede.

Det mest vanskelige var måltagning og tilpasning, Siderne er lige præcis så høje at man ikke kan få 2 sider ud af samme stykke...

 

Det var alt for nu, mere følger, for der er selvfølgelig flere mindre projekter i gang...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker begge to :cheers:

Ja, det er vist blevet lidt af et prosjekt efterhånden :rolleyes: Jeg må tilstå at jeg nok ikke havede forestillet mig hvor meget jeg ville få lavet på båden eller udskiftet.

Det har jo lidt været en udvikling, hvor den ene ting har taget den anden :yesnod: , og jeg er jo også blevet mere kritisk med tiden :smash::smash: og lavet nogle af de første ting om.

 

En tur til Arendal ville da være en god ting, det vil jeg bestemt ikke afvise på et tidspunkt, jeg er faktisk kommet der en del de seneste år - desværre uden båd.

 

Nu nærmer week-enden sig, og de sidste prosjekter skal afsluttes....

 

Fortsættelse følger :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så er det vel ved at være tid til en opdatering igen, med lidt billeder fra søsætningen her i midten af maj.

 

soesaetning1600.jpg

 

På billede to kan man se det nye agter-flap. Jeg har været meget spændt på hvordan båden ville opføre sig i forhold til tidligere, både sejlegenskaberne og hastigheden.

 

Først en melding på sejlegenskaberne, her var det første jeg kunne mærke at båden var blevet mere afdæmpet i bevægelserne, og "flyder" bedre gennem vandet. Stævnen holdes markant længere nede i forhold til tidligere, og bølger tages mere lige på. Det betyder også at båden er blevet lidt mere "våd" end før, men ikke noget der genere.

Hækbølgen er blevet større ved fuld fart.. :rolleyes:

 

Hastighed er noget af det der var rigtig spændende, der er ingen tvivl om at selve flappet er noget af det største der kan monteres, det betyder at agterenden holdes markant mere oppe, og som sagt glider skroget bedre gennem vandet. Der er fuldt lastet vundet ca. 0,5 - 0,7 kn på toppen, hvor man før kunne nå 6,9 kn kan man nu holde 7,4 - 7,6 - igen i tungt trim med fuld dieseltank, ekstra tank, halvt vand, ekstra motor mv. og 3000 rpm.

Der hvor der er sket mest er dog med march-farten hvor man man uden problemer kan ligge i økonomi-fart 1 knob hurtigere end tidligere. Med økonomi-fart mener jeg ved omdrejningstal 2400 rpm (lydmæssigt en stor fordel), her var farten tidligere omkring 6 - 6,1 kn mens den nu uden problem holder 7 kn :thumbsup: :thumbsup: Går man længere ned i omdrejninger til 1900-2000 rpm ligger man stadig omkring 6 kn (før 5 kn) og igen lydmæssigt en stor fordel.

Alt i alt vil jeg sige at det har været en succes med det nye flap, der har givet de helt store fordel i det område hvor motoren går mest stille og behageligt, altså på march-farten. Jeg har ikke bekymret mig så meget omkring selve topfarten, men sigtet på at få mest muligt ud af de 30 hk den nuværende motor har, og det ser ud til at være lykkedes.

Der er dog ingen tvivl om at båden nu er "gearet" til at kunne håndtere en større og kraftigere motor...

 

Det var alt for nu, der kommer billeder af den nye HT med skylight.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hey båt1, ja, det har været en travl sommer på alle måder, så jeg har slet ikke fået postet hverken update eller fået læst på forum :blush:

Vi har fået sejlet en del hen over sommeren , selvom vejret ikke har været det bedste, og jeg er fortsat godt tilfreds med både det nye flap agter (har hjulpet meget på hastighed og stabilitet, og de nye skylight i taget :thumbsup:

Går lige nu med overvejelser om der skal ny motor i båden...... :lipseal: Har veldig lyst til en ny og kraftigere.... :smash::crazy:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hej alle,

 

Ja, der har været lidt stille omkring Skilsø´en det sidste stykke tid, så jeg skal forsøge at give en lille update omkring hvad der sker og er sket det seneste halve år. Jeg skal ikke undlade at sige at jeg også har savnet at skrive lidt :yesnod:

Sommeren gik fantastisk i år, efter søsætningen blev der god tid til at teste det nye flap som jeg monterede sidste vinter, og ændringerne i HT´en med skylights i stedet for kaleche var en dejlig luksus hen over en sommer der i Danmark bød på mindre sol og mere regn end vi havde oplevet i mange år. Det blev til sommerferie dels i det Sydfynske Øhav og på den Svenske vestkyst.

Jeg havde bemærket at fyret - en Eber D1L fra 1983.... :eek: havde brokket sig lidt og var begyndt at larme en del, men jeg håbede den holdt til sæsonslut i oktober, og det gjorde den heldigvis, næsten som å bestilling gav fyret helt op en uge før Skilsøen skulle på land... - det blev til 29 års drift :smash:

 

Så der er et af de kommende projekter for denne vinter.

 

Desværre tog autopiloten samme kurs, og det var jeg ikke helt tilfreds med, jeg havde købt den brugt, og den holdt efterfølgende i 3 år... Det bliver en ny i denne omgang.

 

Det bliver næste projekt inden søsætningen... og en del af projekt hydraulisk styring som også skal laves i år...

 

Så der er nok at se til inden Skilsø´en igen rammer søen i foråret.

 

Projekt "nyt fyr" er startet denne weekend, billeder følger :smash::smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så gik arbejdet igang i weekenden, 2 jobs høre delvist sammen. At skifte den mekaniske styring og udskiftning af oliefyret, de to ting er monteret meget tæt sammen helt ude agter og man kan kun komme til styringen ved netop at fjerne fyret først. :smash:

 

Det gamle fyr var monteret helt ude agter bag det bagerste skot, en god plads, selvom det kræver mere end almindelig beslutsomhed at komme til derude. Som man kan se af billederne, lykkedes det at få løsnet de bolte der holdt fyret, og det kunne så lirkes ud.

heaterchange1600.jpg

 

Helt til venstre ses det gamle fyr monteret og man kan se den mekaniske styring over, dernæst fyret på vej ud, og tilsidst helt afmonteret.

Jeg bemærkede at "slangerne" eller lyddæmperne var utætte i samlingerne, så det var vist godt det kom ud. :eek:

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så følger nogle flere billeder.

Heldigvis kan rørene til fyret bevares, og det spare en del arbejde. Der skal dog laves yderligere en varmekanal til den nye installation, hvor fyret bliver en større model med to udtag.

Det gamle fyr var et Eber D1L, hvad jeg lige kunne regne ud var det på 1kw, jeg forventer det nye fyr bliver på 2KW.

 

Den gamle kabelstyring kan ses på billede 2, det er en helt traditionel Teleflex, der i bund og grund er helt ukompliceret, men også arbejdede tungt.

Sidste billede er alt afmonteret og klar til at få monteret nyt. :smash:

heaterchange2600.jpg

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Der er sket en del, og arbejdet er godt igang med en total udskiftning af den eksisterende kabelstyring med hydraulisk styring. Selve det hydrauliske system består af en ratpumpe, slanger og et hydraulisk stempel, delene ses herunder:

 

steeringchange5sm.jpg

 

Valget af system faldt på den relativt store fabrikant (Italien) Mavi Mare. I kassen finder man alle dele til installeringen.

Ratpumpe, fittings, hydraulisk olie og stemplet der skal monteres på roret.

Men før monteringen kan begynde var det nødvendigt at fjerne det gamle hardware først...

 

steeringchange1sm.jpg

 

Det var nødvendigt at skille selve styrekonsollen ad, herover ses den gamle kabelstyringsboks. Desværre var der brugt ikke-helt-rust-fri bolte... :lipseal::headbang::smash: Der måtte både WD40 og knofedt til for at få dem løsnet da de nærmest var rustet sammen.

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Ja, så er der lidt flere billeder...

Efter at jeg fik skilt styrepulten ad, måtte jeg erkende at jeg langt fra var tilfreds med den udseende, så jeg besluttede at bygge den op på ny - identisk, men uden 30 års slitage, huller og lak.

 

steeringchange2sm.jpg

 

Så det var bare at komme i gang :smash: Kunne bruge de gamle plader som skabelon for udskæring og forboring af huller.

steeringchange3sm.jpg

 

Der skulle laves udskæring til den nye hydrauliske ratpunpe, man kan montere sådan en på to måder, udvendig eller indfældet. For at spare så meget plads så muligt, skulle den her indfældes. Med Heldigvis medfulgte de nødvendige tegninger og fittings med det nye styresystem. :thumbsup:

 

...fortsættelse følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå, så er det vist på tide med en opdatering igen og nogle billeder.

steeringchange4sm.jpg
Her ses moneringen af selve ratpumpen monteret, den skulle forsænkes så mest muligt var skjult i styrekonsollen. Monteringen var relativ nem uden de store vanskeligheder.
Det er lidt af et arbejde at få trukket slangerne til systemet, også selvom der er flere videoer på Youtube der viser hvor "let" :headbang::smash: det er at trække dem retur gennem samme kabelføring som et gammelt system. Det er ikke let, og noget af en udfordring for at sige det mildt.
steeringchange6sm.jpg
Efter at have kortet de hydrauliske slanger i passende længde skal der monteres endestykker så de kan skrues fast på ratpumpen i den ene ende og ror-stemplet i den anden ende. Systemet er godt nok, men det kan være svært at konstatere om man har spændet stykkerne ordentligt på slangen - det finder man så ud af når man kommer olie på systemet og sætter tryk på :headbang::smash:
For sikkerheden er det meget vigtigt at der ikke løber olie ud, eller lækage, så det er værd at tjekke efter.
Selve påfyldningen af olie er et svineri, der er ikke andet at sige om det. Man må bare forsøge at svine mindst muligt...
steeringchange7sm.jpg
Færdigt arbejde...
:drink:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...