Jump to content

Prosjekt: Skilsø 23 og webside


pam

Recommended Posts

Så er der lidt billeder igen. Jeg er glad for at have HT på båden, men knap så glad for hvordan Skilsø oprindelig havde lavet åbningen. Den var kantet meget typisk for 1980´erne med en sort ( :lipseal: ) gummiliste. Ikke særligt kønt, men der var ikke tid sidste år til at lave det ordentligt.

Det har der været nu. Kanterne er nu lavet af teak, det var mere vanskeligt end jeg havde forudset for der er INGEN kanter der er lige, og alt skal måles, så det var lidt en kamp :boxing: men det har givet en meget stor forskel. Alle huller er "proppet" så skruerne ikke er tydelige, og så har listerne fået lidt teak-olie til sidst.

ht_teak.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Ja, det er jo ikke fordi jeg ikke har lavet noget på båden de sidste 14 dage. Jeg har bare ikke haft så meget tid til en opdatering af tråden, så dette bliver en ganske lang post...

 

En af de ting jeg har fået ordnet er stereo-anlæget, man kan jo ikke have en båd uden. Sidste år købte jeg Sony´s svært dyre marine stero CDX-HS70MW og den har jeg været godt tilfreds med. Med de mange ting der skulle på plads inden første søsætning sidste år var der ikke tid til at gøre så meget ud af højtalere mv. så jeg monterede et par små (tror de er 3,5" eller noget der ligner).

 

sony_cdx_hs70mw.jpg

 

Det var ikke nok det vidste jeg godt. Stereoen er kraftig, så det var ikke så meget effekt der trengte, det var mere bedre højtalere, og måske en sub. Derfor fandt jeg nogle højtalere fra Clarion og en relativt billig aktiv sub som suplement til de højtalere so er monteret, har det givet en forskel, det tror jeg nok det har :thumbsup:

Jeg fandt udaf at det var en god ide at isolere sub´en med gummi så den ikke kom i direkte kontakt med skottet.

 

sub_montering.jpg

 

Jeg har været nød til at udbygge el-systemet, dels til at drive den nye sub, og dels for at få koblet køleboksen til 12v også, den har tidligere kun været drevet af 220v. Det skulle gøres ordentligt så jeg købte Vetus-terminaler og trak nye kabler. Det blev en ganske kraftig installation, og der er plads til at koble flere ting til i fremtiden.

 

stroem.jpg

 

Dårligt billede jeg ved det, men det viser meget godt princippet.

 

Nu ser det jo ikke ud til at være det store job at montere en sub, lidt el og lidt kabler, men dem der har prøvet det ved at det kan tage davevis :eek: at trække kabler og forbinde dem ordentligt...

 

Denne week-end er gået med at polere, er gået helt "i bund for at få Skilsø´en til at skinne som ny :yesnod:

 

Billeder følger..

 

Det var alt for denne gang - later :cheers:

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tid til en opdatering fra "workshoppen" :rolleyes: Jeg var lidt inde på tidligere at jeg ville have poleret båden helt op iår. Det har været en stor omgang kan jeg roligt sige. Sidste år betalte jeg værftet for at polere, men jeg var ikke helt tilfreds for de gik ikke rigtig i bund. En af mine bekendte havde bemærket at man godt kunne polere op så den stod som ny, så det gik jeg igang med at efterprøve. :sweat:

 

Det har været et kæmpe arbejde som har været i 3 trin, phyyy!!! Jeg har brugt Hempel produkter til det hele. Startede med Boat Rubbing, dernæst Cusom Marine polish og til sidst Boat Wax (ren voks). BR er særdeles effektig sammen med en maskine, og gør det muligt at komme ind til den "friske" gelcoat. CMP indeholder både en mildere slibemiddel/polleringsmiddel og voks. Den rigtige voks afslutter polleringen.

 

polering_af_fribord.jpg

 

Jeg er ganske tilfreds med resultatet, og ærlig talt var jeg ikke sikker på at det var muligt at få den til at se ud som ny, man skulle ikke tro at fribordet er 28 år gammelt idag :thumbsup:

 

Sidste år monterede jeg en anker-kasse bag på badeplatformen. Det var en midlertidig løsning og da jeg havde afmonteret alligevel for at skifte teak på badeplatformen passede det ganske godt at få lavet tingene om som jeg ville have dem.

Ideen til at montere med vantskruer som støtte fik jeg faktisk her på BP i en helt anden sammenhæng :flag_bp: Nu er kassen ikke bare monteret i bunden men også i toppen og er 100% stabil.

 

dreg_kasse.jpg

 

Her ses monteringen.

 

Det var alt for denne gang, håber at de næste billeder bliver med vand under kølen :cheers:

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man skal opleve meget før man falder om, men nogen gange får man et :eek: af hvordan nogen kan være så ufattelig ubetænksom :smash: . Jeg har en - ellers udemærket motor-mand, og derfor kom det som noget af et chok at han kunne lave følgende (forbered på lang post og noget historie):

 

Skilsø´en skulle i vandet idag fredag, og tidligere på ugen ringede jeg lige til motor-manden for at høre om der var noget jeg skulle være opmærksom på efter at han havde lavet service i efteråret og tjekket motoren igennem henover vinteren. Alt var helt iorden var beskeden, jeg kunne bare søsætte og lægge båden over på dens plads, så ville han komme i løbet af næste uge og lave fuldt service på den. Jeg er ikke særligt motorkyndig, og derfor overlader jeg som regl alt med motor til professionelle...

 

Her i onsdags (forgårs) sad jeg så og tænkte, jeg må hellere få monteret et rigtigt søvandsfilter (sådan et manglede nemlig), og jeg følte mig ikke helt tryg i sidste sæson hvor jeg ikke hurtigt kunne tjekke gennemstrøminingen.

Spørgsmålet var så om jeg skulle gøre det selv, eller lade min motormand klare det. Tænkte at det var ingen sag og desuden bedst at få klaret inden søsætningen, så jeg købte ind til projektet, og var klar til at gå igang torsdag aften (altså i går aftes). Åbnede til motoren, og... :eek: :eek: :eek: :eek: de eder og forbandelser der fulgte vil jeg spare læseren for, men de var mange - rigtig mange.

 

Køleslangen fra søvandsfiltret var afmonteret, og bundventilen stod ÅBEN!!! jeg kunne knap tro mine øjne, det var rent faktisk sådan som det var efterladt af en professionel motormand...

 

Det havde været sikkert havari hvis jeg havde gjort hvad motormanden sagde jeg bare skulle gøre, nemlig bare søsætte. :lipseal: :lipseal: Anyway, jeg fik monteret søvandsfilter og i samme arbejdsgang skiftet til den nye type gummislanger der ikke kan "falde sammen" men er forsynet med en spirarl af RF-stål.

 

Det korte af det lange er at det er rent held i uheld at jeg idag stadig er bådejer og kunne søsætte uden problemer idag. Havde jeg ikke tænkt på at montere motorfilter i onsdags og sat mig for at gøre det selv, så havde det været katastrofalt. Det siger sig selv at der skal tales et alvorsord med motormanden :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :smash:

 

Billeder fra søsætningen følger...

 

Tak for denne gang.

Link to post
Share on other sites

Fik monteret nyt ankerspil, valgte et manuelt spil for at spare lidt på pladsen, jeg kan dog ikke gøre monteringen helt færdig før værftet får lavet rankanterne i teak og monteret bog-spydet :smash: . I kahytten fik jeg monteret brede lister under vinduerne, og nogle lister i loftet i ubehandlet teak. Det er noget der giver et meget mere færdigt look end det originale, og så matcher det bedre med alt det nye ubehandlede teak i cockpittet (ingen billeder af det endnu - men det kommer :wink: )ankerspil.jpg

hvor fikk du tak i denne vinsjen henn???

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lovede jo nogle billeder fra søsætningen i år, så de kommer her. Er ganske tilfreds med bla. den nye fenderliste... :thumbsup: Jeg er normalt altid lidt nervøs når den skal i vandet, så i år sørgede jeg for at have "folk på sagen" som kunne styre begivenhederne.

 

skilso_23_ht_1.jpg

 

Azura endelig på vej ud af vinterhi :flag_da:

 

skilso_23_ht_2.jpg

 

Havnen har et ret smart system som er meget skånsomt ved båden. Det minder mest af alt om en krybbe trukket af en truck. Det var faktisk en meget sjov oplevelse, værft-ejeren som jo tager sig af båden om vinteren hunsede rundt med havnens medarbejdere for at de skulle gøre tingene ordentligt. Det er faktisk dejligt at han går sådan op i at passe på tingene.

 

skilso_23_ht_3.jpg

 

Azura på sin plads i havnen klar til en ny sommer, sejlads og fest. :flag_da::sailing::cheers:

 

Med et er alle de lange mørke vinter-arbejdsdage med tidkrævende opgaver ombord glemt :smiley:

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hmmm.. ville skifte en enkelt trykvand-forbindelse fredag, endte med at "lægge nye rør" til både køkken og dasset :rolleyes: Nogen gange griber det om sig på en uventet måde. Men nu er det ordnet, og jeg er tilfreds med at de gamle slanger blev skiftet til den nye type med indbygget metal-spiral der betyder at de ikke kan kolapse som de gamle typer.

Så gik der en dag med det...

Idag står den på opkobling af en AIS til radar/plotteren, vi får se hur det kommer til at gå :sweat:

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, det blev jo en arbejds-week-end det her, selvom vejret jo egentlig var til at sidde ude i solen og hygge sig med en kold pils :rolleyes: Det blev der ikke meget af.

Jeg har længe ønsket mig en AIS til min C90W, men jeg synte at Raymarines egen var lige dyr nok, og uden ekstra funktionalitet. Jeg undersøgte markedet og det lader til at man ligeså godt kan købe en af de billige modeller fra andre fabrikanter, så længe der er NMEA 0183-udgang er alt fint. Efter lidt vejledning fra min lokale "gear-pusher" fald valget på modellen fra NASA. Den kostede nogenlunde det samme som de andre billige modeller men var i nærmest helstøbt plast så den kunne tåle at sidde ude hvis det skulle være, ellers kunne jeg vælge nogen i metal.

 

Jeg blev også bekræftet i hvorfor jeg er mest til samlede systemer, for når noget 3.-parts skal tilsluttes så er det ikke altid logik der præger billedet..

Hele 4 timer tog det at installere NASA AIS, og jeg brugte de 3 på fejlfinding :headbang:

AIS´en bliver leveret med et seriel-kabel så den også kan tilsluttes en PC, men skal den bruges til kortplotter som her, klippes stikket i den ene ende af. Fint nok, man bliver mødt af 3 forbindelser - en rød, sort og en stel...

Når vi snakker NMEA er det normalt sådan at rød er data og sort er stel, simpelt nok - tror man. Det gjorde ikke sagen bedre at den slange der kommer fra plotteren er stor og der er mange forbindelser at holde styr på :sweat: Anyway tænkte jeg at det ville være fint at få AIS´en til at virke inden jeg lavede den færdige installation.

Det viste sig at være en opgave :headbang: C90W er udstyret med 3 NMEA-porte og de kan konfigureres via en lang række menuer på plotteren. AIS skal tilsluttes port 2 fandt jeg udaf efter at have ledt i den ene menu på plotteren efter den anden. Så var det bare at følge farvekoderne, sådan da... Fik sat AIS til VHF-antenne, og strøm til også, koblede AIS til NEMA-indgangen på C90W.... og....... Ingenting :confused:

 

Hmm.. gennemgik forbindelser, havde også AIS´en mere end 2 meter væk fra VHF-antenne (som jeg var blevet rådet til. Indikator for at AIS fik signal blinkede så det var altså NMEA den var gal med. Prøvede med de andre indgange på C90W men, den var sat til den rigtige... Efter 2 timers forsøg frem og tilbage kunne det være man skulle læse brugsvejledningen for AIS og ikke tænke at man ved bedst selv - ganske rigtigt, NMEA + på AIS var SORT - ikke rød :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: og den stel jeg troede var ekstra stel var NMEA -...

 

Koblede forbindelserne rigtigt, og what-do-you-know.... AIS-ikonet på plotteren lyste grønt og der begynte at dukke skibe op på plotteren... efter det var det bare at trække kablerne rigtigt og det tog heldigvis ingen tid.

 

Hvad kan man så lære af det.... selvom man er vandt til at montere udstyr, er det en god ide lige at tjekke manualen hvis man ikke kender udstyret - og også hvis man mener man kender udstyret... Men den designer der har gjort rød til sort fra NASA skulle :lipseal::smash: :smash: :smash:

 

Nu med AIS :thumbsup:

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Det er vist tid til en lille opfølgning, og lidt fra den seneste uge. Sidste week-end var første rigtige sejlads-week-end i år.

 

En historie om bugs..

Med en kombination af helligdage og week-end blev det til 4 dage på Skilsø´en. Lørdag var jeg på langfart i Øresund på både den svenske og danske side, det blev til omkring 100 SM alt i alt. Om eftermiddagen lørdag havde jeg noget familie ombord, og havde så aftalt med nogle venner at jeg skulle hente dem om aftenen inde i Københavns havn kl.9 til en aftensejlads.

Allerede for sent på den kom jeg fra Vedbæk i Nord-Sjælland ved 7 tiden, og satte kursen syd mod Kbh. i den stride modstrøm der er i Øresund på det tidspunkt af dagen. Det var nødvendigt lige at tanke inden jeg hentede vennerne, jeg havde bemærket at motoren :puke: lidt dagen før, men havde ikke mærket noget hele lørdagen.

Jeg gik mod tak-anlæget i Lynetten sejlklub hvor jeg høre til (lige syd for indsejlingen til Kbh. - sætter i neutral, smider fenderne ud, og så går motoren ud...

Prøver at starte den igen, men den kommer lige op i omdrejninger for så at gå ud. prøver igen og der er ingen liv...

 

Aagh...

En gammel sejlbåd er på vej ud af indsejlingen, og jeg prejer den og får dem til at trække mig til nærmeste plads, som er lige ved tank-anlæget.

De så MEGET mistroisk på mig og Skilsø´en mens jeg kastede dem et slæbetov, og undskyldende forklarede at der måtte være luft i systemet... :blush:

 

Det virkede ikke somom det er motoren det er galt med, så det måtte være luft regnede jeg med, der var fortsat ca. 1/3 diesel tilbage i tanken så det kunne heller ikke være brændstofmangel. Derfra hvor både lå kunne jeg trække den hen til tankanlæget og fylde diesel på. Prøvede at starte motoren og lade den gå i tomgang, satte den i gear, trak lidt, ingen problemer :confused:

 

Jeg var efterhånden meget sent på den til at mødes med vennerne inde i Kbh. så efter at motoren havde gået i en halv times tid uden problemer, kastede jeg fra og begav mig mod indsejlingen til Kbh. Havn i noget der lignede tomgang.

 

Vejret var fantastisk uden en vind, og turen var på ca. en halv times tid, så tænkte at det nok skulle gå. Syntes godt nok motoren vibrerede mere end den plejede, så turde ikke gå op i omdrejninger. Aftenen gik som den skulle, og vi havde en utrolig smuk sejlads. Stadig med lidt uro i maven kunne jeg lægge til på min plads kl. 0.30 efter at have returneret til Lynetten.

Godt træt efter at have været mere eller mindre på vandet i 15 timer - det var tid til :sleep::sleep:

 

Bugs...

Søndag spekulerede jeg på hvad der kunne være i vejen, for jeg ved at min motor ikke fejler det fjerneste, men noget var galt.

Kunne huske at der i MBY havde været en artikel om Diesel Bugs i april, tjekkede - det var jo lige præsis det. Tjekkede vandudskilleren, den var fuld af grumset diesel og sort :lipseal: der flød rundt. Jeg havde fået diesel bugs :headbang: :headbang:

Sprang op til skibsprovianten og købte noget af det som MBY havde testet og som kunne dræbe bugs og rette op på situationen, valgte noget der påstod at det også smurte motoren og ville give lidt bedre brændstof-økonomi med tiden. Det lød jo meget godt, så med min vanlige skepsis fyldte jeg den anbefalede dosis i tanken. Så var det jo bare at vente, staset skulle have min 24 timer til at :boxing: med bugs, før man ville mærke en ændring.

 

Mandag..(efter 24 timer)

Tog ned til Skilsø´en efter arbejde, og var spændt på om den startede, det gjorde den. Motor-gangen var helt anderledes og med langt mindre vibrasioner end dagen før, det så også udtil at tomgangs-hastigheden havde fået ekstra 50 RPM.. Rent faktisk tror jeg at jeg slet ikke havde opdaget hvor meget motoren havde vibreret (banket) dagen før - det må være kommet snigende.... :ghost:

 

Onsdag...

Hmmm... er lige kommer retur fra Skilsø´en idag onsdag ("kemien har altså været igan i snart 72 timer. Motoren går nu mere silkeblødt end jeg nogensinde har oplevet den, man mærker knap at den går, den tager omdrejninger uden problem og med det samme.

 

Pheeew :sweat: Det lader til at ikke nok med at bugs er kommet under kontrol, motoren køre faktisk også bedre efter den har fået "Enzym-rens-med-vidre"-behandlingen.

Jeg får nu alligevel min motor-mand til at tømme og rense tanken, tjekke filtre og brændstofsystem for at være helt sikker.

 

En ting har jeg lært, hvis man er en af de første på vandet til at tanke fra de store anlæg efter vinteren så gælder det om at have "kemien" klar til at bekæmpe bugs... :smash: :smash: :smash:

Jeg er glad for at det hele skete på en meget stille og varm aften uden vind, og uden den store dramatik.

Det kunne have gået meget galt om det var anderledes..

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hmmm.... engang imellem må man bide i det sure æble selvom det godt nok er :smash: :smash: Oplevede at motoren gik ud igen i sidste week-end med samme symptomer som sidst. Dvs. der stadig er snavs, vand og dieseldyr på spil i den gamle dieseltank. Fik fat i motor-manden og informeret ham om at vi måtte igang igen.

 

Det blev så idag at han fik tjekket brændstoffiltre igen og sugede tanken også.... mere slam, vand og meget andet godt op af tanken og i filtret... :puke:

Det fik mig ærligt talt til at opgive den gamle tank :wflag: , så det bliver til en ny tank installeret

I det mindste bliver den lidt større end den gamle som var lige lille nok med kun 55l, den nye bliver på 69l.

 

Man må glæde sig over de små ting engang imellem mens man river båtlapperne i stykker...

Link to post
Share on other sites

Tror det bliver godt, og sommetider må man bare handle.

MEN 69 l :confused:

I Sagaen har jeg to gange 170 l. Men de plejer så også at vare hele sommeren. :thumbsup:

 

Hey Uffe, ja, nogen gange kan man liges så godt bare tage skridtet fuldt ud, har også bestilt nye instrumenter, så nu får den turen :cheers: .

Det var nogle pænt store tanke du har i din Saga, 2x170 L :eek: det kan da ikke være standard :confused: Rart at kunne fylde op og ikke skulle tænke så meget over det resten af sommeren. :thumbsup:

 

Standard for Skilsø´en er faktisk kun 55 L så jeg laver en pæn upgrade ved at gå op i de 69. Normalt har jeg altid en fyldt 20 L ekstra-tank med. Du skal regne med at når jeg tøffer derudaf bruger jeg kun omkring 4,5 L/timen går jeg ned i omdrejninger (hvad jeg tit gør) til en 6 - 6,5 knob bruger jeg omkring 2 L.

Men du har helt ret i at lange stræk kræver noget planlægning :sailing::thumbsup:

Glæder mig til at kunne komme ud og sejle igen.

 

Billede af den nye tank:

tank.jpg

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Peter,

 

Det er med stor fornøjelse, at jeg har fuldt med i dit spændende projekt.

Jeg har selv en skilsø 23, som jeg købte i efteråret 2009.

Du har derfor været en stor inspiration for mig, i forbindelse med renoveringen af min båd :thumbsup:

Jeg har selv kæmpet lidt med omdrejningerne på min motor, og har i den forbindelse et spørgsmål til dig.

Hvor mange omdrejninger sejler din båd med, og hvad er topfarten?

Link to post
Share on other sites

Hej frecel,

Tak for de meget fine ord :cheers: det er dejligt at høre. Min motor er en Sabb 4 cyl med 30 hk, den skal gå 3000 omd/min på toppen, det samme gælder Bukh 20 hk der ligger i mange Skilsø 23, er det en 36 hk skal den kunne gå til 3600 omd/min.

 

Topfarten for min Skilsø fuldt lastet er 7,5 til 8 knob,(3000 omd/min) men den ligger bedst og er klart mest økonomisk omkring de 6,5-7 knob (2500 omd/min). Er den let lastet går den omkring 8,5 knob på toppen.

 

Der kan være flere ting der spille ind hvis motoren ikke når de omdrejninger den skal. Først og fremmest kan det være propellen der er for står eller med forkert stigning (det er tit tilfældet). Tjek også stævnrøret at det bliver smurt korrekt, og det samme med gearkassen.

 

I mit tilfælde var problemet et helt andet og skyltes dårlig diesel. :smash::eek:

Link to post
Share on other sites

Godt arbeid, du må gjerne komme hit og utføre dine flotte kunster på min båt også. :thumbsup::flag_bp:

Tak for de pæne ord M/S AIOLOS :cheers: Tror nu at jeg er kurreret for trangen til gennemgribende renovering et stykke frem så det kan have lidt lange udsigter med et nyt projekt :wink: Nu er det tid til at sejle lidt :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...