Jump to content

Jeg er 15 år... Blitt Svindlet. Trenger Hjelp!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Men ikke mye hjelp å få her.. Får ta og sjekke med forbrukerområdet...... :wink:

Jeg er ikke så mange årene eldre enn deg, og husker hvordan det var å være 15. En kjent norsk artist synger; Jeg var ung, og visste alt

lo av det som ble fortalt Med tiden vil du lære å lytte til dem som er eldre. En har ikke alltid rett selv, selv om man er sikker på akkurat det...

 

Du som kjøper har selv undersøkelsesplikt. Du har deg selv å takke, og med denne saken kommer du ingen vei. Uansett hvor ung du er, eller hvor lite penger du har på kontoen.. Ikke forsøk å legge skyld på noen. Bruk kreftene dine på å finne en løsning. Da blir livet så mye kjekkere.. :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har problemer med å følge dette.

Du har en 12G som er vrak. Samtidig ønsker du å selge en annen 12G som du kjenner historikken på og vet er i god stand. Nylig påkostet over 10k. Men med sprekk i toppen.

Da slår det meg at den beste løsningen må være å beholde denne motoren og få tak i en ny topp? Du sier den er ombygd, men det er vel ikke verre enn å flytte over noen deler?

 

3k for den motoren du vet er i bra stand + 5k for en ny topp. Trekk fra det du kan få for deler som blir til overs så behøver ikke dette bli så galt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du som kjøper har selv undersøkelsesplikt. Du har deg selv å takke, og med denne saken kommer du ingen vei. Uansett hvor ung du er, eller hvor lite penger du har på kontoen.. Ikke forsøk å legge skyld på noen. Bruk kreftene dine på å finne en løsning. Da blir livet så mye kjekkere..

Det var jammen kloke or.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett båten din Martin, gikk faktisk forbi deg og båten i dag i 2 tiden. Vi ligger i samme marina :seeya: Det ser ut som en virkelig kjekk båt, du kommer sikkert til å få mye moro med den bare du løser motorproblemet.

 

Ang motor tror jeg ikke du kan få noe tilbake fra selger så lenge etter at du kjøpte båten. Jeg kan ikke så mye med forbruksloven men mener en paragraf sier at du må gi beskjed innen rimelig tid. Slik jeg skjønner det er det over 6 måneder siden du kjøpte båten så det er lite å hente der. Ikke bruk mere energi på selgeren og at han lurte deg litt. Jeg har ikke sett inni båten men den ser ganske bra ut så du kommer nok fra det på en ok måte.

 

Jeg forstår det slik at du ikke har 10-20 000,- til ny motor. Skjønner det godt, det er mye penger for en 15 åring. Hva med å låne penger av dine foreldre og avtale en tilbakebetalingsplan? Kanskje jobbe litt for de andre båteierene rundtomkring på Bjorøy å tjene litt penger? Du virker som en driftig ung mann der du styrer på i snekken. :yesnod:

Du kan jo også kjøpe en rimelig motor og oppgradere til en bedre etter hvert. Det viktigste må jo være å få båten klar til sesongstart. Om motoren heter Yanmar eller sabb er vel knekkende likegyldig så lenge du kommer deg på fjorden.

 

Mvh Trond, 4 båser bortenfor deg :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke heve kjøpet... Snekken er jo knall fin,

Det hadde jeg ikke røpt for forbrukerområdet! :giggle: Og husk; alle kan lese det som står i dette forumet, både selger, selgers advokat og forbrukerombudet.

 

Har både nr. og email til selger, men han svarer ikke på noen av delene!!!

Forundret?

 

Har hatt Yanmar før... Går som en klokke i all tid, med riktig VEDLIKEHOLD, noe som sleger av denne snekken ikke har gjort... Men ikke mye hjelp å få her.. Får ta og sjekke med forbrukerområdet

Med den enorme erfaring du har vet du vel kanskje også at denne motoren er verd å fikse.

 

Går ikke fra Yanmar til sabb... Sabb 10 kan ikke måle seg med Yanmar

Det er mulig. På den annen side vet jeg om flere Sabb motorer som har gått mer eller mindre kontinuerlig i nesten dobbelt så mange år som du har levd.

 

Mitt råd er å lytte til rådene. Men hvis du føler at du har mer erfaring og kompetanse enn de som har svart her i tråden, lar du være.

Link to post
Share on other sites

Tror alle her missforstår litt.. Ok, la meg forklare litt enklere...

 

Jeg har 2 yanmar YSB12G. Den ene er i dårlig stand, den andre e i bra stand. Toppen e sprukket på begge 2. så den motoren som e slitt skal vi bare se vekk fra. Den motoren som er ok, men sprukket topp, er ombygd, noe som gjør at eg må bygge om nesten hele snekken, noe som vil bli mye arbeid med, og koste en god del. samt at eg må ha ny topp.. Eg tror eg bare glemmer begge motorene, ser om eg kan få rå til en Yanmar 3GMD som jeg får pris på i begynnelsen av Mars, og som skal passe ned i motorkassen :wink:

 

Ha en flott kveld. :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hehehe.. Hyggelig å hilse trond :) Ja, vil tro eg får den i klar til sommeren :) en del folk som hjelper meg med ny motor no :) :wink:

 

 

Det var godt å høre, jeg synes det var trist med motoren. Du er jo i båten stort sett hver gang jeg er der ute så det har vel gått med noen timer.. :lol:

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Gi dere a' :wflag:

 

Det er flott at en femten-åring er opptatt av snekka og litt uerfaren i å opptre i et forum.

Når 39 stykker leser på tråden og kappes om og kappe hodet av.... Jeg vet ikke jeg, men er ikke det litt overkill, for å bruke et ytenlandsk utttrykk? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...