Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei!

prøver og lufte et lite problem i denne tråden, har akkurat kjøpt meg en scand adriatic.

Noen av brytersymbolene er borte og det gjenstår og finne 2 brytere. Har forresten orginale panel.

panelet til høyre ønsker jeg og vite hva de 2 nede til venstre går til.

 

mvh

Frode

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, har nettopp kjøpt en Scand Nordic og storkoser meg. Det jeg ønsker å få utført er montering av baugpropell. Det er stort vindfang i båten og er vanskelig å manøvrere i kraftig vind. Jeg lurer på om noen har tips om hvor jeg kan få montert en baugpropell i Bergensområdet

Redigert av finder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir sikkert litt " off topic" nå. Men, org. Scand Nordic dreggkasse. Babord side. Har stått på min forrige båt. 1988 mod. Viss du tilfeldigvis har blitt eier av " gamle Stina" passer skruhullene:-) 600,- ? ok pris? + frakt. viss du vil ha den fort. Ev. levert gratis på " Zakken" i løpet av sommeren :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen som har vært borti at boltene gjennom flensene der roret er festet øverst har løsnet/ falt ut?

3 av 4 bolter var borte... Null sving...Så vidt den siste hang på ellers hadde jeg vel mista hele roret.

 

Etter denne vannslangeepisoden i Stavern dro vi hjem på søndag.

Da vi kom inn Sandefjordsfjorden v Kvernberget skjedde dette.

Lå i 13 knop og plutselig svingte båten hardt mot styrbord.

 

Slangekompisen fikk tauet meg inn til Langestrand,

og der dro jeg akterenden inn på grunna og fikk satt på nye M8, A4 bolter med låsemuttere.

 

Kansje kontollere dette innimellom så andre slipper samme hendelse.

Er det tommebolter orginalt der for jeg måtte bruke 14mm fastnøkkel for å dra til

den siste bolten? Tok ikke ut den siste bolten og så på den fordi

jeg måtte rekke jobben og ikke hadde jeg dykkebriller.. :diving:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Flott båt!

Dette med roret er nok ikke noe vanlig problem. Nordic har en historie med sprekker i "blekkspruten" der roret sitter. Husk at det sitter en fett nippel på toppen av roret som det kan være lurt og fylle med fett. På min båt sitter den slik til at jeg må skru løs ene platen i skapet bak for og komme til. tror ikke forrige eier var klar over dette. det gikk med en god del fett.....

Link to post
Share on other sites

Lest litt om blekkspruten andre plasser, men min

ser fin ut uten noen ytre sprekker i topcoaten.

Er fettnippel på toppen ja, og fettsøl rundt den,

så regner med forrige eier har smurt opp den.

 

Skal se mer på det når båten forlater vannet snart. :cryin:

La merke til at ventilen for tømming av septikktanken

vibrerte ganske godt, da jeg sengte den rett før roret løsnet.

Gjennomføringen står i tunellen ved siden av blekkspruten.

 

Rakk ikke å prøve båten i marsjfart etter jeg fikk i nye bolter på

roret, men det virket som det var mindre vibrasjoner baki der.

Kan hende de har vært løse en stund og datt tilfeldig av etter

en del ratting hjem fra Stavern.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en -87 Adriatic i høst. (VP 41/290 drev) Helt perfekt båt for oss. Mye soveplass og uteplass. Kanskje vi får sommer neste år..? Kan noen hjelpe meg med skisse/mål til opplagsvogn for Adriaticskroget? Har ramma klar og har fryktelig lyst til å få den ferdig tilpasset første året!

Håper aktiviteten her på tråden opprettholdes!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. Har en Scand Adriatic, hvor jeg har laget meg større badeplattform. Denne har jeg laget form av, og den har blitt kjempefin. Den er laget slik at man meget enkelt monterer denne utenpå/over den originale plattformen. Er nå blitt kjempefin badeplass for hele familien. Kommer til å legge ut bilder, og har vært inne på tanken om å prøve å selge slike på bestilling.

Gi noen inntrykk, hvis det kunne være av interesse. Originalt, bør det være den plattformen som har stepp/dreggkasse på midten av plattformen.

 

Ta gjerne kontakt på TLF 93233238

Mvh Thomas.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jo sommeren var ok og båten ble noe brukt men det kunne nok vært mye mer:-) prøvde å lufte den på finn.no med litt tilbakemeldinger men ønsket ikke å "gi den bort" så det ble ikke noe salg. Vurderer å prøve til våren igjen ellers så beholder vi den og bruker den når vi har anledning...jobb, barn som ønsker å være andre steder enn båt og periodisk dårlig vær har vel sin påvirkning:-( MEN når våren kommer så er man jo full av pågangsmot igjen og ser frem mot en fin sommer:-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

sitter her med en demontert sjøvannspumpe til TAMD 40B til min Scand Nordic og finner ikke ut hvordan jeg skal montere den sammen igjen .Har skiftet lagrene og klarer ikke å finne ut hvordan den skal settes sammen selv om jeg har tegningen.

Det er en plast plate med noen "tapper" som ikke er vist på tegningen

Noen som kan hjelpe meg her

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...