Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en 2003 Scand Baltic.

 

Da jeg brukte båten i helgen oppdaget jeg at septiktanken tømmer seg selv.

Septiktanken var full etter å ha ligget rolig hele helgen, men tømte seg selv i fart på vei hjem.

Noen som har en forklaring på dette? Kan pumpa ha tatt kvelden i løpet av vinteren?

 

Trimflapsa sluttet også å fungere i løpet av helgen. Noen som har tips om feilsøking?

 

Mvh.

 

Ny Baltic-eier

 

Det er faktisk veldig vanlig at den tømmer seg selv med mindre du har en elektrisk løsning for dette. I den manuelle tømmepumpen, som ligger mellom septiktanken og skroggjennomføringen ligger en tilbakeslagsventil. Denne åpnes på hastigheter rundt 14 knop (ved tilstrekkelig vakuum), men kan variere fra båt til båt. Min båt har hvertfall ikke elektrisk tømming, og går derfor på denne metoden. Må bare være forsiktig med å gi flatt jern foran stranda etter en langhelg ombord ;)

 

Når det gjelder trimflaps har jeg dessverre ingen svar ettersom problemet aldri har oppstått med mine

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Det høres veldig bra ut og få til en tråd her eller Scand Nordic klubb :flag:

 

Jeg kjøpte min Scand Nordic Juli i år og er fersk i denne båten

Jeg er fornøyd med båten og er veldig god i sjøen, stabil båt.

Båten er en 1986 model med Tamd 40B. det er montert baugpropell og ankervinsj

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36257/foto0029.jpg[/img]31_1866263990.jpg31_1357716943.jpg

foto0029.jpg

Mvh rokarl

Redigert av rokarl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt :yesnod: ser veldig bra ut !

 

Ja etter andre sessongen med min 9000 Nordic og over 40 overnattinger så er vi fortsatt fornøyd :giggle:

Har problem med ett motorfeste som stadig løsner men i morgen skal det til pers :cryin: da løsnes flensen og motoren skal

rettes opp på nytt...

Link to post
Share on other sites

Hei, har Scand 7800 Tropic.

 

Er det noen som har sett eller hørt om noen som har gjort bakre del av kalæsje brattere.

Ønsker dette da en sitter med hode i kalæsje når en sitter bak i buesalong.

 

Ønsker også erfaringer om hvordan andre har festet snap davit. Ønsker at jolla kommer noe høyere en plattform da jollas lengde er bar 10cm kortere en båtens max bredde.

 

Er det noen som vet om det finnes eit Scand forum på nett?

Link to post
Share on other sites

Det med og gjøre veggen bak på kalesjen brattere,vil jeg tro er mulig på din scand.

Har værtfall sjekket dette opp på min atlantic.

 

Ny kalesje med bøyler(bratt bakvegg),kom på ca 15.000,- fra scand boats.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!!

 

Er det noen her som har oppgradert fargen på de svarte feltene bak og på sidene på nordic eller baltic?? De på min nordic er falmet, og uansett hva jeg gjør blir det ikke bra. Jeg lurer på om det finnes noen alternativer til lakkering, da dette er meget dyrt. Er det noen som har prøvd å male det opp??

 

 

Mvh

 

Nårdic

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en sessong med ny kjetting på vinsjen vurderer jeg nå å bytte den ut og enten kjøpe alt nytt eller bare bytte kabelar/kjetting til 14mm tau.

Synes rett og slett at det blir for tungt og dra rundt på og i tillegg så har jeg bare 33-34 meter med 8mm kjetting å legge ut.(det er ikke plass til mer)

Vinsjen er plassert styrbordside av badetrappa og er av type ILAS trolig i alum.

 

Mener jeg kansje kan få 50 meter tau oppi kassa og spare ca 20 kg på hekken...(alt hjelper)

Link to post
Share on other sites

Da er jeg stolt eier av en Classic. Hentet båten forrige fredag, og fikk virkelig prøvd båten i et ordentlig grisevær fra Larvik-Fredrikstad. :sailing: Veldig fornøyd så langt. Båten er en 1981 mod, med Volvo MD21B i kjelleren :flag:

 

Det eneste som ikke virket var hornet, har fikset det i dag. Viste seg å bare være dårlig jording, sammen med topplanternen. Topplanternen får jeg ikke til å lyse, mulig det er brudd på kabelen et sted.

Går det ann å få kjøpt tekst til bryterne til classicen? Noen som kan fortelle meg hva de forskjellige bryterne er til? (originalt panel)

Link to post
Share on other sites

Har en Ilas kasse fra 90tallet i aluminium.

Kjøpte 50 mtr kjetting og har kortet den inn 2 ganger....problemet som oppstår når det blir for mye kjetting er at den legger seg ikke ned i kassa men det blir en "fjell topp" som ender opp med at kjetting går utenfor kassa.

Da må en ligge med fingrene nedi vinsjen for å dytte den på plass og det er jo ikke særlig gunstig :nonod:

 

Kan være det hadde funket bedre med 6,5mm kjetting...

 

Har du 50 mtr med 8mm veier jo bare kjettingen over 70 kg :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det var produksjonsfeil på kjettingen jeg monterte i år så den får jeg returnert til produsent.

(Det var noe feil med galvaniseringen så den er blitt brun av rust)

 

Til info så veier 8,0 mm kalibrert kjetting 1,35 kg pr mtr

6,5 mm kalibrert kjetting 0,85 kg pr mtr

 

Bruddstyrken er 2300 kg på 6,5mm og det holder i masevis på Nordicen.

 

Det blir nok til at jeg kjøper en 6,5mm denne gangen sparer endel kilo på det :smiley:

 

Kassa jeg har er liten 27x30x40cm dette gjør at det ikke går på mer en 33-35 mtr kjetting :nonod:

 

Jeg nå fornøyd med vinsjen (Ilas Admiral/Panther 1000w) så det blir vel til at jeg beholder den i og med

at det er mulig å få kjøpt alt av deler til denne enda...

Link to post
Share on other sites

 

Jeg nå fornøyd med vinsjen (Ilas Admiral/Panther 1000w) så det blir vel til at jeg beholder den i og med

at det er mulig å få kjøpt alt av deler til denne enda...

 

Har maken vinsj som deg Lazy. Skiftet akslingen mellom motor og vinsj i vår. Den kostet ca 1200kr. med kile. Vinsjen er nå som ny! Er meget fornøyd med den!!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har nettopp overtatt en Baltic fra 1984. Båten er uten noe som helst utstyr, så her blir det en del prosjekter etter hvert. Det jeg nå lurer på er: hvor har dere funnet plass til utvendige høyttalere? Det er nesten ikke en eneste flate ute i cockpit som ikke allerede er opptatt av skuffer eller skap. Tenkte på et par små kassehøyttalere oppe på dashbordet under vindskjermen, men ville aller helst ha felt dem inn.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hva er det egentligen med disse scand nordic 9000 båtene? Var på min første båttur langs sørlandskysten i sommer og oppdaget at omtrent hver 5te-10ende båt var nettopp en slik... fine båter da, men reagerte bare på at de der var i overflod, innerst i Kristiansand gjestehavn i fellesferien telte jeg ikke mindre en 6 av disse, alle av nyere dato. Her på vestlandet kan jeg ikke huske å ha sett en slik :confused:

 

Edit; Sorry såg nå at det var Scand 29 Baltic jeg sikter til, men spørsmålet min blir jo det samme.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Balticer er det i bak hver en holme på Sørlandet :rolleyes: Jo forklaringen er vel at Scand laget en båt som

falt i smak for de fleste her oppe i nord. Starten var vel i 1983 om jeg ikke tar feil og båten har vel vært mer eller

mindre lik frem til idag...selvfølgelig men noen oppgraderinger. Her har du nok av alt for en familie som skal bruke båten mye liggeplasser,bysse og uteplass :wink:

 

Jeg synes personlig at kansje Scand Nordic er penere å se på men båten er egentlig lik med untak av lengde og bredde. Den

har stort sett de samme løsningene. Produksjonen av Nordicen startet vel i 1984 men stoppet vel opp på begynnelsen 90 tallet og da het den vel Scand 9000 Nordic og ikke Scand 27 Nordic :clap:

Da overtok vel Norkapp formen og det ble Norkapp 9000 og etter 20-30 båter skiftet forma eier og båten fikk navnet Sun.

Vet ikke hvor mange båter Sun produseret men det kan ikke ha vært så mange. Nå er vel fomen i Skiensområde og er mulig å produsert som halvfabrikat. :flag:

 

Frem til 1988-89 var det sort stripe på skrog og overbygg så kom det noen med grå og noen som var helt uten dekor.

 

Den Scand 9000 Nordic som jeg har er fra 1990 og har gråstripe og sorte lister rundt vinduer og er vel litt uvanlig

har bare sett ett par like bla en som ligger til salgs på Finn.no nå. Har forstått det slik at båtene kunne bestilles med enten Alu lister eller sorte.

 

Vi er en familie på 5 og båten er midt i blinken for oss :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

De fleste Nordic og Baltic eier er vel enige at badeplattformen på båten er i minste laget..

Et det noen som har gjort noen endringer/ombygginger ?

 

Har sett at de som lager Nordic idag har laget en stor type men synes kansje denne blir litt "overkill" ?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9249/nordic.jpg

Redigert av Lazy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...