Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Heisann.

 

Vet ikke om det er noe liv i denne tråden, og svar å hale, men prøver meg.

 

Kjøpte en Scand Adriatic med AD41 motor og DP 290 drev i fjor (forøvrig min første båt).

Siste kvelden ute i fjor la vi oss til på en veldig grunn plass, men det gikk greit. Litt senere ville konemor ut og fiske, så vi dro ut og kom tilbake etter det var blitt mørkt. Ikke bare var det blitt mørkt, det var også blitt lavvann og jeg tok propellene :nonod: .

Det var ett nytt sett propeller med i båten, så jeg satte dem på før jeg sjøsatt i påska.

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe nye propeller til den for å ha reserver liggende, just in case, så jeg ringte Volvo Penta i Kr.sand, han jeg snakket med sier det står stemplet på de gamle propellene hvilke det er, men de gamle er så utslitt at det er ikke mulig å lese.

Jeg har vel heller ikke prøvd kjempehardt da han jeg kjøpte båten av ikke var 100% sikker på om det var korrekte propeller på i utgangspunktet.

 

Jeg har lest en del sider men kommer ikke til mere enn at jeg skal ha Duoprop A til drevet, men vet ikke hvilke av de 10 forskjellige som vil passe best til båten... noen som vet? :pray:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei!

Tenke jeg skulle legge ut bilder og litt info om bygging av nytt dashboard til Scand Nordic. Slik så det ut før ombygging/renovering:bilde

Demonterte først og merket alle ledninger + tok bilder. bilde

Prøvetegnet på ark og plate: bilde

Brytere kjøpt inn fra Nettbåt.bilde

Gamle brytere:bilde

Inspirasjon fra nyere Baltic bilde

Bruker 6mm MDF plate. Prøver fresen: bilde

Link to post
Share on other sites

Hullsag, rotterumpe og fres blr brukt for å få plata slik jeg vil ha den. Malt 3 strøk med 2-komponent maling slik at MDFen blir vanntett. bilde

Klippet istykker Volvo-plata slik at vasellampene kunne limes inn i mdf plata med epoksybilde

Glassene til de gamle målerene ble demontert og pusset rene (ble som nye)

bilde

De gamle pærene i målerene ble byttet ut med LED (ba7s)bilde

Etter at dashboard-plata var malt og pusset, måtte instrumenten på nytt tilpasses. 2 komponent maling bygger mye! Deretter lakket jeg mange lag med plasti-dip, som gjør en matt, gummiert overflate.

Ferdig resultat: bilde

bilde

bilde

Nå gjenstår det bare montering i båten;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tja.. Virker som den tåler litt. Den er jo veldig elastisk (400%). Blir spennende å se etter første sesong. Kan godt skrive og ta bilder litt ut på sommeren. Produktet heter forresten ikke Plastidip. Finnes mange tilsvarende produkter på markedet. Jeg brukte Biltema sin, som jeg synes har en bedre/jevnere finish enn Plastidip.
Eneste jeg kan si er at støv synes godt, men fingermerker og støv tørkes lett av med en tørr eller fuktig fille. Tåler også vanlige vannbaserte vaskemidler.

 

 

Bommet litt på hull til brytere...

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52360/011bfd7df9a75a45f6bf8552dffc8b648c9d402743.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52360/01ca1c127a71c7beab16b1a8802e10ebde3da82ffc.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52360/01c6b17345eb64c77d6beb032e62e6324696e3e617.jpg

 

Men ingenting som fresen ikke kan ordne;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Holder stadig på med montering av nytt dashboard. Alt gikk som smurt helt til jeg skulle koble trimflaps (Bennett). Med brytere fra Superswitch var dette praktisk umulig. Gikk til innkjøp av Carlingswitch og problemet var løst! Fant koblingskjema på forumet;-)

 

bilde

 

Monterte nye ledpærer i de gamle målerene, men ble egentlig bare skuffet over lysstyrken. Disse gamle målerene er ikke laget for godt lys uansett hvor sterke pærer du setter i. Løsningen ble en bit ledstrip (type Kina) med rød tape på. Denne led-stripa ble lagt over hver eneste måler. Mye bedre:-)

 

Bare med orginal innsats/pære. Bildet er tatt i mørket, så lyset skulle synes.

 

bilde

 

 

Med led-strip/rød tape. Bildet er tatt i under presenning i dagslys:

bilde

 

Lys i ny turteller er ikke koblet, men regner med at det er bra;-)

Redigert av Greasemonkey (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har nettopp kjøpt meg en Scand Nordic og lurer på om det er mulig å fremdeles få kjøpt en større badeplattform. Og om noe har noen erfaringer med dette??

Prøv å kontakte Rudi Jønnevald. Tror han kjøpte formene til Nordic og Adriatic. rudij@broadpark.no

951 88 787

Jeg har den store plattformen, og er veldig fornøyd. Kjetting, vinsj, gassflasker og bensinkanne til jolla er skjult og ryddig?

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...