Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Finnes det å få tak i Hella bryterene som sitter i Scand båtene fra 80 tallet enda? Har to defekte brytere som jeg skulle byttet ut.

Jeg har spurgt ved Hella Danmark og de fortalte mig at de udgik for mere end 10 år siden, men hvis du får held med at finde nogle så er jeg også interesseret.

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Mener det var Belko AS i Grimstad som laget dette for Scand prøv de :

 

Belko As tel. 37044115

belko@belko.no WWW.BELKO.NO

 

Så er det jo ett firma som heter Retronic som lager paneler for flere båtprodsenter:

 

RETRONIC AS

Holmenveien 8

NO-7820 SPILLUM

 

Phone:

(+47) 74 22 69 20

 

TeleFax

(+47) 74 22 69 21

 

info@retronic.com

 

WWW:RETRONIC.COM

 

Prøv en av disse og skulle du få napp så kan du jo legge inn en tilbakemelding :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for flere svar her folkens. Har sjekket på siden til Hella og kan ikke finne dem der (kan de ikke skaffes i Danmark, regner jeg med det samme i Norge), sendt mail til Belko, så venter svar fra dem. Problemet hos meg er at de har tenkt som "puddingen" og byttet rundt på de defekte, så nå er det kun defekte brytere igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for flere svar her folkens. Har sjekket på siden til Hella og kan ikke finne dem der (kan de ikke skaffes i Danmark, regner jeg med det samme i Norge), sendt mail til Belko, så venter svar fra dem. Problemet hos meg er at de har tenkt som "puddingen" og byttet rundt på de defekte, så nå er det kun defekte brytere igjen.

 

 

Fikk du noe svar fra Belko ?

Link to post
Share on other sites

Finnes det å få tak i Hella bryterene som sitter i Scand båtene fra 80 tallet enda? Har to defekte brytere som jeg skulle byttet ut.

 

Har du et bilde av de bryterne du er på jakt etter? Jeg holder på å bygge om hele dashbordet i min Baltic fra 1984, og har kanskje noe til overs av de som er øverst og nederst på høyre side på vedlagte bilde.

 

59_1063983633.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra Belko i dag:

 

"Ja det er en dreefs brytter og noe har vi på lager, vist ikke så kan vi skaffe dem."

 

 

BalticMan: I og med at disse går å få kjøpt nye, tror jeg at jeg går for det.

 

Jeg har været inde på Dreefs hjemmeside og kan ikke finde de bryter. Jeg kan finde nogle der ligner dem. Serien hedder 2600 og er de concave. Hvis de har samme størrelse så skal man jo skifte alle ud.

Her er et close up billede af mine kontakter.

 

dsc00634.jpg

Link to post
Share on other sites

Samme brytere som jeg har som du viser der Softice. Spørsmålet mitt til Belko var: Har hørt at det var dere som leverte bryter til Scand båtene på 80tallet. Er det mulig å få ta i disse enda?

Og når de svarer så konkret som de gjør, så regner jeg med at det er de samme (?)

 

Redigert: skriveleifer

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff, har vært i båten en tur nå og oppdaget at det er vått langt oppover bak skogrekket ved babord stikkøye. Vannet har samlet seg i rommet under stikkøya, og sikkert under tanken å, men der får jeg ikke sett uten speil og lampe. Nå ligger presseningen helt ned til bunnstoffet, så hvor dette da kommer fra aner jeg ikke. Kondens? I safall er det rart det ikke er fuktig noe annet sted.... Ikke vært spor av vann i båten etter den "fine" sommeren vi har hatt på østlandet, så jeg sitter som et stort ?tegn her nå....

Link to post
Share on other sites

Samme brytere som jeg har som du viser der Softice. Spørsmålet mitt til Belko var: Har hørt at det var dere som leverte bryter til Scand båtene på 80tallet. Er det mulig å få ta i disse enda?

Og når de svarer så konkret som de gjør, så regner jeg med at det er de samme (?)

 

Redigert: skriveleifer

 

Ok glæder mig at høre om bryterne er de samme, når du får fat i dem.

Jeg tog et billed af bagsiden og der står der Hella 2490, men det kan jo være Dreefs lavede bryterne for Hella.

 

dsc00636.jpg

Link to post
Share on other sites

En avsporing i tråden.... :blush:

 

Var ute med båten i dag. På vei ut av Hillevågsvannet (Stavanger) ligger det på Hillevåg-siden en Scand med blå kalesje og blå stripe. Bak på denne Scand henger det (har hengt) en hvit gummibåt som mangler luft og med rattkonsoll og en grå påhengsmotor (Yamaha?) Denne gummibåten er iferd med å gå under. Hvis eieren titter innom denne Scand-siden og leser dette, så haster det med å redde gummibåten/motoren. (Har bilde av båt og gummibåt hvis noen lurer på om det er deres båt, men vil ikke legge bildet ut her).

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme brytere som jeg har som du viser der Softice. Spørsmålet mitt til Belko var: Har hørt at det var dere som leverte bryter til Scand båtene på 80tallet. Er det mulig å få ta i disse enda?

Og når de svarer så konkret som de gjør, så regner jeg med at det er de samme (?)

 

Redigert: skriveleifer

 

Dette er jo gamle brytere ! Kan jo tenkes at de ikke ligger ute på noen nett side/web katalog lenger (om de noen gang har vært på nett :tongue: ) dette er jo ett nesten 30 år gammelt produkt !! Vil tro Belko vet hva de snakker om når de svarer som de gjør.

Link to post
Share on other sites

Huff, har vært i båten en tur nå og oppdaget at det er vått langt oppover bak skogrekket ved babord stikkøye. Vannet har samlet seg i rommet under stikkøya, og sikkert under tanken å, men der får jeg ikke sett uten speil og lampe. Nå ligger presseningen helt ned til bunnstoffet, så hvor dette da kommer fra aner jeg ikke. Kondens? I safall er det rart det ikke er fuktig noe annet sted.... Ikke vært spor av vann i båten etter den "fine" sommeren vi har hatt på østlandet, så jeg sitter som et stort ?tegn her nå....

 

 

Nå kjenner ikke jeg så godt til Scand 25 men det er ikke en vanntank i nærheten ? har du tappet ut alt av tank og slanger ?

kan frosten åpnet opp en slange eller kobling ?

Link to post
Share on other sites

Min første tanke var også at det måtte komme fra en slange/tank. Men slangen til vanntanken ligger nederst i skottet, og fukten er mye høyere oppp. Vanntanken ligger i baugen, og da skulle det vært spor av vann i de andre skottene, ikke bare i det ene. Og diesel / septik smaker det iallefall ikke av det. I og med båten er dekket inn med pressening kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være kondens (selv om det er god lufting), vann fra yttersiden kan det jo ikke være når det ligger dobbelt pressening, og helt ned til bunnstoffet (?)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...