Jump to content

Hyggelig nytt - Telenor Maritim Radio får hjelp av kystvakten


Suzuki

Recommended Posts

Leste i Seilmagasinet i går, at Telenor Maritim radio, som altså er en kommersiell aktør som skal tjene penger, får hjelp fra Kystvakten for å påse at alle har betalt avgiftene ( les: konsesjonen ) sin.

 

Dette er etter min mening en helt horribel sammenblanding av roller, og nok et ledd på vegen til å samrøre offentlige og kommersielle interesser ( Ref. NSSR /RSSR )

 

Det dette medfører, er at båteiere som har opplæring og sertifikater i orden, men som av diverse grunner sjelden eller aldri bruker VHF en ombord, nå faktisk setter radioen på land.

 

At kystvakten, som altså er endel av forsvaret, settes inn i kontrollen av at rent privatrettslig forhold, er ganske forundet over. Er det neste at Hæren kommer på døra for å sjekke NRK lisensen mon tro ? Evt. at Militærpolitiet skal sjekke mønsterdybden i dekkene mine ?

 

Og kom ikke med at Telenor Maritim radio gjør en fabelaktig fin jobb, det er ikke det saken dreier seg om. Ikke hvorvidt Kystvakten er staute karer eller ikke heller faktisk.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki, nå må du gi deg! Alle vi som har rent mel i posen synes det bare er hyggelig. Inviter dem på en kopp kaffi og saken er glemt.

 

Og ikke kom med sånt prinsipp-tull. Det liker vi ikke. Og vi har jo diskutert det før i forbindelse med grunnlovens paragraf 99 eller 100 eller der omkring var det vel. Hva skal vi med Grunnloven når vi har fri på 17. Mai og barna får brus og is?

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Suzuki, nå må du gi deg! Alle vi som har rent mel i posen synes det bare er hyggelig.

 

 

Nei, jeg mener Suzuki har et helt reelt poeng her. Det er et prinsipp i vestlige demokratier at militær brukes ikke til å kontrollere sivile. Jeg syns dette er en uting. Den argumentasjonen "Alle som har ingenting å skjule..." blir for tiden misbrukt til de grader av byråkrater som vil gjerne innføre noe som etterhvert likner et overvåkningsamfunn. Prinsipp ER viktig. Og her er brytes det to basale rettstatelige prinsipp:

1. Ingen militær mot egne borgere, og

2. ingen kontroll uten skjellig grunn til mistanke.

 

 

(For ordenskyld: Jeg har både VHF, sertifikat og konsesjon i orden! :saint:)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det dette medfører, er at båteiere som har opplæring og sertifikater i orden, men som av diverse grunner sjelden eller aldri bruker VHF en ombord, nå faktisk setter radioen på land.

 

Nei, hvorfor det? Kjekt å ha, man kan lytte på værmeldingen, og den er grei å ha om man er i ei knipe.

 

Men klart man må jo betale konsesjon!

Link to post
Share on other sites

Det er jo klart at det må være en viss politimyndighet på sjøen. Men jeg syns jo at det hadde vært mye bedre om det hadde vært en grei skille mellom militært og sivilt der også. Hva er problemet å for eksempel organisere den indre kystvakten under det sivile politiet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

At kystvakten, som altså er endel av forsvaret, settes inn i kontrollen av at rent privatrettslig forhold, er ganske forundet over. Er det neste at Hæren kommer på døra for å sjekke NRK lisensen mon tro ? Evt. at Militærpolitiet skal sjekke mønsterdybden i dekkene mine ?

Suzuki

Velkomen i klubben, Suzuki. :lol:

Jeg støtter deg fullt ut. Men det er nok mange her som ikke er enige, og hyller Kystvakten uansett hva de driver med.

Har du lest tråden om Kystvakten 2010? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

jaja, nok en diskusjon på særdeles sviktende grunnlag.....

 

For det første er det ikke "militære" som settes inn mot "borgerne". Kontrollmyndigheten er hjemlet i lov og de er underlagt sivil myndighet og lovverk når de utfører kontrollene sine. Les gjerne forarbeidene til feks kystvaktloven der både advokatforeningen og diverse juridiske miljøer har diskutert blant annet dette prinsippet opp mot feks grunnloven som Trikola stadig henviser til. Det virker mer som det er den personlige stoltheten som krenkes her.... :discuss:

 

2. ingen kontroll uten skjellig grunn til mistanke.

 

De fleste kontroller skjer uten krav om skjellig grunn, feks en trafikkkontroll. Blander du litt med straffeprosessen her kanskje?

 

Telenor er vel gitt dette som oppgave av myndighetene, eller for å sitere hjemmesiden:

I dag videreføres denne viktige tjenesten av Telenor Maritim Radio, som en del av Telenors særskilte samfunnspålagte oppgaver.

 

Det er greit å diskutere det "prinsippielle", men da bør man vel klare å skille prinsippene fra hverandre også? ellers blir det å kverulere for å kveruleringen sin skyld.

Redigert av McEwan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Fanafjord.

"rent mel i posen" var vel det samme som Fritz Moen og Per Kristian Liland osv, osv trodde de hadde også helt til den Norske stat bestemte det motsatte.

 

Slik tankegang som du forfekter her trikola ødelegger hele grunnlaget i et demokrati desverre

Alle gode ting er tre

Link to post
Share on other sites

Hvis denne informasjonen er korrekt så ryker det en Sailor vhf på sjøen imorgen, det får være måte på rolleblanding

 

Informasjonen er korrekt og jeg gjorde oppmerksom på det samme i en bisetning for noen dager siden....

 

Men å kaste en Sailor på sjøen er jo den reneste helligbrøde og jeg vil på det sterkeste be deg om å ta til fornuften: legg Sailoren pent på en hylle, så kommer jeg innom og henter den på neste tur nordover :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Man kan gjerne forsøke å fordreie sannheten, men kystvakten er og blir endel av det norske forsvaret.

 

Telenor drives etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Hvordan man da skiller ut en liten enhet som den maritime radioen, vet jeg ingenting om. Det har jeg heller ikke klart finne informasjon om, og ikke bryr det meg veldig heller.

 

Det prinsippielle er at en kommersiell bedrift kan gjøre " avtale " med forsvaret om å ivareta sine kommersielle interesser.

Jeg finner det betenkelig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For det første er det ikke "militære" som settes inn mot "borgerne".

 

Jo det er nøyaktig det det er. KV er militær, jeg er borger. Kontrollerer de meg og jeg vil ikke bli kontrollert (helt uavhengig om jeg har det berømmelige hvite mjøl i posen) så brukes militær mot borgere. Og ja den personlige stoltheten av å leve i et fritt land krenkes.

 

De fleste kontroller skjer uten krav om skjellig grunn, feks en trafikkkontroll.

 

Trafikkkontroll er omtrent det eneste område der det 20 år siden var lov med systematisk kontroll. Men selv idag har politi ikke lov å kontollere deg uten skjellig grunn til mistanke. Politet kan ikke kommer seg inn i leiligheten eller campingvogn ditt uten at en dommer har gitt de grønnt lys. Og når jeg seiler nedover fjorden vil jeg ikke ha noe med staten å gjør og opplever det som en overtramp nå KV stopper meg.

 

Dette er ikke kverulering og prinsipprytteri. Dette er mine borgerrettigheter som jeg vil gjerne beholde. At jeg kan bevege meg fritt og slippe å stå med lua i hånden for politi, militær eller hvem som helst egentlig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Slik tankegang som du forfekter her trikola ødelegger hele grunnlaget i et demokrati desverre

 

Slapp av pappskalle, Trikola er helt på lag, men han har ikke mistet sin fine sans for ironi ...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel kystvakten sivil og *radio tjenesten* som telenor driver er vel også "sivil" dvs ikke kommersiell. Selv om det er et kommersielt selskap.

De må gjerne kommer og sjekke det de vil hos meg. Men da skal jeg også få omvisning hos dem også! :smash:

Link to post
Share on other sites

Om norsk politikk på dette området bidrar til sikkerhet er jeg i tvil om. I usa får man f.eks nå en nødpeilesender til 200-300 dollar. Den samme i Norge koster 5000. I tillegg må man ut med 600 kr i året i årsavgift. Dette betyr at mange nok ikke tar seg råd til en sånn. Antar en del av det kystvakten skal sjekke er om du har usa-registrert nødpeiler ombord eller en uregistrert vhf til "nødbruk". At det skal være årsavgift på dette sikkerhetsutstyret forstår jeg ikke og at forsvaret skal settes til å kontrollere det er enda mer uforståelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...