Suzuki Startet 3.Mars.2010 Del på Facebook Startet 3.Mars.2010 Leste i Seilmagasinet i går, at Telenor Maritim radio, som altså er en kommersiell aktør som skal tjene penger, får hjelp fra Kystvakten for å påse at alle har betalt avgiftene ( les: konsesjonen ) sin. Dette er etter min mening en helt horribel sammenblanding av roller, og nok et ledd på vegen til å samrøre offentlige og kommersielle interesser ( Ref. NSSR /RSSR ) Det dette medfører, er at båteiere som har opplæring og sertifikater i orden, men som av diverse grunner sjelden eller aldri bruker VHF en ombord, nå faktisk setter radioen på land. At kystvakten, som altså er endel av forsvaret, settes inn i kontrollen av at rent privatrettslig forhold, er ganske forundet over. Er det neste at Hæren kommer på døra for å sjekke NRK lisensen mon tro ? Evt. at Militærpolitiet skal sjekke mønsterdybden i dekkene mine ? Og kom ikke med at Telenor Maritim radio gjør en fabelaktig fin jobb, det er ikke det saken dreier seg om. Ikke hvorvidt Kystvakten er staute karer eller ikke heller faktisk. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Suzuki, nå må du gi deg! Alle vi som har rent mel i posen synes det bare er hyggelig. Inviter dem på en kopp kaffi og saken er glemt. Og ikke kom med sånt prinsipp-tull. Det liker vi ikke. Og vi har jo diskutert det før i forbindelse med grunnlovens paragraf 99 eller 100 eller der omkring var det vel. Hva skal vi med Grunnloven når vi har fri på 17. Mai og barna får brus og is? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskallen Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hvis denne informasjonen er korrekt så ryker det en Sailor vhf på sjøen imorgen, det får være måte på rolleblanding Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Suzuki, nå må du gi deg! Alle vi som har rent mel i posen synes det bare er hyggelig. Nei, jeg mener Suzuki har et helt reelt poeng her. Det er et prinsipp i vestlige demokratier at militær brukes ikke til å kontrollere sivile. Jeg syns dette er en uting. Den argumentasjonen "Alle som har ingenting å skjule..." blir for tiden misbrukt til de grader av byråkrater som vil gjerne innføre noe som etterhvert likner et overvåkningsamfunn. Prinsipp ER viktig. Og her er brytes det to basale rettstatelige prinsipp: 1. Ingen militær mot egne borgere, og 2. ingen kontroll uten skjellig grunn til mistanke. (For ordenskyld: Jeg har både VHF, sertifikat og konsesjon i orden! ) Redigert 3.Mars.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Polar 17 Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Nå brukes vel allerede kystvakten til endel inspeksjoner mot sivile, bla i forbindelse med overvåkning av fiske. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Det dette medfører, er at båteiere som har opplæring og sertifikater i orden, men som av diverse grunner sjelden eller aldri bruker VHF en ombord, nå faktisk setter radioen på land. Nei, hvorfor det? Kjekt å ha, man kan lytte på værmeldingen, og den er grei å ha om man er i ei knipe. Men klart man må jo betale konsesjon! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Trikola: leste innlegget ditt med ironifilteret mitt PÅSKRUDD, det tror jeg var meningen... Og klart det beste, ellers hadde jeg blåst en sikring... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Det er jo klart at det må være en viss politimyndighet på sjøen. Men jeg syns jo at det hadde vært mye bedre om det hadde vært en grei skille mellom militært og sivilt der også. Hva er problemet å for eksempel organisere den indre kystvakten under det sivile politiet? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Trodde ikke at smileys var nødvendig for mitt vedkommende: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=899461 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 At kystvakten, som altså er endel av forsvaret, settes inn i kontrollen av at rent privatrettslig forhold, er ganske forundet over. Er det neste at Hæren kommer på døra for å sjekke NRK lisensen mon tro ? Evt. at Militærpolitiet skal sjekke mønsterdybden i dekkene mine ?Suzuki Velkomen i klubben, Suzuki. Jeg støtter deg fullt ut. Men det er nok mange her som ikke er enige, og hyller Kystvakten uansett hva de driver med. Har du lest tråden om Kystvakten 2010? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Trenger man egentlig slippe kystvakten oppi båten? Noen som har hatt noen slags inspeksjon ombord av myndighetene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Trikola: Redigert 3.Mars.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
McEwan Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) jaja, nok en diskusjon på særdeles sviktende grunnlag..... For det første er det ikke "militære" som settes inn mot "borgerne". Kontrollmyndigheten er hjemlet i lov og de er underlagt sivil myndighet og lovverk når de utfører kontrollene sine. Les gjerne forarbeidene til feks kystvaktloven der både advokatforeningen og diverse juridiske miljøer har diskutert blant annet dette prinsippet opp mot feks grunnloven som Trikola stadig henviser til. Det virker mer som det er den personlige stoltheten som krenkes her.... 2. ingen kontroll uten skjellig grunn til mistanke. De fleste kontroller skjer uten krav om skjellig grunn, feks en trafikkkontroll. Blander du litt med straffeprosessen her kanskje? Telenor er vel gitt dette som oppgave av myndighetene, eller for å sitere hjemmesiden: I dag videreføres denne viktige tjenesten av Telenor Maritim Radio, som en del av Telenors særskilte samfunnspålagte oppgaver. Det er greit å diskutere det "prinsippielle", men da bør man vel klare å skille prinsippene fra hverandre også? ellers blir det å kverulere for å kveruleringen sin skyld. Redigert 3.Mars.2010 av McEwan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskallen Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Helt enig med deg Fanafjord. "rent mel i posen" var vel det samme som Fritz Moen og Per Kristian Liland osv, osv trodde de hadde også helt til den Norske stat bestemte det motsatte. Slik tankegang som du forfekter her trikola ødelegger hele grunnlaget i et demokrati desverre Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hvis denne informasjonen er korrekt så ryker det en Sailor vhf på sjøen imorgen, det får være måte på rolleblanding Informasjonen er korrekt og jeg gjorde oppmerksom på det samme i en bisetning for noen dager siden.... Men å kaste en Sailor på sjøen er jo den reneste helligbrøde og jeg vil på det sterkeste be deg om å ta til fornuften: legg Sailoren pent på en hylle, så kommer jeg innom og henter den på neste tur nordover Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Man kan gjerne forsøke å fordreie sannheten, men kystvakten er og blir endel av det norske forsvaret. Telenor drives etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Hvordan man da skiller ut en liten enhet som den maritime radioen, vet jeg ingenting om. Det har jeg heller ikke klart finne informasjon om, og ikke bryr det meg veldig heller. Det prinsippielle er at en kommersiell bedrift kan gjøre " avtale " med forsvaret om å ivareta sine kommersielle interesser. Jeg finner det betenkelig. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 For det første er det ikke "militære" som settes inn mot "borgerne". Jo det er nøyaktig det det er. KV er militær, jeg er borger. Kontrollerer de meg og jeg vil ikke bli kontrollert (helt uavhengig om jeg har det berømmelige hvite mjøl i posen) så brukes militær mot borgere. Og ja den personlige stoltheten av å leve i et fritt land krenkes. De fleste kontroller skjer uten krav om skjellig grunn, feks en trafikkkontroll. Trafikkkontroll er omtrent det eneste område der det 20 år siden var lov med systematisk kontroll. Men selv idag har politi ikke lov å kontollere deg uten skjellig grunn til mistanke. Politet kan ikke kommer seg inn i leiligheten eller campingvogn ditt uten at en dommer har gitt de grønnt lys. Og når jeg seiler nedover fjorden vil jeg ikke ha noe med staten å gjør og opplever det som en overtramp nå KV stopper meg. Dette er ikke kverulering og prinsipprytteri. Dette er mine borgerrettigheter som jeg vil gjerne beholde. At jeg kan bevege meg fritt og slippe å stå med lua i hånden for politi, militær eller hvem som helst egentlig. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Jeg finner det betenkelig. Suzuki Tror egentlig ikke at du er overasket.. Han svenske politikærn hadde rett ang norge ser du Bare og ta fram sigden. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Slik tankegang som du forfekter her trikola ødelegger hele grunnlaget i et demokrati desverre Slapp av pappskalle, Trikola er helt på lag, men han har ikke mistet sin fine sans for ironi ... Redigert 3.Mars.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Slapp av pappskalle :giggle: Måtte lese oppover i tråden for å få sammenhengen i denne..... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Nå er vel kystvakten sivil og *radio tjenesten* som telenor driver er vel også "sivil" dvs ikke kommersiell. Selv om det er et kommersielt selskap. De må gjerne kommer og sjekke det de vil hos meg. Men da skal jeg også få omvisning hos dem også! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Kystvakten er langt i fra sivil. Den er underlagt Sjøforsvaret. :smash: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Om norsk politikk på dette området bidrar til sikkerhet er jeg i tvil om. I usa får man f.eks nå en nødpeilesender til 200-300 dollar. Den samme i Norge koster 5000. I tillegg må man ut med 600 kr i året i årsavgift. Dette betyr at mange nok ikke tar seg råd til en sånn. Antar en del av det kystvakten skal sjekke er om du har usa-registrert nødpeiler ombord eller en uregistrert vhf til "nødbruk". At det skal være årsavgift på dette sikkerhetsutstyret forstår jeg ikke og at forsvaret skal settes til å kontrollere det er enda mer uforståelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Nei, Kystvakten er definitivt ikke " sivil ". Kystvakten er en del av Sjøforsvaret, altså helt klart en militærgren. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Ah. Derfor er det jeg tenkte sivil: For å kunne utføre disse oppgavene på en effektiv måte har Kystvakten politimyndighet med hjemmel i Kystvaktloven. Redigert 3.Mars.2010 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.