Jump to content

Hyggelig nytt - Telenor Maritim Radio får hjelp av kystvakten


Suzuki

Recommended Posts

Prøv å sende politiet ut i Barentshavet i oktober.. Hehe

 

Poenget er kontroll av mindre fartøy. En stor rib som f.eks. Politiet i Hordaland må da være ypperlig for alle slike kontrolloppgaver. Kan virkelig ikke se at vi trenger "KV Aalesund" og "KV Bergen" til dette.

 

Kontrollkapasiteten er ikke større for et stort skip enn for en kraftig rib - heller omvendt. Og da er det spørsmål hvem som gjør det billigere:

 

Den:

 

aalesund.JPG

 

eller den:

 

politibaat02.jpg

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå husker jeg ikke prisen på den rib'en til politiet her i Bergen, men den er langtfra billig. Kun to mann ombord gir også redusert operativitent for ikke å snakke om støyskader og ryggskader og allslags andre problemer det har vært skrevet om.

Videre har vel ikke politiet noe sted i landet nok ressurser til å drive båter døgnbemannet 365 dager i året, hverken personellmessig eller økonomisk.

 

Ikke har politirib'en slepekapasitet å snakke om, lensepumpekapasitet har de sikkert ikke og oljelenser har de garantert ikke...så dermed trenger man flere båter for å oppfylle de andre oppgavene KV er satt til. I tillegg vil jo alle de forskjellige fartøyene måtte sortere under de respektive dept's. Dermed må man bygge drifts- og vedlikeholdskompetanse flere steder i stedet for å dra nytte av den organisasjonen som allerede finnes i KV. Flere båter blir mer personell og ikke minst mer administrasjon, garantert.

 

Og i siste instans blir da spørsmålet: vil du betale mer i skatt for å få denne (i mine øyne unødvendige) oppdelingen?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

......Ikke har politirib'en slepekapasitet å snakke om, lensepumpekapasitet har de sikkert ikke og oljelenser har de garantert ikke.....

 

Men til gjengjeld har den et innvendig støynivå som er så høyt at det er et problem for folkene ombord. De har ingen sjanse til å følge med på VHF-en og såvidt jeg husker fra fjorårets mange avisoppslag var støynivået langt over de grensene som arbeidstilsynet aksepterer :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er IKKE en diskusjon om hvem fartøy som er "best egnet" til å bistå en båteier i nød. Jeg har veldig vanskelig for å tro at akkurat DET argumentet lå øverst på Telenor sin liste når de fikk istand en ordning med Kystvakten for å sjekke at folk hadde betalt sitt avlat.

 

Det reelle synet var vel tanken på å bli bordet av et skip med kanon på fordekket skremmer vettet av de fleste, ikke minst med tanken på hvordan f.eks barn vil føle dette.

 

At ordningen er praktisk for Telenor, har vel ingen satt i tvil.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det virker som om enkelte her har et noe fordreid syn på hva kystvakten er og hvilke funksjoner den er satt til å ivareta.

Når enkelte her føler ubehag ved å bli kontrollert av kystvakten fordi det "fremstår" som et krigsskip, undrer jeg meg om enkelte har reflektert over hvilken funksjoner de ønsker at kystvakten burde ha.

 

Kystvakten har under fredstid en rekke sivile funksjoner. Deriblandt, kontrollfunksjon på veine av ulike offentlige etater. De bistår i reddning, miljøvern, grenseoppsyn, kontroll av fiske og landets ressurser.

 

Alle radiopliktige fartøy slik som nyttetrafikk og fiskebåter er underlagt strenge kontroller angående bl.a radistasjon ombord. Dette kontrolleres regelmessig.

 

Fritidsfartøyer med radiostasjon ombord er også konsesjonspliktig, og det kreves sertifikat for å betjene slikt utstyr. Det finnes forøvrig ingen krav til kontroll av disse radiostasjonene.

 

På bakgrunn av dette har maritim radio inngått et samarbeid med kystvakten for å håndheve regelverket, samt å informere om betydningen av vhf radio som nødutstyr.

 

At noen her ser denne type for kontroll som provoserende, finner jeg mildest talt merkelig. Ingen ville vel takke ja til assistanse ved uhell, selv om det finnes en kanon på dekk?

 

At maritim radio nå ser det nødvendig å foreta kontroll, slik at flere fritidsbåteiere kan bidra ved å innhente både kunnskap og konsesjon for å drive radiokomunikasjon på sjøen, ser jeg bare som et stort pluss.

 

Tenk dere selv i en situasjon der sekundene teller og behovet for hjelp er prekær. Hva vil dere si da, om ukyndige radio-opperatører ødelegger livsviktig komunikasjon?

 

Nei. Tenk dere om. Jeg anbefaler alle å skaffe nødvendig kunnskap og holde konsesjonspapirene i orden. Jo flere vi er jo bedre er det for hele nettverket.

 

Og til de som ikke har alt i orden. Eksamen og konsesjons søknad er piece of cake.

 

Og dere som ikke vil. La utstyret ligge på land.

 

Kystvakta er alltid velkommen hos meg. Samme er redningsselskapet eller politi.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei folkens. morsomt eller tragisk, komitragisk? Hva med å trekke 4 krabbeteiner, satt på 30 m. dyp i riktig sesong. Men søren ta, det som ikke tenkes på, det var jo søndag, og hva ble resultatet? Jo, NORNEN med sin lettbåt og 4 mann border eller dvs, de kan jo ikke borde en 12 fots jolle, utsteder ett forelegg og en formaning.Men skal vi hive uti krabbene, nei dere er vel ikke så dumme er svaret. Hallohallo, det er supert at vi blir kontrolert og straffet for slike store overtramp. Men at ubåten ble slippet ut! Såklart, den var her sikkert bare på rekognosering ? Og vi må jo ikke tråkke storebror på tærne ! Nei bruk heller resurser på å terge grasrota. Noe må jo politikere og det offentlige ha å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens. morsomt eller tragisk, komitragisk? Hva med å trekke 4 krabbeteiner, satt på 30 m. dyp i riktig sesong. Men søren ta, det som ikke tenkes på, det var jo søndag, og hva ble resultatet? Jo, NORNEN med sin lettbåt og 4 mann border eller dvs, de kan jo ikke borde en 12 fots jolle, utsteder ett forelegg og en formaning.Men skal vi hive uti krabbene, nei dere er vel ikke så dumme er svaret. Hallohallo, det er supert at vi blir kontrolert og straffet for slike store overtramp. Men at ubåten ble slippet ut! Såklart, den var her sikkert bare på rekognosering ? Og vi må jo ikke tråkke storebror på tærne ! Nei bruk heller resurser på å terge grasrota. Noe må jo politikere og det offentlige ha å gjøre.

 

Joda dette er jo ressursbruk på sitt aller beste. Gud forby en feilsatt krabbeteine, da skal du tas! Ungdomsmiljøene våre flommer over av narko, med påfølgende kriminalitet, politiet trekker på skuldrene: Manglende ressurser. Denne lista over utilstrekkelighet er skrekkelig lang, men det prioriteres altså heller et kostbart indre kystoppsyn satt opp med kanonbåter. Et kystoppsyn som patruljerer i kjølvannet av politiets båter, fiskeridirektoratets hurtiggåere, fylkesmannens miljøvernavdeling. kystverket, osv osv.

Hvorfor i fandens navn fjernet man bemanningen på fyrene? Med litt kreativitet kunne de sikkert gjort mange av disse oppgavene.

 

Der, da var det sagt. Litt OT, men likevel...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...