Jump to content

Hyggelig nytt - Telenor Maritim Radio får hjelp av kystvakten


Suzuki

Recommended Posts

Dere som mener det er ok at kystvakten sjekker vhf-lisensen. Mener dere det er ok om de sjekker at NRK-lisens er betalt hvis du har tv ombord, at du ikke har piratkopierte kart, at du ikke har montert ikke ce-merket utstyr, at båten er oppgitt på selvangivelsen +++. Har du rent mel i posen har du jo ikke noe å skjule. Hvis dere mener dette er ok hvorfor skal dette kun gjelde båt og ikke på landjorda?

 

Dette er å flåse til diskusjonen. Jeg har flere ganger understreket at KV har BEGRENSET politimyndighet. Det innebærer at KV ikke har alle oppgaver vanlig sivilt politi har.

 

Unnlatelse av å betale lisens er ikke en straffbar handling. Har du hørt at politiet stormer inn hos folk for å sjekke lisensen? Jeg vet ikke om det å besitte piratkopierte kart til privat bruk er straffbart (er ikke ekspert på det), men det er noe jeg i hvert aldri har hørt om at sivilt politi har brydd seg om (at det er ULOVLIG, er en helt annen sak). Hvis båten ikke er oppgitt til beskatning, er det fsv straffbart. Men KV har ikke som oppgave å kontrollere at korrekt skatt er ilignet, jfr KV-loven.

 

Kanskje årsaken til hele denne tråden bunner i en ganske stor misforståelse i hva KV KAN og hva de ikke kan gjøre?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Ingen militære myndigheter slipper ombord hos meg uten ved bruk av tvang for å kontrollere sikkerhetsutstyr som det for en fritidsbåt er frivillig å ha. Hvis et kystvaktskip vil borde min båt for å kontrollere om jeg har tilstrekkelig antall flytevester, må jeg vel bare slippe dem ombord. Frivillig radioutstyr har de ingen ting med.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Tipper det Sebaldus mente var å trekke fram nye områder som KV kan komme til å kontrollere i framtiden.

 

KV kontroller startet vel for to eller tre år siden med at man utførte oppgaver for tollvesenet. Nytt av året er at KV skal kontrollere på vegne for Telenor. Hva blir da det neste?

Link to post
Share on other sites

Tipper det Sebaldus mente var å trekke fram nye områder som KV kan komme til å kontrollere i framtiden.

 

KV kontroller startet vel for to eller tre år siden med at man utførte oppgaver for tollvesenet. Nytt av året er at KV skal kontrollere på vegne for Telenor. Hva blir da det neste?

 

OK. Det JEG mente å påpeke, er at de oppgavene KV utfører, har KV hatt hjemmel til (lov til) og vel også faktisk kontrollert siden opprettelsen av tjenesten. Oppgavene har i hvert fall vært (stort sett, da...) uforandret siden någjeldende lov kom i 1997. At KV kontrollerer radioutstyr, har sammenheng med de strenge reglene som gjelder for dette på radiopliktige fartøy.

 

Forøvrig antar jeg du er klar over KV ikke kontrollerer for Telenor i sin alminnelighet (telefonregningen, Canal Digital-abonnementet ditt osv.). Kontrollen gjelder altså om konsesjonsavgiften er betalt (og om VHF-utstyret fyller kravene i sjøsikkerhetslovgivningen og tilsvarende). Dette er tjenester som Telenor yter, ikke først og fremst i kraft av å være en kommersiell aktør, men i kraft av at PTT har delegert ansvaret for denne tjenesten til Telenor. Dette igjen har sammenheng med at Telenor overtok infrastrukturen til radionettet fra salige Televerket, og foreløpig har hverken NetCom, ViaSat, Hansens VHF-radioservice eller andre vært hypp på å overta disse oppgavene og ansvaret fra Telenor...

 

Men jeg er enig i at det ville være VELDIG uheldig om KV skulle få til (lovlig) oppgave andre ting enn det som hører naturlig til deres arbeidsoppgaver. Som eksempel synes jeg det ville vært rart om KV fikk i oppgave å være namsmann (tvangsforfølgning av gjeldsforpliktelser), påse at evt barn om fikk lovpålagt undervisning og kontrollerte om byggesøknaden for naustet ditt var innlevert. Dette er alle eksempler på forvaltningsoppgaver som pt faller utenfor KVs arbeidsoppgaver - slik tror jeg vel det også kommer til å forbli. Samme med å være lisenskontrollør, for å ta Sebaldus' eksempel.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Ingen militære myndigheter slipper ombord hos meg uten ved bruk av tvang for å kontrollere sikkerhetsutstyr som det for en fritidsbåt er frivillig å ha. Hvis et kystvaktskip vil borde min båt for å kontrollere om jeg har tilstrekkelig antall flytevester, må jeg vel bare slippe dem ombord. Frivillig radioutstyr har de ingen ting med.

Det er vel nettopp poenget også. Tror neppe Telenor har mulighet til å avtale noen ny kontrollhjemmel til KV, ifølge avtalen med Telenor er dette noe KV eventuelt vil se etter når de har sine ordinære kontroller. Dvs ingen vil borde skuta di for å sjekke om du muligens kanskje har en radio ombord. Det må i tilfelle være dersom det er mulig å se at du har VHF utstyr fra utsiden og derfor faller inn under den generelle kontrollhjemmelen i lov om fritidsbåter.

 

For min del synes jeg dette er uproblematisk; selv om jeg ikke er kvinnfolk så går det relativt greit å ha to tanker i hodet samtidig, dvs at KV i disse situasjonene opptrer som en sivil kontrollmyndighet, samtidig som de vil ha en militær rolle i andre.

 

Men for all del, selve opplevelsen av å bli kontrollert er jo ubehagelig, uansett hvem som gjennomfører den, selv om man vet at alt er i orden så ligger det en liten usikkerhetsfølelse der.

Link to post
Share on other sites

Unnlatelse av å betale lisens er ikke en straffbar handling. Har du hørt at politiet stormer inn hos folk for å sjekke lisensen?

 

 

Det har skjedd mange ganger, Nrk kontrollør har fått hjelp av lensmann og hentet tv apparater hos ikkebetalende tv tittere. Lisensjegerene truer og med det at de skal peile og så få med politi til håndheve . Har selv hatt diskusjon med de om dette.

Link to post
Share on other sites

Og vi hadde en stor marine og en stor hær?

I 1814?

 

Mulligan, misforstår du med vilje? Grunnloven er skrevet på bakgrunn av situasjonen i 1814, og JA, den dansk-norske marinen var en av Europas største og deltok i flere kriger. Hele 1814-greia kom jo igang som følge av Napoleonskrigene...! Dette er pensum på folkeskolen. Ditto med hæren. Og de svenske styrkene var også en faktor i europeisk politikk på 1800-tallet...! Uansett, poenget var å hindre misbruk av væpnet makt mot befolkningen - og det poenget er det samme uansett om styrkene er store eller små!

 

Småbåter i Oslofjorden?

Radiopliktige?

 

OK, frem med teskjeen: KV har som sine oppgaver å kontrollere radioutstyr på radiopliktige fartøy, overalt i farvann der norske myndigheter har jurisdiksjonskompetanse. Slik kontroll inngår som en integrert del av av fiskerioppsynet. Den maritime radiotjenesten er konsesjonsbelagt av sikkerhetsgrunner - man ønsker å holde frekvensområdet "rent", dvs begrense trafikken der, og den trafikken som går der, skal gjøres av folk som kan det mest elementære innen samband.

 

Derfor SRC sertifikatet, OGSÅ for ikke-radiopliktige småbåter. Myndighetenes kontroll av at ikke-radiopliktiges VHF utstyr og konsesjon er i samsvar med lov og forskrift, har således nøyaktig samme begrunnelse som kontrollen av de radiopliktiges...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det har skjedd mange ganger, Nrk kontrollør har fått hjelp av lensmann og hentet tv apparater hos ikkebetalende tv tittere. Lisensjegerene truer og med det at de skal peile og så få med politi til håndheve . Har selv hatt diskusjon med de om dette.

 

Notert. Det er jeg i så fall enig i at er galt, selv om jeg altså aldri har hørt om det. Men NB, og spesielt siden du sier lensmann: Som du vet, er lensmannen mange steder også namsmann. Hvis du ikke betaler lisensen din, kan NRKs krav på betaling av den til syvende og sist gjennomtvinges med namsmannens hjelp. Da opptrer im lensmannen som tvangsmyndighet med hjemmel i tvfbl, og ikke som bistand til lisenskontrollører.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

: Som du vet, er lensmannen mange steder også namsmann. Hvis du ikke betaler lisensen din, kan NRKs krav på betaling av den til syvende og sist gjennomtvinges med namsmannens hjelp. Da opptrer im lensmannen som tvangsmyndighet med hjemmel i tvfbl, og ikke som bistand til lisenskontrollører.

 

Mulig det er det som har skjedd, var vel mer vanlig før .Ikke hørt i det senere at politi/lensmann har tatt seg jobben med sjekking av lisens/tv men lisensjegerene bruker dette som pressmiddel fortsatt .

men nok om lisens, er en annen tråd her om det ;)

Jeg for min del synes det er bedre å bli stoppet av en kystvakt for kontroll av vester /radio enn politi da de snoker mere/har en annen holdning som ikke er bra.

Link to post
Share on other sites

Folkens, jeg melder meg (foreløpig i hvert fall) av denne diskusjonen. Artig meningsbryting, med sterke meninger, og som dessuten illustrerer et eldgammelt jungelord: "Ødelegg aldri en god diskusjon med fakta"! :cheers:

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det har skjedd mange ganger, Nrk kontrollør har fått hjelp av lensmann og hentet tv apparater hos ikkebetalende tv tittere.

Kringkastingsloven:

 

§ 8-4. Panterett for og inndriving av avgifter m.m.

Forfalt kringkastingsavgift og tilleggsavgift er sikret ved panterett i kringkastingsmottakeren og tilbehør eller deler til den. Panteretten går foran alle andre rettigheter i tingen selv om den overdras til ny eier, likevel slik at lov av 2. juni 1978 nr. 37 om godtroerverv av løsøre kommer til anvendelse. Faller panteretten bort i medhold av loven om godtroerverv av løsøre, overføres panteretten til ny mottaker m.v. som skyldneren erverver. Denne panteretten står likevel tilbake for gyldig salgspant.

 

Betaler du ikke så har altså staten pant i tv'en din :headbang: Lensmannen er ofte namsmann på mindre steder. Eller rettere sagt, i dag er det ofte en sivilt ansatt fullmektig på et lensmannskontor som er namsmann. Forventes det bråk så kan politiet bes om bistand som et rent ordensoppdrag. De har ingenting med tvangsforretningen å gjøre.

 

Lisensjegerene truer og med det at de skal peile og så få med politi til håndheve .

Håndheve hva da? Skal de inn i boligen så er det fremdeles ransaking og da er det visse vilkår som må oppfylles. Jeg nekter å tro at det er noe fare ved opphold i slike tilfeller og da må det også til retten for å få en ordre.

 

Jeg gad se den jurist, etterforsker eller operasjonsleder som prioriterte en lisenskontrollør som anmeldte en person for mulig tv-mottakerinnehav og ba om en rettslig kjennelse om ransaking og bistand til å effektuere denne :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

At folk kan oppleve det både skremmende og uhyggelig når man i sin lille båt blir bordet av Kystvakten synes jeg man bør ta på alvor og ikke avfeie med lovparagrafer og forklaringer på hvor praktisk og greit dette er.

 

Både på sjø og land er det politi og tollvesen jeg ønsker å forholde meg til når det gjelder kontroller.

Her har du ved noen korte setninger beskrevet mesteparten av min problematikk, ihverfall. Og jeg synes kanskje enkelte burde holde seg for gode til å slenge dritt om min holdning til denne saken. Det er faktisk ikke alle som liker at militære styrker farter rundt og kontrollerer sivile borgere.

At jeg har satt ting litt på spissen, får så være. Og enkelte har jo omtrent stripset meg, kneblet meg og kastet meg på glattcelle før jeg har fått mulighet til å vite hvorfor jeg skulle kontrolleres. Da er det vel ikke så rart at jeg blir ekstra provosert.

 

Som nevnt flere ganger tidligere i denne tråden, ligger nøkkelen til det spørsmålet du reiser i at myndighetene - Stortinget - i lovs form har gitt KV (begrenset) politimyndighet. Det er altså politiet - forkledd som KV - som forstyrrer den blekfete familiefaren i min post oppi her.

Jeg kan ikke se at KV har noen form form begrenset politimyndighet? Det er vel heller en utvidet myndighet. Jeg har aldri sett politiet gå om bord i fritidsbåter ved kontroller. De tar heller fører/skipper ombord i sin egen båt. Her kan tydeligvis KV sprade rett ombord, uten grunn. Og det liker jeg dårlig.

 

Skal de inn i boligen så er det fremdeles ransaking og da er det visse vilkår som må oppfylles. Jeg nekter å tro at det er noe fare ved opphold i slike tilfeller og da må det også til retten for å få en ordre.

Her kommer det jeg ikke helt klarer å fordøye. En bolig/hytte på landjorden kan ikke politiet bare gå inn i sånn helt uten videre, men hvis denne boligen flyter, så er det helt andre lover og regler som gjelder. Jeg er usikker på om politiet kan gjøre det der, men tydeligvis kan KV gjøre det. Så de må jo ha noen utvidete fullmakter. Derfor virker det litt rart å lese at de har såkalt begrenset politimyndighet. For det er jo bare villedende. :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at KV har noen form form begrenset politimyndighet? Det er vel heller en utvidet myndighet. Jeg har aldri sett politiet gå om bord i fritidsbåter ved kontroller. De tar heller fører/skipper ombord i sin egen båt. Her kan tydeligvis KV sprade rett ombord, uten grunn. Og det liker jeg dårlig.

 

Hva med å se etter?

 

(Kystvaktloven) § 21. Politimyndighet og etterforskning

 

Kystvaktens tjenestemenn har begrenset politimyndighet når det gjelder kontroll med overholdelsen av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller de lovene som det er vist til i §§ 9 til 12.

 

Jensemann: Forsåvidt, men det man fortrinnsvis har tenkt på, er at politimyndigheten bare gjelder for de kontrolloppgavene som særskilt er nevnt i loven. Et outrert eksempel: Dersom Peder Ås blir drept i en lystbåt, skal etterforskningen og straffeprosessuelle tvangsmidler (selvfølgelig) utføres av politiet. Eller tilsvarende hvis kompisen Lars Holm ranes av noen karer i P-gjengen (de med Princess'er).

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Her kommer det jeg ikke helt klarer å fordøye. En bolig/hytte på landjorden kan ikke politiet bare gå inn i sånn helt uten videre, men hvis denne boligen flyter, så er det helt andre lover og regler som gjelder. Jeg er usikker på om politiet kan gjøre det der, men tydeligvis kan KV gjøre det. Så de må jo ha noen utvidete fullmakter. Derfor virker det litt rart å lese at de har såkalt begrenset politimyndighet. For det er jo bare villedende. :sad:

Hva er det du ikke vil forstå? Det er forskjell på ransaking og kontroll. Politi og Kystvakt kan gå ombord for å sjekke/kontrollere at båten og personell fyller krav til sikkerhet og sertifiseringer som er pålagt av myndighetene. De kan derimot ikke begynne å rote rundt i skuffer og skap uten hjemmel til ransaking.

 

Det blir som å sammenligne det med at du ikke kan nekte EL-tilsynet å komme hjem/inn til deg for å sjekke EL-installasjonen, men han kan ikke begynne å rote gjennom skuffene dine sånn uten videre.

 

Kontrollhjemmelen er godt beskrevet i lov om fritidsbåter og for KV spesielt, i Kystvaktloven.

 

At jeg har satt ting litt på spissen, får så være. Og enkelte har jo omtrent stripset meg, kneblet meg og kastet meg på glattcelle før jeg har fått mulighet til å vite hvorfor jeg skulle kontrolleres. Da er det vel ikke så rart at jeg blir ekstra provosert.

Det er jo nettopp det. Jeg har forsøkt å forklare at ingen vil "kaste deg på glattcelle" om du spør hvorfor noen vil ombord i båten din. Da vil du selvfølgelig bli forklart dette.

 

Om du derimot av "prinsipielle" grunner fortsatt nekter å slippe noen ombord, så forsøker vi å forklare at du da i sin ytterste konsekvens hindrer en lovlig tjenestehandling og at du på det grunnlag kan pågripes. Satt på spissen selvfølgelig.

 

Bliss X: å diskutere følelser er vanskelig. Det er mange som synes mye er overkill, alt fra trafikkontroller med 4-5 UP patruljer (de burde jo heller fange voldtektsmenn og ransmenn fremfor å kontrollere bilbeltet mitt osv), til KV med sine krigsskip. Som oftest er det en grunn for at det er slik og så får man like det eller ei. Det er helt greit og vi har forskjellige meninger.

 

Vi (jeg) har prøvd å vise hvordan reglene faktisk er og at noen har tenkt på disse tingene. Ut fra en helhetsvurdering har lovgiver landet på løsningene vi ser i dag. Om det er en optimal løsning kan jo diskuteres, det meste koker uansett ned til et spørsmål om økonomi i disse tider har jeg inntrykk av.

Redigert av McEwan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Politi og Kystvakt kan gå ombord for å sjekke/kontrollere at båten og personell fyller krav til sikkerhet og sertifiseringer som er pålagt av myndighetene.

 

Nei, politiet kan ikke entre båten uten mitt samtykke. Kystvakten kan - som en følge av bemyndiget tollkontroll. Tollere kan naturligvis også gå ombord for slik kontroll. Politiet må nok nøye seg med å få fremvist redningsvestene og få tatt den "nødvendige" blåseprøven. Men ombord har de ingen oppgaver å utføre.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nei, politiet kan ikke entre båten uten mitt samtykke.

Ja, sorry, sauset politiet med i samme røre :headbang: skal prøve å holde tunga i rett munn :smash:

 

Politiet trenger å underbygge en eventuell mistanke om noe straffbart før de går videre og border/ransaker. Eller spørre om å få komme ombord.

 

Kystvakten kan - som en følge av bemyndiget tollkontroll.

Det kan de, men ikke nødvendigvis som følge av tollmyndighet. Leser du innleggene mine så ser du at en av KV sine oppgaver er å kontrollere etter kap 3 i lov om fritids og småbåter.

Link to post
Share on other sites

Det kan de, men ikke nødvendigvis som følge av tollmyndighet. Leser du innleggene mine så ser du at en av KV sine oppgaver er å kontrollere etter kap 3 i lov om fritids og småbåter.

 

 

Det finnes ingen annen lovpålagt del her utenom redningsvestene, så jeg har nok mine ord i behold. Jeg kan seile i en hvilken som helst balje uten at myndighetene har noe som helst med det, så lenge jeg har flyteplagg til alle ombord - og holder meg edru.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...