Jump to content

Hyggelig nytt - Telenor Maritim Radio får hjelp av kystvakten


Suzuki

Recommended Posts

Hjemmelen til KV har jeg vist ørten ganger

 

Ja, og helt unødvendig.

Det er ingen som trekker i tvil at KV har loven i ryggen når de er på fjorden.

Det er ingen som beskylder dem for fusk, fanteri eller kapervirksomhet.

 

 

Det er jo ikke så lett å diskutere det prinsipielle når en faktisk ikke vet hva reglene innebærer

 

Det er å snu saken fullstendig på hodet.

Det er våre prinsipper, vår oppfatning av hva som er rett og galt som gir bakgrunnen for hvordan vi utformer lover og regler.

Viktige prinsipper slik som "Du skal ikke slå ihjel" og "Du skal ikke stjele" er godtatt på tvers av rase, religion og kultur. De har blitt gjort til lov og har fått forskrifter for hvordan brudd på dette skal håndteres.

De fleste land støtter også prinsippet om at man ikke skal bruke militære mannskaper mot egne borgere.

Men altså ikke Norge.

Sånn er det bare.

Og i et demokrati har jeg lov å være dypt uenig.

Link to post
Share on other sites

Det var jeg som var trådstarter, og Mulligan oppsummerer vel egentlig hele essensen i det som var mitt budskap. :smiley:

 

Jeg syns det er trist og en regelrett betenkelig samfunnsutvikling vi ser, også i denne saken. Alt er liksom greit, i den tro at vi får et bedre samfunn nær sagt av all tullete kontroll som pålegges oss.

 

Det har vært en god del diskusjon om tollvesenets gjøren og laden i andre tråder, men også der mener jeg helt klart at en gruppe debattanter tar feil, når det skal være OK at man mistenkes for kriminalitet, og deretter kontrolleres opp og i mente for å " avsløre " forbrytelsen. Det er et av de viktigste rettssikkerhetsprinsippene samfunnet vårt er tuftet på, altså at man er uskyldig til det motsatte er bevist, mens tollvesenet helt klart må jobbe etter filosofien at DU skal bevise at barskapet ombord er lovlig, de behøver IKKE bevise at det er ulovlig.

 

Å si at jeg med denne holdningen bidrar til smugling, mer kriminalitet, forakt for loven og generelt samfunnsforfall, blir rett og slett for dumt.

 

Å tro at kystvaktens iherdige kontroll av om jeg har betalt min avlat til Telenor fører til mer sikkerhet til sjøs, blir i overkant naivt. På linje med de som tror at Polske eller baltiske forbryterbander lar være komme til Norge om RSSR øker gebyret for å stå i båtmanntallet til kr 2950,- pr sesong.

Selv om det sikkert er noen som tror det også. Og det er helt greit å tro hva man vil, også når man tar feil. Det er det som er så fint med å bo i Norge.

 

Å bare så det er sagt, jeg er 99,99% sikker på at de unnskyld uttrykket, forbanna idiotene som babler USTANSELIG på kanal 16, selv om det er BARNELÆRDOM innen VHF bruk at denne KUN skal brukes til bestemt bruk, så tipper jeg at disse betaler sin avlat med stolthet.

De som har VHF ombord får å kunne vræle HJELP den dagen flammen står ut av motorkassa, de holder stort sett kjeft ellers, uten at det betyr at de ikke kan betjene apparaturen på forsvarlig vis..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til dere som bruker vhf (selvfølgelig med sertifikat) så må dere vite at de andre som hører din PAN-PAN PAN-PAN PAN-PAN eller MAYDAY MAYDAY MAYDAY og ikke har papirene i orden, sansynligvis heretter holder kjeft og later som ingen ting eller i verste fall har dumpet stasjonen på sjøen. Jeg var selv heldig og fikk tilbud om hjelp i en tilsvarende situasjon, og det med stor takk. Før så vi på Dansken som molbo og Russern som byråkraten, men hvem har overtatt stafettpinnene ? ? ?

Link to post
Share on other sites

Dette er IKKE en diskusjon om sertifikat.

 

Det er altså IKKE en diskusjon om hvorvidt den som opererer radiostasjonen har kontroll på prosedyrer, rutiner og kanaler.

 

For meg er dette et veldig viktig påeng, SERTIFIKAT og KONSESJON er to helt totalt adskilte saker som ikke har direkte sammenheng.

 

Tviler ikke på at D5LA forstår dette, og jeg er enig i hans synspunkter forøvrig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er trist og en regelrett betenkelig samfunnsutvikling vi ser, også i denne saken. Alt er liksom greit, i den tro at vi får et bedre samfunn nær sagt av all tullete kontroll som pålegges oss.

Ja, det er skremmende! Og det verste er at det er så mange som støtter denne tankegangen, uten å være det minste kritisk. Det er ganske så tydelig at folk synes det er helt greit at myndighetene skal kontrollere alt vi foretar oss, uten det minste tegn til mistanke om at det er begått en ulovlig handling. :nonod:

Link to post
Share on other sites

helt enig med Suzuki, Mulligan, Trikola, GeirFrode mfl

 

att sette in militær personel for o sjekke om jeg betalt lisensen eller ikke........hvor går grensen?

 

som Suzuki skrev i sitt første inlegg.......skall hæren settes in for o sjekke TV-lisensen :crazy: .....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette er IKKE en diskusjon om sertifikat.

 

Det er altså IKKE en diskusjon om hvorvidt den som opererer radiostasjonen har kontroll på prosedyrer, rutiner og kanaler.

 

For meg er dette et veldig viktig påeng, SERTIFIKAT og KONSESJON er to helt totalt adskilte saker som ikke har direkte sammenheng.

 

"Telenor Maritim Radio får hjelp av kystvakten"; Som trådstarter så må du vel se at dette nødvendigvis handle om nettopp sertifikat og konsesjon, det er jo det Kystvakten har fått i oppgave å kontrollere :confused:

 

Og selv om du ikke er i stand til å se det, så er det faktisk slik at alt dette henger sammen; skal du ha VHF ombord så må du ha konsesjon, skal du ha konsesjon så må du ha sertifikat, skal du ha sertifikat så må du kunne bestå en enkel prøve som viser at du har de nødvendige kunnskaper. Man kan like det eller ikke, men slik er det!

 

Jeg vet ikke hva du egentlig ville med denne tråden, men om det var kystvakten sin rolle i samfunnet du ville diskutere så var det vel ikke så lurt å spesefikt trekke inn Telenor Maritim Radio?

 

Til slutt: All ære til Kystvakten, den funksjonen de har i kyst-nasjonen Norge er utrolig viktig, spesielt i nød- og sikkerhets-sammenheng har det vist seg mange ganger at de gjør en kjempejobb. Jeg har aldri hørt om at KV har gått fram på en kritikkverdig måte, heller tvert imot.

 

Og når vi likevel må ha dette vaktholdet langs vår langstrakte kyst (og i våre enorme havområder), så ville det nesten være dumskap å ikke benytte dem også til vanlige sivile kontrolloppgaver.

 

Dette er rett og slett fornuftig bruk av samfunnets ressurser og penger (og det har heldigvis også våre lovgivere forstått :yesnod: ).

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

[...] De som derimot svindler /stjeler/mugler eller har en utilbørlig adferd på sjøen synes nok denne kontrollen er utidig.

Så hvorfor bare på sjøen? Måtte jo være helt knall å ha Heimeværnet og Telemark Bataljon til å kontrolere private hus. Det er jo kostnadseffektivt og bare de som har noe å skjule har noe å være redd for? Disse hedersmenn i uniform er jo uansett staute karer, og ingen er vel imot at barneporno, ulovlige våpen, konemishandlig og smuglerbacon blir avslørt? Vil DU ha hæren gående fra dør til dør å drive "rutinekontroll" i skuffer og skap?

Link to post
Share on other sites

HEV

Sitat: "skal du ha VHF ombord så må du ha konsesjon,"

 

Den er jeg ikke med på. Du har lov til å kjøpe og ha VHF, men ikke bruke den om du ikke har konsesjon. Om den ligger i hjemmet eller i båten spiller vel ingen rolle.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Ved å lese gjennom denne tråden får man et inntrykk av at veldig mange har en VHF ombord, men bruker den ikke. De har den bare for "sikkerhets skyld" eller for å rope på hjelp hvis det blir krise - og til det trenger man angivelig hverken sertifikat eller konsesjon.

 

Men det som jeg da virkelig lurer på er: hvor blir det av sikkerheten hvis INGEN lytter :sweat:

 

Som jeg har vært inne på tidligere er den maritime VHF'en det som jeg ofte kaller for "Verdens største sikkerhetsnett". Vi som ferdes mye på sjøen får stadig nye bevis på at VHF'en er helt avgjørende når det gjelder å få hurtig og god hjelp. Denne hjelpen kommer ofte fra de båtene som er aller nærmest når noe skjer - og hvordan går det med sikkerheten hvis "alle" blir slike som har VHF'en kun for å rope om hjelp og ingen LYTTER :sweat::sweat:

 

Sikkerheten som ligger i VHF-systemet er en gjensidig sak og alle må delta aktivt for at systemet skal virke optimalt. Jeg har vanskelig for å se gode argumenter mot å skaffe sertifikat og konsesjon til noen få hundrelapper når det dreier seg om båter til hundrevis av tusen kroner, med hele familien ombord.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som sagt på film:

 

" And that`s how democracy dies.

With applause and cheering "

 

Poseidon: ikke bland sammen sertifikat og konsesjon. Jeg mener opplæringen er på sin plass i aller høyeste grad, og har ALDRI tatt til orde for noe annet.

Men at Telenor Maritim Radio setter inn kystvakta for å borde båten min, som går i trampefart mellom Aker Brygge og Nesodden, det aksepterer jeg ikke uten videre.

 

Uansett -jeg setter igjen VHF en hjemme, og oppfordrer alle andre lovlydige borgere til å gjøre det samme :smiley:

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Suzuki, Mulligan, trikola, GeirFrode og Gunga Din. Det overrasker og skremmer meg at man i en demokrati- og frihetselskende nasjon som Norge tar til orde for og i praksis benytter millitært personell for å kontrollere landets egne borgere, uansett hvor mange hjemler Kystvakten(KV) har og måtte ha. Og det er bekreftet til det kjedsommlige at KV er en del av Sjøforsvaret og derfor er millitært.

 

At en kommersiell aktør som Telenor benytter millitære, altså KV, for å sjekke konsesjoner og for å få dekket eventuelle utestående krav om konsesjonsavgift, selv om Telenor altså utsteder konsesjoner, er etter mitt syn mildt sagt oppsiktsvekkende. Som flere her har vært inne på, hvor skal grensen gå for hva millitært personell kan og skal brukes til for å kontrollere sivile borgere i fredstid, inkludert både på land og til sjøs?

 

Jeg håper denne diskusjonen kan løftes opp på politisk nivå slik at det blir ny debatt i media om hvor grensene skal gå for hvilke kontroller millitære mannskaper kan utøver mot sivile borgere i fredstid.

 

At de som er tilsatt i KV og på kystradiostasjoene forsvarer bruk av millitært personell mot sivile borgere, er vel ikke så overraskende. De meler jo sin egen kake. Og med millitære til å inndrive konsesjonsavgift ser vel kanskje Telenor muligheten til å øke milliardoverskuddene i enda større grad.

Link to post
Share on other sites

Uansett -jeg setter igjen VHF en hjemme, og oppfordrer alle andre lovlydige borgere til å gjøre det samme :smiley:

 

Lykket til! Jeg for min del velger heller å søke konsesjon, så er alle formaliteter i orden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

veldig mange har en VHF ombord, men bruker den ikke.

 

Jeg er, igjen, litt uenig med deg Poseidon. :wink:

Mitt inntrykk, her fra min lille andedam som er Yttre Oslofjord og Indre Skagerrak, er at VHF'en står på hos sågodt som alle når de er i fart.

Dersom det blir bedt om ei hand til ett eller ett annet på VHF så er responsen alltid øyeblikkelig.

Link to post
Share on other sites

HEV

Sitat: "skal du ha VHF ombord så må du ha konsesjon,"

 

Den er jeg ikke med på. Du har lov til å kjøpe og ha VHF, men ikke bruke den om du ikke har konsesjon. Om den ligger i hjemmet eller i båten spiller vel ingen rolle.

 

Med uttrykket "ha VHF ombord" mente jeg VHF-utstyr som er tatt i bruk, altså som er koblet til en strømkilde, ikke utstyr som fortsatt ligger innepakket.

 

 

 

At de som er tilsatt i KV og på kystradiostasjoene forsvarer bruk av millitært personell mot sivile borgere, er vel ikke så overraskende. De meler jo sin egen kake. Og med millitære til å inndrive konsesjonsavgift ser vel kanskje Telenor muligheten til å øke milliardoverskuddene i enda større grad.

 

Heve diskusjonen til politisk nivå er nå så, men at den bør heves adskillige hakk opp fra det nivået du befinner deg på her er i alle fall helt sikkert :wink:

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

kan løftes opp på politisk nivå

 

Det bør den snarest mulig.

Det som er farlig er at når det åpnes for slikt vil grensene flyttes hele tiden.

Hvorfor ikke la hæren ta alt oppsyn med jakt og fiske for å utnytte ressursene bedre?

Kan vi ikke like godt la Fallskjemjegerne rydde Blitzhuset neste gang for å utnytte ressursene?

Kan ikke like godt Hæren gis politimyndighet i grisgrendte strøk hvor det er dårlig med politi slik at ressursene utnyttes bedre?

Er det ikke en god tanke at HV tar lisenskontrollen for NRK.

 

En god historie om utflyting er lovene rundt bomveier.

Når Stortinget under tvil åpnet for å innføre dette var det under forutsetning om at en bomvei skulle ha en alternativ, gratis, vei med dårligere standard og at bompengene kun skulle brukes til veien man kjørte på.

Kjellstadbommen er et godt eksempel på hvordn man sakte og sikkert flyttet grenser. Bommen ble stående lenge etter at veien var betalt for å bygge vei et helt annet sted.

Bompengeoppkreving ombord på fergene på Vestlandet er et annet eksempel.

Link to post
Share on other sites

Men at Telenor Maritim Radio setter inn kystvakta for å borde båten min, som går i trampefart mellom Aker Brygge og Nesodden, det aksepterer jeg ikke uten videre.

 

 

 

Suzuki

 

har Kystvakten i samarbeid med Telenor planer om å borde båter? hvor har du de planene fra?

Link to post
Share on other sites

har Kystvakten i samarbeid med Telenor planer om å borde båter? hvor har du de planene fra?

 

Nei, det var egentlig min tolkning av det som sto i artikkelen.

Og basert på at de border båter ved H-øya når de leiter etter Svensk 2,8% smuglerøl.

 

Men selvsagt kan kontrollen være basert på et egenærklæringsskjema som fylles ut basert på spørsmål / svar

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...