Jump to content

Hyggelig nytt - Telenor Maritim Radio får hjelp av kystvakten


Suzuki

Recommended Posts

Litt imponert over at en tråd som, i følge åpningsposten, handler om det er greit at kystvakten har lov til å "ta en titt" inne i båten din stort sett er nedlesset av sitater fra lovdata.no som bekrefter hva kystvakten faktisk har lov til. Mens hvorvidt det burde være slik eller ikke knapt nevnes en eneste gang. Men såklart er jo mye hyggeligerere å fortelle at skipssjefen på KNM Senja i 1993 var en knakende kjekk kar, at "om man har papirene i orden så er det ikke noe problem" og at du følte at du gjorde en vitig jobb som vernepliktig i kystvakten :crazy:

Her har du nok truffet spikeren på hodet, millisivert. Det later til å være mange som forsvarer sin arbeidsplass med nebb og klør her. Pluss noen som kjenner noen som jobber der, eller har jobbet der osv. osv.

 

Hva er det du ikke vil forstå? Det er forskjell på ransaking og kontroll. Politi og Kystvakt kan gå ombord for å sjekke/kontrollere at båten og
Ja, sorry, sauset politiet med i samme røre :headbang: skal prøve å holde tunga i rett munn :smash:

Politiet trenger å underbygge en eventuell mistanke om noe straffbart før de går videre og border/ransaker. Eller spørre om å få komme ombord.

Det er nok heller du som ikke har villet forstå. For endelig kom innrømmelsen. Og da blir min påstand at KV fortsatt har en slags form for utvidet politimyndighet, i.o.m. at de bare kan valse ombord i båten min uten skjellig grunn, noe politiet ikke kan.

Hva er det de faktisk skal kontrollere i båten da? Siden de ikke kan rote rundt i skuffer og skap? Alt de vil kan de sjekke uten å gå ombord. Verre er vel ikke det. Og det hadde vært mye enklere å forholde seg til. Jeg liker fortsatt ikke at uvedkommende, og spesielt militære, skal krenke mitt privatliv uten grunn!

 

Og hvorfor er det forskjell på kontroller som utføres i en bolig/hytte på land og en hytte på sjøen? Jeg mener at det burde være likt med tanke på kontroll fra diverse etater. På landjorden er det tross alt gjort i nogenlunde organiserte former, slik at en vet hva en skal forholde seg til. På sjøen er det jo en salig røre. Med miltære styrker som knapt vet hvilken hatt de skal ta på seg når de skal utføre kontroller. :puke:

Link to post
Share on other sites

Jaja folkens - det slår aldri feil - hvert bidige år er frustrasjonen over ikke å komme på sjøen så stor at diskusjoner går av hengslene for enkelte. Slapp av - nå går det mot vår ! La båten få en fin vårpuss, gled deg til første turen og fremfor alt - betal VHF konsesjonen din med et smil :yesnod:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det som er skremmend er at en ikke vil betale kr. 475 for å ha radiokonsesjonen i orden,

 

men radio skak de ha.

 

Jaha....er det radiokonsesjon på vhf? Ja då går min og på sjøen....når KV nermer seg.

Ser ingen grunn til å skulle betale årlig straffegebyr fordi det stod en vhf i båten vi kjøpte.

Det er heller ikkje så enkelt å få tatt dette kurset. Sjelden det går, og aldri en helg som passer !

Snylt? Ja kanskje det. Samme som med NRK lisensen, og anna statlige pålagte gebyrer som kan unngåes.

Dette er intet annet enn eit statlig gebyr som henger igjenn fra televerket.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er nok heller du som ikke har villet forstå. For endelig kom innrømmelsen. Og da blir min påstand at KV fortsatt har en slags form for utvidet politimyndighet, i.o.m. at de bare kan valse ombord i båten min uten skjellig grunn, noe politiet ikke kan.

Hva er det jeg ikke har villet forstå? Nå var det vel KV vi diskuterte, og som sagt så er hjemlene deres for å borde vel dokumentert. Det er ikke fordi de har politimyndighet (politiet kan jo ikke borde), men fordi lovgiver har gitt dem kontrollmyndighet ihht Kystvaktloven.

 

Politiet kan også kontrollere, men trenger begrunnelse i straffeprosessen for å gå videre med bording og ransaking.

 

Hva er det de faktisk skal kontrollere i båten da? Siden de ikke kan rote rundt i skuffer og skap?

Blant annet det som kan utledes av kap 3 i lov om fritidsbåter.

 

Har du egentlig sett på referansene til lovverket? jeg føler jeg gjentar det samme hele tiden.

Det er heller ikkje så enkelt å få tatt dette kurset. Sjelden det går, og aldri en helg som passer !

Jeg kjøpte boken og leste igjennom den to ganger. Avtalte tid hos radioinspeksjonen og brukte ca 20 min for å krysse meg igjennom 35 multiple choice spørsmål. Ikke så veldig komplisert. Du trenger ikke delta på noe organisert kurs, selvstudium holder i massevis.

 

Straffegebyr? tja. Pr. definisjon er vel VHF en del av sikkerhetsberedskapen til sjøs og det er vel for å opprettholde en viss standard at en krever et minimum av kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Blant annet det som kan utledes av kap 3 i lov om fritidsbåter.

 

Det finnes ingen annen lovpålagt del her utenom redningsvestene

 

jeg føler jeg gjentar det samme hele tiden.

 

Jeg også.

Det finnes ingen ting å kontrollere, McEwan. Utenom de berømte redningsvestene, og promillen, som altså er politioppgaver - og eventuell tollkontroll hvor det er anledning til å borde.

I tillegg har det i år kommet inn en merkelighet som går på å telle opp antall vhf-stasjoner ombord i båter hvor det ikke befinner seg en konsesjonsinnehaver, for så å melde dette inn til Telenor. Er dette - eller rettere sagt - burde dette være en oppgave for militære myndigheter?

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til å skulle betale årlig straffegebyr fordi det stod en vhf i båten vi kjøpte.

Dette er intet annet enn eit statlig gebyr som henger igjenn fra televerket.

 

Kan det ikke tenkes at dette gebyret er med og drifter radiostasjonene da?

 

Foreslår at du kaster ut den VHFen med en gang, siden du ikke vil betale "straffegebyret". Så kan du stå der og skrike til du blir grønn, den dagen du, mot all formodning, trenger hjelp.

 

Nei, gi oss tilstander fra feks middelhavet med uvettig VHF bruk. MAAAAAAAAAAAAARIOOOOOOO døgnet rundt.

 

 

Svarte, blå, grønne eller rosa uniformer er meg revnende likegyldig. Er glad noen er der :wflag:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg også.

Det finnes ingen ting å kontrollere, McEwan. Utenom de berømte redningsvestene, og promillen, som altså er politioppgaver

mvh tuffff

 

Her er ihvertfall noen flere ting:

 

Fra kap 3.:

 

§ 22. Beskyttelse av sikkerheten og helsen til personer om bord

På enhver fritidsbåt skal det finnes slikt utstyr og slike innretninger, samt være truffet slike forholdsregler, som er nødvendig for å beskytte sikkerheten og helsen til personer om bord. Det skal særlig sørges for at fare for brann og eksplosjon forebygges, og at tekniske innretninger og utstyr om bord på fartøyet er konstruert, oppstilt og forsynt med verneinnretninger slik at personer om bord er vernet mot skade på liv og helse.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om de krav som stilles i første ledd.

 

§ 23. Utstyr

Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord.

Kongen kan gi forskrifter om rednings- og flyteutstyr og om krav til annet utstyr, herunder om:

1. kommunikasjonsutstyr;

2. brannslokningsutstyr;

3. annet sikkerhetsutstyr.

 

§ 24. Navigering

En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.

Kongen kan gi forskrifter om:

1. at fritidsbåter skal være utstyrt med navigasjonshjelpemidler og utstyr til bruk i navigeringen,

2. de kravene som skal stilles til slikt utstyr, og

3. de kravene som skal stilles til utstyrets plassering og betjening.

4. faremeldinger, nødmeldinger og nødsignaler,

5. sjøveisregler

 

§ 26b. Krav til fører av fritidsbåt

Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjonskrav, herunder båtførerprøve. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles, båtførerregister og om gebyr.

 

og eventuell tollkontroll hvor det er anledning til å borde.

 

Fra Kystvaktloven:

 

§ 12. Andre oppsynsoppgaver

 

Kystvakten kan føre kontroll med at bestemmelser gitt i eller i medhold av følgende lover blir overholdt

 

i) lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter kapittel 3

 

 

Fra kap 3 i fritidsbåtloven:

 

§ 26. Besiktigelse m.m.

Kongen utpeker en offentlig myndighet som skal påse at bestemmelser gitt i eller i medhold av kapitlet her blir overholdt.

 

Vedkommende myndighet kan gå om bord i en fritidsbåt for å besiktige den. Om nødvendig kan også båter i fart stanses og bordes for besiktigelse.

Båtens eier eller fører skal medvirke til gjennomføringen av besiktigelsen.

Kongen kan gi nærmere regler om besiktigelsen.

 

Tollerne har ingen myndighet ved såkalt indre kontroll. Dvs en toller skal foreta kontroller på grensen eller det som defineres som grensenært. Hadde jeg ligget til havn i feks Stavanger, ville jeg sett litt rart på han dersom en toller hadde kommet og bordet meg for tollkontroll....?

Link to post
Share on other sites

Legge merke til at det står at Kongen (i stadsråd) kan gi forskrifter. Dette er i de aller fleste tilfellene ikke gjort, og det blir dermed fremdeles ingen ting å kontrollere - bortsett fra de før nevnte ting. Tollere kan forøvrig kontrollere deg - og båten din - hvor som helst innenfor landets grenser. Dette blir da også gjort. Jfr. alle kontrollene mellom Son og Drøbak som tidligere er referert her på BP.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg ligget til havn i feks Stavanger, ville jeg sett litt rart på han dersom en toller hadde kommet og bordet meg for tollkontroll....?

Er vel litt avhengig over hvor du kommer inn til kysten og første havn i Norge blir Stavanger...

 

Likeså står det et sted at du er pliktig til å melde fra til nærmeste politi / lensmann / toller dersom du mener du har noe å fortolle (hvem har det da) :wink:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Legge merke til at det står at Kongen (i stadsråd) kan gi forskrifter. Dette er i de aller fleste tilfellene ikke gjort, og det blir dermed fremdeles ingen ting å kontrollere - bortsett fra de før nevnte ting. Tollere kan forøvrig kontrollere deg - og båten din - hvor som helst innenfor landets grenser. Dette blir da også gjort. Jfr. alle kontrollene mellom Son og Drøbak som tidligere er referert her på BP.

mvh tuffff

 

Nå har ikke jeg oversikt over alle forskrifter, så hva det er i praksis å kontrollere skal jeg ikke si så mye om. Faktum er likevel at KV har en egen hjemmel til å gå ombord, uansett om de skal se på redningsvestene dine eller båtens beskaffenhet forøvrig, jfr kap 3. Poenget mitt var at dette har lite med toll eller politimyndighet å gjøre.

 

Nå kjenner jeg bare tollmyndigheten på landjorda, og der er det et skarpt skille mellom såkalt grense- og grensenær kontroll, og det som er innenlandskontroll. Toll har overhodet ingen hjemmel utover det. Eksempel kan være flygninger på en lufthavn. Går en toller på Osloflyet og skal kontrollere, så vil han ha et kjempeproblem.

 

Dersom tollerne har en annen hjemmel i kystfarvannet generelt så tar jeg gjerne imot en referanse til relevant lovtekst, så lærte jeg noe i dag og. Ellers vil jeg tro at dette området er definert som grensenært og at hjemmelen tas ut fra det.

 

Ligger jeg i Stavanger og overhodet ikke har vært i utlandet, så hadde jeg vært veldig nysgjerrig på hvilken hjemmel de gikk utifra. Burde kanskje lese tolloven..... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Men hva er hjemmelen?

 

Jeg skummet kjapt gjennom tolloven og kan ikke se at det skal være andre regler for båter. Jeg har pratet mye med tollvesenet på lufthavnen der jeg jobber, og som et eksempel kan man ta en tollpatrulje som befinner seg i Stavangerområdet. De ser en utenlandsregistrert bil og ønsker å ha en tollkontroll på denne. De er da avhengig av å ringe politiet som kan komme og starte en vanlig kontroll, som igjen da ber tollvesenet om bistand til å sjekke ut om bilen skal "deklareres".

 

De var meget klare på at de ikke kunne gå på innenlandsflygningene og stå som en ren tollkontroll. (de kan jo stå med narkbikkje og få skjellig grunn pga det...)

 

At tollerne skal kunne velge ut en tilfeldig havn og begynne å banke på tilfeldige presenninger høres litt rart ut. Det må da begrunnes med at det skal være en kontroll av vareførsel til og fra tollområdet. Begrepet om kontroll av vareførsel til og fra tollområdet må jo tolkes ganske romslig da dersom hele det norske farvannet defineres, der det på landjorda må være stedsnært grensen. Men som sagt, jeg har mindre greie på tolloven og praksis der.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld: jeg ser at hele det norske territorium mer eller mindre er definert som tollområde. Men slik jeg leser det så er oppgaven til toll å føre kontroll med vareførsel til og fra dette området. Spørsmålet blir vel da hvor langt fra grensen KV/toll kan legge seg og de fremdeles kan hevde å føre en slik kontroll? det er kanskje lettere å utvide dette på sjøen, men å plukke opp en tilfeldig båt inne i en fjordtarm langt fra grensen og uten holdepunkter for at denne faktisk har vært utenlands - og uten videre skal ha en tollkontroll, det høres for meg ut til å strekke det litt langt?

Link to post
Share on other sites

men å plukke opp en tilfeldig båt inne i en fjordtarm langt fra grensen og uten holdepunkter for at denne faktisk har vært utenlands - og uten videre skal ha en tollkontroll, det høres for meg ut til å strekke det litt langt?

 

Ikke desto mindre blir det gjort.

 

Jeg holder for øvrig fast på at kystvakta ikke har noe og kontrollre, og at de heller ikke gjør dette. Når kystvakta "kontrollerer" er dette i forbindelse med tollkontroll (frakte tollere) eller politikontroll (begrenset politimyndighet).

Det nye nå er at de har inngått avtale med Telenor for å telle VHF'er.

De sjekker naturligvis også teinene og garnene vår, men da er gjerne "fiskeren" langt unna.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hjemmelen til KV har jeg vist ørten ganger, gidder ikke gjenta meg lengre. Mulig du forveksler dette med "trekant"-samarbeidet:

 

Politiet liker å ha kontroller sammen med KV siden de har hjemmel til å borde, det samme med toll siden de har utvidet hjemmel på grensa. Tollerne liker å være med politiet på innenlandskontroller siden politiet har hjemmelsgrunnlaget der.

 

Tollerne synes sikkert også det er greit å være med KV, de har båter og egen hjemmel til å borde.

 

Politimyndigheten til KV er for at de skal kunne sette i gang politietterforskning når de kommer over straffbare forhold, det hadde jo vært lite praktisk å måtte ringe politiet hver gang. Politihjemmelen gir altså ikke adgang til å borde.

 

KV har vel også en egen hjemmel til å kontrollere i henhold til tolloven.

Link to post
Share on other sites

Du kan holde på med hjemlene dine så lenge du vil McEwan.

Du har simpelthen ikke forstått det prinsipielle i debatten.

Ville du forsvart hjemlene like kraftig dersom vi fikk mannskaper fra Hæren ute i gatene på Lørdagskvelden. Med politimyndighet.

Eller dersom du ble stoppet og bøtelagt for å ha kjørt for fort av en fra Luftforsvaret? Med politimyndighet.

Link to post
Share on other sites

Jaha....er det radiokonsesjon på vhf? Ja då går min og på sjøen....når KV nermer seg.

Det er heller ikkje så enkelt å få tatt dette kurset. Sjelden det går, og aldri en helg som passer !

 

Ikke kast den.

 

Her er oppskriften for å få eksamen.

 

 

Kjøp boka her.

Kontakt Læremiddelforlaget i Sandefjord som selger SRC/VHF-boka.

Telefon: 33 42 33 42 eller via: www.lmf.no

 

Det er 70 spørsmål å trene på bak i boka.

 

[Taushetsløftet bestilles på www.maritimradio.no (Bokhandel på web.)]

 

2 stk. passfoto (jf. krav til passfoto. Skriv navn på baksiden)

 

Her kan du til å med trene på eksamen

http://www.maritimradio.no/images/skjema/eksamendemo.doc

 

 

Eksamen hos din lokale radioforhandler

Det er nå også mulig å avlegge eksamen hos din lokale radioforhandler

her kan du gå opp til eksamen når og hvor det passer deg, bare å bestille time..

 

http://www.maritimradio.no/index.php?pid=369

 

Enklere kan det ikke bli.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nettet har ikke vært helt på topp, så det forrige innlegget forsvant mer eller mindre. Gidder ikke skrive alt på nytt, og melder meg ut av diskusjonen etter dette innlegget. Dette blir for dumt.

 

Jeg har ikke forsvart noen hjemler og har kun prøvd å opplyse om de faktiske reglene. Når jeg har prøvd å si at man kan faktisk ikke bare kan kalle KV for "noen j*** dr**** og kaste dem overbord" uten å forvente at det kan få konsekvenser, så blir det kalt cowboy-tendenser og dårlige holdninger. Go figure.

 

Det er jo ikke så lett å diskutere det prinsipielle når en faktisk ikke vet hva reglene innebærer en gang. Forarbeidende og høringssvarene har tatt opp dette og har ikke funnet det problematisk juridisk sett.

 

Ad tolldiskusjonen så gikk jeg ned og snakket med en toller. Han var ganske klar på at de ikke bordet noen uten at det lå en indikasjon bak som tilsa at båten hadde vært utenlands. Enten ved at de lå nær grensen og et typisk overfartssted, at de så kurs o.l. eller ved rett og slett spørre.

 

En tilfeldig båt inne i en fjordarm ville ikke uten videre være mål for en tollkontroll. Han henviste til forarbeidene hvor det var lagt til grunn at innenlands kontroll ikke var toll sin oppgave.

Link to post
Share on other sites

Ad tolldiskusjonen så gikk jeg ned og snakket med en toller. Han var ganske klar på at de ikke bordet noen uten at det lå en indikasjon bak som tilsa at båten hadde vært utenlands. Enten ved at de lå nær grensen og et typisk overfartssted, at de så kurs o.l. eller ved rett og slett spørre.

 

En tilfeldig båt inne i en fjordarm ville ikke uten videre være mål for en tollkontroll. Han henviste til forarbeidene hvor det var lagt til grunn at innenlands kontroll ikke var toll sin oppgave.

Han tolleren du har snakket med, McEwan, er ikke noe særlig godt oppdatert med tanke på kontroller til sjøs. I sommesesongen fiser tollere og kystvakt rundt i hele Oslofjorden og stopper båter på jakt etter folk som kanskje/muligens har vært en tur utenlands en eller annen gang på sommeren. Det hjelper lite å si at jeg ikke har vært utenlands heller hvis tollerne har bestemt seg for at jeg har vært der. Har jeg alkohol ombord da, så skrives det gebyrer så blekket spruter. Ok, jeg overdriver kanskje litt nå, men i prinsippet kan det faktisk være sånn. Det er jeg som sitter med hele bevisbyrden på at jeg ikke har vært utenlands. Dette har jeg sjekket ved å skrive mail til tollen, og fikk klart svar tilbake om hvordan systemet fungerte.

Jeg har selv blitt stoppet for kontroll langt innenfor riksgrensen i Oslofjorden. De stoppet omtrent alle båtene som passerte i sundet ved Rauer, utenfor Hankø. Dette er et helt vanlig sted hvor det bedrives slike kontroller på sommeren.

Jeg hadde ikke vært utenlands, og det tror jeg de færreste andre hadde heller. Men kontrollene holder de på med til krampa tar dem. Det har blitt mye mere slike kontroller på sjøen de siste årene. Og jeg lurer litt på om KV har vært i ferd med å få for lite å gjøre med den kommersielle delen av sine kontroller, og har sett seg nødt til å skjele litt mot fritidsflåten for å holde seg i aktivitet. Men å kontrollere fritidsbåter kunne fint sivile aktører (les politiet) tatt seg av, og dette helt sikkert til en mye rimeligere pris. Hvis bare myndighetene hadde brydd seg om det. Det er jo en dårlig skjult hemmelighet at det sløses over en lav sko i forsvaret. Selv om det sikkert har blitt noe bedre den siste tiden.

Link to post
Share on other sites

Hjemmelen til KV har jeg vist ørten ganger, gidder ikke gjenta meg lengre. Mulig du forveksler dette med "trekant"-samarbeidet:

 

Ingen diskuterer om hvorvidt kystvakta har hjemmel til å kontrollere. Så den saken er grei.

Poenget mitt er at de ikke gjør dette "for egen maskin". De kontrollerer kun i egenskap av politimyndigheten de har fått (promille og redningsvest) eller med toller ombord (innfortollet gods inkl. båt). Dette er selvfølgelig fordi de ikke har noe å kontrollere.

Ikke desto mindre er det selvfølgelig prisippielt betenkelig (som Mulligan, GeirFrode og flere påpeker) at de faktisk har disse hjemmelene. Og toppen av kransekaka er naturligvis at de i år også skal begynne å telle radiokommunikasjonsapparater for Telenor.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Må berømme McEwan for sin utrolige tålmodighet i denne tråden. Han har på en klok og pedagogisk god måte forsøkt å forklare de største kverulantene på Båtplassen hvordan samarbeidet mellom de forskjellige etater og KV fungerer, men utrolig nok uten at det er annet enn ekko (eller vakuum) og "meninger" om krenking og barnslige utsagn som at "det finner jeg meg ikke i" osv.

 

Jeg tror det bare er å heise det hvite flagget, for formålet for kverulantene er kverulering, ikke å forstå noe som helst, uansett hvor liten teskjeen blir.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...