terron Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 (redigert) Leser tråden med stor interesse, og tror også jeg forstår deler av dialogen mellom proffene her inne. Men samtidig - en tanke som slår meg - jeg har båt i Oslofjordens støreste båthavn - tar man en tur en gjenommsnittsnatt mellom april og september så er det kansje så mange som maks 10 båter pr. pir som har tilkoplet landstrøm - dvs. ca. 5 % av båtene, videre så triller det en del millioner biler rundt i verden - og det meget få av disse som noen gang har kontakt med "landstrøm". Men alle disse maskinene, fra små enkle 14.fotere, via mercedeser og opp til Sunceekere - de har nesten alle sammen 12V anlegg, og de aller fleste fungerer år etter år. Selvfølgelig har noen av båtene som ligger ved brygga tilnærmet fulladet batteri/batterier når de fortøyer, og mange biler har vel også dette. Men samtidig så vil det også være en drøss med båter og biler som aldri får fulladet sine batterier. Derfor - er vel lurt å reflektere litt over hvor mange "applikasjoner" som fungerer helt greit også over lang tid selv om man ikke har optimal tilnærming til batterier/lading. Litt av problemet (eller skylden.....) som flere å flere opplever er vel at vi dytter båtene fullere og fullere av duppedttter som trenger strøm, videre bruker vi dette ukritisk (som hjmme). Dette gjør at vi mange ganger forlanger det umulige av batterier/ladere. Og det samme ser man jo litt av med biler når gradestokken kryper lavere enn 25 minus om vinteren - da får også moderne rullende "vidunder" problemer med batterikapasitet mm. Redigert 1.April.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Ok, Ole Petter. Da forsto jeg at jeg missforsto det du skrev. Så, om det står i databladet til mitt batteri at det trenger 13,5 (eksempel) i 72 timer for å nå full opplading, og at min lader faktisk kan levere en stabil spenning på 13,5V i 72 timer. Ja da er målet nådd? Er det også riktig at om batteriprodusenten oppgir en anbefalt spenning for standby lading (slik man har i UPS anlegg) så er det å anbefale at batteriene står konstant på lading på denne spenningen. Eller kan man like gjerne koble de fra etter anbefalt ladetid? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Det er ingen god ide å aldri la batteriene oppnå gassespenning. Har ikke du UPS batterier med flytende syre? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Litt av problemet (eller skylden.....) som flere å flere opplever er vel at vi dytter båtene fullere og fullere av duppedttter som trenger strøm, videre bruker vi dette ukritisk (som hjmme). Dette gjør at vi mange ganger forlanger det umulige av batterier/ladere. Og det samme ser man jo litt av med biler når gradestokken kryper lavere enn 25 minus om vinteren - da får også moderne rullende "vidunder" problemer med batterikapasitet mm. Årsaken til dette er jo som du sier at de fleste bruker strøm ukritisk i båt. Manglende kapasitet og ønsker om det samme avslappende liv man har hjemme gjør jo nettopp at de fleste driver rovdrift på sine batterier. Dette er nettopp noe av det viktigste denne tråden handler om. Nemmelig å ta vare på de investeringene vi gjør både på ladesiden og på kapasitet. Å sammenligne med bil blir helt feil siden en bil og dens dynamo aldri vil kunne tilby batteriet gunstige forhold. (Hvis man ser bort fra langtransport der motoren går 12-16 timer i døgnet) Derfor dør bilbatterier også prematurt. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Helt enig med deg Pathfinder - men på i hverfall et par-tre japanske bilmerker så er det ikke uvanlig at batteriet varer i både 5 og 10 år (de fleste japanske merker har dynamoer hvor regulator er justert til noe over 14V - i motsetning til tyske biler hvor man stort sett måler 13,5 - 13.7). Og batterier som må byttes ut etter få år er mye mer vanlig på europeiske enn japanske biler. Driver forøvrig med Handicapbiler i forb. med jobb - her monteres ofte både heiser og annet strømkrevende utsyr - her monteres da alltid optima batterier koplet til dette utstyret, i kombinasjon med "landstrømslader". Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Det er ingen god ide å aldri la batteriene oppnå gassespenning. Jo det finnes UPS med flytende syre og jeg er enig at en omrøring trengs. Jeg spurte bare på en måte slik at man som vanlig forbruker kan få et inntrykk av hva som er rett og galt. Både Mastervolt og CTEK har eget program for å oppnå gasspenning. Men dette krever også at den som setter igang denne prosessen vet hva det innebærer med hensyn til overvåking av prosessen. Er jo ikke smart å sette igang en slik prosess på søndag når man kommer hjem fra båttur og så ta en tur i båten på Mandag å se åssen det gikk Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Helt enig med deg Pathfinder - men på i hverfall et par-tre japanske bilmerker så er det ikke uvanlig at batteriet varer i både 5 og 10 år Ikke så rart egentlig siden batteriet eneste oppgave er å starte motoren. Tror ikke jeg ville ta med et 5 år gammelt batteri fra en gammel Toyota for å drive kjøleskapet mitt en helg. Sannheten er vel at batteriet er temmelig skakk kjørt etter 1-2 år men det klarer fortsatt å starte motoren og etter det tar dynamoen over. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Jeg tror du misforstår. Gassespenning for de fleste batterier ligger i overkant av 14 volt v. 20 gr.C. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Jeg tror du misforstår. He he. Det er skjærtorsdag. Dette er dagen da vann ble gjort om til vin osv. Med vanlige ladere så har man som regel ingen valg. Man har bulk absobsjon og float. Da er man allerede gjennom alle disse fasene. Og jeg er ingen UPS ekspert, ei heller batteriekspert. Men på mine (UPS) batteriers datablad står det ingenting om de trenger denne type lading som du reffererer til. Dog er jeg enig med deg og jeg blandet det sammen med en avsulfaterings lading. Sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Og hva er egentlig den vesentlige forskjellen på å gi batteriene gassespenning med jevne mellomrom (4 trinn automatisk eller manuelt) og avsulfateringsspenning? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Prøver meg på et svar i Ole Petters fravær. Avsulfateringsspenning er vesentlig høyere enn vanlig ladespenning. Dette er et spessielt program som finnes på enkelte ladere for å prøve å redde et batteri som er vesentlig sulfatert. Problemet med denne type lading er at batteriet kan komme ut av balanse. Dette kan føre til overoppheting og i værste fall eksplosjon av batteriet. Det utvikles store mengder hydrogen på grunn av kraftig gassing og er derfor en prosess som må overvåkes. Gasspenning, er som Ole Petter fikk meg til å misforstå, en fase av ladingen der batteriet "bobler" kontrolert og derfor også sørger for en uniform konsistens på elektrolytten (batterisyren) Om man ikke oppnår en kontrolert gassing vil batterisyren legge seg i bunnen av batteriet mens rent vann ligger på toppen av batteriet. Nå får jeg sikkert passet påskrevet i morgen, men dette er som sagt kortversjonen. Og jeg gleder meg til å lære mer. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Tror ikke jeg ville kjøpt en lader for å redde dårlige batteri. Viktigere med en lader som bevarer gode batteri lengst mulig. Syns jeg... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Jeg tror en del misforstår dette med sulfat og avsulfatering samt utjevningslading og desulfatering. Man ville aldri fått strøm ut av batteriet uten at det ble dannet sulfat, for dette er jo en del av kjemien i batteriet. Sulfatet fjernes jo naturlig når batteriet lades opp igjen. Det man skal passe seg for er at Pb sulfatet blir hardt og enda verre at det krystalliseres. Jeg har testet desulfaterings dibbedutter men aldri brukt dem, og dette fordi jeg aldri har opplevd sulfat som noe problem i et anlegg som har ordentlig ladning og som brukes riktig. Jeg har testet desulfatering på batterier som allerede har fått krystallisert sulfat, og at det virker er det ingen tvil om. Det eneste problemet er at når sulfat krystalliseres så vokser krystallene og sprenger blyplatene, og dermed er en slik skade ikke reverserbar. Batteriene er etter min mening ikke til å stole på etterpå, for det er en tydelig økning i batteritemperaturen under ladning i batterier som er reparert etter en slik skade. At det finnes programmer og innretninger som fjerner litt hardt sulfat fortløpende er greit mener jeg, men jeg er allikevel litt skeptisk til at man legger opp til å ødelegge batteriet litt for så å repparere dem med høyfrekvens pulsing osv. Så du får ikke noe kjeft av meg Patfinder men jeg tillater meg å skrive det på en litt annen måte og legge til litt erfaring. Når det gjelder gassespenning så er jeg 100 % overbevist om at periodisk gassing er en nødvendighet. Det er jo også dette som har endret seg med hensyn til ladning av UPS banker, hvor man før holdt batteriene på en fast spenning og lot batteriene dø av to årsaker. Positiv gitterkorrosjon når spenningen var litt for høy og tap av elektronegativiteten i minusplaten hvis spenningen ble for lav. (kunne skrevet mye om dette, men dette er i grunnen essensen). Det ligger en rapport på nettet utarbeidet i UK hvor det ble gjort en stor undersøkelse av UPS banker i forsvaret. Jeg mener det var feil på mer enn 50 % av bankene, og årsaken til undersøkelsen var at et fartøy ble senket under Falklandskrigen på grunn av et defekt UPS batteri. De hadde da i tiden før gått bort fra manuelle rutiner for vedlikehold av disse bankene, og stolte helt og holdent på automatikk for å spare penger. Jeg vet ikke hvor Farko har sine opplysninger fra når han sier dette problemet var løst før mange oppdaget problemet, men det er helt sant. Det fantes allerede da marineladere som med korrekt innjustering løste dette problemet med manuell tilpasning og automatikk. Jeg har lest litt på Viktron sin hjemmeside og studert noen datablader. Det står jo der hvordan Viktron tenker, og det er helt i samsvar med min erfaring. For meg ser dette greit ut at man har noen ladere som gjør tingene riktig automatisk, og så kan man i tillegg tilpasse hvis man er petimeter og vil gjøre dette enda bedre. Det er jo mye arbeid å forklare hvordan man kan optimalisere laderen uten å ha et datablad på batteriet, men det står i grunnen nok i Viktron manualene til å tenke seg frem til dette selv hvis man er tilstrekkelig interessert. Jeg synes Viktron har bedre forklaringer enn Mastervolt hvor det kanskje forutsettes at brukerne eller teknikerne er mer skolert fra før. Så lovet jeg å si noe om uttørking av AGM batterier. Her må man sjekke batteriene, for man må sjekke om alle cellene er uttørket eller om bare fem, fire eller tre celler er uttørket. Hvis alle cellene er uttørket så har man kjørt for hard ladning, for da har fuktoverskuddet i alle cellene blitt redusert som følge av for høyt trykk i alle cellene. Hvis man derimot har uttørking av noen celler, så kan primærårsaken veldig gjerne være underladning. Dette fordi man har skjevladet batteriet slik at ladespenningen til slutt fordeler seg skjevt mellom cellene i seriekoblingen. Man får da en situasjon hvor noen celler får lav spenning, og så lenge ladespenningen totalt sett er riktig for batteriet så får noen celler for høy spenning. (Trykket i noen celler blir for høyt). Vi kan si det samme om GEL batterier, men her har man et problem i tillegg. Lader man et GEL batteri feil vil man ofte blåse opp gassbobler mellom platene og celica geleen, og i og med at geleen er helt imobilisert, så isoleres platene fra elektrolytten der gassboblene sitter. Har man har et dårlig oppsatt ladesystem med for eks. for lite absorberingstid i forhold til spenning, så kan man tvinge alle cellene opp i riktig syrevekt ved å heve spenningen. Her har du helt rett, for dette skal i prinsippet gjøres strømbegrenset og kontrollert, men det finnes metoder for å holde batteriet sprekt slik at man ikke får behov for utjevningsladning av AGM batterier. Før ble det sagt at AGM batterier ikke kunne utjevningslades, men jeg vil påstå at jeg alltid har gjort dette, men mer kontinuerlig og moderat. Her må jeg få lov til å komme med en mening. Noen produsenter kjører obligatorisk utjevningsladning og dette er jeg imot for man burde ikke ha bruk for dette. Jeg mener etter å ha testet noen ladere med en slik funksjon, at dette er en kvikkfiks for å rette på at laderen egentlig ikke er god nok. At dette er en egenskap i laderen som er positiv kan være så, men jeg mener man ikke kan lure pus med ei tremus. Hvis noen mener ladere er gode fordi de har lavere pris så tror jeg ikke kunnskapsnivået er helt på topp, for her snakker vi om tekniske forskjeller. Jeg lader for eks. Leoch AGM med 14,6 volt i bulk, justerer bulktiden i forhold til hvor kort ladetid som er påkrevd, senker absorberingsspenningen til et sted mellom 14,2 og 14,4 avhengig av hva jeg valgte for bulk og legger float ned på 13,8 volt. (Spenningsregulator) Hvis det ikke er behov for rask ladning med lader, så må jeg vurdere hvordan langtidsprogrammet i laderen virker, for da vil jeg ha spenningen opp til 14,6 volt periodisk, og må følgelig vite om det er bulk triggepunkt eller absorbering triggepunkt laderen benytter i denne funksjonen. Lang tid float legger jeg ned på 13,3 volt. Hvis laderen ikke har langtidsprogram så tør jeg ikke å senke spenningen for float lavere enn 13,5 volt, for da kan batteriet bli litt tregt. Det er i grunnen her svaret på spreke batterier og lang levetid ligger. Forskjellen er gjerne at en lader som bare er god forlenger levetiden på batteriene fra 2-4 til syv år, men spiser samtidig opp de siste 7 årene av et ellers godt batteri. Heldigvis er det langfradag i dag, for jeg har det i grunnen ganske travelt. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Kjempebra Ole Petter. Nå har jeg lesestoff for hele påsken. Her er det mye å fordøye. Uoffisielt kåret til påskens beste innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Fantastiskt hos deg Ole Petter... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Enig, bra og lettspiselig forklart. Men jeg tygger i nesten hver tråd det du deltar på det samme spørsmål som jeg egentlig ikke gidder å stille hver gang på nytt. Ikke pga. feil informasjon av deg, men pga. måten allminnelighet som du gjerne bruker for å fremstille at allt annet unntatt "manuellt" er mildt sagt "ikke så bra." Jeg bare lurer hvordan man skal spørre deg om noe forklaring til faktum at de fleste som eier ladere - som tilbyr temperaturkompensert spenningsregulering allerede, - som kanskje i tillegg er så heldig å ha utvalg mellom forskellige programm for "vanlige egenskaper" av diverse type batterie kan likevel glede seg om batterier som lever i tydelig mer enn 4 til 7 år. Jeg mener bare å si det "retorisk", altså absolut ikke for å kverulere. Bakgrunnen er som vanlig bare mine egne erfaringer og at helt sikkert - ikke mer enn 1 av 1000 ladere som er innstallert der ute har noen flere muligheter for forholdsvis avanserte manuelle justeringer untatt - faste programmforløp, eller når laderen er litt bedre - automatisk tilpasning til vesentlige parametre. Nå er jeg dessverre litt sent ute og må stikke ut til familien nå. Men hvis det blir noe svar jeg kan lese senere da gleder jeg meg på det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Farco Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Det ble nevnt noe om lesestoff i Påsken. Om noen skulle gå tom, kan de spesielt interesserte klikke her for en bok som heter "Energy unlimited". Her er det iallefall mye "spenning" . Dette er en liten bok skrevet av Reinout Vader (grunnlegger og fremdeles sjefen i Victron Energy). Riktignok på engelsk, men den er også tilgjengelig på svensk. Her blir temmelig mange sider ved batterier og strøm relatert til båtliv belyst. Emne er så stort, så det gåes ikke i dybden på alle elementer. Men jeg mener den kan utvide kunnskapsnivået hos mange båtbrukere. Den er skrevet for 8 - 10 år siden (før Victron selv begynte med batterier), men det meste burde være aktuelt i dag også. Ole Petter har nok gått enda mer i dybden hva angår batterier og lading. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Hei Jørg Punkt 1 Batteriproblematikk er et evigvarende diskusjonstema, og dette fordi alt rundt batteriet diskuteres mangelfullt mens man aldri diskuterer selve batteriet. Punkt 2. Informasjon handler om å informere, og for at informasjonen skal være riktig må alle inkluderes for at informasjonen skal være riktig. Å løse problemer for majoriteten av båteiere med slagord er markedsføring, å kunne forklare årsakene for alle leserne er informasjon som ikke er, skal eller bør knyttes til bare et produkt eller en produsent. Punkt 3. Det finnes ingen perfekt lader, og jo flere parametre som låses i laderen jo mindre perfekt blir laderen. Det er forskjell på både batterier og bruk av batterier. Punkt 4. Selv en dårlig lader kan gjøres temmelig god ved å bruke den riktig, og terskelen for informasjon på Båtplassen må ikke begrenses til bare de som potensielt er villig til å skrive ut en sjekk. Jeg synes det er vanskeligere å gjøre en god automatisk lader veldig god, for alt ligger jo da i hendene på designeren, og han kjenner ikke mine behov. Punkt 5. Jeg har ikke lært det jeg kan ved å forholde meg til hva noen produsent sier eller mener. Jeg har lært det lille jeg kan ved å være svært kritisk til det alle produsenter og leverandører velger å fortelle meg. Jeg har ikke tid til å være like kritisk i dag for det tar for mye tid å teste ut ting i praksis. PS! jeg blir fort upopulær hos de som ikke er villige til å svare på det jeg spør om, og dette trolig fordi de ikke har noe svar. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Jeg forklarer meg på grunnlaget absolut enig. Men likevel kan jeg bare fortelle deg at du ofte blir oppfått som "komplisert". Det er i hvert fall det som nesten hver kunde som kommer til meg via båtplassen uttaler om deg. Det vises hvor populært alle disse trådene er, men også hvor vanskelig de fleste det har med å forstå. Dermed sies det automatisk at det ikke er "pop" med ikke automatisk, og det ha det aldri vært før fordi "ingen" der ute vet hva batteriene sine gjør. Det eneste som "man" er interessert i er at batteriene og performance værer lenge. Dette oppnås best, og om det får jeg sikkert også rett av deg, med tilstrekkelig bra lading som helst ikke forandres med manuelle inngrep av noen som ikke har både gjort og forstått noe fullstendig analyse av ladesystemet og batteriene en har. Jeg prøver som sagt ikke å kverulere, men informasjon om informasjonens vilje må også inneholde at det finnes mange muligheter for å gjøre feil. I likhet til det er det også å si at gode produsenter sørger for at ladesystemene dems helst ikke la mye rom for mange feil. Dette gjør de og nesten alle batterier som ikke er designed til å være i "25" år lever allerede bra med det. Om du nå sier noe om "de 7 år etter 7 år som ellers kunne vinnes" eller om jeg sier at batteriene så kan leve i mer enn 7 år er da vel ingen forskjell, fordi verken dine eller mine batterier er etter 7. år på 100%. Tudor er Tudor. Og derfor sier jeg at de fleste av være kunder -er- allerede veldig god betjent med automatikladere som ikke tilbyr mye "manuellt", fordi manuell ladestyring med noe som de fleste ikke skjønner er det samme som å bruke sjøkart hvis man ikke ha lært å navigere. Begge deler fører til en tidelig og i så fall ofte brått slutt. Så vill jeg ikke mase på deg når du forklarer noe som er riktig. Men jeg kunne glede meg veldig hvis du ikke bare henviser på fordelene med manuell overstyring. Du kunne samtidig også henvise på alle de mulighetene for å ta tragiske feil ved feil betjening, fordi dette er både tilfelle og helt sikkert verre enn automatikladere som ikke passer "til 200%". 98% av det holder nemlig etter mitt syn lenge allerede for å hente et lang liv av slitedeler som eller bare værer i 3 år. Takk i så fall. ...og god påske uansett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Det er tilsynelatende enklest å henvende seg et sted, betale og gå. Men hva er erfaringen med slik forretningsdrift i og utenfor Båtplassen? Tallene taler vel her for seg selv, men jeg overlater til deg å estimere hvor mange som har problemer med strømanlegget og batteriene om bord. Jeg er klar over at jeg for noen vil virke som komplisert, men det er på båtplassen hvor jeg kanskje har tatt på meg en rolle hvor ting også kan sees i et større perspektiv. Jeg legger ingen skjul på at det irriterer meg at løsningen gang på gang foreligger før man har forsøkt å finne ut hva problemet skyldes. I så henseende synes jeg sjokkselgerne dine er litt forstyrrende hvis målet var å få frem alle fakta til felles nytte for alle. At Båtplassens medlemmer henvender seg til deg viser vel at både din strategi og min strategi virker, for den maten som settes på mitt bord er uansett for tiden betalt av Stavanger fylkeskommune. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 for den maten som settes på mitt bord er uansett for tiden betalt av Stavanger fylkeskommune. Har du blitt lærer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
solkongen Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Skal det ikke være Rogaland fylkeskommune ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Skal det ikke være Rogaland fylkeskommune ? Jovisst var det vel det. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Har du blitt lærer? Som vanlig klarer jeg aldri å bestemme meg for hva jeg vil bli når jeg blir stor. Det er flere som ønsker endringer i skolen, og deriblant næringslivet. Jeg er et sted inni der et sted. Jeg gjør vel det samme som jeg alltid har gjort bare i en litt annen form. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Tallene taler for seg selv, ja, men både i den ene og andre rettningen. Hvis du mener at andre produsenter bare gjetter mens du analyserer problemer da spiller de ja lotteri. Men i så fall undrer jeg meg litt om hvor stor at trefferkvoten dems ha blitt i løpet av alle år. Laderne gjør det den skal, gode ladere gjør det som selvfølge mye bedre, og justerbare maskiner gjør det enda bedre så sant eieren har skjønnt hva det dreier seg om eller når spesielle type batterier krever det. Det som også kan konstateres er at det finnes mange dusen bøker som både behandler og krangler om riktig batterihantering, tusenvis av forumdiskusjoner og hundrevis av tråder på aviser som er både abonert og lest av flere million mennesker i alle våre land, inkludert noe som kalles batteriakademi. Ble noe satt som standard pga. det? Kanskje ikke. Ellers går det galt for alle som ikke gjør etter standard hvis de hevder at det er som de selv sier, enten det er batteri- eller laderprodusent. Som sagt synes jeg at du gjør en bra jobb med å forklare ting, så snart du virkelig begynner med å forklare. Men verken du eller andre klarer å feste dette som standard så lenge ikke alle må gjennom en og det samme skole. At ikke det blir tilfelle er vel også klar, ellers ville dette ha blitt så siden lenge fordi problemstillingene er nesten ikke forandret siden Tudor. Og så lenge ikke det er tilfelle behøver man ikke å fortelle at automatiske systemer som har vist sitt siden lenge er ikke bra, uansett hvilken merke man snakker om. Hilsen fra bordet som betaler maten sin selv. Her trengs det untatt lesebrille, batteridata og litt logikk fortsatt skjelden noe komplisert strategi eller "trillekunst" fordi dette behøves ikke ofte så lenge Monsieur Tudor hilser fra andre enden av selve bordet. Jørg ps: ang. "Sjokkselgere" , den delen liker jeg ikke fordi du bruker det litt enesidig. Sterling gjør absolut ikke noe annet enn de fleste andre gjør med reklamen sitt. Dette inkluderes også dine kjente favoritter. Jeg sa jo en gang allerede at du skulle lese reklamen dems også på en annen språk enn engelsk før du dømmer over andre. Og, hvorfor skal man ikke henvise tydelig på egenskaper som alle inkludert batteriprodusentene krever? Du selv påstår jo også at det du gjør må være så og ikke annerledes, og det gjelder flere produkter du er overbevist av. Forteller altså alle andre unntatt deg bare løgn? Forresten tilbyr Sterling nå snart en ny lader som ble utviklet (du kaller det sikkert kopiert) og produsert sammen med US-partneren dems. Pro Charge U er en PFC-lader, tilbyr enda flere automatiske programmer til forskjellige type batterier og den tilbyr også mulighet for noe manuellt justering. Jeg synes at den ser veldig fristende ut, lover teknisk ganske mye og er for det veldig gunstig igjen. Men likevel tror jeg fortsatt ikke at det blir stor overtall hos folk flest som er virkelig nødt å ha akkurat den eller liknende ladere bare fordi man kan justere enda noe mer. Nesten alle batterier har noe range "fra- til". Er avstandet ikke stort nok da er det likevel ikke skikkelig velegnet for kjøretøy av hva som helst. Bare min lille mening, mens akkurat den virker veldig bra både siden over 20 år og uansett hvilke features et nytt batteri ville tilbyr meg. Så, vi får se. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.