Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

AIS? Midt ute på havet?

 

 

??? Eh... ja?? Hvorfor skulle man ikke det? Har man AIS har man det jo også midt ute på havet, og det er vel minst like nyttig der. Når man f.eks. seiler over Biscaia er AIS svært nyttig, da ser man de store containerskipene som går mellom Kapp Finesterre og kanalen lenge før de dukker opp på radaren - og de ser forhåpentligvis deg hvis du har en aktiv trasnponder.

Link to post
Share on other sites

Dette viser vel bare at AIS er et nyttig hjelpemiddel?

Og selv om andre (større) ikke bryr seg om alarmene de får på sitt utstyr så vil du selv få tilsvarende alarmer hos deg selv og kan handle deretter.

Og AIS har rekkevidden til VHF uansett hvor du er, posisjon og tid fra GPS og sender/mottar data over VHF-båndets frekvenser 161.975 and 162.025 MHz

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Men vi er da enige om at HVIS sejlbåden havde haft en AIS-transponder og HVIS lastbåden havde brugt deres AIS-modtageudstyr, så ville lastbåden have opdaget sejlbåden uanset om de er tæt på land eller ej? AIS er vel ikke afhængig af repeater-stationer på land eller andet?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Et annet ukjent skip rente seilbåten i senk.

 

I linken til dagbladet.no står det det. Men i linken til nrk.no står dette:

 

Verdensomseilingen til Rune Ellingsen fikk en dramatisk avslutning torsdag, da seilbåten hans ble rent i senk av et dansk lasteskip.

 

Ifølge artikkelen fra dagbladet.no, var det høye bølger og mørkt da kollisjonen inntraff. Hadde seileren lanterner tent? Uten å forsvare navigatøren på det store skipet, er det vanskelig å se små fartøy ved mye sjøgang. Og også på radar da det under slike tilfeller blir mye sjøstøy. Begge parter har tydeligvis uansett ikke holdt god nok utkikk.

Link to post
Share on other sites

Men vi er da enige om at HVIS sejlbåden havde haft en AIS-transponder og HVIS lastbåden havde brugt deres AIS-modtageudstyr, så ville lastbåden have opdaget sejlbåden uanset om de er tæt på land eller ej? AIS er vel ikke afhængig af repeater-stationer på land eller andet?

Jepp, og også seilbåten selv ville fått AIS-alarmer om at han er på kollisjonskurs. Og rekkevidden til AIS er som sagt avhengig av en ting, VHF-antenneplassering.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har blitt bedt av moderator om å legge inn noen ord om Underveis og ulykken som skjedde i det Indiske hav på torsdag. Jeg kan bekrefte at jeg hadde lanterner, radar og alt dette. AIS er et veldig bra verktøy, men det har ikke noen bedre ulykkesforebyggende virkning ute på havet enn radar, og vil aldri være noen forsikring mot at ulykker skjer. Spesielt ikke i perioder med mye skipsfart.

 

Det meldes stadig om seilere som sparer strøm ved å gå uten lanterner på havet. Dette er dumskap. Du lager jo strømmen din selv, og uten kostnader.

 

Håper at dette var oppklarende, ser at det også er en del debatt ute på nettet på kommentarfeltene til reportasjene som er laget om ulykken. Jeg ser at kommentarene spenner fra alt til om at jeg tydeligvis har hatt mye å spise og drikke på turen, til at f.eks. AIS ville ha vært garantist for at ulykken ikke hadde kunnet skjedd. Jeg tror at mange ville hatt mye å tjene på å synse mindre og vite mer.

 

Seilerhilsen fra Rune Ellingsen, Underveis

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også få presisere at jeg ble berget av et dansk containerskip, men om det var dette, eller et annet containerskip som jeg også korresponderte med, som rente meg i senk, kan jeg ikke svare på. Jeg vil oppmuntre deltagerne i forumet til å vise tilbakeholdenhet med å peke på hvem som kan ha vært den ansvarlige.

 

Jeg hadde forøvrig to store radarreflektorer montert, en i toppvantet og en i akterstaget, og mener at jeg vistes godt på radar under de rådende forhold. Det var mye straum i området, men ikke spesielt store bølger, med signifikante bølgehøyder på ca. 1,5 til 2 meter.

 

Seilerhilsen fra Rune Ellingsen, Underveis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...