arkmarin Startet 15.Mars.2010 Del på Facebook Startet 15.Mars.2010 NRK melder at en norsk soloseiler ble rent i senk av et dansk lasteskip. Les mer om saken på linken under. www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7037756 Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Linken er her også http://www.dagbladet.no/2010/03/14/nyheter...ngsen/10848447/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Det må være en skrekkopplevelse.. interessant å vite om seileren hadde radarreflektor og ais! er vel ikke mange tilfeller dette går bra! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Men som vanlig ikke et ord om skyld Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Kanskje litt tidlig å komme med et skyldsspørsmål? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 seileren hadde radarreflektor og ais! AIS? Midt ute på havet? om skyld Kommer nok med fyldige utlreninger om uansvarlighet, utkikk osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blindleia Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 (redigert) På websiden til båten står følgende: Radar med kollisjonsvarsler, 24 nm. rekkeviddeRadarreflektor tydeligvis virket ikke det teksniske. Redigert 15.Mars.2010 av blindleia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 AIS? Midt ute på havet? ??? Eh... ja?? Hvorfor skulle man ikke det? Har man AIS har man det jo også midt ute på havet, og det er vel minst like nyttig der. Når man f.eks. seiler over Biscaia er AIS svært nyttig, da ser man de store containerskipene som går mellom Kapp Finesterre og kanalen lenge før de dukker opp på radaren - og de ser forhåpentligvis deg hvis du har en aktiv trasnponder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 AIS? Midt ute på havet? Det spørsmålet forstår jeg ikke. (Muligens fordi jeg ikke har greie på det.) Jeg trodde AIS fungerte båt-båt sålenge det er innenfor VHF rekkevidde. Hvis ikke, har jeg brått fått mindre respekt for dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 tydeligvis virket ikke det teksniske. Min erfaring er at man gjerne vil spare på strømmen når man seiler lengre strekk, kan jo være det som er grunnen... AIS er da satelittbasert og virker vel hvor enn du er... Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 600 mil av land er han nok i strømsparemodus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiskmåsen Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 AIS er da satelittbasert og virker vel hvor enn du er... Det visste jeg ikke?? Sender man ikke på VHF frekvenser?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Sender man ikke på VHF frekvenser?? Beklager, du har helt rett! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 virket ikke det teksniske. Og tydeligvis virket ikke utkikken til danskene heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blindleia Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 vil spare på strømmen kanskje ikke den beste måten å spare på... i hvert fall kan man, hvis så har skjedd, si så i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Dette viser vel bare at AIS er et nyttig hjelpemiddel? Og selv om andre (større) ikke bryr seg om alarmene de får på sitt utstyr så vil du selv få tilsvarende alarmer hos deg selv og kan handle deretter. Og AIS har rekkevidden til VHF uansett hvor du er, posisjon og tid fra GPS og sender/mottar data over VHF-båndets frekvenser 161.975 and 162.025 MHz TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiskmåsen Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Og tydeligvis virket ikke utkikken til danskene heller. I linken til reportasjen står at han ble REDDET av et dansk lasteskip. Et annet ukjent skip rente seilbåten i senk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Utkikk er jo det beste instrumentet. Men det var tydeligvis i "ustand" hos begge parter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Men vi er da enige om at HVIS sejlbåden havde haft en AIS-transponder og HVIS lastbåden havde brugt deres AIS-modtageudstyr, så ville lastbåden have opdaget sejlbåden uanset om de er tæt på land eller ej? AIS er vel ikke afhængig af repeater-stationer på land eller andet? Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Et annet ukjent skip rente seilbåten i senk. I linken til dagbladet.no står det det. Men i linken til nrk.no står dette: Verdensomseilingen til Rune Ellingsen fikk en dramatisk avslutning torsdag, da seilbåten hans ble rent i senk av et dansk lasteskip. Ifølge artikkelen fra dagbladet.no, var det høye bølger og mørkt da kollisjonen inntraff. Hadde seileren lanterner tent? Uten å forsvare navigatøren på det store skipet, er det vanskelig å se små fartøy ved mye sjøgang. Og også på radar da det under slike tilfeller blir mye sjøstøy. Begge parter har tydeligvis uansett ikke holdt god nok utkikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Her var det mye spekulasjoner. Hvorfor ikke spørre Rune Kristian selv. Han er sikkert villig til å besvare det meste av det dere lurer på. Er jo en kjekk kar Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 En film om AIS http://www.sjofartsverket.se/upload/Film/01-AIS.mpeg Her er en fin AIS side http://www.orebrohamn.com/ais/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Men vi er da enige om at HVIS sejlbåden havde haft en AIS-transponder og HVIS lastbåden havde brugt deres AIS-modtageudstyr, så ville lastbåden have opdaget sejlbåden uanset om de er tæt på land eller ej? AIS er vel ikke afhængig af repeater-stationer på land eller andet? Jepp, og også seilbåten selv ville fått AIS-alarmer om at han er på kollisjonskurs. Og rekkevidden til AIS er som sagt avhengig av en ting, VHF-antenneplassering. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Underveis Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Hei! Jeg har blitt bedt av moderator om å legge inn noen ord om Underveis og ulykken som skjedde i det Indiske hav på torsdag. Jeg kan bekrefte at jeg hadde lanterner, radar og alt dette. AIS er et veldig bra verktøy, men det har ikke noen bedre ulykkesforebyggende virkning ute på havet enn radar, og vil aldri være noen forsikring mot at ulykker skjer. Spesielt ikke i perioder med mye skipsfart. Det meldes stadig om seilere som sparer strøm ved å gå uten lanterner på havet. Dette er dumskap. Du lager jo strømmen din selv, og uten kostnader. Håper at dette var oppklarende, ser at det også er en del debatt ute på nettet på kommentarfeltene til reportasjene som er laget om ulykken. Jeg ser at kommentarene spenner fra alt til om at jeg tydeligvis har hatt mye å spise og drikke på turen, til at f.eks. AIS ville ha vært garantist for at ulykken ikke hadde kunnet skjedd. Jeg tror at mange ville hatt mye å tjene på å synse mindre og vite mer. Seilerhilsen fra Rune Ellingsen, Underveis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Underveis Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Jeg vil også få presisere at jeg ble berget av et dansk containerskip, men om det var dette, eller et annet containerskip som jeg også korresponderte med, som rente meg i senk, kan jeg ikke svare på. Jeg vil oppmuntre deltagerne i forumet til å vise tilbakeholdenhet med å peke på hvem som kan ha vært den ansvarlige. Jeg hadde forøvrig to store radarreflektorer montert, en i toppvantet og en i akterstaget, og mener at jeg vistes godt på radar under de rådende forhold. Det var mye straum i området, men ikke spesielt store bølger, med signifikante bølgehøyder på ca. 1,5 til 2 meter. Seilerhilsen fra Rune Ellingsen, Underveis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.