Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

En kjapp titt på vesseltracker viser endel ganske så store båter i skagerak. Og det er jo tydelig at hovdretningen for all nyttetrafikk der er øst-vest. For de som da seiler norge-danmark blir det jo da en utfordring å krysse her, og jeg ville ihvertfall så langt mulig latt være med å satse på at nyttetrafikken har samme forståelsen av regelverket som meg...

 

Helt enig Trond, jeg skal over Skagerak i påsken med seilbåt og jeg har ikke tenkt å utfordre skjebnen på noe som helst vis. Jeg skal følge med på AISen og legge kurset slik at jeg unngå enhver tvilstilfelle. Men likevel, det irriterende at yrkesnavigatørene her i forum mer eller mindre sier at de ikke bryr seg bare sånn passlig om småbåter, for når det smeller så synd for dem som satt i den minste båten...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Men likevel, det irriterende at yrkesnavigatørene her i forum mer eller mindre sier at de ikke bryr seg bare sånn passlig om småbåter, for når det smeller så synd for dem som satt i den minste båten...

Hvilke innlegg er det du klarer å lese det ut av?? Vil du sitere det for meg?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ifølge regelverket skal båt med rett til veien beholde kurs og fart.

 

En død mann er en død mann selv om reglene tilsier at han skulle vært i live!

 

Better safe than sorry! :smash:

 

 

 

Du vet vel hva en mann som stoler på kvinnens sikre perioder blir tiltalt med? :wink:

 

 

:smiley:

:blush:

:eek:

:discuss:

:sweat:

 

Pappa! :giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er noen av de sitater av yrkesnavigatøren som omtaler situasjoner der en kommersiell skip egentlig har vikeplikt men men bruen ser seilbåten ikke, kan ikke svinge, etc, etc.

 

Jeg synes innleggene oser ikke akkurat av omsorg for fritidsbåter, og er på grensen til å forsvare en veldig avslappet forhold til vikeplikten på kommersielle fartøy:

 

Dere må selv unngå oss, det er jo deres liv som er i risiko, ikke vårt!!!
Godt for deg det da!

Å vite at du hadde retten på din side når du synker søndersmadret mot bunnen :-)

Får bare håpe at Mulligan ikke vil teste ut vikepliktsreglene i åpent hav, da tror jeg vi mister en aktiv debattant på båtplassen
Om du er dum nok til å teste teorien må du bare gå i gang....

 

Og de som syns det er nok å begynne å rope på VHF når de syns en båt kommer vel nær:

Gudd løkk!!

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Poenget med dette innlegget er å få dere til å forstå at ute på havet er dere fritt vilt for større skip! Ikke fordi vi VIL treffe dere, men fordi vi ikke ser dere! Og vi merker det ikke engang om vi treffer dere.

Dere må selv unngå oss, det er jo deres liv som er i risiko, ikke vårt!!!

 

Her er en større del av innlegget

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke at det tatt ut av sammenheng. Den avsnitt som du siterer er jo temmelig arrogant - også i sin helhet. Colregs sier at hver båt skal tilpasse fart og holde godt utkikk. Hvis han har vikeplikt overfor en båt, og ikke ser det så har han i utgangspunkt ikke holdt godt nok ukikk. Klart det finnes grensetilfeller med de berømlige supertankere, men jeg få inntrykk av Marex sine innlegg at yrkesnavigatørene ikke gjør nok som de egentlig bør gjøre og at Marex til dels forsvare slike holdninger utifra at en "Synd for deg - du er liten" holdning.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Siste fra denne "Kynikeren" om dette

 

Jeg har til dags dato ikke senket noen, hverken nyttetrafikk eller lystbåter (ikke engang seilere som jeg jo hater så intenst :nonod: )

At det har blitt noen grå hår pga dere og deres oppfatning av vikeplikt er sikkert. F.eks på hvilken avstand dere syns at dere kan endre kurs og da oppnå vikeplikt hos meg....

 

Forsøket på å snakke litt fornuft inn i gjengen ser ut til å ha blandet effekt.

 

De som har forstått det slik at det er lurest å holde avstand til nyttetrafikk (jo større skip - jo større avstand), har forstått det tålig bra.

 

De som tror at handelsflåten lurer like utaskjærs med eneste mål for øye å senke seilbåter er en smule på viddene.

 

 

Lykke til i sommer, med og uten seil

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke at det tatt ut av sammenheng. Den avsnitt som du siterer er jo temmelig arrogant - også i sin helhet. ............ men jeg få inntrykk av Marex sine innlegg at yrkesnavigatørene ikke gjør nok som de egentlig bør gjøre og at Marex til dels forsvare slike holdninger utifra at en "Synd for deg - du er liten" holdning.

Tror ikke du har forstått hva Marex prøver å si.

Om det slik at store handelsskip enten ikke kan se mindre fartøy, eller at det fysisk mulig ikke er i stand til å vike for et mindre fartøy. Ja da er det nettopp bad luck. Å komme trekkende med all verdens regler og rettighete hjelper så lite. Forstår dere ikke Marexs tale er dere enten kværulanter eller mindre flinke til å hente ut et budskap av det han skriver.

 

Jeg ville ihvertfall aldri finne på å teste mine rettigheter i møte med noen hundretusen tonn stål. Men for all del, det er lov å prøve. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Nå er jo vi seilbåtførere ikke akkurat dumme heller og jeg har møtt mange nyttefartøy og alltid holdt godt avstand / lagt om kurs slik at bauen min peker godt bakforbi. Jeg tror like lite som handelsflåten jakter på Seilfolk, så har seilbåter ønsker om å få bråbremst flest mulig handelsbåter. Jeg har aldri "stått på" vikeplikten når jeg har møtt båter som er mer enn dobbelt så lang som meg.

 

Men jo, jeg ble litt småprovosert ... Men det skjønte du jo. :wflag:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kaller du de da opp og spør hvorfor de ikke har AIS på?

 

TrondT

 

Nei, jeg holder bare laaangt unna. :smash:

Vi har radar med MARPA kollisjonsfunksjoner installert ombord, fordi jeg opplever at AIS er en falsk trygghet. :smash:

Så kapteinene på supertankerne kan være så arrogante de bare vil. :lol:

Link to post
Share on other sites

Helt problemfritt.

 

Særlig de store fergene er meget oppmerksomme.

Men litt forskjell er det vel om du kjører i rutetrafikk mellom danmark og Norge eller om man er i internasjonal trafikk langt til havs der lysbåtflåten nok er i mindretall?

Som Marex prøvde å forklare er bl.a. Radar innstillt for andre forhold når man går i stor sjø og kan forvente motgående trafikk i litt større målestokk enn 30-40 fot.

Link to post
Share on other sites

En kjapp titt på vesseltracker viser endel ganske så store båter i skagerak. Og det er jo tydelig at hovdretningen for all nyttetrafikk der er øst-vest. For de som da seiler norge-danmark blir det jo da en utfordring å krysse her, og jeg ville ihvertfall så langt mulig latt være med å satse på at nyttetrafikken har samme forståelsen av regelverket som meg...

 

TrondT

 

I Skagerak der kan nyttetrafikken COLREGS....de viker, har vart med om det åtskillige ganger.....

 

selvsagt så håller jeg utkik o prøver o ikke komme i nærkontakt,

 

men om det oppstår en vikepliktssituasjon da er reglerne klare

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skall allting bestandig gjøres så vanskelig ?

Og hvorfor skal det alltid konstrueres opp problemer der de ikke finnes i utgangspunktet ?

Og hvorfor er det så dødsens (bokstavelig) viktig med RETTIGHETER. Hva med et aldri så lite forsøk på samarbeid og forståelse?

 

Sjøveisreglene er ikke primært satt sammen for å støtte "rettshavere" i sjøforklaring, men derimot som et nødvendig sett med regler for å sikre at alle parter kan SAMARBEIDE (smak på ordet) smidig uten for mange misforståelser.

 

Ved å gjøre så godt en kan for å bruke hodet og prøve å hjelpe hverandre framfor å "stå på krava" så glir som regel all ting så mye lettere. Det er faktisk ikke mulig å regulere alt med forskrifter, men duverden hvor det hjelper når folk er i stand til å prøve litt samarbeid, som for eksempel at en liten seilbåt som mener å ha retten på side alikevel foretar en liten kursjustering og dermed trygger tilværelsen både for seg og andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...