Fanafjord Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 En kjapp titt på vesseltracker viser endel ganske så store båter i skagerak. Og det er jo tydelig at hovdretningen for all nyttetrafikk der er øst-vest. For de som da seiler norge-danmark blir det jo da en utfordring å krysse her, og jeg ville ihvertfall så langt mulig latt være med å satse på at nyttetrafikken har samme forståelsen av regelverket som meg... Helt enig Trond, jeg skal over Skagerak i påsken med seilbåt og jeg har ikke tenkt å utfordre skjebnen på noe som helst vis. Jeg skal følge med på AISen og legge kurset slik at jeg unngå enhver tvilstilfelle. Men likevel, det irriterende at yrkesnavigatørene her i forum mer eller mindre sier at de ikke bryr seg bare sånn passlig om småbåter, for når det smeller så synd for dem som satt i den minste båten... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Du bør hvertfall ikke stole på AIS'en hvis du skal være 100% sikker. Vi møter rett som det er store skip i Skagerraks om ikke sender ut AIS signal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Men likevel, det irriterende at yrkesnavigatørene her i forum mer eller mindre sier at de ikke bryr seg bare sånn passlig om småbåter, for når det smeller så synd for dem som satt i den minste båten... Hvilke innlegg er det du klarer å lese det ut av?? Vil du sitere det for meg? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Ifølge regelverket skal båt med rett til veien beholde kurs og fart. En død mann er en død mann selv om reglene tilsier at han skulle vært i live! Better safe than sorry! Du vet vel hva en mann som stoler på kvinnens sikre perioder blir tiltalt med? Pappa! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 (redigert) Her er noen av de sitater av yrkesnavigatøren som omtaler situasjoner der en kommersiell skip egentlig har vikeplikt men men bruen ser seilbåten ikke, kan ikke svinge, etc, etc. Jeg synes innleggene oser ikke akkurat av omsorg for fritidsbåter, og er på grensen til å forsvare en veldig avslappet forhold til vikeplikten på kommersielle fartøy: Dere må selv unngå oss, det er jo deres liv som er i risiko, ikke vårt!!! Godt for deg det da!Å vite at du hadde retten på din side når du synker søndersmadret mot bunnen :-) Får bare håpe at Mulligan ikke vil teste ut vikepliktsreglene i åpent hav, da tror jeg vi mister en aktiv debattant på båtplassen Om du er dum nok til å teste teorien må du bare gå i gang.... Og de som syns det er nok å begynne å rope på VHF når de syns en båt kommer vel nær:Gudd løkk!! Redigert 17.Mars.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Så tåpelig.. trodde du skulle komme med noe jeg ikke hadde fått med meg, alt dette er jo tatt ut av sammenheng Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 (redigert) Poenget med dette innlegget er å få dere til å forstå at ute på havet er dere fritt vilt for større skip! Ikke fordi vi VIL treffe dere, men fordi vi ikke ser dere! Og vi merker det ikke engang om vi treffer dere.Dere må selv unngå oss, det er jo deres liv som er i risiko, ikke vårt!!! Her er en større del av innlegget Redigert 17.Mars.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Enig. Overført til landjorda så går du ikke rett uti veien foran et vogntog på vinterglatta, bare fordi det er et gangfelt der. .............. Å jo da, det er mange som forsøker det, ja det trenger ikke være gangfelt der en gang....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 (redigert) Jeg ser ikke at det tatt ut av sammenheng. Den avsnitt som du siterer er jo temmelig arrogant - også i sin helhet. Colregs sier at hver båt skal tilpasse fart og holde godt utkikk. Hvis han har vikeplikt overfor en båt, og ikke ser det så har han i utgangspunkt ikke holdt godt nok ukikk. Klart det finnes grensetilfeller med de berømlige supertankere, men jeg få inntrykk av Marex sine innlegg at yrkesnavigatørene ikke gjør nok som de egentlig bør gjøre og at Marex til dels forsvare slike holdninger utifra at en "Synd for deg - du er liten" holdning. Redigert 17.Mars.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Du bør hvertfall ikke stole på AIS'en hvis du skal være 100% sikker. Vi møter rett som det er store skip i Skagerraks om ikke sender ut AIS signal. Kaller du de da opp og spør hvorfor de ikke har AIS på? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Golden Gate 37 Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Siste fra denne "Kynikeren" om dette Jeg har til dags dato ikke senket noen, hverken nyttetrafikk eller lystbåter (ikke engang seilere som jeg jo hater så intenst ) At det har blitt noen grå hår pga dere og deres oppfatning av vikeplikt er sikkert. F.eks på hvilken avstand dere syns at dere kan endre kurs og da oppnå vikeplikt hos meg.... Forsøket på å snakke litt fornuft inn i gjengen ser ut til å ha blandet effekt. De som har forstått det slik at det er lurest å holde avstand til nyttetrafikk (jo større skip - jo større avstand), har forstått det tålig bra. De som tror at handelsflåten lurer like utaskjærs med eneste mål for øye å senke seilbåter er en smule på viddene. Lykke til i sommer, med og uten seil Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Jeg ser ikke at det tatt ut av sammenheng. Den avsnitt som du siterer er jo temmelig arrogant - også i sin helhet. ............ men jeg få inntrykk av Marex sine innlegg at yrkesnavigatørene ikke gjør nok som de egentlig bør gjøre og at Marex til dels forsvare slike holdninger utifra at en "Synd for deg - du er liten" holdning. Tror ikke du har forstått hva Marex prøver å si. Om det slik at store handelsskip enten ikke kan se mindre fartøy, eller at det fysisk mulig ikke er i stand til å vike for et mindre fartøy. Ja da er det nettopp bad luck. Å komme trekkende med all verdens regler og rettighete hjelper så lite. Forstår dere ikke Marexs tale er dere enten kværulanter eller mindre flinke til å hente ut et budskap av det han skriver. Jeg ville ihvertfall aldri finne på å teste mine rettigheter i møte med noen hundretusen tonn stål. Men for all del, det er lov å prøve. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 over Skagerak i påsken med seilbåt og jeg har ikke tenkt å utfordre skjebnen på noe som helst vis. Helt problemfritt. Det er svært få som har de holdningene vi har sett her. Særlig de store fergene er meget oppmerksomme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 (redigert) Nå er jo vi seilbåtførere ikke akkurat dumme heller og jeg har møtt mange nyttefartøy og alltid holdt godt avstand / lagt om kurs slik at bauen min peker godt bakforbi. Jeg tror like lite som handelsflåten jakter på Seilfolk, så har seilbåter ønsker om å få bråbremst flest mulig handelsbåter. Jeg har aldri "stått på" vikeplikten når jeg har møtt båter som er mer enn dobbelt så lang som meg. Men jo, jeg ble litt småprovosert ... Men det skjønte du jo. Redigert 17.Mars.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Kaller du de da opp og spør hvorfor de ikke har AIS på? TrondT Nei, jeg holder bare laaangt unna. Vi har radar med MARPA kollisjonsfunksjoner installert ombord, fordi jeg opplever at AIS er en falsk trygghet. Så kapteinene på supertankerne kan være så arrogante de bare vil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Helt problemfritt. Særlig de store fergene er meget oppmerksomme. Men litt forskjell er det vel om du kjører i rutetrafikk mellom danmark og Norge eller om man er i internasjonal trafikk langt til havs der lysbåtflåten nok er i mindretall? Som Marex prøvde å forklare er bl.a. Radar innstillt for andre forhold når man går i stor sjø og kan forvente motgående trafikk i litt større målestokk enn 30-40 fot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Helt problemfritt.Det er svært få som har de holdningene vi har sett her. Særlig de store fergene er meget oppmerksomme. Hvilke holdninger? At selv om man har retten på sin side kan det være fornuftig å vike? Synes det er en ganske grei holdning jeg... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Nå skal vi snart utpå alle sammen, vi får la frustrasjonen slippe taket nå Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Er det trygt det da? Nå har jo Color Line fått fellingstillatelse på 2 Bavariar og en snekke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 En kjapp titt på vesseltracker viser endel ganske så store båter i skagerak. Og det er jo tydelig at hovdretningen for all nyttetrafikk der er øst-vest. For de som da seiler norge-danmark blir det jo da en utfordring å krysse her, og jeg ville ihvertfall så langt mulig latt være med å satse på at nyttetrafikken har samme forståelsen av regelverket som meg... TrondT I Skagerak der kan nyttetrafikken COLREGS....de viker, har vart med om det åtskillige ganger..... selvsagt så håller jeg utkik o prøver o ikke komme i nærkontakt, men om det oppstår en vikepliktssituasjon da er reglerne klare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Hvorfor skall allting bestandig gjøres så vanskelig ? Og hvorfor skal det alltid konstrueres opp problemer der de ikke finnes i utgangspunktet ? Og hvorfor er det så dødsens (bokstavelig) viktig med RETTIGHETER. Hva med et aldri så lite forsøk på samarbeid og forståelse? Sjøveisreglene er ikke primært satt sammen for å støtte "rettshavere" i sjøforklaring, men derimot som et nødvendig sett med regler for å sikre at alle parter kan SAMARBEIDE (smak på ordet) smidig uten for mange misforståelser. Ved å gjøre så godt en kan for å bruke hodet og prøve å hjelpe hverandre framfor å "stå på krava" så glir som regel all ting så mye lettere. Det er faktisk ikke mulig å regulere alt med forskrifter, men duverden hvor det hjelper når folk er i stand til å prøve litt samarbeid, som for eksempel at en liten seilbåt som mener å ha retten på side alikevel foretar en liten kursjustering og dermed trygger tilværelsen både for seg og andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Herlig skrevet. Nå skal vi snart utpå alle sammen, vi får la frustrasjonen slippe taket nå Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Herlig skrevet. Nå skal vi snart utpå alle sammen, vi får la frustrasjonen slippe taket nå Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 , vi får la frustrasjonen slippe taket nå Ja, og forhåpentligvis også vår tro på at så lenge vi selv har rett så går alt bra. Er man litt ydmyk over egen betydning på sjøen er det sikkert plass til alle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 quote 'Pathfinder': ...Er man litt ydmyk over egen betydning på sjøen er det sikkert plass til alle. unquote Her er en sannhet som alle burde ta til seg TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.