function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

Men, det er min (og andres) påstand at seilere dessverre er mentalt forstyrret mht sjøveisreglene - og spesielt soloseilere.

Å sette alle seilere, inklusiv soloseilere, under samme kam er ikke holdbart. Kan du ikke argumentere bedre enn dette burde du finne deg noe annet å gjøre :smash:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Å sette alle seilere, inklusiv soloseilere, under samme kam er ikke holdbart. Kan du ikke argumentere bedre enn dette burde du finne deg noe annet å gjøre :smash:

 

Takk det samme, du bidrar overhodet ikke i debatten med en slik meningsløs sitering...

Har du en mening i saken om soloseilere mot lasteskip?

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Er du skipper på et såkalt nyttefartøy Ma Rex 1? Og er denne vikepliktsregelen i såfall et stort problem for deg?

Jeg opplever vikepliktssituasjoner hvor jeg er under seil og 'nyttetrafikk' skal vike omtrent en gang i året eller så. Dette har aldri skapt problemer for mitt tilfelle, og det ser ikke ut som om det har gjort veldig vondt for den som stod til rors på nyttefartøyet heller - så derfor lurte jeg litt på hvor du fikk denne voldsomme indignasjonen mot seilere - solo eller ikke - fra?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Les gjerne sjøveisregel nr 2 omigjen, og forstå den rett: "Intet i disse regler skal frita..."

Det gjelder da samtlige vikeregler også! Og betyr at begge fartøy er ansvarlig for å unngå sammenstøtet. ( Problemet oppstår altså først når den som har vikeplikt av en eller annen grunn ikke viker).

Nå gjelder vel regel 2 også for nyttefartøy, det samme gjelder resten av sjøveisreglene... Ja jeg er enig i at det kan oppstå problemer når nyttefartøyene ikke følger sjøveisreglene... og tror de ikke trenger å vike for seilfartøy...

 

Men, det er min (og andres) påstand at seilere dessverre er mentalt forstyrret mht sjøveisreglene - og spesielt soloseilere.

Tar det gitt at dette ikke er din mening av seilere.... om det så er så håper jeg ikke du befinner deg på sjøen, men er en "sofasjømann". Det er nok der slike holdninger hører hjemme..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er du skipper på et såkalt nyttefartøy Ma Rex 1? Og er denne vikepliktsregelen i såfall et stort problem for deg?

Jeg opplever vikepliktssituasjoner hvor jeg er under seil og 'nyttetrafikk' skal vike omtrent en gang i året eller så. Dette har aldri skapt problemer for mitt tilfelle, og det ser ikke ut som om det har gjort veldig vondt for den som stod til rors på nyttefartøyet heller - så derfor lurte jeg litt på hvor du fikk denne voldsomme indignasjonen mot seilere - solo eller ikke - fra?

 

Jeg jobber med dette yrkesmessig ja.

Og det er heller ikke ofte at jeg må vike for seilbåter. Det blir en del i sommerhalvåret - og de fleste har faktisk god forståelse. Men det hender man møter den typen som gjør seg til talsmenn for seilere generellt her i forumet.

Med de meningene som fremkommer i denne tråden fra enkelte tekstildrevne kapteiner blir situasjonen alldeles absurd for meg.

 

De hevder uten blygsel at de hverken kan eller vil endre det minste på hverken kurs eller fart for å unngå sammenstøt fordi den andre skal holde av veien, selv om dette skulle være verdens største skip som har betydelig dårligere manøverevne enn dem selv. Det taes heller ikke hensyn til annen trafikk i området. Enkelte hevder til og med at det er umulig for dem å gjøre den minste endring uten å purre ut mannskapet først. (Om det er et mentalt fenomen å skulle purre ut mannskapet på en soloseiler sier seg vel selv):yesnod:

 

Å frivillig sette seg selv og sitt skip i en situasjon hvor du selv ikke kan påvirke hendelsesforløpet finner jeg å være mentalt forstyrret i den mening at det er suicidalt!

 

Man er like pliktig å holde utkikk om man er seilbåtkusk eller nyttefartøyskipper, og begge er ansvarlige for å unngå et sammenstøt. Dessverre ser man i forumet at seilbåtkuskene har pugget sine rettigheter ikke sine plikter, og det mener jeg faktisk det må være lov å kommentere.

 

Om vi så går tilbake til årsaken til at hele tråden er her: "Underveis" befant seg 600nm av land da den ble rent i senk av et lasteskip. Soloseileren befant seg under dekk for å lage kaffe. Det var klart vær.

Hvem som lettest kan se den andre kan sikkert diskuteres, men jeg ville holdt en knapp på at det 300m lange lasteskipet ville være forholdsvis lett synlig. Det ville jo selvfølgelig forutsette at noen holdt utkikk. Situasjonen kunne da vært unngått ved radioanrop eller unnamanøver.

 

Om "Underveis" - og andre soloseilere virkelig mener at de oppfyller kravene i sjøveisreglene når de seiler i mange døgn får være deres sak. Men slik jeg ser det så krever de at andre skal holde såpass god utkikk at ingen situasjoner kan oppstå, mens de fritar seg selv fra ethvert ansvar!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med dette yrkesmessig ja.

 

Hmm... jeg gjør som regel følgende antagelse når det gjelder "nyttefartøy": De har dårlig utkikk og gir blaffen i sjøveisreglene, dvs. jeg viker selv, tydelig og i god tid. Desverre bekrefter dine holdinger at dette (i noen tilfeller) er riktig antagelse. Det er veldig synd at en som jobber som sjømann ikke greier å følge norske og internasjonale regler.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig synd at en som jobber som sjømann ikke greier å følge norske og internasjonale regler.

 

Det er det desverre ikke mulig å gjøre 100 prosent av tiden.

Som oftest ikke pga av sjømannen, men pga av kontorister rundt omkring.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

De hevder uten blygsel at de hverken kan eller vil endre det minste på hverken kurs eller fart for å unngå sammenstøt fordi den andre skal holde av veien, selv om dette skulle være verdens største skip som har betydelig dårligere manøverevne enn dem selv. Det taes heller ikke hensyn til annen trafikk i området.

Forbløffende at dere ikke rasker med dere det som måtte finnes av lykter staker og skjær også da, med såpass elendig manøvreringsevne.

 

En seilbåt leer seg omtrent ikke i forhold til nyttetrafikk. For å presisere, dere går sånn ca 3x vår fart - eller mer. Burde ikke være så vanskelig å bomme på oss etter min mening. Og det er ofte svært lite vi kan gjøre for å komme unna pga nevnte lave hastighet. Kanskje du skulle opplyse hvilken (eller i det minste hva slags) båt du jobber på, siden det virker som om dere har dårlig kontroll? (strøket av selvsensuren).

 

På samme måte som jeg ikke gir trailere og lastebiler generell forkjørsrett i veitrafikken kommer jeg heller ikke til å gi dette til nyttetrafikk på sjøen. Om reglene endres følger jeg dem selvfølgelig. Dette handler ikke om 'trass' eller 'stå på krava'. Det handler om at man skal følge de reglene som faktisk gjelder. Og ja - jeg følger regel 44. Etter min mening øker dette sikkerheten for alle.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Forbløffende at dere ikke rasker med dere det som måtte finnes av lykter staker og skjær også da, med såpass elendig manøvreringsevne.

 

En seilbåt leer seg omtrent ikke i forhold til nyttetrafikk. For å presisere, dere går sånn ca 3x vår fart - eller mer. Burde ikke være så vanskelig å bomme på oss etter min mening. Og det er ofte svært lite vi kan gjøre for å komme unna pga nevnte lave hastighet.

 

Hørt om ruteplanlegging? Man legger selvfølgelig ruten etter hvor det er plass, med gode marginer. Man tar da hensyn til manøvreringsdyktighet. Dette kontrolleres i hue og rævva ved vettinger og interninspeksjoner.

 

 

Hvor mange kollisjoner ser du mellom nyttefartøy med litt størrelse og fritidsbåter i trange farvann hvor ikke nyttefartøyet viker når det kan? Oppmerksomheten er nok fullt til stede ved seilas i trange farvann.

 

Problemene oppstår i åpent farvann, hvor det er mye annet som blir gjort, annet enn å holde utkikk, pga tidspress.

Situasjoner mellom fritidsbåter og ferjer og lignende nyttefartøy som kun går faste korte ruter har jeg ingen forståelse for at ikke er oppmerksomme.

 

En seilbåt har så liten flate som reflekteres på radar at de sjelden ses på radar før de er veldig nærme. I tillegg forsvinner de fort når de kommer nærmere pga sjøekko. Selv fiskebåter på 20-30 meter kan være vanskelige å oppdage på radar ved noe sjø.

Det er mye lettere å oppdage en 30 fots motorbåt enn en 40/50 fots seilbåt, selv om de ikke er så godt synlige de heller.

 

At det er svært lite seilbåter kan gjøre er bare tull. Har sett seilbåter gå med 7-8 knop til å legge seg stille på bare noen få minutter, selv i sterk medvind.

 

Hvordan du kan dra inn trailere vs personbiler i dette er meg en gåte. Trailer sjåføren har en oppgave når han kjører, det er å følge med trafikken.

En styrmann i åpent hav har mye han må gjøre i tillegg til å holde utkikk. Hvis du mener dette er feil, ser jeg (og sikkert alle som har vært styrmenn) gjerne at du tar opp dette med IMO slik at de kan forandre kravene til utkikk og arbeidsbelastningene til styrmenn. Man burde ha to styrmenn på brua 24/7 for å kunne opprettholde sikker utkikk. Er nok ikke mange redere som tar den regningen.

 

Går man 6-6 vakter og har en 4-500 kartrettelser, sjekk av sikkerhetsutsyr, livbåter og kanskje en ruteplanlegging på 50 kart, samt losse/laste vakter i havn, sier det seg selv at noe av dette er saker som man må ta seg av når man egentlig skal holde utkikk.

 

Tydelig at du ikke har innsikt i en styrmanns hverdag i worldwide fart som situasjonen var her ved denne hendelsen.

 

Kan i tillegg opplyse deg om at situasjonen ikke bedres etterhvert, for arbeidsbelastningen blir større og større, samt at det ihvertfall ikke blir mere folk til å ta seg av arbeidsoppgavene.

 

Soloseilaser er nok ekstremsport, som krever veldig mye av seileren, selv om de muligens ikke er klare over det selv. Å legge seg til å sove i en båt som nesten ikke vises på en radar, kanskje med en alarm på egen radar med tcpa på 15-20 minutter er galskap spør du meg.

 

Du kan følge de reglene du bare vil, men de hjelper deg ikke en dritt om du ikke blir sett.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Har du en mening i saken om soloseilere mot lasteskip?

Joda jeg har noen meninger om soloseilas v. lasteskip, men har det noen hensikt å komme med disse når vi allerede er stemplet som "mentalt forstyrret mht. sjøveisreglene".

 

En styrmann i åpent hav har mye han må gjøre i tillegg til å holde utkikk. Hvis du mener dette er feil, ser jeg (og sikkert alle som har vært styrmenn) gjerne at du tar opp dette med IMO slik at de kan forandre kravene til utkikk og arbeidsbelastningene til styrmenn. Man burde ha to styrmenn på brua 24/7 for å kunne opprettholde sikker utkikk. (Eller en dekksgutt som er noe billigere i drift) Er nok ikke mange redere som tar den regningen.

Uthevet og () av meg. Her ligger mye av dilemmaet og så lenge en ikke løser dette blir det nok hasard å seile solo idag. Selv om dette ble løst med fast utkikk ville jeg tenkt meg om flere ganger før jeg idag la ut på soloseilas. Greit nok med reglene, men slik trafikkbilde og IMO's regler har utviklet seg er jeg ikke lenger fristet til å foreta dette stuntet. Har seilt solo noen måneder og jeg har også stått på broen på en 80' toner med utkikk så jeg er ikke helt ukjent med fenomenet "soloseilas v. lasteskip". Allerede på slutten av 60 tallet (forrige århundre) la jeg litt om på egne regler ombord slik at vi "viker" frivillig for all nyttetrafikk som er større enn oss. Jeg har ikke funnet noe i reglene som sier at det er ulovlig å endre sin kurs. Og så lenge en gjør dette i god tid og markert beholder en gleden ved livet og seilasen enten en er solo eller flere ombord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette utsagnet burde vært slått opp som klisterlapp på skottet i alle båter som seiler solo (også båt med flere ombord). Man seiler som man gjør og de siste 40 årene har dette blitt verre siden skipene har øket i størrelse og omfang. Trafikkert led spøker en ikke med, uansett hvor mye en har av "sikkerhetsutstyr" ombord. Man kan basere seg på flaks, men det blir en risikosport av de sjeldne :sailing:

Sea-Me kan nok også bli en sovepute. Skipenes radar er som nevnt innstilt på sjøens tilstand og Sea-Me vil muligens ikke fange opp radarsignalene fra skip, mere enn skipets radar ser deg. Tryggeste er nok å innta en defensiv holdning til skipene selv om dette tilsier at du må foreta en lengre omvei. AIS mottager har jeg ikke så mye peiling på, men en skulle tro at denne er bedre som sikkerhetsfaktor dersom en holder seg våken, eller har en alarm tilkoblet. På tross av dette - alarmen - ville jeg lagt opp kursen for å unngå den største faren. COLREGS berger ikke livet ditt.

 

Det kan vel ikke være så vanskelig å ha livet sitt kjært. Båten ivaretar deg dersom du ivaretar båten din.

Motorbåtfolket er sikkert i stand til å se / høre om motoren er startet, men er de i stand til å se om det er motoren som driver båten fram og ikke seilene...

 

Tvilsomt spør du meg :smiley:

Med all respekt å melde. Det kan jo være at motoren kjøres for å lade batteriene og båten drives fram av seilene.

 

Så indikasjonen på eksosen og kjølevannet er kun det at motoren eller aggregatet er i gang.

Å sette alle seilere, inklusiv soloseilere, under samme kam er ikke holdbart. Kan du ikke argumentere bedre enn dette burde du finne deg noe annet å gjøre :smash:

 

 

Takk det samme, du bidrar overhodet ikke i debatten med en slik meningsløs sitering...

Ser ut som jeg har bidratt til denne tråden. Forhåpentligvis med noe vettug :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...