function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

Det blir vel omtrent slik som argumentasjonen om at mobiltelefon ikke er fullgodt i påskefjellet. Det er lett å være enig i at det ikke er idiotsikkert, men også lett å forstå at det er bedre enn å dra uten noe som helst, og også at det er mange situasjoner der dette kan utgjøre forskjellen....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Okay, men jeg er ganske sikker på at det er langt mellom båtene i handelsflåten i dag som ikke har AIS'n koblet opp mot kartmaskinen.

 

Det kan nok være. Værre er det vel at det fortsatt finnes en god del handelsskip som ikke har kartmaskin installert om bord, altså hverken ECS eller ECDIS.

Link to post
Share on other sites

Det kan nok være. Værre er det vel at det fortsatt finnes en god del handelsskip som ikke har kartmaskin installert om bord, altså hverken ECS eller ECDIS.

Ja er det så mange lenger?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett(fått) en skikkelig beskrivelse av det faktiske hendelsesforløpet i denne ulykken?

Har bare sett noe vas i avisene og en intetsigende uttalelse tidligere i denne tråden.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Har bare sett noe vas i avisene og en intetsigende uttalelse tidligere i denne tråden.

 

Det vel ikke så rart, siden den eneste som virkelig vet er "underveis" selv. Og siden han har nok en forsikringssak og evt et oppgjør med båten som han har kollidert med er det vel det lureste å ikke utale seg i det vide og brede på baatplassen eller andre plasser før han har sine krav mot de andre i saken i boks.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Vel lov eller ikke - jeg hadde iallefall slått av AISen gjennom Adenbukta...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei :lol:

 

Jeg tenkte mest på at hvis jeg hadde vært skipper av et kontainerskip i Adenbukta ville jeg satset på godt gammeldags utkikk og radar og tatt sjansen og slått av AIS istendenfor kringkaste hvor og hvem jeg er. Hadde vært artig å høre om noen faktisk gjør det som seiler der kommersiellt?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Synes jeg høres rart ut

Ikke i det hele tatt.

Det er mye gammel bråte der ute.

Og etterhvert som skip blir eldre, går de under mer og mer obskure flagg og med billigere og billigere mannskap for å trekke det siste av fortjeneste ut før det havner på ei strand i India. Det brukes ikke ei krone på utstyr som ikke er absolutt nødvendig.

 

slått av AISen gjennom Adenbukta...

Marinetraffic.com må vel være en julegave til piratene. Når det kommer et skip av noe verdi gjennom Malakkastredet med destinasjon Genoa, så vet piratene nøyaktig når det vil være i deres operasjonsområde.

I et tidligere innlegg la jeg ut IMO sin oppfordring til medlemstatene om å sette stopp for slike websider. Kystverket i Norge har fulgt opp ved ikke å gjøre sine data offentlige. Men det er nok andre nyttige idioter som gjør det.

Når AIS kommer opp å kjøre på satelitt, blir nok systemet som kjører over VHF stengt raskt. Det er en altfor stor sikkerhetsrisiko.

Link to post
Share on other sites

I et tidligere innlegg la jeg ut IMO sin oppfordring til medlemstatene om å sette stopp for slike websider. Kystverket i Norge har fulgt opp ved ikke å gjøre sine data offentlige. Men det er nok andre nyttige idioter som gjør det.

 

Nå kan vel ingen i et fritt land sette en stopper for å publisere og viderebringe offentlig tilgjengelig informasjon som AIS data. Men det er et tankekors at skipsførere blir pålagt å kringkaste relativ sensitiv data.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ikke i det hele tatt.

Det er mye gammel bråte der ute....

Nå går jeg og trasker litt på "gammel bråte" og jeg må si at stort sett er AIS/kartmaskiner av mer eller mindre ok kvalitet. Når det gjelder andre ting derimot...

Men jeg må jo også innrømme at jeg er ikke mye på prammer i den verdensdelen vi snakker om her.

En annen ting er jo at det hjelper ikke hvor godt utstyr man har ombord dersom man ikke vil/kan bruke det, og der er det nok mange besetninger rundtom som har litt å ta tak i.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis jeg var pirat ville jeg satset på å ha en AIS-mottaker ombord, og ikke hente info via internett.

 

Her er et snapshot over trafikken akkurat nå i følge MT

aismalaka.jpg.

 

Jeg ville nok også tenkt meg om to ganger før jeg hadde hatt min mottaker påslått i de områdene hvor en kan tenke seg at noen vil nyttiggjøre seg informasjonen på denne måten. Så da blir det jo en vurdering skipperen må ta i forhold til risikoen for kollisjoner. Der hvor det ikke er pirater ville jeg i hvertfall sovet bedre om senderen hadde stått på.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg er navigatør i handelsflåten og vil gjerne gi litt info:

1. AIS er VHF basert, og skal kunne motta "På åpne havet", eller hvor som helst de er innenfor vanlig VHF dekning av hverandre

2. Skyld.. Mellom nyttefartøy og lystfartøy gjelder at lystfartøy viker for nyttefartøy som hovedregel. Tenk på at et tankskip kan ha svingeradius på ca 1nm, og stoppedistansen kan godt være 3 - 4 nm!!

3. Alle tekniske hjelpemidler er kun hjelpemidler, og fritar ingen for plikt til å holde utkikk. Hvordan en soloseiler vil overholde slike regler kan man spekulere så mye man vil over...

4. Spesielt seilbåter har en skummel tendens til å stole på radarreflektorer etc. Større skip har gjerne innstilt sine radarer for mottak i sjøforhold hvor bølgehøyden langt overstiger høyden av seilbåten din og naboens oppå hverandre. Ekko som er så små blir da filtrert bort.

5. Seilbåter går veldig ofte med lysene avslått, og stoler på at de rekker å slå dem på før sammenstøt. Går ut fra at dette er for å spare på begrenset strømbeholdning.

6. Fra broa på en større tanker vil en lystbåt knapt være synlig før den forsvinner under blindsonen under baugen. Tenk på at blindsona inntreffer gjerne i en distanse av 3 - 4 nm. (se så igjen på pkt 2!!!!)

 

Poenget med dette innlegget er å få dere til å forstå at ute på havet er dere fritt vilt for større skip! Ikke fordi vi VIL treffe dere, men fordi vi ikke ser dere! Og vi merker det ikke engang om vi treffer dere.

Dere må selv unngå oss, det er jo deres liv som er i risiko, ikke vårt!!!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Feil.

Gjelder kun innenlands i Norge under spesielle forhold.

På havet gjelder COLREGS.

Og de sier ikke noe om lystfartøy og nyttefartøy.

 

Godt for deg det da!

Å vite at du hadde retten på din side når du synker søndersmadret mot bunnen :-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Dere må selv unngå oss, det er jo deres liv som er i risiko, ikke vårt!!!

Dette utsagnet burde vært slått opp som klisterlapp på skottet i alle båter som seiler solo (også båt med flere ombord). Man seiler som man gjør og de siste 40 årene har dette blitt verre siden skipene har øket i størrelse og omfang. Trafikkert led spøker en ikke med, uansett hvor mye en har av "sikkerhetsutstyr" ombord. Man kan basere seg på flaks, men det blir en risikosport av de sjeldne :sailing:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...Tenk på at et tankskip kan ha svingeradius på ca 1nm, og stoppedistansen kan godt være 3 - 4 nm!!

...

6. Fra broa på en større tanker vil en lystbåt knapt være synlig før den forsvinner under blindsonen under baugen. Tenk på at blindsona inntreffer gjerne i en distanse av 3 - 4 nm. (se så igjen på pkt 2!!!!)

...

 

 

Så du mener du kan renne meg i senk fordi du er større?

Se i nåde til oss alle.

Hvor er et normalt gangsyn Mulligan, mener du virkelig at har du retten på din side i en liten seilbåt så skal tankeren vike uansett?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Mulligan prinsipiellt, men hvis Marex sine holdninger er represenativ for navigatørene i handelsflåten så er det nok en god livsforsikring å forutsette at de store skipene ikke viker uansett.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Dette utsagnet burde vært slått opp som klisterlapp på skottet i alle båter som seiler solo (også båt med flere ombord). Man seiler som man gjør og de siste 40 årene har dette blitt verre siden skipene har øket i størrelse og omfang. Trafikkert led spøker en ikke med, uansett hvor mye en har av "sikkerhetsutstyr" ombord. Man kan basere seg på flaks, med det blir en risikosport av de sjeldne :sailing:

 

Helt riktig oppfattet Jawik!!

Og når du videre tenker deg at navigatøren på broa til sværingen der borte neppe er norsk eller europeer heller, og at det koster ca 5000 dollar å kjøpe et sertifikat i de rette landene.....

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...