function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

Men tilbake til piratene: Slår dere i Handelsflåten AIS transponderen av når dere går i piratfarvann, Marex?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Mulligan prinsipiellt, men hvis Marex sine holdninger er represenativ for navigatørene i handelsflåten så er det nok en god livsforsikring å forutsette at de store skipene ikke viker uansett.

 

Det er vel den eneste form for forsikring du kan ha:-)

 

Og som sagt så har det ingenting med holdninger å gjøre!

Det har med det faktum at det ikke går an / er vanskelig å se deg! Samt hva jeg skrev om svingeradiuser og stoppedistanser.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Ikke fordi jeg er større men fordi eggeskallet ditt ikke sees!

Da har du ikke god nok utkikk. Og da er det enda en regel i COLREGS du ikke har fått med deg.

 

 

navigatøren på broa til sværingen der borte neppe er norsk

Det er faktisk en fordel. De nærer ikke dette voldsomme hatet til seilbåter man finner her.

Jeg har seilt med amerikanere, engelskmenn, førøyværinger, indere, fillipinere og en bråte annet. Og de har ikke denne kulturen.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter han slik at han mener at det er nesten uansett seilbåtens skyld når man kolliderer - noe det helt åpenbart ikke er. Klart en supertanker har vanskelig å vike for en liten båt - men en fraktebåt i Skagerak vil som oftest kunne gjøre det.

 

Likevel skinner det litt gjennom at "Konsekvensen er størst for deg, derfor gir jeg blaffen..." Selv om handelsskip er større må de vike for en seilbåt og holde godt utkikk de også. Jeg synes Marex gjør dette litt enkelt. At jeg har et ansvar som seilbåtfører å unngå sammenstøt er helt klart, men jeg kan forvente av en Handelsbåt å endre kurs noen grader og at også en handelsbåt gjør alt for å holde godt utkikk selv. Jeg syns Marex sine kommentarer viser at Handelskip tar mindre hensyn til småbåter enn de strengtatt kunne og burde gjort.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk en fordel. De nærer ikke dette voldsomme hatet til seilbåter man finner her.

Jeg har seilt med amerikanere, engelskmenn, førøyværinger, indere, fillipinere og en bråte annet. Og de har ikke denne kulturen.

Det er jo helt naturlig, de har ikke seilt så mye innaskjærs i Norske farvann at de har truffet så mange av disse idiotene :cool:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter han slik at han mener at det er nesten uansett seilbåtens skyld når man kolliderer - noe det helt åpenbart ikke er.

 

Likevel skinner det litt gjennom at "Konsekvensen er størst for deg, derfor gir jeg blaffen..." Selv om handelsskip er større må de vike for en seilbåt og holde godt utkikk de også. J

Hvorfor snakkes det kun om seilbåter? har ikke motorbåter dette problemet? og hva kommer i så fall det av?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

"Konsekvensen er størst for deg, derfor gir jeg blaffen..

 

Akkurat den holdningen.

Det kan ligge en flåte der. Eller en båt med rigghavari. Og så forbeholder man seg retten til å renne dem i senk med hjemmel i at man er større.

Vi ser jo også at disse holdningene er utbredt av kommentarene her.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du ikke god nok utkikk. Og da er det enda en regel i COLREGS du ikke har fått med deg.

 

 

 

Det er faktisk en fordel. De nærer ikke dette voldsomme hatet til seilbåter man finner her.

Jeg har seilt med amerikanere, engelskmenn, førøyværinger, indere, fillipinere og en bråte annet. Og de har ikke denne kulturen.

 

Hat til seilbåter??

Om du virkelig tror at vi sikter etter dere må du ha noen alvorlige mangler..

 

Får bare håpe at Mulligan ikke vil teste ut vikepliktsreglene i åpent hav, da tror jeg vi mister en aktiv debattant på båtplassen - så får vi heller i ettertid analysere hvilken nasjonalitet navigatøren som senket ham hadde :-)

Det blir jo veldig fort færre av oss norske ihvertfall, og da blir det for Mulligan tryggere.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Hvorfor snakkes det kun om seilbåter? har ikke motorbåter dette problemet? og hva kommer i så fall det av?

 

Små motorbåter ferdes vel mindre over åpent hav enn seilbåter og da også helst i dagslys og under enklere forhold. Motorbåter vil har vikeplikt når handelsskipet kommer fra høyre. En Seilbåt under seil har ikke vikeplikt for "vanlige" båter i åpent hav. Men, ja i prinsipp gjelder det som blir sagt også for små motorbåter.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg er navigatør i handelsflåten og vil gjerne gi litt info:

Poenget med dette innlegget er å få dere til å forstå at ute på havet er dere fritt vilt for større skip! Ikke fordi vi VIL treffe dere, men fordi vi ikke ser dere! Og vi merker det ikke engang om vi treffer dere.

Dere må selv unngå oss, det er jo deres liv som er i risiko, ikke vårt!!!

Ja, jeg tar innlegget ditt til etteretning og det handler det om å være realitetsorientert uavhengig av tekniske hjepemidler og sjøveisregler. Dersom jeg ikke ikke i nokså mange tilfeller har vært deffangsiv i forhold til skipstrafikk hadde jeg neppe skrevet dette innlegget.

Link to post
Share on other sites

Hvilke flere tiltak er det som vurderes?

 

Christian 8-)

 

Dette vil fremgå av det enkelte rederis manualer, men går kort ut på defensive mottiltak som piggtråd og vannkanoner ved rekkene, ekstra vakthold, transittfart. (Noen har bevæpnet skipene, typisk Koreanere)

Variasjonene er store

Det er også montert en del varslingsutstyr hvor vi kan varsle land.

 

Sjømenn er på generelt grunnlag varslet om at ved et evt piratangrep må man påregne å sitte i fangenskap i 100 dager+

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

4. Spesielt seilbåter har en skummel tendens til å stole på radarreflektorer etc. Større skip har gjerne innstilt sine radarer for mottak i sjøforhold hvor bølgehøyden langt overstiger høyden av seilbåten din og naboens oppå hverandre. Ekko som er så små blir da filtrert bort.

Mye bra i det du skriver, og veldig interessant å få en med et annet "ståsted" enn i en fritidsbåt!

Men jeg er nysgjerrig på hvor synlig en fritidsbåt er ved bruk av f.eks. "Seemee" radarreflektor/transponder, eller hva det nå enn egentlig heter... ?

Link to post
Share on other sites

Mye bra i det du skriver, og veldig interessant å få en med et annet "ståsted" enn i en fritidsbåt!

Men jeg er nysgjerrig på hvor synlig en fritidsbåt er ved bruk av f.eks. "Seemee" radarreflektor/transponder, eller hva det nå enn egentlig heter... ?

 

Radar reflektorer varierer i nytteeffekt dessverre. Vi tester normalt dette når vi avholder MOB-øvelse, da kan vi lett se forskjell med og uten reflektor (nedleggbar reflektor i MOB`en).

 

Men mer alvorlig er at skip som kommer inn mot kysten mest sannsynlig har hatt værre vær der ute, og stilt inn sine radarer for mottak i sjøen.

Når man nærmer så seg land er det en veldig vanlig feil å ikke justere radar på nytt, man får jo fremdeles signal fra de store objektene.

 

Selv er jeg en meget ivrig lystbåtbruker, og har hatt styrmannssertifikat siden midt på 80-tallet - Ståstedet er som du sier veldig forskjellig :-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

..... siden han har nok en forsikringssak og evt et oppgjør med båten som han har kollidert med er det vel det lureste å ikke utale seg i det vide og brede på baatplassen eller andre plasser før han har sine krav mot de andre i saken i boks.

 

 

Og hvorfor ikke?

Skal man ikke oppgi sannheten i forsikringsoppgjør?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Sea-Me kan nok også bli en sovepute. Skipenes radar er som nevnt innstilt på sjøens tilstand og Sea-Me vil muligens ikke fange opp radarsignalene fra skip, mere enn skipets radar ser deg. Tryggeste er nok å innta en defensiv holdning til skipene selv om dette tilsier at du må foreta en lengre omvei. AIS mottager har jeg ikke så mye peiling på, men en skulle tro at denne er bedre som sikkerhetsfaktor dersom en holder seg våken, eller har en alarm tilkoblet. På tross av dette - alarmen - ville jeg lagt opp kursen for å unngå den største faren. COLREGS berger ikke livet ditt.

 

Det kan vel ikke være så vanskelig å ha livet sitt kjært. Båten ivaretar deg dersom du ivaretar båten din.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel ikke være så vanskelig å ha livet sitt kjært....

 

Enig. Overført til landjorda så går du ikke rett uti veien foran et vogntog på vinterglatta, bare fordi det er et gangfelt der. Greit at du har retten på din side, men det hjelper lite når du må plukkes ut fra grillen til en Scania.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Enig. Overført til landjorda så går du ikke rett uti veien foran et vogntog på vinterglatta.

 

Dårlig sammenligning.

Ingen går ut i gata foran en Scania, på lik linje med at ingen svinger innunder baugen på et stort skip i fart.

Og Scaniasjåføren vet at han ikke har rett til å kjøre noen ned i kraft av sin størrelse noe noen ser ut til å tro de har lov til på havet.

Lurer forresten på hvordan de ser forskjell på nytte og lyst i mørke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...