Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

..... Motorbåter vil har vikeplikt når handelsskipet kommer fra høyre. En Seilbåt under seil har ikke vikeplikt for "vanlige" båter i åpent hav. Men, ja i prinsipp gjelder det som blir sagt også for små motorbåter.

 

Hæ? Trodde ikke denne var mulig å komme med lenger, eller er det bare i Norskt farvann at seilbåter har samma vikeplikt for handelsfartøy, eller mer generelt, fartøy som er folks arbeidsplass, slik som motorbåter har? :confused: (Jeg bare spør altså) Gjelder det andre regler i int. farvann på dette`?

 

Uansett for norske farvann så håper jeg ikke seilbåt skippere tror og mener at alle har vikeplikt for dem uansett hvem du måtte være? Som fører av fritids motobåt har jeg i de fleste tilfeller vikeplikt for seilbåter så absolutt, sånn nesten uten untak, men seilbåter ad typen fritidsbåter har også vikeplikt for nyttefartøyer/handelsfartøy/fiskefartøy med eller uten seil eller motor.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Norskt farvann at seilbåter har samma vikeplikt for handelsfartøy

 

Internasjonale regler skiller ikke på nyttefartøy eller lystfartøy.

De skiller på seilfartøy og maskindrevne fartøy.

 

Det gjør forsåvidt heller ikke norske særregler, bortsett fra på et punkt, regel 44.

Link to post
Share on other sites

[...] men seilbåter ad typen fritidsbåter har også vikeplikt for nyttefartøyer/handelsfartøy/fiskefartøy med eller uten seil eller motor.

Hvilken regel sier dette? Regel 44 snakker om "trangt farvann, havneområde eller sterkt beferdet lei"; åpent hav passer jo ikke inn i noe av dette. Den er også en del av "Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann." og gjelder således kun i Norge, ja.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Her er linken til COLREGS

 

Kanskje flere som har behov for å lese de. :lol:

Som sagt utenfor trang led, havne område etc har seilbåt som går for seil i all hovedsak bare vikeplikt for: Andre fartøy under seil (alt etter hals og vind) og alltid fartøy som som driver fiske eller er ikke under konroll.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Om dette intreffer midt i Nordsjøen har du gjerne tid til å slå av en liten prat på VHF og bringe klinkende klarhet i hva som kommer til å skje. I kystnære farvann viser nyttefartøyer mye større selektivitet i hvem de nedverdiger seg til å prate med på VHF, men i Nordsjøen - spesielt om det skulle være litt tvil om hvem som går hhv foran og bak hvem - så er min erfaring at de faktisk gidder plukke opp røret og avklare dette uten problemer.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke grei å ri prinsipper når man møter en tanker. Det nytter lite at skipperen i tankeren får skylda hvis jeg "synker sønderknust til bunns".

 

Men likevel er det slik at en helt vanlig bulkskip skal endre kurs om de kan når de er på kollisjonskurs med en seilbåt - sånn er det. Gjør den ikke det så bryter den regelverket - selv om jeg i seilbåten selvfølgelig ville bøyd av i god tid på grunn av at det er sunn fornunft.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tja, vet ikke hvordan det er i Aden bukta eller det Indiske hav. Sjelden jeg er der :smiley:

Men i Nordsjøen, og spesielt da rundt oljeinstallasjoner, er det relativt mye avklaring på VHF nyttefartøyer imellom. (Ikke at jeg jobber offshore på noen måte, men jeg har seilt over en del ganger så da hører man det jo). Kommunikasjon mellom platformer og fartøy i nærheten går også på VHF. Så det er større grunn til å anta at noen faktisk lytter på VHF'en i Nordsjøen. Nærmere land har jeg hatt langt mindre suksess med å forsøke og prate med 'sværinger'.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Men likevel er det slik at en helt vanlig bulkskip skal endre kurs om de kan når de er på kollisjonskurs med en seilbåt - sånn er det.

 

Hvis han har mulighet til det skal han naturligvis vike. Og hvis han i det hele tatt ser den lille seilbåten, og klarer å tyde hva seileren egentlig holder på med langt der nede, så burde du ligge greit an. Jeg for min del ville ikke tatt sjansen på dette. Plutselige kursendringer er ikke supertankeres største styrke, de bruker gjerne et titalls kilometer bare for å stoppe. Da er det greiest at den mest manøvreringsdyktige båten viker. Begge båtførere har jo plikt til å gjøre det de kan for å unngå sammenstøt, vikeplikt eller ei. Og med den forskjellen i størrelse vi snakker om her, bør man ikke ri sine prinsipper om man har livet kjært....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har overhodet ikke problemer med å vike for lystbåter hvis det er plass.

 

Problemet er at de er utrolig inkonsekvente og roter delvis rundt i sin egen verden. Plutselige kursendringer, gjerne 180 grader, er noe man opplever med jevne mellomrom. Skal man da vike for alle, og risikere å kjøre ned de som vimser rundt, som er flertallet, eller fortsette på samme kurs og risikere å kjøre ned de som holder på sin rett?

 

Har opplevd mye rart, enkelte har faktisk holdt stødig kurs og fart, for plutselig å ta ned alt av seil og stoppe fullstendig. Noen kommer nesten opp til skutesiden for å legge seg parallellt.

 

De som tror det er enkle avgjørelser på større båter og mener at de bare kjører på, tar fullstendig feil. Men det sikreste for større båter er ofte å beholde kursen, samme hvilken rett den i lystbåten måtte ha. for man vet aldri hva hobbynavigatøren måtte finne på, men som regel holder de seg unna.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har overhodet ikke problemer med å vike for lystbåter hvis det er plass.

 

Problemet er at de er utrolig inkonsekvente og roter delvis rundt i sin egen verden. Plutselige kursendringer, gjerne 180 grader, er noe man opplever med jevne mellomrom. Skal man da vike for alle, og risikere å kjøre ned de som vimser rundt, som er flertallet, eller fortsette på samme kurs og risikere å kjøre ned de som holder på sin rett?

 

Har opplevd mye rart, enkelte har faktisk holdt stødig kurs og fart, for plutselig å ta ned alt av seil og stoppe fullstendig. Noen kommer nesten opp til skutesiden for å legge seg parallellt.

 

De som tror det er enkle avgjørelser på større båter og mener at de bare kjører på, tar fullstendig feil. Men det sikreste for større båter er ofte å beholde kursen, samme hvilken rett den i lystbåten måtte ha. for man vet aldri hva hobbynavigatøren måtte finne på, men som regel holder de seg unna.

 

Noe av problematikken det her ja..

 

Og de som syns det er nok å begynne å rope på VHF når de syns en båt kommer vel nær:

Gudd løkk!!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

nei det er helt sant pettersand. Er nok endel blanding i begge leire :yesnod:

Men for å forklare hvorfor skip avventer situasjoner ganske lenge, så er det sånn. Og andelen vimser er nok forholdsvis stor i fritidsflåten, i forhold til de som virkelig har satt seg inn i ting blandt oss. Kunnskapsnivået her på BP, tror jeg gjennomsnittlig ligger langt over hva man ser ellers i fritidsflåten. Her belyses og karangles det jo i enhver sammenheng, og sånt lærer man jo endel av etterhvert;)

 

Har forstått det sånn at du seiler endel i Middelhavet. Har du vært på broen på en litt større båt mellom de greske øyer,om sommeren, har du raskt sett hva jeg mener. Bare observer dine medseilere, så får du se mye rart, både i middelhavet og i nord-europa og Norge.

 

Men som sagt, ikke alle er "kruttoppfinnere" om de sitter høyt eller lavt.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Det høres jo ut som om de proffesjonelle navigatørene i de store båter pendler mellom frustrasjon (ahamm) og blank kynisme (marex). Ikke lett for oss fritidskippere. :crazy:

 

:lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo de fleste kommersielle fartøy ikke digre tankere på 200 meter. Det er mange skip som er mellom 50 og 100 meter og når de ser en (seil)båt som er på kollisjonskurs så har de all verdens tid og anledning å endre kurs. At mange ikke gjør det fører til all slags rare manøver fra fritidsbåteiere som Ahamm beskriver.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En kjapp titt på vesseltracker viser endel ganske så store båter i skagerak. Og det er jo tydelig at hovdretningen for all nyttetrafikk der er øst-vest. For de som da seiler norge-danmark blir det jo da en utfordring å krysse her, og jeg ville ihvertfall så langt mulig latt være med å satse på at nyttetrafikken har samme forståelsen av regelverket som meg...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...