Hantoen Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Hei. jeg har en Yanmar 4jh-dte 77 hk som har 1538t på telleren. Lurer på om noen har erfaring med følsomt kjølesystem på disse motorene? På min så steg temp til 90 grader, riktignok var jeg litt tøff med den. 3 forbruksbatt til lading+ slepejolle. Temp roet seg når jeg sakket til 2500 omdr. Uten jolle og med bare 1 batt inne er det normal temp. ca 82 grader ved 3200 omdr. Til opplysning får jeg 3650 omdr på max hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Carwell. Hei, det er 6 sinkanoder på 6 LPA, noen instr. bøker for LPA omtaler 6 LP sånn som jeg har oppfattet det, mao ikke den utgaven som har A og som er amerikansk. 6 LP mener jeg har 5 totalt. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Linea: Takk for det. Slik har jeg tidligere oppfattet det også. De amerikanskbygde har en zinkanode (totalt 6) mer enn de som er bygd i Japan. Har nettopp overtatt en Baltic med 6 LPA-STP 2006 mod. Her ser jeg fra siste verkstedregning at det er byttet zink (4stk) på varmeveksler og oljekjøler, samt 1 stk på luftkjøler. Da er altså en uteglemt, kan det være den på dieselkjøler tro? carwell Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Hantoen, mener at JH serien (77,96 & 120 hk skal gå på 3800 - 3900 rpm) Har du for tung propell på i fra før + slepejolle kan vel dette skje. Yanmar har stort sett meget god kjølekapasitet så sjøvennsystemet ditt kan være igjengrodd. Hadde sjekket at kjølevannsinntaket var åpent og fri for skjell & groe, samt sjekket impeller og syret ut kjølesystemet på både ferskvanns og sjøvannsiden med systemrens e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Grindøy Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Hva er normalt oljetrykk for en 4jh3-hte ved tomgang og fullt pådrag, pr i dag har jeg ca 4 bars trykk ved tomgang og 2,5 til 3 bars trykk ved fullt pådrag. Finner ikke noe om dette i verken brukermanualen eller i verkstedhåndboka. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Hei! Litt merkelig at du har høyest trykk ved tomgang? Her er en tråd hvor dette har vært diskutert tidligere: https://baatplassen.no/i/topic/55588-lavt-oljetrykk-yanmar-4jh3-dte/page__hl__+oljetrykk%20+yanmar__st__20 Sitér dette innlegget Link to post
Grindøy Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Akkurat lavere oljetrykk anser jeg ikke som så veldig merkelig, da jeg har en annen båt med ny motor som oppfører seg likedan. Men for den motortypen er det oppgitt et normalområde for oljetrykket i håndboka(Høyere ved tomgang enn ved pådrag). Men iflg orginal boka for Yanmaren er jo ikke oljetrykksmåler standard heller. Orginalt ble den visst levert med tempmåler for kjølevannet. Spørsmålet var mest stillt for å se hva andre brukere av maken motor anser som normalområde for oljetrykket. Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Eg har ein 3YM20 fra 2005 i båten. Nå har tala som viser motortimer forsvunne fra displayet. Er det nokon som har opplevd det same? Kva kan gjerast? Har lese tidlegare at dette er eit vinterfenomen, men no er sommaren her. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Linea: Takk for det. Slik har jeg tidligere oppfattet det også. De amerikanskbygde har en zinkanode (totalt 6) mer enn de som er bygd i Japan. Har nettopp overtatt en Baltic med 6 LPA-STP 2006 mod. Her ser jeg fra siste verkstedregning at det er byttet zink (4stk) på varmeveksler og oljekjøler, samt 1 stk på luftkjøler. Da er altså en uteglemt, kan det være den på dieselkjøler tro? carwell Hei igjen, ja det kan være den på dieselkjøleren, men den er ikke så ille å bytte. Har hørt at det slurves på den som er montert i akterkant på stb side av motor på den runde kjøleren, husker ikke hvilke kjøler det er. Den kan være litt vanskelig å bytte. Linea Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Carwell/ Linea. De fleste LP & LPA har 5 anoder ( har ikke sett noen med 6 anoder, men noen har muligen anode på dieselkjøleren )LP 240 hk uten sjøvannskjølt oljekjøler har 3 anoder. Anbefaler at man selv skifter og følger med på tæring av disse, særlig hvis man ligger med landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Ja enig at en bør følge med selv. jeg har en 2009 modell 6 LPA med 6 anoder.Jeg bytter hvert år, da er det ca 50% igjen og jeg ligger lite på landstrøm. Linea Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Hei. I dag da jeg startet opp mine to ly 6. Kjørte 100 m og skulle fylle diesel, da stoppet ene motoren. Startet opp på nyt og alt ok, kjørte til Moster og roer ned fart og ser etter plas å legge til, da stopper samme motor og må startes på nyt. Det er ingen alarm som sier hva er galt.Det kan sies at tomgangen er ca 750 så det er ikke det. Noen som har tips? Redigert 23.Juni.2012 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Det er ly 3 de heter. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
cheetah Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 (redigert) Har ikke gitt opp båten helt og så denne yanmar 3qm motoren på finn.no som er ferskvannskjølt http://www.finn.no/f...=1&areaId=20015 Fulgte også med varmeveksler sa han. Passer vel rett inn i min sollux24ac siden jeg hadde samme type bare at den var sjøvannskjølt? Men han skal ha 22k for den, er den verdt så mye? noe å satse på? Er litt langt fra bergen så får ikke sett på motoren. Redigert 5.Juli.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Var visst denne linken http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=35675003 Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 LY3 UTP Ny utfordring i tråden. Jeg har en relativt ny LY3 UTP gått noe over 500 timer sitter i en Ardea 34. Er plaget med at ekspansjonstank fyller seg. Etter at motor er kald er det plass i varmeveksler for all væske i ekspansjonstanken. Har prøvd et par ganger å ta vare på kjølevæska fra ekspansjonstanken uten å¨helle denne tilbake i varmeveksler. Dette resulterer i at ny væske kommer i ekspansjonstank. Har nå hatt kjølevæske inne til analyse og det finnes ingen spor av co2 eller saltvann. Varmeveksler og topp pakning er med andre ord i orden. Noen tips til feilsøking? Har bestilt ny topp på varmeveksler og håper det er denne som lurer meg. Har fått beskjed fra merkeverksted om å bruke båten men passe på temp.i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 (redigert) Kom igjen da. Skal jeg gå for den motoren? Er jo bare å sette rett inn i båten siden det er samme type som jeg hadde bare at den motoren bare har gått på ferskvann. Er visst sånn med kjølesløyfe som er på utsiden av båten. Fulgte også med varmeveksler. Kan vel koble sjøvann rett på systemet eller slik at jeg slipper å lage hull i skroget til kjølesløyfen? Må vel kanskje bytte termostaten da? Er det noen som bor i nærheten av ålesund som kunne sett på motoren for meg? Redigert 12.Juli.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Ser at max turtall på 3 ym serien er 3600o/m. Noen forhandlere/verksted oppererer med max turtallsområde på 3200o/m-3600o/m på disse motorene. Ser også på enkelte utenlanske forhandlere/fora etc.at der brukes betegnelsen max turtallsområde på 3ym20 og 3ym30 på 3200o/m-3600o/m. Vil dette si at motoren har et veldig likt høyt dreiemoment i dette området, og da kan bruke en propell som har max rpm innenfor dette området? Sitér dette innlegget Link to post
FjordTernemann Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Halla folkens! Viste dere at med en Yanmarnøkkel kan man starte nesten alle båter med yanmar motor!?!?! Rart det ikke er flere tyverier da! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Du kan gjøre det enda enklere, bare kortslutte 2 ledninger.... de fleste har vel alarmer eller kodepaneler i tilegg, min båt har kodesender, og særs vanskelig å starte med tomt batteri... Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Har en 3QM som egentlig går veldig fint, røyker litt hvit på fult pådrag, men! Under 1200 omd så rister og ''banker'' det ifra girkassa høres det ut som. Over 1200 så går den som en drøm. Hva kan dette være? Demperplata? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Stusser litt på oppgitte effekter mm på Yanmar motorer. Har vel funnet er svar etter hvert. Her er hva jeg fant: Har en Yanmar i båten som er merket 6LPA-STP. Metallskiltet på motoren er merket at "fuel stop power" er 232KW (315Hk) v/3800 omdr/min. Continuous Power er merket 188KW(255 hk) v/3600 omdr/min. Litt rart at de blander motoreffekt og effekt ut til aksel uten å angi dette ?? 315 Hk (232 KW) som skiltet viser er sikkert motoreffekt (svinghjul), mens 290HK i datablad er Hk målt ut på aksel. Det samme må gjelde 255 Hk (altså aksel HK) I datablad fra Yanmar ser man nemlig at maks effekt er 290 AHK v/3800 omdr/min I samme datablad ser man en effekt/turtallskurve som viser at maks effekt et 290 AHK ved 3800 omdr/min. På samme kurve ser man at effekten er ca 255 AHK ved 3600 omdr/min. Spørsmålet er også om dem som merker motoreffekten med 315Hk i annonser har samme motor som de som merker den med 290Hk egentlig?? Nyeste versjon av denne motoren heter vel 6LPA-STP2 iflg Yanmar`s nettsider. Siden jeg fant et datablad på denne i båten ser jeg at den har 295AHk v/3800 omdr/min, og Kont effekt er 268 Hk v/3682 omdr/min. Som man ser er kont. effekt er oppgitt bare vel 100omdr under maks, mens den på STP er oppgitt 200 omdr under maks turtall. Er STP2 en helt annen motor enn STP? Hva er forskjellene? Litt annet: Det er 5 Sinkanoder som jeg finner på motoren, og som det også skal være iflg servicemanual som fulgte med. Den er for sikkerthets skyld merket 6LPA-STP2/6LPA-STZP2 : Så veldig stor forskjell på STP og STP2 kan det vel ikke være? Finner : 2 på varmeveksler 2 på oljekjøler 1 på intercooler Noen som mener det skal være flere enn 5 stk på STP ? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Yanmar 6lpa-stp har 315 hk på svinghjulet men i Norge betaler vi hk avgift etter aksel hk derfor er den oppgit med 290 hk med gear og 270 med drev. STP2 er samme motor som STP.Men STP2 har forvarming av insugningsluften når den er kald for at den skal møte utslipskravene. Det skal være en anode i dieselkjøleren og Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 (redigert) Jeg har instruksjonboka til STP2 og der er 5 stk oppgitt. Som nevnt 2 stk i oljekjøler, 2 stk i varmeveklser og en i intercooler. Fant alle dem også på min STP. Kunne ikke finne sink på gear, men det stemmer vel? Så du mener at STP ikke har forvarming (etter oppstart)? På brodern`s 240 Hk Yanmar så ligger den forvarmingen inne i mange minutter etter start. Ingen indikasjon borsett fra at man ser det på voltmeter. Det er kanksje ikke det på min STP da? Er ikke voltmeter i båten, men det skal ettermonteres. Redigert 25.September.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Posesuppe Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Er det noen som har noen gode tips til hvordan man tar ut og sjekker impeller på 4JH-DTE, er jo helt "umulig" og komme til og se noe som helst av pumpen og impeller'en ? Skulle sjekket impelleren i vår da båten ble kjøpt, men fikk kun av lokket og kom ikke stort lenger. Kunne vært greit og sjekket tilstanden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.