Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Du må ikke se så mørkt på det, husk at det som vi(jeg) beskriver ikke nødvendigvis trenger å være fasiten siden jeg ikke har sett det selv. Og det at det eventuelt er ny/brukt topp er jo vanligvis en god ting siden ingen setter på en ny topp uten at den er overhalt med ny toppakning. Tenk over om du ikke har en bekjent som kan se på det for deg, vurdere mener jeg. Ta også en tlf. til feks. KM marine i Haakonshella og forklar sakene.

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag og prøvde å få start på motoren. Fikk ikke start så jeg luftet systemet igjen og når jeg løsnet på rørene til dysen og kinnet motoren så det ut til at det sprutet ut sjøvann og ikke diesel :worry: Var blank og skummete. Er ikke noe vann i vannseperatoren og tanken. Prøvde til og med å putte slangen fra fødepumpen i ren diesel. sammme som skjedde. Er vel bare en grunn til det da :rolleyes: Ser normalt sett ikke mørkt på ting. Må jeg ha ny motor så tenker jeg at jeg nesten har en ny båt da etter motorbytte :thumbsup: Så var det å holde øyne åpne for ny motor da :rolleyes: Liker yanmar merket men de er kanskje litt for dyre de motorene...

Link to post
Share on other sites

Fikk et tilbud på yanmar 3JH5-E, 38hk til 82000kr med all avgift som de mente skulle være en god erstatning for min motor. Synes det er litt dyrt men er vel en god motor?

Kjenner ikke den motoren men var det med montering,gear og kontrollkabler?

Jeg har et stående tilbud om ny 72hk 120000,-. og da er montering i tillegg.

Motorene fra yanmar er jo litt for gode til å bruke som ile også :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fikk et tilbud på yanmar 3JH5-E, 38hk til 82000kr med all avgift som de mente skulle være en god erstatning for min motor. Synes det er litt dyrt men er vel en god motor?

 

 

Litt lite hk, kompis hadde en 60 hester (mb) sugediesel i en sånn båt for noen år siden, og på flatt jern gikk den 13 knop og lå pent i vannet.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke snekke for farten sin del men vil ha noe ekstra kraft i påkommende tilfelle. Min båt, en Enes 25 har som kjent halvplanerskrog og kan nok sparke fra hvis motoren er stor nok men fart er som nevnt ikke tema for meg.

Montering kommer vel på et sted mellom 20-40000 vel?

Link to post
Share on other sites

Har ikke snekke for å kjøre fort

 

Trenger ikke kjøre fort om du har stor motor.

Med 315 hester Baltic'en min trives jeg i 4,5-6 knop max.

Fortere enn det så føles "sjåførjobben" som jobb i stedet for kos.

 

Kraftoverskudd gir ro.

Med stor motor så kan snekkemarsjfart gjøres på høy tomgang, i stedet for høytt turtall...

Ved enkelte typer sjø er det behageligste å kjøre litt over deplasementsfart, for å ta bølgene finere.

Det er lettere med 60 hester enn 38 hk i en Sollux.

 

Skal du først ta jobben med å bytte - ikke spar på de siste 20 hestene!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Montering kommer vel på et sted mellom 20-40000 vel?

 

Syntes det var virkelig mye får å få en motor montert? vet om en som betalte 10 tusen får nytt fundament, 4 nye labber, Lakering av kjølesvinet, montering av motoren, og ut med akslinga og hylsa for sjekk. samt bore nytt hull til akslinga får rett vinkel til motoren for drøye 10.000 kr

 

 

Ta litt mere hk en du egentlig trenger som de andre sier. Hørt dette tipset ifra mange motorskyndige personer

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes 10 båtpenger var veldig billig??? Og med det ene og det andre, da skla du når den tid kommer sette meg i kontakt med vedkommende. Og det er jo garanti med i prisen ikke sant? Den prisen jeg nevnte for deg er ikke uvanlig hos merkeverkstedene og de gjør ikke mer enn de må.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei! Jeg har en Yanmar yse12 som jeg gjerne skulle hatt til å gå litt mer stabilt enn den gjør pr dags dato, helst uten å måtte ha motoren ut av båten.. Motoren starter lett hver eneste gang, men den bruker en god del olje og jager litt opp og ned på turtallet under drift, samt at den ryker en del lys hvit røyk/eksos ved oppstart. For at motoren skal gå javnt må man ha en ganske mye gasspådrag, ellers kveler den seg etter en stund. Oljetrykket ligger på rundt 1,5-2 bar under normal drift når motoren er varm.

Er det noen som har noen tips til hva som bør gjøres for å få den til å gå litt mer stabilt? Har søkt litt rundt på dette og andre forum og ser at dieselpumpejustering/overhaling og sjekk av dyse er ting som går igjen. Oljeforbruket skyldes kansje slitte stempelringer og/eller sylinderforing? eller er det andre ting som kan bidra til dette? Har overhalt kjølevannspumpen og kjølingen virker som fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

jager litt opp og ned på turtallet under drift, samt at den ryker en del lys hvit røyk/eksos ved oppstart.

 

Når det gjelder turtallet som "jager" så er det dysene som må justeres/skiftes. Hvit røyk i skyldes for dårlig kjøling. Det blir for lite vann, derav overopphetes systemet og det hvite du ser er vann som damper. Dette er dog noe som er typisk på små eldre Yanmar motorer. En systemrens kan hjelpe på med å rense kanalene og muligens redusere hvit-røyken. Jeg ser at du alt har overhalt pumpa, men sjekk/bytt også termostater(det er vel 2 stk. på den).

 

Når det gjelder oljeforbruk så kan det jo skyldes ulike ting, men forsøk med denne oljen som er litt tykkere enn tradisjonelt benyttet 15-W40. Det kan redusere forbruket en del til du får sjekket motoren nærmere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg¨' ville først funnet ut av hva som er byttet i motoren. Alt av slitedeler og etter min mening burde toppen også vært byttet til en ny en får at denne motoren skal være fullt overhalt. + Kvitering på alt.

 

Men 31 båtlapper for en 3QM? nja. kjøpte min for 18 og den var i tipp topp stand.

 

En ting du kan gjøre vis du skal se på den er å skru av det lokket som sitter til venstre får manifoilet og over girkassen. Et firkantet lokk du kan skru av å se om kanalene er rusta eller i fin stand. 4 maskinskruer

 

Lykke til flag_bp.gif

Link to post
Share on other sites

å faen, Nei, min er sjøvannskjølt. Trodde det var den på annonsen fordi den bildet er sjøvannskjølt. Men husk at med ferskvannskjølt så stiger temperaturen litt og får høy temp = Sprek i toppen..

 

Sikkert noen andre på forumet som har noen synspunkter på ferskvannskjøling på denne motoren. Har bare erfaring med sjøvannskjølt 3QM

Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt Yanmar- eier! Bare noen få dager siden faktisk. Jeg har en 2004 model 120 Hk. Et par ting jeg lurer på da:

 

For det første så lurer jeg på betegnelsen på min motor? Står det på motoren et sted? Har tenkt å skaffe meg et verksted manual for å bli godt kjent med motoren. Snakket med en mekaniker i går og han nevnte at denne motoren (120Hk) hadde en tendens til a ryker lit og han spurte om jeg hadde lagt merke til det. Han sa at de på 50 og 70 hk (tror det var det han sa) ryker mye mindre. Jeg hadde egentlig ikke merket noe spesielt ut over det som jeg regner med som "vanlig" for dieselmotorer / eksosen. Han sa også at jeg måtte kjør den på full gass en gang i blant for å båse den rent innvendig. Forrige eieren nevnt at det var vanlig at motoren brukt litt olje men jeg har ikke kjørt den lenge nok til å merke det

 

Jeg er veldig fornøyd med motoren så langt Den har gått 600 timer og jeg regner med å få mange års glede av den.

 

Tips om vedlikehold, best oljetype eller hva som helst tas imot med glede.

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...