Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei.

jeg har en Yanmar 4jh-dte 77 hk som har 1538t på telleren. Lurer på om noen har erfaring med følsomt kjølesystem på disse motorene?

På min så steg temp til 90 grader, riktignok var jeg litt tøff med den. 3 forbruksbatt til lading+ slepejolle. Temp roet seg når jeg sakket til 2500 omdr.

Uten jolle og med bare 1 batt inne er det normal temp. ca 82 grader ved 3200 omdr. Til opplysning får jeg 3650 omdr på max hastighet.

Link to post

Linea: Takk for det. Slik har jeg tidligere oppfattet det også. De amerikanskbygde har en zinkanode (totalt 6) mer enn de som er bygd i Japan. Har nettopp overtatt en Baltic med 6 LPA-STP 2006 mod. Her ser jeg fra siste verkstedregning at det er byttet zink (4stk) på varmeveksler og oljekjøler, samt 1 stk på luftkjøler. Da er altså en uteglemt, kan det være den på dieselkjøler tro?

 

carwell

Link to post

Hantoen, mener at JH serien (77,96 & 120 hk skal gå på 3800 - 3900 rpm) Har du for tung propell på i fra før + slepejolle kan vel dette skje.

Yanmar har stort sett meget god kjølekapasitet så sjøvennsystemet ditt kan være igjengrodd. Hadde sjekket at kjølevannsinntaket var åpent og fri for skjell & groe, samt sjekket impeller og syret ut kjølesystemet på både ferskvanns og sjøvannsiden med systemrens e.l.

Link to post

Akkurat lavere oljetrykk anser jeg ikke som så veldig merkelig, da jeg har en annen båt med ny motor som oppfører seg likedan. Men for den motortypen er det oppgitt et normalområde for oljetrykket i håndboka(Høyere ved tomgang enn ved pådrag). Men iflg orginal boka for Yanmaren er jo ikke oljetrykksmåler standard heller. Orginalt ble den visst levert med tempmåler for kjølevannet.

 

Spørsmålet var mest stillt for å se hva andre brukere av maken motor anser som normalområde for oljetrykket.

Link to post

Linea: Takk for det. Slik har jeg tidligere oppfattet det også. De amerikanskbygde har en zinkanode (totalt 6) mer enn de som er bygd i Japan. Har nettopp overtatt en Baltic med 6 LPA-STP 2006 mod. Her ser jeg fra siste verkstedregning at det er byttet zink (4stk) på varmeveksler og oljekjøler, samt 1 stk på luftkjøler. Da er altså en uteglemt, kan det være den på dieselkjøler tro?

 

carwell

 

Hei igjen, ja det kan være den på dieselkjøleren, men den er ikke så ille å bytte. Har hørt at det slurves på den som er montert i akterkant på stb side av motor på den runde kjøleren, husker ikke hvilke kjøler det er. Den kan være litt vanskelig å bytte.

 

Linea

Link to post

Hei.

I dag da jeg startet opp mine to ly 6.

Kjørte 100 m og skulle fylle diesel, da stoppet ene motoren.

Startet opp på nyt og alt ok, kjørte til Moster og roer ned fart og ser etter plas å legge til, da stopper samme motor og må startes på nyt.

Det er ingen alarm som sier hva er galt.Det kan sies at tomgangen er ca 750 så det er ikke det.

Noen som har tips?

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
  • 2 uker senere...

Har ikke gitt opp båten helt og så denne yanmar 3qm motoren på finn.no som er ferskvannskjølt http://www.finn.no/f...=1&areaId=20015 Fulgte også med varmeveksler sa han. Passer vel rett inn i min sollux24ac siden jeg hadde samme type bare at den var sjøvannskjølt? Men han skal ha 22k for den, er den verdt så mye? noe å satse på? Er litt langt fra bergen så får ikke sett på motoren.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

LY3 UTP

Ny utfordring i tråden. Jeg har en relativt ny LY3 UTP gått noe over 500 timer sitter i en Ardea 34. Er plaget med at ekspansjonstank fyller seg. Etter at motor er kald er det plass i varmeveksler for all væske i ekspansjonstanken. Har prøvd et par ganger å ta vare på kjølevæska fra ekspansjonstanken uten å¨helle denne tilbake i varmeveksler. Dette resulterer i at ny væske kommer i ekspansjonstank. Har nå hatt kjølevæske inne til analyse og det finnes ingen spor av co2 eller saltvann. Varmeveksler og topp pakning er med andre ord i orden. Noen tips til feilsøking? Har bestilt ny topp på varmeveksler og håper det er denne som lurer meg. Har fått beskjed fra merkeverksted om å bruke båten men passe på temp.i sommer.

Link to post

Kom igjen da. Skal jeg gå for den motoren? Er jo bare å sette rett inn i båten siden det er samme type som jeg hadde bare at den motoren bare har gått på ferskvann. Er visst sånn med kjølesløyfe som er på utsiden av båten. Fulgte også med varmeveksler. Kan vel koble sjøvann rett på systemet eller slik at jeg slipper å lage hull i skroget til kjølesløyfen? Må vel kanskje bytte termostaten da? Er det noen som bor i nærheten av ålesund som kunne sett på motoren for meg?

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Ser at max turtall på 3 ym serien er 3600o/m. Noen forhandlere/verksted oppererer med max turtallsområde på 3200o/m-3600o/m på disse motorene. Ser også på enkelte utenlanske forhandlere/fora etc.at der brukes betegnelsen max turtallsområde på 3ym20 og 3ym30 på 3200o/m-3600o/m. Vil dette si at motoren har et veldig likt høyt dreiemoment i dette området, og da kan bruke en propell som har max rpm innenfor dette området?

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Stusser litt på oppgitte effekter mm på Yanmar motorer. Har vel funnet er svar etter hvert. Her er hva jeg fant:

 

Har en Yanmar i båten som er merket 6LPA-STP.

Metallskiltet på motoren er merket at "fuel stop power" er 232KW (315Hk) v/3800 omdr/min.

Continuous Power er merket 188KW(255 hk) v/3600 omdr/min.

Litt rart at de blander motoreffekt og effekt ut til aksel uten å angi dette ??

315 Hk (232 KW) som skiltet viser er sikkert motoreffekt (svinghjul), mens 290HK i datablad er Hk målt ut på aksel.

Det samme må gjelde 255 Hk (altså aksel HK)

 

I datablad fra Yanmar ser man nemlig at maks effekt er 290 AHK v/3800 omdr/min

I samme datablad ser man en effekt/turtallskurve som viser at maks effekt et 290 AHK ved 3800 omdr/min.

På samme kurve ser man at effekten er ca 255 AHK ved 3600 omdr/min.

 

Spørsmålet er også om dem som merker motoreffekten med 315Hk i annonser har samme motor som de som merker den med 290Hk egentlig??

 

Nyeste versjon av denne motoren heter vel 6LPA-STP2 iflg Yanmar`s nettsider. Siden jeg fant et datablad på denne i båten ser jeg at den har 295AHk v/3800 omdr/min, og Kont effekt er 268 Hk v/3682 omdr/min. Som man ser er kont. effekt er oppgitt bare vel 100omdr under maks, mens den på STP er oppgitt 200 omdr under maks turtall. Er STP2 en helt annen motor enn STP? Hva er forskjellene?

 

Litt annet:

Det er 5 Sinkanoder som jeg finner på motoren, og som det også skal være iflg servicemanual som fulgte med. Den er for sikkerthets skyld merket 6LPA-STP2/6LPA-STZP2 :confused: : Så veldig stor forskjell på STP og STP2 kan det vel ikke være?

Finner :

2 på varmeveksler

2 på oljekjøler

1 på intercooler

 

Noen som mener det skal være flere enn 5 stk på STP ?

Link to post

Jeg har instruksjonboka til STP2 og der er 5 stk oppgitt. Som nevnt 2 stk i oljekjøler, 2 stk i varmeveklser og en i intercooler. Fant alle dem også på min STP. Kunne ikke finne sink på gear, men det stemmer vel? Så du mener at STP ikke har forvarming (etter oppstart)? På brodern`s 240 Hk Yanmar så ligger den forvarmingen inne i mange minutter etter start.

Ingen indikasjon borsett fra at man ser det på voltmeter. Det er kanksje ikke det på min STP da? Er ikke voltmeter i båten, men det skal ettermonteres.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...