Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei har nettopp kjøpt meg en Hansvik 19 fisker med en Yanmar 3 syl på 22,5hk, motor har vist betegnelsen 3gm.

Motor er ferskvannskølt med kjølerør i kobber under skroget, og har en sylinderformet ekspansjonstank ute på dekk.

På motor er det montert en pumpe med en fettkopp, den drives ikke av reima men av aksel ut fra motor.

eksos er sjøvannskjølt med egen impellerpumpe.

 

hadde en times kjøretur igår med forskjellig turtall, motor lå jevnt på ca 55 grader, prøvde båten på nytt idag og etter ca 30 min kjøring på forskjellig turtall fikk jeg alarm på kjølevannstemp, som viste ca 85 grader. jeg stoppet motor og kjente at slangen inn på pumpa var kald, men at slangen som går inn på termostathuset var god og varm. før prøvetur fylte jeg fettkoppen på pumpa og skrudde hardt til med fingrene!

Jeg løsnet på fettkoppen og startet opp igjen og tempen sank sakte ned til ca 55 grader.

Ser sladrehullet på pumpa inn mot aksel lakk litt blå frostveske.

Noen som vet hvem/hvor jeg kan skaffe ei sånn pumpe?

Finner den ikke i delelista til Yanmardeler.no!

 

Frostvesken i systemet er klar og fin.

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg skal bytte instrumenter og givere på min Yanmar 4JH2-HTE. I forvillelsen så har jeg glemt å skrive ned om jeg trenger oljektrykksgiver og instrument med område 0-5 bar eller om det skal være 0-10 bar. Det er litt langt å kjøre til båten bare for å ta ett raskt blikk på instrumentpanelet, så jeg håper det er noen her som husker i farten hva det er jeg trenger? :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Dagens positive overraskelse - har fått blokka i retur fra Sørlandet Sylinderservice. Dei har bora opp to av sylinderane og sett i foringar (slik at dei har orginal diameter igjen), samt hona dei resterande 4.

Raskt levert og til lågare pris enn eg hadde sett føre meg  :clap:  :thumbsup:

 

(Yanmar 6LP)

 

Ærverdig gammelt solid firma dette, med kun de beste fagfolka ansatt der i gården.

Link to post

Hvis du legger inn et bilde av merkeplata eller ihvertfall motornummeret her, så kan det vel hende at noen andre med tilsvarende motor kan styre deg inn mot hvilken årsmodell du har.  Ellers ligger det jo driftshåndbok på dokumentarkivet her, men det har du kanskje fra før.  Yanmar Norge kan sikkert også svare deg på hvilken årsmodell du har, hvis du sliter med å finne det ut.

Link to post

Mulig den kom i 2003 eller 2004?

Denne servicemanualen kom ut i 2004 https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/powerBoatPropulsion/operationmanual/4LHA_OPM_49961-205434.pdf

 

Står litt i tråden her https://baatplassen.no/i/topic/8287-yanmar-4lha/

 

og her https://baatplassen.no/i/topic/45027-erfaringer-yanmar-4lh-ste-222-hk/

 

Visstnok er LHA produsert i USA og solgt i pakke med Mercruiser drev, derav har den fått et Mercruiser motornummer.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Har hatt ute alle mine kraner på 6lya-stp, og smurt gjengene pga stadig problem med saltavleiringer. Mine løsna lett med ein vanlig fastnøkkel.

 

Ok, det var oppløftende. Min sitter på ferskvannskretsen, så da er den vel enda mindre utsatt for korrosjon? Opplevde at to av kranene begynte å lekke etter at jeg hadde kjørt systemrens og skiftet frostvæske. En mekaniker på et større verksted i nærheten hadde ikke opplevde lekkasje på slike før. Tappeskruen i kranen på bildet er for øvrig i plast.

Link to post

Skal se en NB 800 med 135 hk Yanmar motor. 1993 mod, hvilken omdreining går den på maks.? 

Er det tannhjul drevet eller registereim på den.?

 

Hvis du har en 4LH-HTE, så har du tannhjulsdrevet kamaksel.

Den bør klare godt over 3300rpm på maks, jeg tror Yanmar anbefaler 3425-3525 rpm (det er iallfall tallene for 4LH-DTE og STE, basert på at maks turtall uten last er 3685+/-25).  Jeg vil tro det er mye mer å gå på i en 4LH-HTE på 135 hp enn i en 4LH-STE på 240 hp.  Dvs. ikke fullt så farlig om du bare klarer 3300 rpm f.eks.

 

Du finner svensk brukermanual her: https://baatplassen.no/i/topic/52626-yanmar-4-lh-bruksanvisning/

 

Jeg tror egentlig det er bare 6LP(A) serien fra Yanmar som har registerreim.

Link to post
  • 1 måned senere...

6LP, prøver å få byttet siste zinken, den foran på den runde varmeveksleren, den oppå gikk fint... hvordan f kommer dere til der? Forrige eier hadde akkurat tat den da jeg overtok, så har ikke gjort det før. Har lest den kan løsnes for å komme til, prøvde å løsne de to klammene den ser ut til å henge i, men den sitter dønn... er det mer å løsne på? Eller finnes det noe lurt verktøy, fleksibel fastnøkkel hadde vært noe :)

Baltic-pappa

Link to post

Den krybba som veksleren ligger i har en "tapp" som stikker opp i veksleren fra undersiden for å låse den i riktig posisjon, ja. Viktig å ikke bomme når du skal sette veksleren på plass igjen, for da kan tappen gjøre skade når du strammer opp.

Takk, Så jeg drar den bare rett opp? Må nok bruke litt makt, da den ikke rikker seg en mm, greit å bruke kraften i riktig retning ?

Baltic-pappa

Link to post

Du finner den vel på www.boatdiesel.com.  Var iallfall der jeg fant den vinteren -08/-09 da jeg skulle montere min 6LP-STE i båten.

De har også et veldig bra diskusjonsforum med tonnevis av tråder for hver motortype. Fram til for et par år siden hadde jeg aktivert mailvarsling hver gang det kom en ny post om 6LP, 6LY, 4LH pluss ZF63/Hurth 630.  Det er veldig mye informasjon i de trådene der.  Man kan finne løsning på de fleste problemer ved å søke der...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...