Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

finnmarken skrev On ‎21‎.‎06‎.‎2017 at 9.43:

Hei Boddvar

 

Ser at du også har Scand Atlantic. Jeg bestilte akkurat denne avdrageren. Ja, i min forrige båt dro jeg impelleren ut med tang. Det gikk helt fint. Denne har jeg ikke forsøkt å dra ut ennå, men den ligger jo skrekkelig langt nede på motoren. Ganske trangt og kronglete ser det ut som, eller hva synes du?

DA fikk jeg bytta impelleren i går (6LY2M-STE). Det tok sin tid. Det hadde overhode ikke vært vanskelig dersom den hadde ligget greit til, men denne ligger jo slik til at jeg ikke kan se den uten speil. Det var greit å få den ut med utdragerverktøyet, men det var verre å få den inn igjen. Jeg brukte først glyserin, men det var vanskelig. Til slutt var det frem med Zalo-flaska. Det gjorde susen. Så var det å få på lokket igjen. Det var også trøblete fordi det var så vanskelig å se. Lokket er jo festet med 6 skruer, men man må treffe riktig hull på første skruen for at man skal treffe alle seks.

 

Men dette var første gang på denne motoren. Det vil jo gå lettere neste gang. Hvor mange år kan man kjøre med slik impeller?

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 13 minutes ago:

DA fikk jeg bytta impelleren i går (6LY2M-STE). Det tok sin tid. Det hadde overhode ikke vært vanskelig dersom den hadde ligget greit til, men denne ligger jo slik til at jeg ikke kan se den uten speil. Det var greit å få den ut med utdragerverktøyet, men det var verre å få den inn igjen. Jeg brukte først glyserin, men det var vanskelig. Til slutt var det frem med Zalo-flaska. Det gjorde susen. Så var det å få på lokket igjen. Det var også trøblete fordi det var så vanskelig å se. Lokket er jo festet med 6 skruer, men man må treffe riktig hull på første skruen for at man skal treffe alle seks.

 

Men dette var første gang på denne motoren. Det vil jo gå lettere neste gang. Hvor mange år kan man kjøre med slik impeller?

Det er flere av yanmar motorene som har kronglete plassering av vannpumpe/impeller. På min motor, 4LHA er det mye raskere å ta ut hele vannpumpa og skifte den på benken. Er bare 2 slangeklemmer og 4 muttere/bolter. Er gjort på 1 time om det da ikke er første gang. På 4LHA skal den skiftes på 1000 timer eller inspiseres hvert fjerde år. Men når man alt har den oppe etter fire år, så er det like godt å bare skifte den. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 2 timer siden:

Det var greit å få den ut med utdragerverktøyet, men det var verre å få den inn igjen. Jeg brukte først glyserin, men det var vanskelig. Til slutt var det frem med Zalo-flaska. Det gjorde susen. Så var det å få på lokket igjen. Det var også trøblete fordi det var så vanskelig å se.

Et tips for å få på ny: Sett en strips over impelleren som holder vingene sammen, da går det lettere å få den inn :thumbsup:

 

Kjellg skrev for 2 timer siden:

På min motor, 4LHA er det mye raskere å ta ut hele vannpumpa og skifte den på benken. Er bare 2 slangeklemmer og 4 muttere/bolter. 

Har du slange på både ut og inn av vannpumpa? Har du et bilde av hvordan det ser ut på din?

På min 4LHA-HTP (144hk) er det kun slange på den ene siden, på den andre siden sitter det et 90 graders bend. Jeg hadde tenkt å bytte impeller i våres, men droppet det da den virket helt fin i gummien. Den er jo tross alt bare 13 år og brukt 1150 timer :giggle: Jeg studerte litt på hvordan den pumpa skal tas av, og så vidt jeg kunne forstå må det bare være å ta av den ene slangen, løsne de fire skruene, og trekke den tilbake. Kan ikke forstå at det bendet er skrudd? Det må vel være tredd innpå med en tetning?

 

 

59538c8504ef8_Vannpumpe4LHA03.JPG.21abad912dabb34e18b071a124dad8fe.JPG

 

59538c8a1fd71_Vannpumpe4LHA04.JPG.f5e402f9b7da6bd174764ec9a45b39af.JPG

 

59538c8f0ca11_Vannpumpe4LHA05.JPG.006508c17ac03240ecec42375d711c34.JPG

 

 

 

Vannpumpe 4LHA 02.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte med strips, men det fungerte ikke. Zalo derimot var supert.

 

Ja, den gamle virket veldig fin, så jeg hadde nok ikke behøvd å bytte den. Jeg kjøpte båten for 2 år siden, men jeg visste jo ikke hvor gammel den gamle var. Dermed synes jeg det var greit å bytte for å få kontroll på den. Den var forresten veldig dyr. Kosta jo nesten 1000,-...:worry:

Link to post
Share on other sites

Yanmar 4JH3-DET bytt av diesel finfilter

Jeg skal bytte diesel filter i morgen, Ikke den først som har glass beholder under men den som er finfilter med giver. Sist jeg byttet den for 2 år siden så gikk «Fuel filter» alarmen støtt og stadig i flere timer etterpå før den roet seg etter hvert. Er det noe spesielt jeg bør gjøre i forhold til filter bytt? Skal den fylles eller dunkes med desil før den monteres kanskje?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Fyll opp så godt som mulig med diesel, ingen motor går godt på luft, he he.

Lol J Now why didn’t I think of that J Det er en slags pumpe på toppen av filterhuset som drar ut luft etter filter bytt. Hvis jeg forstår serviceboka så skal giveren gi signal til alarmen dersom det er vann i filteret men det er jo ikke vann i et nytt filter. Jeg er  litt "lost" men vi får se hva som skjer nå jeg bytter denne gangen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde maken motor i forrige båten. Jeg fant at det var enklest å skru av vanndetektorenheten før man skrudde ut filterenheten. Når vanndetektorenheten skrus av gjelder det å være litt obs på ledningene til denne. For å unngå at ledningen tvinnes for mye, kan det være lurt å koble fra skjøtekontakten på ledningen før man skrur ut ”plastmutteren”.Vær også forsiktig når ”plastmutteren” skal tas av! Nå kommer nemlig flottørmekanismen til vanndetektoren ut, og bl.a. en tetningsring (O-ring). Pass på så ikke denne faller ned og blir borte!

 

Kan vannalarmen hos deg skyldes at det har oppstått vakkelkontakt/kortslutning i skjøtekontakten på ledningene under bytteprosessen?   

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 28.6.2017 at 13.03:

Jeg studerte litt på hvordan den pumpa skal tas av, og så vidt jeg kunne forstå må det bare være å ta av den ene slangen, løsne de fire skruene, og trekke den tilbake. Kan ikke forstå at det bendet er skrudd? Det må vel være tredd innpå med en tetning?

 

59538c8a1fd71_Vannpumpe4LHA04.JPG.f5e402f9b7da6bd174764ec9a45b39af.JPG

 

 

Jeg løfter dette spørsmålet. Er det noen som kjenner igjen denne vannpumemonteringen fra Yanmar 4LHA? Ser andre beskriver at det er to slanger på pumpa, men her er det altså bare en, uttaket som går opp sitter på et bend.

 

Spørsmålet er altså om det bare er å løsne de tre skruene + en mutter på pumpa og trekke dette bendet av?

Link to post
Share on other sites

Hei, Har ikke lest hele tråden, men har et spørsmål som jeg har lurt litt på en stund.

Hvorfor skal en bruke multigrad olje på en motor som går på full hastighet nesten hele tiden, og omgivelsestetmp på ca 15 - 25 grader? Motoren jeg har er en 4LH-HTE, og har hørt mekanikere si at singelgrad mineralolje 30 eller 40 er edet man bør bruke for at smøringen skal bli best mulig. Er det noen som har synspunkter rundt dette som motsier denne påstanden?

Mvh spilli

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Jeg vurderer en båt med en 2003 mod Yanmar 290 Hk. Motoren har gått 850 timer. Lurer litt på kostnader som kan løpe på denne motoren. Motoren har blitt fulgt opp med bytte av oljer og filtre. Det er 5 år siden bytte av reg.reim og impeller. Ettersom jeg har forstått har disse et intervall på 5 år. Jeg må derfor ta høyde for bytte av impeller og reg.reim. Hva med ventiljustering og kotroll av injektorer osv. Er det mere som bør gjøres med denne motoren? Hva må jeg regne med, og hva kan jeg forvente av kostnad på dette?

Link to post
Share on other sites

soldeide skrev 1 time siden:

Hei. Jeg vurderer en båt med en 2003 mod Yanmar 290 Hk. Motoren har gått 850 timer. Lurer litt på kostnader som kan løpe på denne motoren. Motoren har blitt fulgt opp med bytte av oljer og filtre. Det er 5 år siden bytte av reg.reim og impeller. Ettersom jeg har forstått har disse et intervall på 5 år. Jeg må derfor ta høyde for bytte av impeller og reg.reim. Hva med ventiljustering og kotroll av injektorer osv. Er det mere som bør gjøres med denne motoren? Hva må jeg regne med, og hva kan jeg forvente av kostnad på dette?

 

Har nettopp hatt min Yanmar 6LPA-STP (290hk) på1000t service. De byttet sink, olje, oljefilter på motor og gir, dieselfilter, justerte ventiler, tok ut alle dysene og sendte de til sjekk, byttet reg reim, renset kjølerne ( de ble ikke demontert. Kun kjørt gjennom med rensevæske av et slag), smurt opp gir og gass wire, bytta kjølevæske. Kosta ca 30.000 hos merkeverksted. 

 

Dysene alene kostet ca 15.000 og reg reim kostet ca 3000 inkl arbeidspenger. 

 

Hvis du ikke har noe symptomer på feil med motoren, hadde jeg bytta reg reim, byttet olje, filtre og sink og kanskje kjørt igjennom systemrens på kjølerne. Det er noe som heter If it ain't broken why fix it? 

 

Når det gjelder diesel filter (grovfilter) og fin filter, oljefilter er disse drit dyre orginalt fra Yanmar. 290 hk er egentlig en Toyota motor. Jeg kjøper uorginale toyotadeler på Torshov biltema for 1/4 av prisen. Får de sikker andre steder også. Delenr som følger:

 

Oljefilter: 909153001, Fram PH5123

Motorolje: 15w40, kje148645, 11 liter

Girolje: kje166223, 4 liter

Grovfilter diesel: FRA P4183

Finfilter diesel: FRA P4922

 

veldig fornøyd med motoren ?

Link to post
Share on other sites

Har en Master 740 1984 mod, med Yanmar motor. Allt funker, men det hadde vært stas om en kunne splitte opp start strøm/forbruks strøm. Noen som har peil??

Tips om ett godt og driftsikkert pumpetoalett? Mitt røyk nå på turen fra Arendal til Søgne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar 4 JHA-HTP. Plages med at noen ganger vil den ikke starte. De gangene det skjer er det heller ikke liv i instrumentene. Har hver gang fått start, men sist det skjedde tik det over en time før den startet igjen. Tror det er et relé eller en kobling med dårlig kontakt. Har gått over alle og da tror jeg det er OK, men plutselig er problemet der igjen. Kan det være det releet med plastseksel mellom starter og dynamo..

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 30.6.2017 at 1.44:

 

Jeg løfter dette spørsmålet. Er det noen som kjenner igjen denne vannpumemonteringen fra Yanmar 4LHA? Ser andre beskriver at det er to slanger på pumpa, men her er det altså bare en, uttaket som går opp sitter på et bend.

 

Spørsmålet er altså om det bare er å løsne de tre skruene + en mutter på pumpa og trekke dette bendet av?

Det ser helt annerledes ut på min DTP. Der har jeg 2 slanger, men så har jeg ikke sett så mange 4LHA da. Tenkte først på om det kunne være en 4LHA-HTE(P), men der peker vel impeller framover. Finner heller ikke ikke denne "bakovervendte" pumpa med 4 skruehull til impellerhus i delekatalogen. Ville prøvd å løsne litt på skruene og sett hva som skjedde ;) Det røret oppover, går det inn på varmeveksler? 

 

Si fra om du ikke har delekatalogen så kan jeg sende deg hele eller bare bildet av pumpene.

 

Redigert.

Eller når jeg ser igjen i katalogen så kan godt denne pumpa også være vendt bakover og da kan det se ut fra tegninga at det bare er å løsne den ene slangen og de 4 skruene/mutterne og trekke pumpa rett ut. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for informasjon Kjellg!

 

Ingen tvil om at pumpa vender bakover. Stussen du ser hvor det går på en slange er jo der impelleren sitter, og det er bakover. Men i overkant er det ikke slange, men et fast 90 graders bend. Jeg kan ikke forstå annet enn at det bare er å trekke pumpa bakover. Men det hadde vært veldig greit å hatt en eksplosjonstegning som viser delene. Ser for meg at dette bendet må være tredd i en tetning, evt. med et dreid O-ring spor. Hadde håpet på at noen her inne har demontert en tilsvarende. Om du har tegning av dette setter jeg veldig pris på om du kan sende meg det :yesnod:

 

 

niasjan skrev for 8 timer siden:

Jeg har en Yanmar 4 JHA-HTP. Plages med at noen ganger vil den ikke starte. 

En Yanmar som ikke starter? Det kan ikke stemme. Her er det mye som tyder på at du har kjøpt en Volvo med sølvgrå lakk :giggle:

 

Fra spøk til alvor; hvordan arter dette seg? Du sier at du ikke får start, men går starteren, eller er det helt dødt? Hvis det er helt dødt holder jeg en knapp på at du har et defekt rele mellom tenningsnøkkelen og startmotoren. Jeg har hatt akkurat det problemet på min motor. Det er beskrevet tidligere i tråden her, men denne tråden begynner jo å bli håpløst lang, og omhandler jo alt mellom himmel og jord. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutes ago:

Takk for informasjon Kjellg!

 

Ingen tvil om at pumpa vender bakover. Stussen du ser hvor det går på en slange er jo der impelleren sitter, og det er bakover. Men i overkant er det ikke slange, men et fast 90 graders bend. Jeg kan ikke forstå annet enn at det bare er å trekke pumpa bakover. Men det hadde vært veldig greit å hatt en eksplosjonstegning som viser delene. Ser for meg at dette bendet må være tredd i en tetning, evt. med et dreid O-ring spor. Hadde håpet på at noen her inne har demontert en tilsvarende. Om du har tegning av dette setter jeg veldig pris på om du kan sende meg det :yesnod:

 

 

Tok noen print screen her på iPad men for meg så ser det ut at du har en pumpe som er for HTP? DTP og STP ser ut som om de har den pumpa med 2 slanger. Se på bildene om det passer med din motor. Så langt jeg klarer å se så er det lite tetting mellom pumpe og bend...

 

 

IMG_0279.PNG

IMG_0280.PNG

IMG_0281.PNG

IMG_0282.PNG

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Suverent Kjellg!

 

Men bendet jeg snakker om framkommer ikke på denne tegningen. Bendet blir tredd inn der jeg har satt på en rød pil

 

Vannpumpe.JPG.ef4d4ecc940e5aac58765998ee67e27f.JPG

 

Der den tynne blå pila peker ser det ut til å være en rett (sylindrisk) flate, så da ser teorien min ut til å stemme. Altså at det ikke er gjenger her, kun en flat der en O-ring e.l. kan tette, og da er det bare å skru løs pumpa og trekke den tilbake.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 46 minutes ago:

Suverent Kjellg!

 

Men bendet jeg snakker om framkommer ikke på denne tegningen. Bendet blir tredd inn der jeg har satt på en rød pil

 

 

 

Der den tynne blå pila peker ser det ut til å være en rett (sylindrisk) flate, så da ser teorien min ut til å stemme. Altså at det ikke er gjenger her, kun en flat der en O-ring e.l. kan tette, og da er det bare å skru løs pumpa og trekke den tilbake.

 

Det rare er at bendet framkommer ikke på noen tegninger. Kan sjekke delekatalogen nøyere i morgen om jeg finner noe mere. Kan den være kon?

Link to post
Share on other sites

@Komodo

om det er som på 4LH-DTE så er det bare 3 bolter og slangen som løsnes. Bendet har o-ring og trekkes rett ut. Overhalte denne en gang det kom vann ut av sladrehullet under. 

Bruker også strips ved montering av ny impeller. 

 

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev On 28.5.2017 at 17.57:

Var borti noen 770er fra 90tallet og de hadde batteri/ladebryter på toalettet.

Aner ikke om det er slik på de som ble laget senere..

 

 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Takk for informasjon Kjellg!

 

Ingen tvil om at pumpa vender bakover. Stussen du ser hvor det går på en slange er jo der impelleren sitter, og det er bakover. Men i overkant er det ikke slange, men et fast 90 graders bend. Jeg kan ikke forstå annet enn at det bare er å trekke pumpa bakover. Men det hadde vært veldig greit å hatt en eksplosjonstegning som viser delene. Ser for meg at dette bendet må være tredd i en tetning, evt. med et dreid O-ring spor. Hadde håpet på at noen her inne har demontert en tilsvarende. Om du har tegning av dette setter jeg veldig pris på om du kan sende meg det :yesnod:

 

 

En Yanmar som ikke starter? Det kan ikke stemme. Her er det mye som tyder på at du har kjøpt en Volvo med sølvgrå lakk :giggle:

 

Fra spøk til alvor; hvordan arter dette seg? Du sier at du ikke får start, men går starteren, eller er det helt dødt? Hvis det er helt dødt holder jeg en knapp på at du har et defekt rele mellom tenningsnøkkelen og startmotoren. Jeg har hatt akkurat det problemet på min motor. Det er beskrevet tidligere i tråden her, men denne tråden begynner jo å bli håpløst lang, og omhandler jo alt mellom himmel og jord. 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Takk for informasjon Kjellg!

 

Ingen tvil om at pumpa vender bakover. Stussen du ser hvor det går på en slange er jo der impelleren sitter, og det er bakover. Men i overkant er det ikke slange, men et fast 90 graders bend. Jeg kan ikke forstå annet enn at det bare er å trekke pumpa bakover. Men det hadde vært veldig greit å hatt en eksplosjonstegning som viser delene. Ser for meg at dette bendet må være tredd i en tetning, evt. med et dreid O-ring spor. Hadde håpet på at noen her inne har demontert en tilsvarende. Om du har tegning av dette setter jeg veldig pris på om du kan sende meg det :yesnod:

 

 

En Yanmar som ikke starter? Det kan ikke stemme. Her er det mye som tyder på at du har kjøpt en Volvo med sølvgrå lakk :giggle:

 

Fra spøk til alvor; hvordan arter dette seg? Du sier at du ikke får start, men går starteren, eller er det helt dødt? Hvis det er helt dødt holder jeg en knapp på at du har et defekt rele mellom tenningsnøkkelen og startmotoren. Jeg har hatt akkurat det problemet på min motor. Det er beskrevet tidligere i tråden her, men denne tråden begynner jo å bli håpløst lang, og omhandler jo alt mellom himmel og jord. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...