Sicpa Svart 25.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2017 Har en ysm12q yanmar i en 21" Hortensnekke. Noen som har litt info om denne motoren? Har fått litt hvit røyk fra eksos(bilde) og litt svart sot bakpå båten etter siste lange turen. Har jeg kjørt motoren for hardt?noe erfaringer her? Har ikke turteller,men dette skal monteres nå. Link to post
Tempest Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 (redigert) Tips dersom det er flere som leter etter delekatoaloger. Fine å bruke når man er i tvil om hvor det var pakninger osv..., eller man vart litt vel ivrig under demontering, og tenker "dette husker eg lett til det skal monteres igjen" Fant delekatalog til mange motorer her: http://www.lsm-diesel.dk/ Redigert 27.Mars.2017 av Tempest (see edit history) Tempest på Instagram Link to post
PiperBill Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Oljeskift motor og gir Yanmar 4JH3 DTE. Jeg skal skifte olje på girkassa men finner ikke ut hvilken olje jeg må ha. Står i brukerhåndbok at det tar 2 liter men ikke hvilen olje. Noen som kan fortell meg det? Også har jeg nylig solgt en hobbybil og jeg har 8 liter ubrukt motorolje til overs. Det er semi syntetisk 10w 40. Lurte på om jeg skulle bruker det ved neste oljeskift på Yanmar’n. Det burde går bra vel? Thanks. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 PiperBill skrev 3 minutes ago: Oljeskift motor og gir Yanmar 4JH3 DTE. Jeg skal skifte olje på girkassa men finner ikke ut hvilken olje jeg må ha. Står i brukerhåndbok at det tar 2 liter men ikke hvilen olje. Noen som kan fortell meg det? Også har jeg nylig solgt en hobbybil og jeg har 8 liter ubrukt motorolje til overs. Det er semi syntetisk 10w 40. Lurte på om jeg skulle bruker det ved neste oljeskift på Yanmar’n. Det burde går bra vel? Thanks. Bør vel være sikker på dette vet du, mange yanmar bruker 15w40, bruker den selv også. Link to post
Sjømann Siri Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Finner ikke igjen manuallageret som er her inne så lurer på om noen kan fortelle meg hvor det har blitt av :D Skulle lagt inn denne finfine saken; 2qm15_servicemanual.zip Link to post
Arvid_A Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Hei! Jeg regner med at girkassen din er av typen KMH4A. Dette er et hydraulisk gir produsert av Kanzaki. I så fall skal den ha vanlig mineralolje SAE 30. Mineralolje 15W-40 kan benyttes hvis man ikke får tak i SAE 30. Jeg hadde en slik motor tidligere og benyttet Biltemas gressklipperolje (4-takts gressklippermotor):http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-2000030145/ Link to post
Haba Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Men obs, KM4A gearet skal ha 1,3l olje, ikke 2l. Du får neppe pumpet ut mer enn 1l, så det går ikke på 1,3. Når du peiler oljen skal ikke pinnen i påfylingshullet skrues helt ned, bare stikkes ned til plastgjengene begynner. Nivået skal da være til streken på peilepinnen Link to post
PiperBill Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Takk for rådene ang olje til 4JH3 DTE. Jeg får faktisk ikke ut mer en 8dl fra girkassa og nå husker jeg ikke en gang hvorfor jeg skulle bytte oljen der (må begynner og logfører slike ting). Det var vell bare fordi det ikke har vært byttet før. Når det gjelder motoroljen så tror jeg det skal gå bra med 10w 40 selv om det står i boka at det brukes 15w 40. Det er jo «40» som er det viktigeste tall for viskositeten på varm olje mens 15w eller 10w viser bare til oljens viskositet ved veldig lav temperatur. Lavere «W» nummer = mer flytende olje ved 0 grader. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
finnmarken Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Hei, Var på tur nå i påsken og fant ut at motoren ikke lader. Det er ikke ladespenning på batteriene og heller ikke når jeg måler på selve dynamoen. Motoren er en Yanmar 6LY2M-STE Er det da noen annen mulighet enn at dynamoen er gåen? Og kan slike dynamoer eventuelt repareres? Redigert 17.April.2017 av finnmarken (see edit history) Link to post
Pequod Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Sjømann Siri skrev On 5.4.2017 at 18.57: Finner ikke igjen manuallageret som er her inne så lurer på om noen kan fortelle meg hvor det har blitt av :D Skulle lagt inn denne finfine saken; 2qm15_servicemanual.zip Den kommer tilbake, men er midlertidig utilgjengelig: Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Marwin Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 finnmarken skrev for 10 timer siden: Hei, Var på tur nå i påsken og fant ut at motoren ikke lader. Det er ikke ladespenning på batteriene og heller ikke når jeg måler på selve dynamoen. Motoren er en Yanmar 6LY2M-STE Er det da noen annen mulighet enn at dynamoen er gåen? Og kan slike dynamoer eventuelt repareres? . Trodde jeg hadde samme problemet på min 222 Hk 4 cyl. Yanmar. Tok ut dynamoen og oppsøkte firma som kjørte den i benk. Fikk konstatert at den var ok. Anbefales, for da får du skikkelig testet at den funker. (Det som lurte meg, var at etterglødingen lå inne i lang tid etter oppstart, og denne trakk MYE strøm...) Mulige andre feilkilder: Kaputt regulator, dårlig kobling i kabelsko, brudd i ledning etter dynamo. Lykke til Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
finnmarken Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Takk for svar Marwin Ja, jeg kjenner til dette med "ettergløding", men jeg tror jeg lot den gå lenge nok til at denne "glødinga" skulle ha gitt seg. Men som sagt så målte jeg både på dynamoen og på batteriene. Jeg har i dag fått tilbud på byttedynamo hos Bema for kr 3993,- mot 5125,- hos yanmardeler.no, så jeg går vel for et bytte. Tror dynamoen har innebygget regulator? Link to post
Marwin Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 (redigert) "Innebygget" er en liten transistorlignende dings som kan byttes rimelig. Men noen har ekstern regulator, og hvis DEN er gåen, vil neppe bytte av dynamo hjelpe... (Bare en tanke...) Redigert 18.April.2017 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
finnmarken Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Men dersom det ikke er ladespenning når jeg måler på dynamoen, så tenker jeg at det må være noe med selve dynamoen, eller? Men hvordan kan jeg finner ut om denne lille transistorlignende dingsen er gåen? Og hvor kan jeg eventuelt kjøpe denne? Link to post
Lars H. Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Lyser ladelampen på instrumentpanelet når du starter motoren? Den skal lyse når du slår på tenningen og slukke når dynamoen lader. Dersom den ikke lyser i det hele tatt, kan lampen være deffekt og hindre at dynamoen lader. Det er da snakk om en liten billig 12V ca. 4W lampe. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnmarken Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Ja, ladelampa lyser. Burde vel nevnt det. Litt skuffa hvis dynamoen er gåen. Motoren er bare ca 10 år og kjørt bare litt over 600 timer. Link to post
Lars H. Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Har du forsøkt å ruse motoren ordentlig i fri? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnmarken Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Nei, har ikke forsøkt å ruse i fri. Men nå i ettermiddag forsøkte jeg igjen, og nå slukket ladelampa etter at motoren starta. Det ble jeg jo ikke klokere av... Nå har jeg skrudd ut dynamoen for å teste den hos Bema i Grimstad. Da får jeg vel i det minste klarhet i om den er gåen eller om jeg må lete videre etter andre feil. Link to post
finnmarken Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Da er dynamoen testet hos Bema i Grimstad. Den lader med 14.3 Volt, så feilen er tydeligvis ikke i den. Hvor kan jeg lete etter feilen da? Noen forslag? Link to post
VannTro Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Monter inn dynamo igjen og prøv, det kan jo ha vært noen dårlige koblinger. Om dynamo lader i benk så er det kabler eller koblinger i min verden. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Som andre sier, gå over alle koblinger. Jeg går ut fra at du har to batteribanker, start og forbruk? Har du skilledioder eller hva for å fordele ladingen? Har du senseledning fra dynamoen, ofte gul farge? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnmarken Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Takk for gode innspill. Ja, nå blir det å montere den inn igjen og ta det derfra. Spørs om jeg ikke må få båtguruen min ned for å måle litt, så satser jeg på at han finner ut av det. Link to post
Marwin Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Bare en tanke (som jeg nevte tidligere og som Lars også nevner): Sjekk kabler og koblinger. Batteripoler... Har dynamoen føle-ledning mot batteriet? Hva med ladereleet? Mål spenningen på begge bankene når motoren har litt turtall (ladelampen slukket) Lykke til :-) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Og sjekk batteriet i multimeteret. Det har vært nok av eksempler her på forumet hvor dette har vært problem. Jeg skal ikke nevne navn. Link to post
finnmarken Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Da har jeg montert inn igjen dynamoen. Jeg byttet også reima og strammet den nok også endel i forhold til hvordan den var. Det gledelige er at nå lader den igjen. Det forvirrende er hvorfor den nå lader igjen..... "Båtguruen" min og flere andre jeg har snakka med tror ikke det var reima. Den var riktignok litt slakk, men ikke nok til at det var problemet, slik jeg ser det da.... Dårlig kontakt i en eller flere av koblingene, kan ha vært en mulig årsak. Nå må jeg nesten bare se om den fortsetter å lade. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn