Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Det releet er en svakhet av den grunn at det er plassert på motoren. Det var ikke jeg som byttet releet på vår motor, det er faktisk en av de få jobbene jeg har satt bort i mitt liv. Karen som byttet releet stripset det nye rett i motorbeddingen på styrbord side for å unngå vibrasjonene fra motoren. 

 

Men ut fra din beskrivelse høres det ikke ut som om det er releet som er feil hos deg, da skulle ikke instrumentene vært døde. Det høres ut som om du har en vakkel et eller annet sted. Kan det være hovedstrømsbryteren din som tuller? Forsøk følgende: Ta av kabelen inn på hovedstrømsbryteren og legg den rett på utgående. Hvis problemet er borte da, la det være sånn en stund. Du trenger ikke drive å slå av den i ett sett. Holder feilen seg borte da vet du hva du må bytte :thumbsup: Ellers så er vakkelkontakt en av de værste tingene å feilsøke på spør du meg. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 12 timer siden:

Suverent Kjellg!

 

Men bendet jeg snakker om framkommer ikke på denne tegningen. Bendet blir tredd inn der jeg har satt på en rød pil

 

Vannpumpe.JPG.ef4d4ecc940e5aac58765998ee67e27f.JPG

 

Der den tynne blå pila peker ser det ut til å være en rett (sylindrisk) flate, så da ser teorien min ut til å stemme. Altså at det ikke er gjenger her, kun en flat der en O-ring e.l. kan tette, og da er det bare å skru løs pumpa og trekke den tilbake.

 

 

@Komodo, da fant jeg det. Det er en o-ring der ja. Den heter 1AG30.0 om det sier deg noe. Yanmar partnumber 24321-000300. Samme o-ring på bendet i begge ender. Legger ved et par bilder. 

 

 

 

IMG_0283.JPG

IMG_0284.JPG

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja, det var noe slikt jeg så for meg. Flens i ene enden og sylindrisk pasning i andre enden. Betegnelsen du oppgir er nok noe Yanmargreier, men henspeiler sikkert på Ø30.

 

Men hvor er det du tar tegningene fra, er det en reparasjonsmanual?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Se der ja, det var noe slikt jeg så for meg. Flens i ene enden og sylindrisk pasning i andre enden. Betegnelsen du oppgir er nok noe Yanmargreier, men henspeiler sikkert på Ø30.

 

Men hvor er det du tar tegningene fra, er det en reparasjonsmanual?

 

Har både servicemanual og delekatalog til motoren.  Si fra om du vil ha dem, så kan jeg se om jeg finner dem igjen elektronisk. Tror jeg skal ha dem ennå. Skrev de begge ut og har dem i permer. Siste bilder er fra parts katalog.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

karkarst skrev On 9.7.2017 at 21.59:

Har en Master 740 1984 mod, med Yanmar motor. Allt funker, men det hadde vært stas om en kunne splitte opp start strøm/forbruks strøm. Noen som har peil??

Tips om ett godt og driftsikkert pumpetoalett? Mitt røyk nå på turen fra Arendal til Søgne.

Jeg har satt inn Efoy80 og et lithiumbatteri på 100amp. Bruker det jeg vil av strøm uten å tenke på det. Efoy er genialt. Lithium også. Løp og kjøp. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar4jh4-te , 75hk. Instrumentet som viser timeteller er digitalt har begynt å blinke/vippe. Det jeg lurer på er hvor på motor dette er koblet, har selvsagt prøvd å lokalisere det men finner det ikke. Tror det er en dårlig kontakt men for å finne ut av det ber jeg om hjelp fra dere. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et slikt digitalt meter på min forrige båt. Demonterte det og sendte på rep, men det kunne ikke repareres. Endte opp med å kjøpe nytt meter, denne gang med analoge anvisninger.

Ikke mye trøst å få av meg, altså, dessverre.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

4JH3-DTE. Kontrolboksen har tatt kvelden. Spaken har vært vanskelig å dra ut for å få den i fri men i dag så ble det umulig også har det falt av en del. Det er en Volvo Penta side monter (Morse) kontrolboks. Jeg har søkt på Google for å finne en som passer men uten hel. Noen som vet hvor jeg kan får kjøpt kontrolboks som passer til denne motoren? Litt tidlig å avslutte sesongen synes jeg.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

I min Scand Baltic 29 stå en 6LPA-STP. Finner ikke ut av hvor vann og dieselsøl under motoren kommer fra. Hver gang jeg pumper ut vann fra kjølsvinet følger det med dielselolje. Jeg syntes motoren egentlig ser ganske tørr ut så jeg trenger å høre andre sine erfaringer. Er situasjonen i min båt vanlig eller bør jeg begynne å søke etter feil (og i så fall hvor)?

Legger ved et bilde for å illustrere situasjonen.

5980a241a65dc_Dieselsl.jpg.b9facc5d9b8e6f676f1f6cb50da213f6.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

On 7/26/2017 at 11:33 PM, PiperBill said:

4JH3-DTE. Kontrolboksen har tatt kvelden. Spaken har vært vanskelig å dra ut for å få den i fri men i dag så ble det umulig også har det falt av en del. Det er en Volvo Penta side monter (Morse) kontrolboks. Jeg har søkt på Google for å finne en som passer men uten hel. Noen som vet hvor jeg kan får kjøpt kontrolboks som passer til denne motoren? Litt tidlig å avslutte sesongen synes jeg.

Kanskje du kan høre med Flak, eller JH Motor, https://www.yanmardelernord.no/categories/kontrollbokser

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, andersb said:

sjekk under injectorer, jeg fant en bitteliten lekasje der på ene maskinen min engang, stramma bittelitt og den ble borte. 

Ja, det kan jeg jo gjøre. Du mener først se etter lekkasje på all seks, deretter etterstramme litt på manuelt sett?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde sikkert ikke begynt å skru på en dyse før jeg visste at den lakk. Hvis du får rengjort litt først, så kan kanskje litt strategisk plassert tørkepapir el.l. avsløre hvor det kommer fra. Pakninger og evt. drenering  på dieselfilter eller diverse slanger og koblinger er gjerne potensielle kilder.

Link to post
Share on other sites

Turbåt skrev 24 minutes ago:

Kanskje du kan høre med Flak, eller JH Motor, https://www.yanmardelernord.no/categories/kontrollbokser

 

Takk for tipset. Ser nå at det er egentlig en eldre "Morse Icom" kontrollboks. Motoren var byttet i 2004 men kontrollboksen må har vært fra båten var ny i 86. Må byttes for nå er det ikke trygt å bruke.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for raskt svar @arnearmoa

Det kan godt hende, jeg har bare hørt om at noen yanmar motorer hadde problemer med dette rundt samme årstall som den jeg skal

kjøpe. Om det var tilfelle så tenkte jeg å demontere toppene før det skjedde et havari.

Er det noen andre ting man bør kontrollere på disse motorene som er kjente feil?

Redigert av Mavoma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ganske sikker på at jeg leste på et US forum at disse feilene skyldtes for trange klaringer på eksosventilene fordi de var satt likt basisbilmotoren. Skulle vært større klaringer for marint bruk. Om dette stemmer, noe jeg er ganske sikker på ville jeg sjekket ventiklaringene først - om de er i hht "ny" spec og sjekke om noen av ventilfjærene på eksossiden spesielt har vært overopphetet. Kanskje greit å sjekke om det er forskjell i spennet mellom fjærene og - før du evt tar av toppen. Uansett veldig viktig at klaringene ikke er for trange.

Ville vært merkelig om klaringene ikke var "oppdatert" på en såpass gammel motor men dette er jo enkelt å sjekke.

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...