Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Fant denne på nettet:

 

 

4428015895_78b08c370a_b.jpg

 

Det blir jo ganske lang kabel om jeg kobler meg på der det står AC ved nøkkelen. Vil denne kabelen (rød på tegningen) ha nok tversnitt til å håndtere dette. Jeg tipper kabelstrekket en vei til tenningne fra motor er 4 meter. Tilbake kan jeg jo legge en litt feitere kabel.

 

Alternativet er vel et rele. Noen som har forslaget til hvor jeg kan kjøpe et slikt. Har de det på CO eller liknende?

 

Inspill mottaes med takk.

T

Link to post
Share on other sites

Arnearmoa:

Jeg skulle også hatt et opplegg for å kjøre igjennom ferskvann på en rask måte på sommeren. Hvordan har du ordnet dette. ???

 

Jeg har alltid tenkt at dette skulle tilkoples i motorrommet med en T forran eller etter sjøvannsfilteret. Men det er dårlig med plass synes jeg. Nå fikk jeg en ide om å kople meg på sjøvannsslangen ved skroggjennomføringa som hos meg er under trappa ved pentry.

Link to post
Share on other sites

jeg ville stengt bunnventilen Topa, åpnet sjøvannsfilteret, vannslange nedi der,og startet motoren, har gjort det mange ganger..

 

Men har et spørsmål her. Jeg innvesterte i 2 stk yanmar 4jh4-hte 110 hp i fjor sommer i båten min, nydelige motorer..Men lurer på, kan en koble begge motorene opp mot en og samme batteri bank ?? eller vil det oppstå komplikasjoner? Har spurt en del " forstå seg på`ere " i havnen, og har selvfølgelig fått litt forskjellige svar. noen sier det er kurant, og er det vanlige ved dobbelinnstalasjoner, mens andre mener en får bare lading av den en dynamoen da.. den som holder den høyeste ladespenningen.., dermed lite effektivt.. bare en dynamo som lader..noen tanker her ?? aller best, noen som vet.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

@topa

Jeg har inntaket i bunnen midt foran motoren (i motorrommet) og sjøvannsfilteret på babord side av motorrommet foran dieselfilteret (som står på samme sted som ditt). Hos meg går sjøvannet ut av filteret bakover mot dieselfilteret, via to albuer for å komme under, og så er T-stykket mitt under dieselfilteret med ventil og stuss pekende nedover. Ikke helt optimalt siden jeg havner under vannlinja igjen.

 

Det du foreslår er jo en mulighet. Men for det første havner også du under vannlinja da, noe jeg anser som en ekstrarisiko, og for det andre mister du muligheten til å spyle baklengs gjennom sjøvannsfilteret.

Uansett ville jeg nok prøvd å få plass et sted i motorrommet. Hvis du bare får plass til et T-stykke, så kan du jo ha slange derfra til ventil og Gardena-stuss hvis du vil plassere dem litt mer fornuftig.

 

Får du plass i motorrommet, så slipper du å dra med deg en vannslange ned i salongen. Det hender jo at det blir søl pga. lekkasjer eller uhell når man skal holde på med disse slangene fra land.

 

Det går jo an å peke slangen oppi sjøvannsfilteret, men jeg liker ikke tanken på at litt dårlig tilskrudd lokk fører til falskluft og dårlig sirkulasjon på sjøvannet. Har opplevd dette, og det var faktisk litt vrient å få mitt lokk helt tett, selv med grease på pakningen. Igjen, jeg burde ikke bekymre meg, for jeg har jo den alarmen som faktisk varslet meg om dette :cool: . Men det er behagelig å slippe å holde slangen også. Jo enklere jobben er, desto oftere blir den vel gjort.

 

Apropos enkelt: Det fins en ekstra mulighet for de som ikke er opptatt av å spyle sjøvannsfilteret baklengs OG SOM HAR UNNABAKKE HELE VEIEN FRA MIKSEBEND OG UT, DVS. SOM IKKE HAR SVANEHALS FØR EKSOSGJENNOMFØRINGEN. Altså kan ikke du bruke denne muligheten, topa, for du vil fylle hele eksosanlegget med vann når du ikke får eksoshjelp til å pumpe ut vannet over svanehalsen. Men Kodvaag kan. Denne muligheten går ut på å sette inn et T-stykke mellom sjøvannspumpa og dieselkjøleren. Da kan du spyle systemet uten at motoren går. Jeg har lest om en som la slange derfra til siden av båten. Tror egentlig han brukte sjekkventil også, så han kunne bare koble slangen rett på og skylle gjennom uten å forberede noe som helst. Spør du meg, burde det vært standard på alle båter. Det er sikkert det på endel påhengere. Og jeg tror Mercruiser nylig kom med noen mindre innenbordsmotorer med masse smart, bl.a. noe a la dette.

 

Men du får ikke brukt den varianten til å vinterkonservere det som er før sjøvannspumpa.

 

Man må tenke på at alle slike endringer medfører en viss økning i risiko for små eller store lekkasjer, enten sjøvann ut av slangen eller luft inn. Man må bruke robuste deler og gjøre jobben ordentlig. Jeg vil nødig medvirke til at folk får motorhavari eller synker :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg skulle også hatt et opplegg for å kjøre igjennom ferskvann på en rask måte på sommeren...

På min Riviera 925 med 6LP (2006) står sjøvannsfilteret utrolig enkelt til. Etter hver tur stikker jeg derfor slangen fra brygga ned i filteret og ferskvannskjører motoren noen minutter. Da er saltvann, alger og mikroorganismer som kan forårsake groe i kjølesystemet effekt skylt vekk, og båten ligger med ferskvann i kjølekretsen til neste gang den brukes. Samme prosedyre har jeg hatt på mine 3 siste båter.

Jeg innbiller meg at dette skal øke levetiden på kjølesystemet, men mulig det bare er en falsk magefølelse?

Synspunkter?

Vi har vel diskutert dette litt privat, topa, og jeg antar det er dette du har i tankene når du etterlyser en enkel måte for å kjøre gjennom ferskvann i motoren?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, prøver igjen om det noen som kjenner til problemet jeg har med turtellerene mine.

Jeg har 2 stk Yanmar 6LPA motorer med Yanmar/VDO turtellere koblet til giver på svinghjulet (dette har jeg sjekket). Turtellerene er riktig programmert. Likevel viser begg turtellerene ca. dobbelt så høyt turtall som de skal. Det hele begynte ved at den ene turtellere begynte å hoppe litt. Dette utviklet seg videre til at den til slutt viste kontinuerlig ca. dobbelt så mye. Etter en stund skjedde det samme med turteller nr. 2. Ved tomgang viser de imidlertid korrekt turtall. Finnes det noen her på forumet som har opplevd det samme? og som vet årsaken?? Er det giverene eller turtellerene som er problemet??

Link to post
Share on other sites

Kan det være noe med hvor langt inn sensoren stikker?

Har du spurt Yanmar? Jeg var innom standen deres på messa i forigårs, og da snakket de om at på noen båter med 6LP (drevbåter? husker ikke) så brukte de en svart turteller som kunne programmeres ihht. svinghjulet (og som lignet på VDO når jeg tenker meg om). De hadde visst ofte pleid å ta ut sensoren og dreie av litt for å få den til å stikke litt lenger inn, og da virket den turtelleren bedre. Jeg snakket med dem i minst tre kvarter, så detaljene når det gjelder akkurat turteller-delen av praten sitter litt dårlig. Hvis du ikke har snakket med Yanmar anbefaler jeg iallfall det.

Link to post
Share on other sites

Kan det være noe med hvor langt inn sensoren stikker?

Har du spurt Yanmar?

 

Jo, jeg har snakket med Yanmar. Sendte turtellerene til og med inn til Yanmar Norge for sjekk, men de hadde ikke mulighet for å teste dem. Eneste de kunne si, var at de var programmert riktig i forhold til giveren på svinghjulet. Ingenting ble nevnt ang. det du snakker om. Kanskje jeg skal ta en ringerunde til de ulike Yanmar verkstedene rundt om i landet, så kanskje noen har vært borti lignende. Takk for tilbakemeldingen :-)

Link to post
Share on other sites

,,,,,,,,,, Sendte turtellerene til og med inn til Yanmar Norge for sjekk, men de hadde ikke mulighet for å teste dem. Eneste de kunne si, var at de var programmert riktig i forhold til giveren på svinghjulet. ,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Hadde liknende problem på en gammel Yanmar 3GMF for noen år siden. Turtellergiveren på den ligger også "på" svinghjul/startkrans. Skulle ikke forundre meg om giveren er nokså lik. Jeg testet koblinger og justerte avstanden til startkransen i lange tider uten å finne feil. Til slutt kjøpte jeg ny giver ( den kostet "bare" ca 17-1800 kroner :headbang: ) og først da fungerte turtelleren fint etterpå. Du har ikke mulighet for å låne en turtellergiver fra noen med en Yanmar-motor for å teste om det fungerer ok da?

Link to post
Share on other sites

Den 6LPA motoren som sto utstilt på messa het faktisk -STC hvor C står for commercial. Den hadde også kraftigere dynamo enn det som har pleid å være standard. Jeg tror han sa den var på 135A, og den var veldig lik den originale, så det var kanskje en Denso.

Jeg husker ikke om de satte det på den ikke-kommersielle, men 6LPA-STC ser ut til å ha vanlig 80A som standard i denne linken, så da gjør de det kanskje på alle.

(Den nye 8LV motoren har faktisk 180A som standard)

 

Dessuten fikk jeg høre at fra engang i 2010 har Yanmar tatt tilbake produksjonen av alle 6LP motorene til Japan, selv om de fortsatt kaller dem 6LPA. De trengte muligens arbeidsplassene selv. Den amerikanske fabrikken skulle visst drive mer med traktor isteden.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har ikke mulighet for å låne en turtellergiver fra noen med en Yanmar-motor for å teste om det fungerer ok da?

 

Ikke i utgangspunktet, hvis ikke den lokale forhandleren kan låne meg en da. Før jeg evt. prøver å bytte giver, ønsker jeg å være så sikker som mulig på at det er denne som er problemet, da den ligger veldig trangt til.

Link to post
Share on other sites

Har Yanmar 3JH4 fra 2008. Det er nå modent for 500t sevice. Ser av serviceheftet som fulgte motoren at eksosmanifolden skal sjekkes ved 250t og byttes ved 500t. Ser av et vedlikeholdsskjema fra Yanmar referert til på denne tråden at byttetidspunktet er 1000t eller 4år.

Har noen erfaring med dette? Det går vel an å se om bendet er rustent og modent for utskifting etter å ha skrudd det av?

En annen ting er at serviceheftet sier skifting av alle slangene på motoren etter 500t. Kan det være nødvendig?

Båten går i saltvann.

Link to post
Share on other sites

Det kan være innmari lurt å lage et opplegg som forenkler gjennomskylling av sjøvannssystemet med ferskvann så ofte som mulig. Det optimale er etter hver tur på sjøen, men da må det være en enkel jobb.

 

Det fins mange forskjellige løsninger på dette, og jeg har nok ikke den optimale, men jeg har iallfall gjort litt ved å ha en T-kobling mellom sjøvannsinntak og motor med ventil og hageslangestuss, slik at jeg kan koble på en slange og skylle gjennom systemet med nogenlunde lite jobb.

 

Dette øker levetiden på alle sånne ting med tre eller firesifret prosent.....

Link to post
Share on other sites

Oi, det var voldsomt!

 

Dette er vel noe Yanmar har funnet på for å sikre at folk unngår havari på grunn av disse delene.

 

En kyndig båteier som kontrollerer litt hyppig kan vel operere med helt andre intrvaller :smiley:

 

 

 

Helt enig med deg Komodo... thumbsup.gif

 

Hadde jeg vært deg ville jeg sett over eksosmanifolien og bendet, og sett etter rust eller andre svakheter/skader, ser det fint ut, hadde ikke jeg brydd meg cheers.gif

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Heisann! Har en yanmar 3qm30, som jeg trur mange andre har.. Båt og motor har jeg hatt i fire år, og alt har fungert helt topp. Har fulgt intervall timer med oljeskift (olje + filter), tæresink etc... Og motoren går og fungerer helt fint. Har kjørt 250 timer allerede i vinter :rolleyes: Men så har motoren begynt å ruste en del, på babord side.. Fant ut hvor det kom vann ifra.. I nerkant av topp, altså skille mellom topp og blokk, langs hele kanten.. Men så er spørsmålet, er det toppen som er gåen? Eller er det toppakning? Er en god del grå/hvit røyk på både masjfart og tomgang, har ikke vært det før. Har sjekket olje og oljenivå som jeg gjør før hvær oppstart, og det ser helt ok ut. Ingen vann i oljen.. Kan dette bli en dyr operasjon? Fortsatt gog påske allesammen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har Yanmar 6LPA-STZP.

 

Angående det å skifte sinkskruene på motoren. Må man faktisk løsne på ferskvannskjøleren for å få ut den siste skruen som sitter bak på ferskvannskjøleren? :crazy:

 

Jeg er litt usikker på terminologien her, men "clutch huset" er i veien om man tenker å skru ut skruen. Ytterkanten på "huset" er 3-4 mm inn på skruen, samt kun 1,5 cm fra skruen. Det gjør det helt umulig å komme til med verktøy, samt det vil være umulig å få ut skruen, evt. sette inn ny sinkskrue.

Link to post
Share on other sites

topa har funnet en teknikk og en fastnøkkel som gjør at han får det til på sin motor uten å løsne kjøleren, tror jeg. Hos meg vil det ikke hjelpe med list og lempe, ser det ut til. Da må jeg i så fall ha en sabla kort sink...

 

Vær obs på at det er en styretapp mellom kjøler og supportbrakett midt under. Hvis du presser kjøleren tilbake på plass uten at denne er i hullet sitt, kan du skade kjøleren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...