Jump to content

Hvilken grill er best i båt


nb840

Recommended Posts

valvolainen skrev for 2 timer siden:

Seks år senere, fortsatt bare dårlige erfaringer med Cobb? Sitter å vurderer en slik en, kullutgaven. 

 

 

Jeg har Cobb, og synes den er veldig praktisk. Ikke stor, men praktisk til båtbruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

12 hours ago, index said:

 

Jeg har Cobb, og synes den er veldig praktisk. Ikke stor, men praktisk til båtbruk.

 

Bruker du vanlige briketter eller de som 'hører til'? Ser veldig praktisk ut, og prisen for deres egne briketter er ikke avskrekkende sålenge den ikke blir brukt så mye, vi er jo ferie og helgefarende, så om det går noen ekstra hundrelapper på 'fyringsved' i året kan vi leve med dette. 

Kan man bare dyppe hele sulamitten i sjøvann og vaske eller sniker det seg frem rust her likevel? Erfaringsmessig er ikke allt som er rustfritt fritt for rust.

Link to post
Share on other sites

valvolainen skrev Just now:

 

Bruker du vanlige briketter eller de som 'hører til'? Ser veldig praktisk ut, og prisen for deres egne briketter er ikke avskrekkende sålenge den ikke blir brukt så mye, vi er jo ferie og helgefarende, så om det går noen ekstra hundrelapper på 'fyringsved' i året kan vi leve med dette. 

Kan man bare dyppe hele sulamitten i sjøvann og vaske eller sniker det seg frem rust her likevel? Erfaringsmessig er ikke allt som er rustfritt fritt for rust.

 

Synes jeg får best resultat med de originale brikettene. Men det går med vanlige også. 

 

Ville ikke ha dyppet den i sjøvann. Bruk ferskvann i stedet. Den trenger ikke så mye vasking. 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser at jeg har et innlegg tidlig i denne tråden fra 2012. Då er det litt morsomt å nevne at denne var vel et par, 3 år gammel den gang. Den er fremdeles i drift og brukes mye. Er faktisk så fornøyd at jeg har en hjemme også. Er det stort party tar jeg begge hjem eller til båten. Dette er kvalitet og ser at jeg fremdeles får reservedeler om jeg skulle trenge dette. 

Skulle jeg si noe som helst negativt om denne så er det tyngden, men igjen det er jo denne støpte steikerista som gjør grillen så bra.

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg har ivret veldig for Magma tidligere i tråden (som for øvrig fremdeles er festa i rekka), men de senere årene har jeg gått lei av "kokt grillmat" og løsningen som i hvert fall gir best kvalitet på grillingen har blitt å gå i land med en skikkelig kull-grill. Magmaen brukes bare til pølser og spareribs heretter.

 

Det jeg har gjort nå er å kappe bena av denne Weber kulegrillen rett under fett-oppsamlingsplata og limt bruskorker på beina (så man ikke skjærer seg på dem). Handler orginal Weber kull (som gløder kontrollert og lenge), det gir best grill-resultat.

https://www.weber.com/NO/no/griller/kullgriller/compact-serien/1221004.html?cgid=566#start=1

 

Nå er det i hvert fall slutt på kokt grillmat og denne grillen har bra med plass på rista. Får plass til den nede i lasarettet under akterdørken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 time siden:

Ser at jeg har ivret veldig for Magma tidligere i tråden (som for øvrig fremdeles er festa i rekka), men de senere årene har jeg gått lei av "kokt grillmat" og løsningen som i hvert fall gir best kvalitet på grillingen har blitt å gå i land med en skikkelig kull-grill. Magmaen brukes bare til pølser og spareribs heretter.

 

Det jeg har gjort nå er å kappe bena av denne Weber kulegrillen rett under fett-oppsamlingsplata og limt bruskorker på beina (så man ikke skjærer seg på dem). Handler orginal Weber kull (som gløder kontrollert og lenge), det gir best grill-resultat.

https://www.weber.com/NO/no/griller/kullgriller/compact-serien/1221004.html?cgid=566#start=1

 

Nå er det i hvert fall slutt på kokt grillmat og denne grillen har bra med plass på rista. Får plass til den nede i lasarettet under akterdørken.

 

100% enig :-). Hadde først Cobb med sine briketter.... ble aldri helt enig med den grillen. Har Magma hengende på rekka no, blir i praksis ikke brukt da stekt mat ombord går både raskere og blir bedre på stekepanna.

 

Og skal det grilles så er det kull som gjelder, det gjør vi på land. Har brukt mange ulike smågriller til det. Ikke noe rafinerte greier, kun vanlig grilling med varme. Dvs ikke grilling med lokk eller røykflis osv. 

 

Gassgrillen på terrassen hjemme og på hytta har også stått ubrukt de siste sesongene, det er kullgrill som brukes. 

----

Så et tips om kullgrill som en kan/tør å bruke ombord, eller på rekka, det hadde vært kjekt. 

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dere som er misfornøyd med magmagrillen på gass: bruker dere engangsflasker, eller ventil for større flaske? Jeg har hatt en slik magmagrill liggende, som jeg nå har montert gassventil for ekstern flaske. Har ikke fått prøvd den enda, annet enn å brenne den ren. På full fres, ble innmaten i grillen rødglødende, så har vanskelig for å tro at maten blir kokt med ekstern flaske. 

Link to post
Share on other sites

Har brukt camping-gaz på småflasker. Når det er sagt har jeg en 3-brenners Weber på terrassen, men det blir ikke det samme med gass som med kull uansett hvordan grill og flaske du har. Min mening....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en Nordic Season Summer BBQ i båten min. Jeg er meget fornøyd med den. Jeg betalte 250 kroner for den på tilbud. Grillflaten er på 24 x 26 cm. Det gikk kjapt å grille hjemmelaget burger og pølser på den. Har også grillet flintsteik men da får man bare plass til et stykke om gangen. 

 

Jeg ser at coop har fått en tilsvarende grill fra fcc som er litt større. Den er på 34x25,5 cm. Den koster nå 499 for coop medlem. Begge grillene går på gasspatroner som selges de fleste steder. På biltema koster en slik patron 19.90 kroner og holder til minst 1, 5 timer med grilling. 

summer_BBQ_din_side.jpg

2.jpeg

7072806000440.jpg

Link to post
Share on other sites

Har også brukt den Nordic Summer grillen. Uslåelig value for money, men er jo ikke allverdens holdbar. Og uten lokk så er det mest pølser den egner seg for. Og tynne ting ellers. Har byttet til Weber go-anywhere med gass som oppleves i en helt annen liga kvalitetsmessig. Antar den har blitt nevnt noen ganger her før

 

https://www.weber.com/NO/no/griller/bærbare-griller/go-anywhere-serien/

 

 

Link to post
Share on other sites

:båt1 skrev On 31.3.2010 at 23.31:

har du hørt om bålplass?!? :smiley:

 

Hvis man samler litt rekved og kvist og kvast kan man lage idylliske bål på svaberget . Bålet kan være både til hygge og til grilling av pølser og gir en  god stemning,  samtidig som man rydder opp. Nå ser jeg noen  som gjør det og man må nok grille når bålet går over i glør. Hvis man ikke har grillspyd kan man kutte ned noen greiner i vegetasjonen. 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 1 minutt siden:

 

Hvis man samler litt rekved og kvist og kvast kan man lage idylliske bål på svaberget . 

 

Dette er en klar oppfordring til å begå et lovbrudd og bør rapporteres!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en artig tråd og det er mye følelser ute å går. Smaken er som baken Hva er egentlig grillet kjøtt, og hva må til.

Hvorfor blir noe kjøtt saftig, mens annet blir seigt. Jeg er ingen spesialist men om jeg skal få dette til på en gassgrill, kreves det en støpejernsrist.

Hvorfor det? Min erfaring er at skal en biff bli saftig så må overflatene svies for å beholde saften. Og dette klarer man ikke på en gassgrill med rist. Selv om brenneren er påå 3-4 kW så forsvinner varmen når grillen åpnes om man ikke har skikkelig støpejernsrist. Man kan kanskje hevde at Støpejernsristen på en måte erstatter energien fra kullene i en kullgrill. 

For de som ikke har støpejernsrist er det jo bare å slenge en litt mindre,  oppå den vanlige risten

(Men for all det er jo masse man kan kan grille eller koke som jeg kaller det på vanlig rist. Hamburger, pølser , kylling og fisk)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med å beholde saften, eller tette porene eller kall det hva man vil er gammel myte som man ikke lærer lenger. Som kokk har vi gått bort fra dette for lenge siden. Bruning, eller stekeskorpe om du vil er for å få smak, en karamellisering av overflaten. Dette kalles og Maillard prosessen innen fagspråket. Hvilken type grill man foretrekker er jo en smakssak etter hva man selv liker.

Men uansett hvor mye man steker eller bruner, vil kjøttsaften piple ut etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...