Jump to content

Hvilken grill er best i båt


nb840

Recommended Posts

Nå handler ikke gass-vs kull bare om temperatur. Jeg er ingen ekspert eller noe men jeg liker det at en kullgrill gir ... hva skal en si, ujevnt resultat, røyksmak. Det blir noe rustikk over det hele. Hjemme har jeg alltid et greit utvalg av treflis så jeg pleier gjerne å gi en aldri så liten røykerunde nesten uavhengig av hva jeg griller. Dvs røyker ikke i egentlig forstand, men legger gjerne i flis og lar grillen "røyke seg ut" før jeg starter selve grillinga, og hiver gjerne også på noe flis i starten av grillinga så det setter seg litt smak mens kjøttet er "vått". 

 

Har også langtidsrøykt Spare ribs i grillen, det ble veldig godt. Og kaldrøykte egen røykelaks i grillen før jul for et par vintre siden, ble helt topp. Da brukte jeg ikke åpen flamme men rigget til med en loddebolt i en blikkboks med flis for å holde temperaturen lavest mulig og temperaturmåler inne i grillen så jeg hadde kontroll.  

 

Har brukt en lokomotivgrill til dette de siste årene, men nå er den så og si oppbrukt så ny må på plass. Den gamle får bli med på hytta så kan den få et par-tre sesonger forlenget liv der. 

-------

For oss er grilling det samme som kull. Mat fra stekepanna er også godt ;-)

Link to post
Share on other sites

Hva med indirekte varme @Ms Fortuna ? Jeg synes det gir det saftigste resultatet etter å ha laget en stekeskorpe på begge sider, med full varme. Sliter med å smake forskjell på kull og gass, men synes gassen er best pga kontrollen en har på varmen. De fleste fyller kullgrillen sin med kull og tenner på, da har en ikke mye kontroll. Ha i hvert fall halve grillen uten kull.

Av egen erfaring har jeg lært at det er dyrt å kjøpe billig, har nå Weber hjemme og i båten. Q1200 med regulator til 5kg kompositt tilsvarende @Roger jo

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Samme her, Q1000 med 5kg flaske. Ble fort lei av å bytte bokser. Flere fordeler med gass, er at den er klar med en gang, kald igjen rimelig fort, slipper kull og tennveske, kan brukes ombord også. Så har jeg laget et litet rundt tresete som passer oppå flaska, så har jeg en liten krakk å sitte på når flaska ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Joda her er det mange veier til målet, noen liker å bruke indirekte varme, man gjør det man synes best om selv. Jeg er kanskje mer tilhenger av lav varme i utgangspunktet men det er smak og behag. Treflis er og med å sette smak. Det eneste jeg hadde å utsette var dette med å forsegle kjøttet. Kull kan og være med å sette mer smak enn gass om man liker det.

Det finnes vel ingen fasitløsninger her, og ulike ting man skal grille krever noen ganger ulike måter å grille på.

Redigert av Ms Fortuna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Dette er en klar oppfordring til å begå et lovbrudd og bør rapporteres!

 

Faxen skrev for 1 time siden:

Uglesett har alltid vært en provokatør.

 

Jeg bare tar rådene jeg får her på BP av  båtfolk til båtfolk. De fleste synes det er helt greit med bål og da slipper man disse grillene ...og hvis det er brent før kan man brenne igjen. Det som skal til er at en' må ta det første steget og etablerer en bålplass.

 

Ida Marie, Sjeldenutpå, Astor, sofaseileren, Woddy, Mouche, glalaks, jrk og en haug  andre båtfolk synes det er greit med bål i uthavnene.

 

forøvrig er ikke grilltype noe man bør gruble særlig mye over. Biltema art  26 -463 kr 229 er jo ypperlig.  Bytter man gangjernene når de er rustet har man grill i mange år... selv om Weber gir mer status når far tenner grillen  på svaberget og eimen av indrefile brer seg i uthavna.

 

biltemagrillen har 2 halvskåler hvor man kan dimensjonere varmen etter behov.  Hvis man i tillegg kjenner  egenskapene til de forskjellige  kulltyper står man godt rustet til å lage en rett som vil bli husket.  Husk det er kokken som lager mat av gode råvarer..

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

 

Ida Marie, Sjeldenutpå, Astor, sofaseileren, Woddy, Mouche, glalaks, jrk og en haug  andre båtfolk synes det er greit med bål i uthavner.

 

 

 

 

Kan bare snakke for meg selv Ugle....ja vi brenner bål her vest når vi er i uthavn...det hører med...

Grilling er en stor rist vi alltid har med, samt kull...bygger opp med stein rundt riste ...enkelt og greit...

 

Her har du bilde av det hele...hund uten bånd...og bål i fjæra....bare og gasse seg nå Ugle....

 

20200530_200747.jpg

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

 

 

forøvrig er ikke grilltype noe man bør gruble særlig mye over. Biltema art  26 -463 kr 229 er jo ypperlig. Bytter man gangjernene når de er rustet har man grill i mange år... selv om Weber gir mer status når far tenner grillen  på svaberget og eimen av indrefile brer seg i uthavna.

 

 

 

 

 

 

Har hatt sånn biltema, og den grillet en stund til den raklet frahverandre. Hadde en liten bærbar kullgrill fra Landman i 13-14 år, til det rustet hull i den. Var sef utgått da jeg skulle ha ny. Har gass ombord til komfyr uansett, så da ble det gass. Men selv om det er Weber, blir det fortsatt mat, og ikke status..... 

Link to post
Share on other sites

Har handla  denne fra Clas Ohlson som fungerer utmerket til mitt bruk.

Relativ billig (under 500,-)

Bruker samme gassbeholdere som til gass-varmeovner og campingkjøkken (som jeg bruker til "stekemat" utendørs).

Stødig å plassere på bordflaten.

Blir hurtig avkjølt etter bruk.

Enkel å rengjøre og stue vekk i egen veske.

9674415112222.jpg

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 6 timer siden:

 

Ja, men grensen går vel litt før oppfordring til ulovlige handlinger så hans innlegg er rapportert. 

 

Når man frekventerer skjærgården så ses det en masse bål selv om det er bålforbud. Det blir gjerne fyra på kjente bålplasser, i bålpanne eller i kulegrillen når man er ferdig med å grille.

Kunne ikke falt meg inn i søvne å rapportere noe slikt. Hverken her på forumet eller av det som skjer i skjærgården.

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil."

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 8 minutter siden:

 

Når man frekventerer skjærgården så ses det en masse bål selv om det er bålforbud. Det blir gjerne fyra på kjente bålplasser, i bålpanne eller i kulegrillen når man er ferdig med å grille.

Kunne ikke falt meg inn i søvne å rapportere noe slikt. Hverken her på forumet eller av det som skjer i skjærgården.

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil."

 

 

Hvis man brenner bål på svaberg så lager man skade som er ubotelig og i strid med lovverket. For meg er det den uopprettelige skaden som er viktig og den bør i  mine øyne påtales. Å lage et bål i en bålpanne, bålplass eller i en kulegrill er noe helt annet. Jeg skjønner faktisk ikke at du synes å mene at det er ok å brenne bål på svaberg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg missforstått, det jeg ser er at det benyttes enten faste bålplasser, bålpanner, kulegriller etc.

Å fyre opp på et tilfeldig svaberg forekommer sikkert, men jeg har ikke sett det mange ganger og nei, det er ikke greit.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev for 9 timer siden:

 De fleste fyller kullgrillen sin med kull og tenner på, da har en ikke mye kontroll. Ha i hvert fall halve grillen uten kull.

 

Dette er grunnen til at jeg kapper bena av en 47 cm Weber i stedet for å kjøpe de rektangulære grillene hvor man ender opp med kull i hele grillen.

Med avkappede ben rett under askeskålen og bruskorker for å beskytte kantene på bena så er denne her stor nok til å ha kald/varm-sone.

Den er faktisk stor nok til at man får plass til både kjøtt, grønnsaker, en liten sausekjele og en bakk med poteter :thumbsup:

https://www.weber.com/NO/no/griller/kullgriller/compact-serien/1221004.html?cgid=566#start=1

 

Prøvde med 57 cm ett år, men den ble for bælete og stor....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 21 timer siden:

Dette med å beholde saften, eller tette porene eller kall det hva man vil er gammel myte som man ikke lærer lenger. Som kokk har vi gått bort fra dette for lenge siden. Bruning, eller stekeskorpe om du vil er for å få smak, en karamellisering av overflaten. Dette kalles og Maillard prosessen innen fagspråket. Hvilken type grill man foretrekker er jo en smakssak etter hva man selv liker.

Men uansett hvor mye man steker eller bruner, vil kjøttsaften piple ut etterhvert. 

 

Tja...Myte eller ikke.. Det går flere veier til Rome.

Nå er det stor forskjell på storkjøkken og grill i skjærgården. Er fullt klar over at man i profesjonell sammenheng har egne ovner stekeovner der man "koker" biffen ved lav temperatur og der den kan ligge i temesvis, før man karamelliserer den før servering. Dette er en løsning som passer resturanter, og gir et meget godt resultat. 

 

På en liten båtgrill gjelder andre regler. Tar man en en indre eller utrefilet og brenner av overflaten først, så kan man se med det blåtte øyet at biffen blåser seg opp da mindre av saften fra biffen slipper ut, enn om overflaten ikke er svidd av. Men godt resultat forutsetter at man setter ned tremperaturen når man ser at biffen blåser seg opp. Denne regulereingen gjøres lettest på en gassgrill med støpejernsplate. 

Link to post
Share on other sites

Nå blander man nok snørr og bart her, det det henvises til her er nok Sous Vide metoden som ikke har noe med ovn å gjøre i det hele tatt, men snarere vannbad. 

Ja kjøtt "blåser seg opp" men slipper akkurat like mye væske allikevel. Ta et lite søk på Maillard prosessen så finner man mer om

brunings prosess. Men gjentar igjen at enhver får bruke den metoden man best er tjent med og liker.

Velger man å steke/grille på lav varme vil man oppleve at kjøttet "blåser" seg mindre opp enn ved høy varme.

Link to post
Share on other sites

Tror aldri jeg har spist biff ombord i båten. Spiser det ikke ofte sånn ellers heller men... Liker kjøtt som enten har bein eller er marmorert med mye fett. Og da liker jeg godt at det er godt stekt. 

 

En mør og blodig biff kan være godt en sjelden gang. Men sånn ellers er nå rent kjøtt kjedelige greier syns jeg. Litt som fiskefileet i stedet for hel fisk, eller fisk tilberedet med skinn og bein. Bein, skinn, fett gir mye smak til kjøttet under tilberedning. 

 

For å ikke snakke om kyllingfilet vs en grilla kylling. Det ene smaker lite og dårlig, det andre er himmelsk godt fordi bein, skinn, fett tilfører så mye smak og ulik tyggemotstand. Det ene er en opplevelse å spise, det andre er meningsløst. Kyllingfilet må være verdens kjedeligste kjøtt. Ville foretrukket havregrøt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk testa magma kulegrill med ekstern gassflaske, nå i helga. Den grillet både koteletter, en feit biff og pølser, helt perfekt og på kort tid. Sykt deilig å slippe å drasse på kull og tennvæske - og ikke minst vente på at grillen skal bli varm. 

Link to post
Share on other sites

Magma er fin, men delene er sinnssykt overpriset. Oppdaget nylig at jeg mangler en del (kjøpte en brukt grill), et flammeskjold som skal fordele varmen. 1.099 kroner for en metallplate! Trenger du ny rist? Tusen kroner der også.

Skal du ha grill med rekkefeste, trekk, ekstern regulator osv., kommer du fort opp i et svimlende antall tusenlapper.

 

Kjøpte i forrige uke en liten grill på Coop Obs! til bruk på land. Selvsagt ikke maritim kvalitet, men du verden så godt design til en fornuftig pris. Særlig når hele sulamitten koster omtrent det samme som beina til en Magma.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Blåser liv i denne tråden. 

 

Jeg tror jeg må ha grill med slike skruflasker. Har ikke plass til 5kg kompositt på sikkert sted... Men skruflasker kan ligge i tauluka i baug. Den er drenert.

 

Så nå vurderer jeg grillet til ca 2000. Har fra før en slik liten gassgrill til 600 som vi kjøpte på Extra da det var forbid mot åpen flamme her sør for et par år siden... Den grillet ujevnt, og jeg savner indirekte grilling og mer kontroll. 

 

Hva med Weber Goanywhere eller Broil King Grill2Go x200?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...