Jump to content

Hvilken grill er best i båt


nb840

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Nå har Båtmagasinet testet griller som passer i båt og vinneren er Magma Gass.

http://www.seatronic.no/grill-grill-c-398_399/magma-gassgrill-38cm-p-874

 

Jeg hentet min i går :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De testet BÅT griller :wink:

Magma kan du grille med under fart om ikke vinden er for sterk. Festes i rekka og har vært jordomseileren siin faste følgesvenn i over 30 år.

Først som kull-grill, nå også med gass. Grillen har doble vegger for å unngå for varm overflate. Den har ogzå et praktisk lokk som er hengslet i grillen og fungerer som vindfanger(dekker hele grillen).

Den kan også snus 360 grader slik at du kommer til maten når den er skrudd i rekka og henger over vannet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte først en Cobb senere en Weber gass for å feste på pultpilen. Cobben er tatt hjem, Webern er bra, men med litt mye leamikk. Jeg selger gjerne rimelig en

lite brukt Cobb.

En riktig god og enkel båtgrill er ikke oppfunnet enda...sett i gang ;-)

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte først en Cobb senere en Weber gass for å feste på pultpilen.

 

Jeg håper du monterte den på pushpit ikke pulpit :wink:

(du griller vel ikke på fordekket)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi er alle forskjellige. Jeg har en Weber® Q™ 120 grill, og denne er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt.

Det er alt for lett å brenne fast kjøtt/ kylling på de brede ristene ( ja jeg smører risten og kjøttet før det legges på)

Grillen krever mye arbeid for å holde ren da prinsippet er at steke fett skal renne ned langs sidene og til slutt havne i en alumuniums beholder i bunn. Sidene blir fulle av fett og mye jobb å holde ren.

 

Vi bruker grillen jevnt gjennom hele året, men jeg blir ikke fornøyd :)

Blir nok å skaffe seg en annen grill. Det positive er at den er liten og lett å stuve bort, samt de brettene en legger ut på sidene til å sette ting på, eksempel vis øl boksen til far når han står med grillen.

 

lars s

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

COBB grill har jeg, og den har jeg sluttet å bruke.

Grunnen er som du nevner dårlig varme og man steker maten på en tilnærmet lukket panne, hvor grillvarmen ikke når ordentlig frem til biffen.

Så jeg er ute etter utstyr som kan GRILLE maten.

MEN Lotusgrill ser ut til å være annerledes. Da den har ordentlig rist, som man legger maten på. Den har også en liten PC vifte som kan reguleres for å få den ønskede grillvarmen.

Men som sagt jeg har ikke prøvd grillen....

Har du prøvd grillen Worry II?

Link to post
Share on other sites

COBB grill har jeg, og den har jeg sluttet å bruke...

...Har du prøvd grillen Worry II?

 

Jeg har i likhet med deg en Cobb, som står godt lagret i skapet etterhvert. Den har fått mange forsøk nå, men har gitt den opp. Den er fin til å steke hel kylling i, men noe annet har jeg ikke fått dreisen på. Lotosen har jeg ikke prøvd, men jeg tror neppe den blir mye varmere en Cobben ?

Link to post
Share on other sites

Guest caplex

Jeg har også en cobb grill, jeg var heller ikke fornøyd med varmen på denne. Men i år kjøpte jeg grillplata med riller og grillen har blitt mye bedre den kommer nærmere grill brikettene og varmer mye bedre den lager steke skorper på kjøtt og pølser etter dette.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt meg Magma grill (rund 37cm) festet på rekka akter i ferien. Min er ikke koblet til ekstern gass beholder, men vi klarte oss med 2 bokser campinggass.

Grillen har fungert over all forventning og det har blitt grilling nesten hver kveld. Legger kjøttet på grillrista, bortsett fra de feteste varianten slik som grillribbe(da benyttes i tillegg grillbrett for å unngå fett for mye fett i oppsamleren). Hittil har den ikke blitt rengjort og det ser ut til at det holder med en rengjøring til høsten.

Slik sett er det enkelt å grille, man kan sitte på båten og trenger ikke gå i land noe jeg setter pris på med en 3-åring på slep. Dessuten slipper jeg å drasse med meg alt mellom himmel og jord i en stor kurv for å nyte litt god grillmat.

Eneste jeg kan se som litt negativt er at grillen har en tendens til å bli varmest på den siden det blåser fra, men om man er klar over det er det jo bare å utnytte det(kjøtt på ene siden og "vente-pølse" på den andre).

 

Anbefales på det varmeste for de som søker en enkel, men god måte å grille på. Det kan også kjøpes stativ for å ta den på land om man ønsker det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte oss en Lotus grill i sommer, og erfaringene mine så langt er at den har både sterke og svake sider. Med 3 unger ombord i aldere "krype til løpe fort uten å se seg for" ønsket vi en grill som hadde en kald overflate. Lotus grillen er genial i så måte, og lar seg flytte på selv under grilling. Dette er en fordel da grillen er EKSTREMT følsom for trekk. Er det det minste vindpust mister reflektoren effekten sin, og det eneste stedet det er varme er på stekeplaten i midten av risten. På den andre side oser det så lite fra den at jeg ved ett par anledninger med hell har sittet under cockpit teltet og grillet.

Jeg synes også at grillen avgir litt lite varme. (Jeg har foreløpig kun prøvd den med spesial briketter laget av bambus)

Konsekvensen er at grillingen tar noe lenger tid enn med feks en Weber, men kjøttet blir grillet og ikke kokt. Risten og reflektoren er veldig lette å rengjøre, men dette MÅ gjøres etter hver gangs bruk ellers mister reflektoren noe av effekten sin.

Forøvrig er det utrolig deilig å slippe den grisete blandingen av fett og kullstøv som vanlige griller blir sauset inn med etter kort tids bruk, så alt i alt er jeg godt nok fornøyd med grillen. (om den er verd prisen blir forøvrig en helt annen diskusjon)

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Vi skal kjøpe en gassgrill som vi skal ha på flybridge. Weber Q120 er det vi har i kikkerten. Er det andre griller som passer bedre? Noen kan festes på rekka.

Hører gjerne om erfaringer fra Weber og andre.

 

Vi har i dag en Cobb som vi syntes så som så om. Er klar over at den er kommet med gass men vurderer ikke den.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hat brukt min nye Weber q120 i 2 helger med båten nå ! Utrolig fornøyd lett og holde ren,holder godt på varmen og lett og stue vekk!de beholderene med gass som er til er små og praktiske, har grillet for familie for 4 nå, kjøtt burgere pølser og folie med grønnsaker over 5 kvelder! Har fortsatt gass igjen !

 

Angrer ikke på denne, tønna fra jula fra ifjor var god den også, men kan ikke sammenlignes uansett :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...