Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Sitter her å griner litt og skriver salgs annonse til finn.no, ser det greit ut ? På bilde er det 200xs bakpå ræva, den er liten og søt iforhold til den som blir montert nå i disse dager. Skal få tatt noen nye bilder med den nye store motoren og filma litt når det skal prøvekjøres 

Meget spesiell og riktig modifisert Twister 24 med regestert tilhenger. Bare å sjøsette, så vri om nøkkelen. 

Forje eier gikk lei av å sitte i en varm cockpit, så han satte igang å bygde sommerbåt av den

Gamle 3c båten til Espen Gulbrandsen. Når han hadde den så bygde han den om kontinuerlig. Dette skroget er luftsmørt, steglister er ombygd, tunellen er ombygd, den har fått vinger (oppå) og finner(under) bakpå pongtongene for bedre sidestabilitet i svinger og ved høy fart. det er hydraulisk skjørt, hydraulisk lift, hydralikk pumpene til lift/skjørt/powertrim står inne i båten, hydraulisk latham sidemontert styring, det er 2 ballasttanker som fylles av navigatøren med styrbord/babord spaker, pedal for å tømme ballasttankene, indikasjon's wire'r til lift og skjørt, Båten har blandt annet ny formsydd kalesje, nye bluesea stoler i alcantara, nye lensepumper,  2stk nye 54L bensintanker, nye bensinslanger, ny fotgass, nye trim/lift brytere på rattet, nytt ratt.

Motoren er 2004 300x med torque master fatshaft 1.75:1utv. Powerhead'n er en 2000 300promax som er overhalt nå i vinter med bla 6 nye stempler, hona alle selynderne, flere nye lager, alle pakninger er nye, dyser er rensa og kontroll målt i benk, ny dynamoreim, nye bensin slanger, nye vacumslanger og alle vacumventiler kontrollert, nye tennplugger, ny impeller, ny girolje. 

Denne båten og motoren er det Værste av det Værste. Har vunnet flere NM og VM runder i sitt tideligere liv, men da med 200hk. Med rette personen bak spakene og rett propell, så topper den båten her lett 100knop. 

Kan ta innbytte/delbetaling i vannscooter, speedbåt, feriebåt, suv, pickup, atv 

post-12944-0-56828600-1531856150.jpg

IMG_20190408_180009.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

Fikk testet båten skikkelig for første gang siden vi kjøpte den i fjor etter sommerferien. Startet fra Vallø i Tønsberg kl 1330 igår og var fremme i Kristiansand gjestehavn 5 og en halv time senere. 23 knop i snitt. Var bra kjørevær omtrent ned til Arendal eller noe så måtte vi redusere fra ca 29 knop ned til 25-26 idet vi nærmet oss Lillesand og Kristiansand. Så er det krabbegir oppover igjen ila noen dager.

Moro at alt jeg har skrudd på ila vinteren faktisk virket! Slik som septikktank giver og pumpe, tilkopling av Victron amperemetermåler (som ikke virket når motor var igang), kjøkkenvifte, ekstra hyller i kjøleskap, ladeuttak etc etc. 

Byttet spoter (fra vanlig LED til LED med støtte for rødlys), byttet impeller, skrudd fast noe elektronikk (V3100 SOTDMA AIS) jeg ikke får brukt før om en måned eller to (venter på splitter). Med andre ord gaaanske langt nede på todolista.

Men det viktigste jeg gjorde i dag var kanskje å observere at nabobåten, som er den eneste som sperrer meg inne før jeg selv kan sjøsette, begynte med stoffing i dag!

Redigert av lutt (see edit history)

Kost oss på tur. Så ikke så galt ut nå i kveld. 8F633F14-BE4F-44C9-BB9B-6C8F55899496.jpeg.a613c491d3d8661cf9c1831f511026e8.jpeg

Prøvde også å bytte tennplugg på den lille jollemotoren for å få den til å gå på lavt turtall. Gjorde ikke noen forskjell. Må gjerne til å skru på forgasseren da. Hadde et håp om å slippe det. 

Har også slitt med at årene løsner på grunn av en tapp som glir ut av posisjon. Etter litt styr fikk jeg åpnet opp en gammel patron tec7 som lå under dørkplatene. Fylte hullet slik at tappen forhåpentligvis holder seg på plass. 

Alltid spennende å lage hull i båten

Dette hullet var starten på å trekke coaxial til ekstern antenne til satellitt  kommunikasjon. 

Måtte trekke kabelen to ganger...  oppdaget da jeg var ferdig at jeg hadde glemt å tre på skroggjennomføringen for kabelen :lol:  Jaja, det er slikt man lærer av :wink:

5E7D7B2A-626D-4E6E-AE52-7D4B8AE33A09.jpeg

Denne trekkefjæra fra Biltema funker bra

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/elektrikerverktoy/trekkfjar-stal-2000037629

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...