Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Idag ble det rydding og vasking fra gulv til tak i salongen. Teppene på dørken ble ristet og banket. Og så fikk jeg skrudd opp rygglenene som har vært hjemme der jeg har hatt av stoffet, vasket det og stiftet det på igjen. Toalettrommet ble også rengjort. Ellers ble det ryddet i resten av båten. Nå står vasking i akterkabinen pluss uterommet for tur. Men det får bli til helgen.

I overmorgen skal bilen på service og ellers i uken er det meldt snø og regn. Idag var det nydelig vær med sol og +14°C. Men det var ikke mange andre båter som var kommet på vannet i havnen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Oppdaga andre dagen det var alt for lite strøm på batteri til truster. Så satte igang å feilsøke idag.

Viste seg at det også var mangel på strøm til Orind DC-DC lader.

Mistenkte først det var Cyrix som hadde konka, men med mangel på sttøm til dc-dc gikk den tanke bort igjen.

Målte litt på baksiden av hovedstrømbryter. Dette er en som er kjøpt ukjent plass (husker ikke hvor)

Det er av typen som har et sett med ekstra litt mindre skruer bak for mindre last enn starter.

Viste seg at disse mindre skruer var helt spenningsløs. Å dårlig/ustabil spenning på de to store boltene. 

Så da skjønner jeg hvorfor motor dro litt lengre enn normalt å viste litt lav spenning på instrumentet.

Byttet til en med kun to bolter fra kjeller lageret.

Å vupti så var det lading av alle batterier igjen. Å motor slo igang som den skulle igjen.

Er til stadighet noe som Dæver i gammel ikke så stor driter.

Dagen igår gikk med å pumpe ut vann fra bunn av båten ennå en gang.

Hadde byttet vannpumpe til en fiks liten sak med kombinert pumpe å trykktank fra SPX. 

Viser seg denne har noe bedre trykk enn gamle Flojet pumpa.

Så ente med lekkasje både her å der, inkludert plasser det krever mye fine gloser å komme til å fikse.

Suget falsk luft via suge siden gjorde den også, så den ikke ville stoppe.

Etter byttet alt av slangeklemmer og pakket om det meste sv gjenger, så måtte det en tilbakeslagsventil inn på suge siden. Da fungerte plutselig dette også. Så nærmer seg at ikke så stor gammel dritter er klar for sesongen.

Bare en tur på land om en ukes tid. Samt vente på snekker skal bli ferdig med mye benkeplate opplegg. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Eika skrev for 8 timer siden:

Hatt lyst til og sette fyr på alle sammen så begynne med golf eller noe sånt :headbang:

Alle sammen ?  Meg også ? :giggle:

No worries, vet hva du mener. Samme her for tiden. :worry:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Trawler 42 skrev for 2 timer siden:

Alle sammen ?  Meg også ? :giggle:

No worries, vet hva du mener. Samme her for tiden. :worry:

Ja alle 5 :p hahaha, men den tanken forsvant heldigvis fort igjen når jeg så på noen filmer fra kjøringa, det de de minuttene der som gjør det verdt det 

Eika skrev for 1 time siden:

Ja alle 5 :p hahaha, men den tanken forsvant heldigvis fort igjen når jeg så på noen filmer fra kjøringa, det de de minuttene der som gjør det verdt det 

:thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Trawler 42 skrev 1 time siden:

:thumbsup:

De minuttene her er magiske, jeg slakka av på gassen så her cruiser jeg i ca 60knop i halv meters sjø, stabilt og fint, en hånd på rattet, filma med den andre. Etter de sekundene der, lå mobilen i lomma, begge hendene på rattet og farta nærma seg 80

Her er ett lite klipp med gamle 150'n bakpå 

Når driten først virker, så glemmer man absolutt alt annet i verden, det er kun det man ser noen hundre meter fremover og til sidene som betyr noe :) 

Har vaska båten utvendig :wink: det ble bra :thumbsup: nå skal hun til pers inni :wink:

mekka01.jpg.50faf937e8f395745c7f476d707fab16.jpg

Mye dritt etter oppussing, mesteparten er nok butyl, noe gl.fiber og polyesterrester + annet drit som har kommet rekende med vinden.

mekka02.jpg.9a08dfc05448c949b3e95d1821d34355.jpg

Etter første gangs vask (varmt vann med grønsåpe og flere mikrofiberkluter), må nok ta det et par ganger til. Med skrubb/børste. Noen som har gode vasketips her?

jeg tørker ut på land....!

Eika skrev 1 time siden:

De minuttene her er magiske, jeg slakka av på gassen så her cruiser jeg i ca 60knop i halv meters sjø, stabilt og fint, en hånd på rattet, filma med den andre. Etter de sekundene der, lå mobilen i lomma, begge hendene på rattet og farta nærma seg 80

Her er ett lite klipp med gamle 150'n bakpå

Når driten først virker, så glemmer man absolutt alt annet i verden, det er kun det man ser noen hundre meter fremover og til sidene som betyr noe :) 

Der gikk det unna, litt for fort for min del da.:giggle:

14 hours ago, tom Cognac said:

Har vaska båten utvendig :wink: det ble bra :thumbsup: nå skal hun til pers inni :wink:

mekka01.jpg.50faf937e8f395745c7f476d707fab16.jpg

Mye dritt etter oppussing, mesteparten er nok butyl, noe gl.fiber og polyesterrester + annet drit som har kommet rekende med vinden.

mekka02.jpg.9a08dfc05448c949b3e95d1821d34355.jpg

Etter første gangs vask (varmt vann med grønsåpe og flere mikrofiberkluter), må nok ta det et par ganger til. Med skrubb/børste. Noen som har gode vasketips her?

Korthåret skurebørste og skurekrem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...