Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

17 hours ago, Eika said:

Henta motor, 10 hull i innsuget :p 240kg, 500+hk og turtallsperre på 8250 

 

IMG_20231012_173650.jpg

 

https://youtu.be/8KMxRKvzbHQ?feature=shared

 

 

Wow. BMW S85 motoren har helt rå lyd når den får varve seg ut  :tongue:

 

Hva tenker du ang marinisering? Regner med at du er kjent med at rådelagrene har dårlig rykte på disse. Mange bytter de preventivt på 80-150 k km.

 

Hva slags båt skal den inn i? 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etter lang tid var sittebenker og rygglener i salongen til Trudelutt modne for vask. Det ble noe helt annet, ja. Nå idag har jeg fått trekkene på plass på sittebenkene. Der var det bare å dytte skumgummien inn i trekkene og lukke glidelåsene.

 

For rygglenene må jeg stifte trekket på. Men etter et rygglene, sa stiftepistolen takk for seg. Den foretrekker å låse seg eller bare slippe stiftene løst ut. Så nå må jeg kjøpe meg ny stiftepistol. Men hva skal man velge? Hos Biltema har de 5 - 10 forskjellige å velge i, og slik er det hos Clas Ohlson og Jernia også. Og så finnes de for forskjellige dimensjoner på stifter også. Og prisene? Alt fra 200 til 3-sifret pris! Helst vil jeg en som kan bruke de mange pakkene med stifter jeg har liggende. Kanskje handle hos Jernia? Er jeg heldig kan jeg kanskje få faglig hjelp der?

 

stiftepistol.jpg.8ec5b8d3cffad4fba2d5f4044fa2ef03.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 52 minutter siden:

Er jeg heldig kan jeg kanskje få faglig hjelp der?

Jeg har en stiftepistol fra Clas Ohlson - som jeg trodde var bra nok. Jeg har brukt den til å stifte lerret på kilerammer/blindrammer (massivt treverk - tror det er gran eller furu) til oljemalerier. Men når jeg skulle forsøke å stifte 1mm skai til et sidepanel bak vinduene i båten min (sidepanel laget av 9mm finer) fungerte det veldig dårlig. Jeg har vurdert om jeg må kontakte en møbelsnekker eller en som trekker om sofaer etc. De har kanskje tips om riktig stiftepistol.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

 

Wow. BMW S85 motoren har helt rå lyd når den får varve seg ut  :tongue:

 

Hva tenker du ang marinisering? Regner med at du er kjent med at rådelagrene har dårlig rykte på disse. Mange bytter de preventivt på 80-150 k km.

 

Hva slags båt skal den inn i? 

 

Jeg har ikke rekt tenkt så mye, kjøpte den i går, men det må bli en av disse

 

Catta hadde havna på 8-900kg tørrvekt med 500hk. 

 

Provee båten hadde havna på 1000-1100kg tørrvekt med 500hk 

 

IMG_20230911_165416.jpg

Screenshot_2023-10-01-01-05-19-278_com.miui.gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

Så var båtsesongen definitivt over, Trudelutt er kommet på land, og blir der frem til før påske.

 

opptak_2023_spyling.jpg.c36cb86657c2b8bc2d483a8290e88620.jpg

Her spyles det. Sonskilen samler opp det som spyles av.

 

 

opptak_2023_rur_uspylt.jpg.f7a39831a1e3766713bf69d2d47a5f7b.jpg

Dette var det som var av rur før spyling, propellen like fin som ved utsetting.

 

 

opptak_2023_rur_spylt.jpg.dde8f1a27e6377b3d68503343e8b0d3e.jpg

Her etter spyling. Til våren blir det ikke mye bunnstoff som kommer til å gå med. Det blir vel en 0,7 liters boks som vanlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 19.10.2023 at 18.27:

Så var båtsesongen definitivt over, Trudelutt er kommet på land, og blir der frem til før påske.

 

opptak_2023_spyling.jpg.c36cb86657c2b8bc2d483a8290e88620.jpg

Her spyles det. Sonskilen samler opp det som spyles av.

 

 

opptak_2023_rur_uspylt.jpg.f7a39831a1e3766713bf69d2d47a5f7b.jpg

Dette var det som var av rur før spyling, propellen like fin som ved utsetting.

 

 

opptak_2023_rur_spylt.jpg.dde8f1a27e6377b3d68503343e8b0d3e.jpg

Her etter spyling. Til våren blir det ikke mye bunnstoff som kommer til å gå med. Det blir vel en 0,7 liters boks som vanlig.

Hei

Hva har du stoffet propellen med?

Hardt bunnstoff? Seajet?

Link to post
Share on other sites

Seajet 033 selvpolerende. Men grunnbehandlingen er etch primer og 2-komp epoxy. Så kun et tynt lag selvpolerende hvert år. Og så har jeg ikke sinkanode på aksling/propell. Med anode fikk jeg litt rur.

 

etchprimer.jpg.6bb186598714f180eeb4f06d4808442e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tatt båten ut på fjorden og blåst turbo siden båten ikke har vært brukt på en måned. Tror det var på tide siden eksos var skikkelig blå og sur, har jo det jo ikke travelt når vi er på tur men nå var det perfekte forhold og dro Yanmaren opp i maks på 3200 i en halvtime. Ble helt fin eksos etter denne seansen. Båten blir liggende ute i vinter, det er jo ofte fine forhold for fiske og tur da også.

Link to post
Share on other sites

Tok opp båten i dag. Ble litt svidd clutch, og enda en påminnelse på hvorfor jeg vil bytte bil.
Boret hull i akterspeilet, for å sjekke om det er vann i det.
Etter å ha lest flere tråder om problemer ved salg, begynner jeg å vurdere å plukke båten i biter, og selge den i deler, og skrote resten.

Link to post
Share on other sites

Så var vinterkonserveringen av båten unnagjort. Idag ble det å tømme alt ferskvannet. Vanntanken (som heldigvis var nesten tom) ble tømt ved å åpne kranene på toalett og pentry. Deretter ble slangene inn/ut til pumpen koblet fra og pumpen fikk en rask kjøring for å tømming.

 

Så var det varmtvannstanken. Der åpnet jeg tømmekranen og lot 40 liter vann gå ned i kjølen. Dette ble fjernet med lensepumpen, først den elektriske og så den manuelle som kommer bedre till nede i kjølen.

 

Etter å ha kokt meg en kopp kaffe, fant jeg ut at jeg hadde gjort nok for idag. Dermed ble rydding i salongen utsatt og jeg kjørte hjem via en kort stopp for å kjøpe inn litt "rødt" på polet i havnen. Det er helg, og det synes jeg at jeg har fortjent, selv uten å ha ryddet i salongen.

 

rot.jpg.cb0729fa6327a0d8a5a8b298277fb7be.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 27.10.2023 at 20.32:

Gått på en smell. Skal tydeligvis inn i båtbygger bransjen også

 Det var du som kjøpte den ja👍 , blir spennende å se resultatet. Håper du lager en tråd for dette prosjektet👍

Vurderte faktisk og kjøpe det, viktig å ha mange prosjekter på en gang😅.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev 3 minutter siden:

 Det var du som kjøpte den ja👍 , blir spennende å se resultatet. Håper du lager en tråd for dette prosjektet👍

Vurderte faktisk og kjøpe det, viktig å ha mange prosjekter på en gang😅.

 

 

 

Jeg og en kamerat, men det blir ikke noe bygging med det første, nå skal vi måle lengde og bredde, jakte på dekk som passer osv

 

Jeg er dårlig på oppfølging av prosjekt tråd, men det blir vel kansje ett innlegg eller to i den tråden her 

Link to post
Share on other sites

Ryddet innvendig, klargjort og pakket inn for vinter. Så nå er det definitivt slutt for i år.

Surt og kaldt, mye hyggeligere og mer motiverende å jobbe på våren, men nå er det i alle fall gjort. Bare å vente på lysere tider igjen:smiley:.

 

Har vanligvis lagt ned targabøylen før montering av presenningsstativ, men i år valgte jeg å la den være oppe og heller gå for litt høyere stativ - så får vi se hvordan det vil fungere gjennom vinteren.

 

IMG_3256.JPG

IMG_3264.JPG

IMG_3270.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...