Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Kjerringa fikk teste ferdighetene sine i dag! Hun må jo holde de ved like! Vi hadde overnattet ved noen holmer, og min kjære (kjæringa 50 i måra) fikk oppdraget: lett, gå hjem til brytgga og fortøy!

Ho fiksa ankervinsjen, navigerte ut av havn og inn til båsen ved brygga. Neste gang kan ho stikke av på jentetur!, og om jeg faller over bord eller blir indisponert av andre årsaker, hik! så orner det seg! :cheers:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Justert vantene slik at masta ble rett....

Sjekket at alle lanternene i masta lyser når de skal, samt at den nye VHF-antennekabelen gjennom masta er OK.

Opp med rullegenua i det nye rulleforstaget, opp med storseil.

Fikk opp ferskvannslokket vha hammer og meisel, og fylt vann. Det er tydelig at vannlinja må opp 5 cm neste gang båten skal opp. Må også forberede meg på å bytte ut påfyllingsbeslaget en gang...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

I går tok eg hjem kalesja og la den i badekaret med biotex og vann, gikk over den i dag med grønnsåe og skrubb, blei mye bedre en den var før eg begynte :smiley: men neste år er de i vasekmaskinen tror eg:P

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Idag var det jobbedag ombord i Poseidon II ettersom jeg er alene hjemme og det var en fin anledning til å få gjort diverse som hadde samlet seg opp:

 

Skiftet ekspansjonstanken / -beholderen for sentralfyren. Den gamle hadde gitt seg i en flens midt på selve ytterbeholderen og dermed var den begynt å lekke. Jeg forsøkte med "lurium" for et par uker siden, men det holdt ikke tett.

Fortsatt montering av ny AIS, men det blir en del "tuttel" med huller som må skjæres, kabler som må trekkes og plugger som må loddes.

Begynt montering av VHF-peiler. Fikk skrudd opp selve peilemottakeren, antenneboksen og koblet til 220V. Neste økt blir å skifte ut den gamle MF-peileantennen i mastetoppen med den antennen som hører til VHF-peileren. Men det blir samtidig mer klatring, kabling, klamping og lodding . . . .

 

Så med litt kaffe og småprat med seg selv ble det alt i alt en trivelig båtsøndag.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg byttet grov og finfilter og luftet dieselsystemet. Jeg har oljet badeplattformen med teakolje for tredje gang. Jeg har også vasket og satt på plass puter, montert bordet, hørt på radio og drukket kaffe.

Nå gjenstår bare å ha på drevspray, montere propeller og bytte olje på drevet. Det blir sjøsetting på onsdag :flag:

Link to post
Share on other sites

Båten ble satt ut sist fredag - med ferdig polert skrog.

I dag ble overbygget polert - først en runde med Autosol, så Meguiars Pure Wax. Syns den 28 år gamle "sørlandsdamen" ble ganske presentabel, jeg!

Nå gjenstår det bare å få ombord igjen alt som ble tatt hjem sist høst, så er vi klare for sesongstart igjen.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Har polert hele skuta med TC Nano, rengjort fenderlista (hvit :headbang: ) med gummirens, vasket båten innvendig, montert av og levert kalesjen til vask/impregnering+bytte av samtlige vinduer og oljet ett strøk på badeplattformteaken. Om fire dager får jeg tilbake kalesjen, og da blir det sjøsetting!

Link to post
Share on other sites

I helgen tok vi båten opp...

 

Slipway.jpg

 

og etter tre år fungerer vistnok ikke International Cruiser Uno...

 

Så etter en del arbeid tok jeg skroget fra dette

 

Hull1.jpg

 

Hull2.jpg

 

til dette...

 

Hull3.jpg

 

Hull4.jpg

 

...og sjøsatte i morges.... :D

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

.......Divemaster: jeg er ganske sikker på at jeg så et søsterskip til dere i Vrengen for et par uker siden. Skikkelig battleship i sivilt

 

Kunne være interessant å finne et søsterskip her i Nord Europa.... kjenner til et par i Italia, men ingen her oppe...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...