Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Er det forresten noen som vet vanntemperaturen i indre Oslofjord nå?

Ved Tofte var det drøye +7gr. sist helg. Det er leeeenge til jeg skal bade! Og lykke til med autopilot.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

drøye +7gr. sist helg. Og lykke til med autopilot.

 

 

Uffda! I fjord var det 12 grader v Håøya første maihelgen.

Kan raportere at piloten etter 10 min kalibrering fungerte

helt som den skulle både på kurs og V.P.

Så da er jeg fornøyd, men å kalibrere piloten mellom

en seilregatta og en VG-jollejeng gidder jeg ikke en gang til.

Takk for temprapport Lars.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ladet alle 3 batteriene de 3 siste dagene, og koblet de ombord igjen :cheers: Ellers har jeg skiftet list på en skapdør som var knekt av en flis på 10 cm :eek::crazy: Men no ble det bra :smiley: Så har jeg strekkt og kobblet ledninger til vannpumpen til vanntanken. Så no er det bare til og fylle tanken for og tømme ann igjen, må få ut skit som kan ha kommet inn i de nye rørene (sagmugg etter jeg sagde de over) Også bærte jeg de igjennom byen, og inn på bussen og hjem, så har blitt forrurenset litt :giggle::giggle::giggle: Men då får jeg alt reint, og kan fylle klart til drikkevann :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Igår byttet jeg anoder på drevet. Var virkelig på tide, nesten borte den ene, og den andre godt oppspist. Så målte jeg opp for ny kalesje.

Idag kommer lakkeren på besøk, vi skal gå over hva som skal lakkeres på nytt og når. Er usikker på om jeg bare tar under relingen i år, eller hele båten.

Så skal jeg bestille diverse varer på Maritim. Håper også at Alf Hansen ringer meg, la inn mål på en ny kalesje, har kun havnepressening nå.

Link to post
Share on other sites

Hakke gjort allverdens jeg heller idag, utover å reklamere på en eksentersliper jeg kjøpte forleden dag som holdt koken i 10 minutter. Da var skiva løs og motoren sluknet. Imponerende. Ny må innkjøpes, får vel krype til korset å legge inn nødvendig med kroner for å få riktig kvalitet. (Biltema)

 

Det jeg ellers driver med er fiksing på skrog/gelcoat. Har nettopp kjøpt en Yamarin 5920 til en pen pris grunnet behov for gelcoatrep - og øvrige kosmetiske behov(blant annet fjerne hard teakolje/pusse teak, da tidligere eier ikke akkurat har fulgt bruksanvisningen på hvordan det skal pålegges)

 

Er veldig fornøyd med hvordan gelcoaten blir. Pusser riper som er overfladiske med 240 papir til ripen er slipt ned. DEretter våtsliper med 400/800/1200, så rubbing med autosol og til slutt voksing. Blir HELT strøkent.

 

Dypere riper fylles med gelcoat og samme slipeprosedyre gjennomføres etter herding.

 

Ubehandlet (skaden skal ikke rammes inn med teip som avbildet. Skal pusses jevnt uten "kant"

 

gelcoat_rep_stripe_i_skrog_._ubehandlet.jpg

 

Pusset ferdig

 

gelcoat_rep_stripe_i_skrog_._pusset.jpg

 

Så godt som nytt

 

gelcoat_rep_stripe_i_skrog_._rubbet_og_vokset.jpg

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fått på plass ny batteri pakke "dobbel optima".

Et dedikert til start, og et til forbruk. Skulle dekke behovet i en Ibiza 20 Touring i massevis.

Ble utrolig stilig med disse festebrankettene i dreid alu jeg fikk tak i på eBay om jeg skal si det selv.. ;)

optima_side.jpg

 

 

Voltavhengig rele er et must i en slik installasjon.

Her er laderen koblet på startbatteriet for å teste at det virker, og joda..

brytere.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå forsvant TEDDYFORET ut, det var godt. (bare5 timer)

Litt usikker på farge på nytt trekk, så kom med forslag.

 

Joda 7500 86 mod, ser litt gråaktig ut i taket.

Noen med Joda 7500 som har gjort det samme?

 

Steinar

Skibsplast 550 - 90 Suzuki

Otto's 19 - 85 Suzuki

Joda 7500 - 66 Yanmar, snart med vimpel........

Link to post
Share on other sites

i dag etter at det sluttet å regne har jeg pusset ned noen sår og fylt det dypeste med glassfibersparkel.

Også har jeg pusset ned noe på dashbordet og listen rundt.

 

I tillegg har jeg polert et lite område med one step compound som har stått i garasjen i hele vinter.

Gikk fint det og...

Var egentlig litt spent på den...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...