Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg montert refleksbiter på reimskivene i forkant på motorene og sjekka motorenes turtellere imot optisk teller (BT-typen). Trodde det var en justering bak motorenes turtellere, men dengang ei!

 

Men målte verdier stemte ved avleste på optisk teller, så jeg er fornøyd :smiley: . Avvik ca. 10-20 rpm ved 1500 rpm.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fylt opp skutebunnen med bæsj, så har jeg vasket ned med vann,klorin etc. i ca 5 timer. Etter det satt jeg på den slangeklemmen jeg glemte på septikkslangen for to uker siden - det er hva jeg har gjort med båten i dag


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

I dag har e ikke gjort noe ennå, men i går skiftet e sinker på begge motorer og fant ut hva som forårsaket en liten vannlekkasje på styrbord motor. Trodde det var overløpslangen fra varmeveksler til ekspansjonstanken, men det viste seg at slangeklemmen på slangen var skrudd til sånn at den sperret for topplokket på varmeveksleren og manglet 1 cm på at det var skrudd skikkelig til . . . . . . :crazy:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har et litt dumt spørsmål som lyder: Hva er et kjølsvin?

har lurt på det en stund nå :P

 

Kjølsvinet blir feilaktig bruk som navn på området midt i båten og nederst - der all gugga samler seg som må lenses ut.

 

Kjølsvinet er egentlig stokken som binder sammen spant og kjøl.

http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE...g/kjolsvin.html

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Var innom båten igår og slappet litt av der :cheers::smiley: , målte litt , skal legge skai i forut, tok av gamle teddy pelsen tidligere pga lekkasje i vinduet, og satte ny pakning rund vinduet. satse på å kjøpe skai i løpet av mai mnd..

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hva er et kjølsvin?

Kjølsvin. (av kjøl og svin, muligens en omdannelse av svill, 'terskel'), en langskips konstruksjonsdel på innsiden av en skipsbunn. Navnet skriver seg fra treskipene, hvor kjølsvin som ligger oppå spantene rett over kjølen, er boltet til denne gjennom bunnstokkene.

 

Her er en annen betegnelse på kjølsvinet

 

Så hva har jeg gjord idag. Fylt opp varmesystemet (Eber vannvarmer + VB) igjen med veske og startet på den evindelige luftingen igjen. En hver luftperle må ut av systemet før en får noe stabilt sideleie på Ebern. Og dette er prisen en må betale for å bygge om dette. Giddet ikke mere idag så det blir å fortsette i morgen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I dag ble det nedslakking av rigg, flytting av mast og stramming av riggen igjen - mellom snø og regnbygene.

 

Det viste seg at masten stod feil i forhold til mastefoten som går gjennom salongen. Nå er det rett! :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Alle madrasser er lagt ut for lufting, ser dei melder bra vær ut uka så da får eg kanskje bort den gammle båt/diesellukta som har sett seg i putene!

Noen som har et tips ellers til fjerning av sånn lukt? Eller er de god gammel tepperens som er den beste :drink:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått gjort litt.

-Plukket av wire og tau på masten.

-Satt opp pressenning igjen da den hadde blåst av :cryin: , heldigvis hadde det ikke kommet mer en en liter vann inn under regnværet som var da lukene sto oppe.

-vasket litt og ryddet ut tauverk og anker fra lagerrom i båten.

-tatt noe mål for laging av ny dørk.

-demontert de gamle instrumentene.

 

ser frem til den kommer på vannet om et par år.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg fått montert dette utstyret jeg kjøpte av Jørg. PSR og PDAR + ny dynamo 70 A. Litt fundering, og maaange kopper kaffe. Måtte ha en par telefoner til Jørg (litt flaut å ringe på søndag, men han, like blid :smiley: )Alle kabler lagt i rør fram til de forskjellige punktene. Skal bli spennende å se resultatet. Var litt i tvil om hvor jeg skulle plassere PDAR`n. Hadde først tenkt i motorrommet, men valgte å sette den over dørken slik at jeg kan følge med på hva som skjer på "led" lysene. Har også gjort ferdig styringen til "Pysepropellen" som jeg støpte inn forige uke, Etter mye om og men valgte jeg å bruke epoxy. Det skal også bli en spennende opplevelse. Neste punkt er å få innstalert en wallas 90 med keramisk topp, og lampeolje. (Fikk tak i en brukt som så helt ny ut av et hyggelig par, i Råde) Har jo ikke fått begynt med det andre driver med, vasking polering og bunnsmøring, men i slutten av neste uke må det vel begynne å hjelpe. (Håper jeg) Men nu må jeg :sleep: ellers blir det ikke gjort noe i morgen.

spilli.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...